تظاهرات مردم ترکیه در استانبول و آنکارا علیه اردوغان - کراپ‌شده

در حالی که سقوط ارزش پول ملی ترکیه همچنان ادامه دارد، مردم این کشور روز سه‌شنبه در خیابان‌های استانبول و آنکارا علیه اردوغان تظاهرات کردند.

به گزارش مشرق، سقوط ارزش لیر ترکیه (واحد پول ملی این کشور) روز سه‌شنبه همچنان ادامه یافت تا به 13.5 لیر در برابر هر دلار آمریکا برسد.

در پی سقوط ۱۲ درصدی ارزش پول ملی ترکیه تنها طی ۲۴ ساعت، مردم این کشور به خیابان‌های استانبول و آنکارا سرازیر شده و علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور تظاهرات کردند.

فعالان در رسانه‌های اجتماعی با انتشار تصاویری از تظاهرات نوشتند که مردم در آنکارا، پایتخت ترکیه در اعتراض به وضعیت اقتصادی تجمع کرده و خواستار استعفای حزب اردوغان شدند.

همچنین فعالان در رسانه‌های اجتماعی از تظاهرات در خیابان‌های استانبول خبر داده و پلیس نیز اقدام به بستن میدان "تقسیم" کرده است.

از سوی دیگر پلیس استانبول مسیر راهپیمایی معترضان در کادیکوی را مسدود کرده و تظاهرات کنندگان مجبور شدند در مسیر مخالف به مسیر خود ادامه دادند.

تظاهرات مردم در استانبول و آنکارا علیه اردوغان +عکس
مسدود شدن مسیر تظاهرات در استانبول

تظاهرات مردم در استانبول و آنکارا علیه اردوغان +عکس
میدان تقسیم در استانبول توسط پلیس مسدود شد

تظاهرات مردم در استانبول و آنکارا علیه اردوغان +عکس

رهبران احزاب اپوزیسیون ترکیه به شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

 سران احزاب اپوزیسیون ترکیه روز پنجشنبه گذشته در واکنش به ثبت رکورد جدید سقوط ارزش لیر در برابر دلار، خواستار برگزاری فوری انتخابات در این کشور شدند.

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر «حزب جمهوری‌خواه خلق» ترکیه در پیامی توییتری خطاب به رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «اردوغان! انتخابات فورا (برگزار کن)».

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «هابرترک» این کشور باز هم درخواستش برای برگزاری انتخابات زودهنگام را تکرار کرد.

روز جمعه گذشته هزاران نفر در ازمیر ترکیه در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش پول ملی تظاهرات کردند. این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته ارزش لیر ترکیه روز جمعه گذشته ۱۰.۹۱ لیر در برابر ۱ دلار رسیده بود.

این تحولات در حالی روی می‌دهد که اردوغان روز گذشته در نشست کابینه و در واکنش به سقوط ارزش پول ملی این کشور گفت: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال زایی، هر چیزی را که صحیح است برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه بر اساس صادرات بنا نهاده شده است».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌های مالی است، ما مصصم به غنیمت شمردن از فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم».

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: «افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد».

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد.

اردوغان متعهد شد به کسانی که وی آنها را فرصت طلب توصیف کرده، اجازه ندهد که از کاهش قیمت لیر سوء استفاده کنند.

رئیس جمهور ترکیه در این سخنرانی قول داد که کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور، باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نشود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    19 4
    عاقبت دخالت های بی جا تو منطقه . لاف اومدن های الکی پوپولیستی حمایت از جند الشیطان پان طورکیسم . چه زود عاقبتت سقوط شد . پان عربیسم خیلی بیشتر دوام آورد که.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    20 3
    دولت اردوغان عاقبت به خیر نمیشه، چون ظلم بسیار بزرگی به مردم سوریه و عراق و البته باقی همسایه ها کرده
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    15 3
    اگر ترکيه فقط يک ماه تحریم سنگين بشود چه به‌ روزگار اقتصادش می آید ایران ۴۲ سال است‌ که‌ تحريم است‌ اما همچنان استوار درمقابل زياده خواهان‌ ايستاده است
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 2
      ایران نفت و گاز داره . به شرق راه دریایی داره و ی سری امکانات دیگه
    • سلیم IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 3
      یه کم فکر کن اگه ایستاده اونم به زور اینهمه نفت و گاز و منابع سنگی و طبیعی دیگه است.تفکر و تحلیل زیاد هم سخت نیست.بشین فکر کن.آفرین.
  • احمدخواجوند IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    مگرانهاهم معاند دارند
  • SE ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 3
    این توطئه بانکها برای حذف اردوغان است. درست بر عکس ادعای بانکها، کاهش نرخ بهره عامل تورم نیست بلکه با کاهش بهره در یک بازار سالم باید هزینه تولید و نتیجه قیمتها کاهش یابد. اما داستان وارونه می شود.چون بانکها کاهش نرخ بهره را به ضرر خود می دانند و با فرستادن عوامل خود به بازارهای ارز و طلا، به خریدهای گسترده دست می زنند تا ارزش پولهای ملی کاهش یابد و دولتها مجبور به بالا بردن نرخ بهره بشوند. در ایران هم وضعیت همین است. بانکها دشمنان شماره یک بشریت هستند. آنها به اقتصاددان نماها پول می دهند و از آنها می خواهند که در رسانه مصاحبه کنند و از افزایش نرخ بهره دفاع کنند. نتیجه این مساله هم سرانام تسلیم دولت و بحران بیکاری ناشی از افزایش نرخ بهره و قیمت تمام شده کالا ها است. به قول سید جمال اسد آبادی، البانک و ما ادریک البانک....
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      مگر بانکهای ترکیه ملی و متعلق به ملت ترکیه نیست که گرانی را به آن مردم تحمیل میکند یا آنجا هم ژن برتر و آقا زادگی و اشرافیت و نظام طبقاتی حاکمه ترکیه که دیگه در ظاهر دوست آمریکا و اسراییله اما آمریکا و اسراییل و غرب نابودی ترکیه رو میخوان و اردوغان هم باید به اشتباهتش پی ببره
  • سعید IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 2
    اینها ضد انقلاب و عوامل استکبار جهانی و یک مشت فریب خورده هستند .
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 1
    چند نفر بودن ؟ 100 نفر می شدن ؟
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    3 4
    هنوز صدای اوماه اوماه دخترک سوری با پیراهن صورتی رنگ که در زیرزمینهای همین ترکیه خراب شده زنده زنده اعضای بدنش قاچاق شد را نمی توانم فراموش کنم. عردوغان سنی پیس گونه قالاسان (به اذری یعنی به خاک سیاه بشینی عردوغان)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس