کد خبر 1303555
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۰
سالیانه چند نفر از HIV می میرند؟

سالیانه حدود یک میلیون نفر در نقاط مختلف جهان به دلیل بیماری ایدز جان خود را از دست می دهند که البته این آمار در سالهای اخیر به خصوص در سال ۲۰۲۰ به شدت کمتر شده است.

به گزارش مشرق، در دوره دو ساله همه گیری کرونا بیماری ایدز اهمیت کمتری پیدا کرد اما جالب است بدانید که در همین دوران بود که یک داروی دیگر برای این بیماری تایید شد.

اکنون در هفته اطلاع رسانی ایدز که به روز جهانی ایدز ختم خواهد شد اهمیت افزایش اطلاع در رابطه با این بیماری که سالیانه جان یک میلیون نفر را می گیرد بسیار مهم است.

ایدز یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در برخی از کشورهای آفریقایی است؛ آنچنان که امید به زندگی را بسیار کاهش داده. در جنوب آفریقا مرگ و میر بیماری ایدز بسیار رخ می دهد و اوضاع کشورهای این منطقه وخیم است.

بیشتر بخوانید

راهکار مقابله با ایدز

در برخی از کشورها ایدز عامل یک چهارم از کل مرگ ها در طول یک سال است.

عفونت با HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) می تواند منجر به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) شود. ایدز منجر به کاهش و نارسایی تدریجی و مداوم سیستم ایمنی بدن می شود و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت ها و سرطان های تهدید کننده زندگی را افزایش می دهد.

در اکثر موارد، ایدز یک عفونت مقاربتی است. با این حال این ویروس می‌تواند از مادر به فرزنددر دوران بارداری یا زایمان یا از طریق شیردهی نیز منتقل شود. انتقال می تواند از طریق استفاده مشترک از تجهیزات تزریق مانند سوزن نیز رخ دهد.

بیشترین مرگ ناشی از بیماری ایدز بین ۱۵ تا ۴۹ رخ می دهد.

البته نتایج یک تحقیق نشان می دهد جهان پیشرفت چشمگیری در مقابله با این بیماری اشته به طوری که مرگ و میر جهانی ناشی از ایدز در دهه گذشته به نصف کاهش یافته است.

درمان ایدز چیست؟

درمان ضد رتروویروسی (ART) کلیدی برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از ایدز موثر بوده است. تخمین زده می شود که اکنون این روش درمانی از بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مرگ در سال جلوگیری می کند. اهمیت این روش به قدری بالاست که بدون آن مرگ و میر جهانی ایدز بیش از دو برابر بیشتر می شود.

اگر جهان بخواهد به اهداف خود در سال ۲۰۳۰ برسد، بودجه برای درمان و پیشگیری باید افزایش یابد.

کاهش ایدز در سطح جهان

ارزیابی ها نشان می دهد با توجه به برنامه های همه جانبه برای کنترل بیماری ایدز تعداد مبتلایان در سطح جهان سال به سال کمتر می شود. به همان میزان مرگ و میر ایدز هم کاهش یافته است.

با این حال همچنان بیشترین مرگ و میر ناشی از ایدز مربوط به کشورهای آفریقای جنوبی، موزامبیک، نامیبیا، زامبیا، زیمباوه و صحرای بزرگ آفریقاست.

داروهای ایدز می توانند به کاهش بار ویروسی، مبارزه با عفونت ها و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا کمک کنند. آنها می توانند ریسک افراد را  برای انتقال ایدز کاهش دهند.

اهداف داروهای ایدز

*رشد ویروس را کنترل می کنند

*عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می بخشند

*علائم را کند یا متوقف می کنند

*از انتقال ایدز به دیگران جلوگیری می کنند

بیش از دوجین داروی ضد رتروویروسی برای درمان عفونت ایدز تایید شده است. آنها اغلب به شش گروه تقسیم می شوند زیرا به روش های مختلف کار می کنند. پزشکان به بیماران ایدزی توصیه می کنند ترکیبی یا "کوکتل" حداقل دو مورد از آنها را مصرف کنید. این درمان ضد رتروویروسی یا ART نامیده می شود.

تخمین زده می شود که هم اکنون ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری ایدز باشند. سالیانه یک تا دو میلیون مبتلای جدید به آمار قبلی اضافه می شود.

آخرین آمار مرگ و میر سالیانه مربوط به سال گذشته است. در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۶۸۰ هزار بیمار ایدزی در سراسر جهان جان خود را از دست دادند.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    چرا واکسن ایدز ساخته نشده در همه این سالها؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس