این روزها بر اساس مدگرایی در برنامه‌سازی تلویزیونی تقریباً هیچ شبکه‌ای نیست که در رسانه ملی جمهوری اسلامی برنامه‌های آشپزی آن هم به سبک مدرن نداشته باشد تا مردم را با انواع اقسام رنگ و لعاب‌ها و تزئینات آشنا کند و این حس تنوع‌طلبی غذایی را ترویج دهد.

گروه فرهنگی مشرق-  "بفرمایید شام" برنامه‌ای که شبکه انگلیسی "من و تو" نخستین بار با آن به شهرت رسید؛ مأموریت اصلی این شبکه، تولید برنامه‌های سرگرمی برای مخاطب فارسی‌زبان بود. موفقیت این برنامه تا به آنجا رسید که کپی وطنی این برنامه به کارگردانی "بیژن بیرنگ" و با عنوان "بفرمایید شام ایرانی" که دقیقاً به این برنامه اشاره داشت به بازار فیلم‌های ویدئویی آمد و بعد از آن هم بحث مسابقات آشپزی در رسانه‌ی ملی داغ شد.

"بفرمایید شام" بیرنگ، البته مدتی در گیر و دار اما و اگرهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی مانده بود این اما اگرها اشاره به جنس برنامه‌ای داشت که الگوی نسخه ایرانی این برنامه قرار گرفته بود.


  

غیر از خط قرمزهایی که جامعه اسلامی برای غذا ها و نوشیدنی‌های  حلال و حرام قائل است و برنامه بفرمایید شام به دلیل ماهیت سکولار و گاه ضدمذهبی‌اش از آنها عبور می کرد چیزهای دیگری نیز چاشنی برنامه بود که در کل می‌توان از آن به جاذبه‌های جنسی تعبیر کرد و البته بی‌راه نیست اگر بگوییم نظام‌های نظارتی فرهنگی ایران بیش از هر چیزی، تنها نسبت به مسائل جنسی حساس هستند.

در کنار "سرو" انواع و اقسام مشروبات الکلی و غذاهای حرامی مانند گوشت خوک؛ "اختلاط زن و مرد" دیگر دلیلی بود که بخش‌هاي نظارتي فرهنگی ایران نسبت به آن حساس بودند و اگر نبود این موارد، قاعدتاً نباید تنش خاصی بر سر راه تقلید از چنین برنامه‌ای ایجاد می‌شد؛ چنانکه، بعد از اینکه دستگاه‌های فرهنگی مطمئن شدند چنین مواردی در برنامه نسخه ایرانی بفرمایید شام وجود ندارد به آن مجوز انتشار دادند.

با این همه، ماجرای برنامه‌های آشپزی به این سادگی‌ها که به نظر می‌آید نبوده و نیست هر چند که برای مایی که همواره تنها مصرف‌کننده محصولات و خوراک رسانه‌ای غرب بوده‌ایم تنها ظواهر به چشم می‌آید اما محصولات فرهنگی و رسانه‌ای هرگز خالی از محتوا نبوده و به ظاهر محدود نمی‌شوند.

اندیشکده "هوور" چندی پیش مقاله ای با عنوان "آيا غذا نوعی کام‌جويي جنسی جدید است؟" منتشر کرد که در آن به مشابهت‌هایی میان کام‌جویی جنسی و لذت‌جویی از غذاها که این روزها در انواع و اقسام و اشکال مختلف عرضه می‌شود می‌پردازد و جالب‌تر اینکه در این مقاله نیز به این مسأله اشاره شده که "لذت‌جویی از غذاها" با وجود بسیاری از شباهت‌ها با لذت‌جویی جنسی حتی در آثارش، کمتر مورد مخالفت قرار می‌گیرد در حالی که "کام‌جویی جنسی" همواره و در طول تاریخ با چالش‌های جدی از طرف فرهنگ‌ها و مذاهب روبرو بوده و هست.

"ماری ابرشدات" نویسنده مقاله در همان گام اول، تکلیفش را با دو موضوعی که می‌خواهد درباره‌شان حرف بزند روشن می‌کند:

"در ميان زلزله‌هايي كه زندگي روزمره ما را تحت تأثير قرار مي‌دهد (حتي از فاصله طبقه اقتصادي بين ما عميق‌تر و از تفاوت‌هاي آشكار سياسي و فرهنگي نيز گسترده‌تر است) موضوع بسيار مهمي وجود دارد كه كمتر به آن پرداخته شده است. تفاوت در نگرش درباره دو چیز که بدون آنها نمی‌توان زندگی کرد و بين ما و اجدادمان جدايي ايجاد كرده است يعني غذا و روابط جنسي."

برای "ابراشدات" موضوع اصلی این مقاله آن چیزی است که این روزها بیش از هر چیزی قابل لمس است: "اگر با دقت به غذا و صنايع غذايي نگاه كنيم متوجه مي‌شويم اين صنعت امروزه همگام با صنعت جنسي رو به پيشرفت است."

اگر به زمان ارسطو برگرديم، ناظران نکات مشابهی را تکرار کرده‌اند که در سال 1749 ميلادي در صحنه‌ای از رمان مشهور "فیلدینگ تام جونز" بر‌ آن تأکید شد که "ميل به روابط جنسي و غذا، از ريشه با يكديگر در ارتباطند."

در ادبیات اخلاقی ما نیز کم نیست اشاراتی که امیال جنسی و میل به غذا را دارای یک ریشه دانسته‌اند و از همین جهت است که شهوات را در علم اخلاق بر دو قسم دانسته‌اند: آن دسته از شهوات که میل جنسی بازمی‌گردد و آن دسته که به غذا و به عبارت بهتر "شکم‌پرستی" مربوط است.



مقاله "هوور" از بعدی دیگر این تشابه را در این دو غریزه شهوانی مورد بررسی قرار می‌دهد: این بررسی کاملاً حسی و تجربی و ملموس است؛ بر خلاف آنچه به نظر می آید تنها به دلیل زیاده روی نیست که خوردن و لذایذ جنسی در یک رده قرار می‌گیرند یکی از مواردی که همواره در این میانه احساسات مشابه فراموش می‌شوند:

"صرف نظر از نظريه متخصصان تغذيه و مسائل جنسي، افراد عادي هم مي دانند كه چه تشابهي ميان اشتها برانگيز بودن اين دو وجود دارد و با كلماتي مشابه مي‌توان هر آنچه در هر دو آنها لذت‌بخش و يا نامطلوب است تشريح كرد. درحقيقت گاهي صحبت درباره غذا خوردن بدون نياز به روابط جنسي و يا بالعكس غيرممكن است."

اما همه این تشابهات به احساسات مشابه محدود نمی‌شود؛ گاهی فراموش می‌کنیم که تنوع‌طلبی نقطه اشتراک اصلی امیال جنسی یا بهتر است بگوییم شهوات جنسی  و شکم‌پرستی است. امیال جنسی انسان تا زمانی که کنترل‌شده و مشخص است کاملاً طبیعی عمل می‌کنند و در هر فرهنگ و شیوه‌ی زندگی و تمدنی در قالب پیوندهای زناشویی تعریف شده و جایگاه دارد اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که همه چیز از تعادل خارج شده و می‌خواهد همه هنجارها را بشکند؛ "ابراشتادت" این قضیه را در قالب تأثیرات مشترک افسارگسیختگی در این دو میل می‌آورد و البته همین افسارگسیختگی‌ها را دلیلی برای وضع قوانین در جوامع مختلف برای کنترل این امیال می‌داند؛ هر چند ماجرا درباره لذت‌جویی از غذا متفاوت است:

"بنابراین نیروی بالقوه مخرب شهوت جنسي از جمله اختلالات تجاوز جنسی، حسادت جنسی و آنچه "خانمان‌برانداز" خوانده مي‌شود سبب شده تا در هر جامعه‌ای در کنوانسیون های حقوقی، اجتماعی و مذهبی مقدمتاً مجازات‌هايي براي آن تصويب شود. همان‌طور كه در تمام جوامع، قواعد و آداب و رسومي براي مديريت مواد غذایی به خصوص مواد كمياب براي جلوگيري از ويژگي "ويران‌سازي" آزادبودن هر كاري كه باعث بروز مشكل در جامعه شود وضع شده در رابطه با کام‌جويي جنسي نیز قوانینی گذاشته شده است؛ اين درحالي است كه قوانین حاكم بر مواد غذایی همیشه به اندازه قواعد حاكم بر مسائل جنسی دقيق نبوده و در كل هيچ كدام‌شان هم به اندازه لازم با دقت بررسي و تصويب نشده‌اند."

"تنوع‌طلبی" گرایشی که همواره بشر را با شهوات درگیر کرده و البته همه قواعد خاص اخلاقی و مذهبی به دنبال آن بوده‌اند تا این تنوع‌طلبی را محدود کنند و البته همین احساس است که نقطه تشابه گرایش به هر دو وجه شهوات را می‌سازد.

بشر مدرن در قرن بیستم و بیست و یکم به همان اندازه که به دنبال آب و رنگ‌دادن به جاذبه‌های جنسی بود تا خواسته رو به رشد تنوع‌طلبانه انسان عصر صنعت را تأمین کند، در بعد شهوت غذا و "شکم‌چرانی" نیز بیکار ننشست. این‌گونه بود که "هنر آشپزی مدرن" متولد شد تا انواع و اقسام رنگ و لعاب‌ها را به غذاهای مختلف بدهد و آنها را در چشم انسان این عصر تزئین کنند؛ نویسنده مقاله به نقل از "کلایو استیپلز لوئیس" (نویسنده مشهور ایرلندی و خالق سرگذشت نارنیا) می‌گوید:

" اصلاشرم‌آور نيست كه شما از غذاي‌تان لذت ببريد. نکته  شرم آور اين است كه نيمي از جهان غذا را مهم‌ترين علاقه خود در زندگي قرار داده‌اند  و وقت خود را صرف نگاه‌كردن به عكس غذاها، راه افتادن آب‌دهان و به هم ماليدن لب‌هاي‌شان مي‌كنند."

و البته همه ی این شهوت‌پرستی دنیای جدید مانند شهوت‌پرستی جنسی، عواقب خود را داشته است؛ عواقبی که اگر چه کمتر در دید بوده‌اند اما اثرات‌شان کمتر از شهوات جنسی نبوده. بیماری تمدن یا همان چاقی یکی از عارضه‌های مهم شکم‌پرستی مدرن است که یکی از عوامل آن همین رنگ و لعاب‌هایی است که می‌خواهد به هر روشی غذاهای مختلف را به مردم بخوراند و از این مسیر کسب درآمد داشته باشد.

ماجرا آن قدر جدی است که دوشادوش مجلات پورنوگرافی، مجلات "پورنو غذایی" نیز متولد می‌شوند و این رویکرد و اصطلاح حداقل سی سالی هست که به ادبیات ژورنالیستی راه پیدا کرده است؛ "ابراشتادت" در مقاله خود به مقاله‌ای که نخستین بار نزدیک به چهار دهه پیش این مبحث را به رسانه ها کشاند اشاره می‌کند:

"حال اصطلاح" Gastroporn" عکس های هوس‌انگیز مواد غذایی را برای توصیف تشابه مرموز پورنوگرافی از یک سو و سبک خاص طراحی مواد غذایی از سوی دیگر بررسي مي كنيم. در واقع، اين عبارت جدید نیست. قدمت آن حداقل به 30 سال قبل بر می گردد که در  مقاله اي كه در سال 1977 در نشریه ادبی New York Review of Books به چاپ رسيد بر مي گردد. "اندروکاک برن"  نويسنده این مقاله بيان مي كند كه  "نمي توان از توجه به تشابه عجيبي كه بين کتابچه راهنمای تکنیک های جنسی و کتابچه راهنماهای تهیه مواد غذایی وجود دارد فرار كرد."

  



*****
این روزها بر اساس مدگرایی در برنامه‌سازی تلویزیونی تقریباً هیچ شبکه‌ای نیست که در رسانه ملی جمهوری اسلامی برنامه‌های آشپزی آن هم به سبک مدرن نداشته باشد تا مردم را با انواع اقسام رنگ و لعاب‌ها و تزئینات آشنا کند و این حس تنوع‌طلبی غذایی را ترویج دهد و از آن سو نیز مدیران رسانه ملی که طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی تنها چیزی را که هنوز در کیفیت برنامه‌سازی و مدیریت آن حفظ کرده‌اند حساسیت بر سر حذف صحنه‌هایی است که دست‌کم به‌صورت صریح به پورنوگرافی اشاره دارد و در مقابل شهوت جنسی به شدت واکنش نشان می‌دهند در برابر شهوت شکم و ترویج شهوت پرستی غذایی تقریبا خلع سلاح هستند. این گونه است که بی‌سر و صدا، شهوات غذایی، جای شهوات جنسی را پر می‌کند؛ قطعا نتیجه چندان امیدوارکننده‌تر نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 122
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • سید امیر ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    شبکه انگلیسی "من و تو"؟ شبکه بهاییت
  • یزدی ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    اول تا آخرش جرت و پرت بود اگه ابنجوری که شما میگی باشه تمام احساسات آدمی به هم مرتبط اند و این حرف منطقیه
  • نیما ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    غریزه پروری ؛ ارضای غرایز به مثابه سرگرمی و ایجاد بازار دایمی مصرف و مصرف بر اساس اصالت ارضای غرایز ؛ امری است که دنیایی را به خود آلوده و میرود تا پروژه ماشینیزه کردن نوع بشر و خالی نمودن او را از محتوای هستی اصیلش نهایی کند .... گویا ما و نیز صدا و سیمای ما برای یکی شدن با دیگران ؛دیگران مصنوعی که تنها ساخت بازارهای تهی سازی و رسانه های وابسته شان هستند و انگار تنها تلقی ما از دیگری! ؛ این هجوم سهمگین به هستی آدمی را به جان خریده ایم و پیشروتر از هر بازاریاب مصرف و ارضا ؛ خوردن جهان را لعابی معنوی و عارفانه نیز میزنیم ......... ..این نوشته روشنگرانه بود و با شما شدیدا همدلم ..واقعا بفرمایید شام از مزخرفترین برنامه های فارسی زبان ماهواره ای است و شبکه ی من و تو یکی از بیرحمترین مروجین فرهنگ مصرفی و جریان رسانه ای تهی سازی معنای انسان و پرنوگرافیک سازی ایده های انسانی است ... نگون بخت مردمی که محو دیگری مصنوعند و مسخ تماشا و رادیو و تلویزیون ملی شان برای دور کردنشان از موج بیگانه خود روشی بیگانه برمیگزیند
  • ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    فقط دارین برای جلب مخاطب تیترهای جنجالی کار میکنین ها. لطفا به جای این گزارش های ترجمه ای که زور میزنن از وراء مسائل خبر بدن یه خورده هم سعی کنین کارهای عمیق انجام بدین. ببینم تو استان ما(گیلان) که غذاهای اشتهاآور و متنوعی وجود داره ما درگیر این چیزی که شما میگین شدیم؟!
  • بهروز ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    اقا اين دروري ها چيه ميگيد مثل اينكه عادت كردين زمين و زمان رو به هم بدوزيد تا از هر مطلب يك تهاجم فرهنگي هر چند به زور در بياريد
  • فتانه ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    خاك بر سر ايرانيهاي وطن فروشي كه در من و تو فرهنگ و ناموس كشور خود را به تاراج ميدهند.
  • عباس ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    بنام خدا سلام مردم مستضعف بااین گرانی هایی که حتی صدای مراجع را در آورده نمی توانند گوشت ومرغ بخرند حالا بیایید برنامه آشپزی با اصطلاحات قلمبه سلمبه ودکور تحریک امیز برای ترویج تجمل گرایی بزارید .
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    باز هم ضرورت تشکیل یک قرارگاه متمرکز فرهنگی؛ برای کنترل و مقابله همه جانبه و لایه لایه ای در جنگ پنهان و آشکار فرهنگی به خوبی احساس میشود!!!!!!!!!!! ما در جنگیم و جنگی بدتر از نظامی زیرا در این جنگ تشخیص مجروح و جان نفس داده سخت است تا بفکر چاره بود!!!
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    باز هم ضرورت تشکیل یک قرارگاه متمرکز فرهنگی؛ برای کنترل و مقابله همه جانبه و لایه لایه ای در جنگ پنهان و آشکار فرهنگی به خوبی احساس میشود!!!!!!!!!!! ما در جنگیم و جنگی بدتر از نظامی زیرا در این جنگ تشخیص مجروح و جان نفس داده سخت است تا بفکر چاره بود!!!
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    رفتارای اخیر سروش صحت، عطاران و چند به اصطلاح هنرمند دیگه بد جوری ذهن آدم رو درگیر میکنه ؟؟؟؟؟ آیا اینها برنامه ای دارن و یا اتفاقی انقدر زیبا در تمام عرصه های فرهنگ غربی و ضد ارزشی ایفای نقش و وظیفه میکنن ؟؟؟؟؟ امیدوارم بیخیالی امروزمون پشیمونی فردا رو نداشته باشه !!!!!
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    ×××× این رو بالای پاراگراف آخر گذاشتید . چرا؟
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    حالا به نظر شما در مقابل اين فاجعه پورنوگرافيستي كه حتما وجه ديگري از تهاجم فرهنگي غرب براي تهديد ارزش هاي انقلاب است،چه كار بايد كرد؟ آقا جان بي خيال شما هم ما را گير آورده ايدها، با قيمت مرغ 6400 توماني و بقيه اقلام و به همت سياست هاي مورد قبول دولت خدمتگزار داريم قناعت و زهد ورزي را تجربه مي كنيم ، نه شكمپرستي را!
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    در نوشته های اخیر مثل همین نمونه و موضوع قبلی که در رابطه با خاله ها و عموهای سیما و برنامه های کودک منتشر گردید به جرات میتوان گفت بجز اینکه این افکار از ذهن یک بهائی تراوش نموده باشد چیز دیگری نیست که به شدت ضد دین می باشد غذا خوردن را با لذت جنسی مقایسه نموده است و یا ساختن برنامه ای بر اساس معیاری های اسلامی که مشابه آن در شبکه های خارجی وجود دارد را منع نموده است و یا در نوشته قبلی از این که به کودکان زیر سن تکلیف و حتی سه الی چهار ساله شعر و ترانه یاد میدهند نهی میکند و آن را به گناهی بزرگ تشبیه میکند ایا این گونه افکار بجز اینکه از یک ذهن خراب و افکار بهایی تراوش نموده باشد چیز دیگری میتواند باشد به اسم دین و اسلام و با افراطی گری های بی حد و حساب با تیشه دارن ریشه های اسلام ناب محمدی را از بین می برند و متاسفانه هیچکس هم نیست که جلوی این افراد را بگیرد مشرق نمیدانم دانسته یا ندانسته داری این افکار را ترویج می دهی ...........!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    خور و خواب و خشم و شهوت شغب ست و جهل و ظلمت, حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت
  • فرهاد ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    شبكه من و تو فرهنگ مارو هدف گرفته و شكي نيست . تمام برنامه هاش هدفمندانه ضد اسلام و جمهوري اسلامي وفرهنگ ايراني است . ولي آشپزي چه ربطي به مسائل جنسي داره آقا چرا همه چيو به هم وصل مي كنيد اگر در كشورمون قبل از خارجي ها و دشمنان بتونيم ابتكارزده و برنامه هاي مورد پسند مخاطب رو تهيه كنيم اونها موفق نمي شوند .
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    دارین ازدست بفرمایید شام اصلی میترکین نه؟ من که عاشقشم وتکرارهاش رو هم میبینم
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    چقدر ضعیف استدلال کرده بود. طرف مشخصا در مورد پُرنُگرافی خوب مطالعه داشته و مسایل جنسی رو خوب میشناخته اما وصل کردنش به غذا رو خوب انجام نداده بود، برای همین در مورد بخش جنسی زیاد سخن پراکنی کرده بود. جالب قضیه جایی بود که در مورد ادبیات ایران حرف زده. "در ادبیات اخلاقی ما نیز کم نیست اشاراتی که امیال جنسی و میل به غذا را دارای یک ریشه دانسته‌اند و از همین جهت است که شهوات را در علم اخلاق بر دو قسم دانسته‌اند: آن دسته از شهوات که میل جنسی بازمی‌گردد و آن دسته که به غذا و به عبارت بهتر "شکم‌پرستی" مربوط است." من نمیفهمم اگر یک دسته از شهوات به میل جنسی برمیگردند و یک دسته به غذا، این نشون میده که اینها دو ریشه مجزا هستند نه اینکه یکی هستند.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    ایول!! بازم زدید توی دهانشان!! الان دارند دندان هایشان را جمع می کنند
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    نکات بسیار خوبی رو بهش اشاره کردید تشکر ولی آخرش ما نفهمیدیم اسم این خانومه چی بود: "ابراشتادت" یا "ابرشدات" یا "ابراشدات"؟؟؟ بالاخره کدومشون درسته؟
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    همتون بیمار جنسی هستید با این نوع نگاهی که دارید...برید پیش یه روانشناس
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    جالب است همه اين نمايش شهوتناک خوراکي ها و غذاها و خوردني ها درحاليست که بسياري از هموطنانمان با اندک مواجب دريافتي با رنج زياد درصدد سير کردن شکم خود و عائله اشان هستند .
  • سلام ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    همین آقای جوادی حرف جالبی از لذت غذا خوردن و لذت جنسی دارند ولی برای دلباخته های غرب حتما باید حرف از دهان اندیشکده بیرون آید تا اعتبار داشته باشد
  • ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    برادر بد بینی هم حدی دارد هر بر نامه اجتماعی و یا حتی مذهبی را با دید منفی می توتن نقد ورد کرد سعه صدر در جامعه لازم وضروری می باشد .
  • شناس ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    این یعنی زیر 18 ساله ها نخونن!
  • حسین ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    اگه بخوایم اینجوری نقد کنیم میشه سایت خودتونم نقد کرد: گام نخست در اشاعه منکر نقل اون منکره... حالا ما میتونیم بگیم چون مشرق داره یکی یکی سوژه های مرتبط با پورنو رو نقد می کنه علتش اینه که چون نمیتونه مستقیم ترقیب به به اونها بکنه میاد یه نقد ضعیف می نویسه و در اون موضوع رو مطرح می کنه تا در نظرات پر و بال بده بهش و به مرور بتونه بره به سمت گام های بعدی که پاسخ به این نقد هاست و کم کم میره به سمت توجیه مسائل مطرح جنسی و .... با این تیپ تحلیلا میشه هر چیزی رو به گند کشید...استدلالتون در این مطلب ظعیف بود چون صرفا ذهنیات نویسنده بود و همراه با دلیل و مدرک نبود
  • amoo yazdan ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    shoma nevisandegan va khanandegan chera cheshmetoon ro mibandin va dahanetoon ro baz mikonin.kotah fekrha.bayad ba jange narm be jange narm pasokh dad.rahe digei baladi besmela
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    چرا از اين سمت به مسئله نگاه نميكنيد كه امروزه اكثر دختران حتي يه نيمرو هم بلد نيستند درست كنند و تلويزيون داره سعي ميكنه كه با شيوه هاي مختلف به اونا آموزش آشپزي بده . به نظر من اين مقاله تون خيلي بد بينانه بود و يه جوري تيتر زديد كه انگار ...
  • منتقد ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    شمایی که این مقاله رو نوشتی.... داداش مشکل روانی داری.برو دکتر حتمن....
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    هر کس نسبت به کمبود ها و نقاط ضعف خودش برای هر چیز نظریه دارد شما ها هم که از ظاهر قضیه پیداست چه موجوداتی هستین
  • محمد ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    مشرق قويا معتقدم يك بيار جنسي هستي كه خيلي هم حالش خرابه!! اين جمله: "اگر با دقت به غذا و صنايع غذايي نگاه كنيم متوجه مي‌شويم اين صنعت امروزه همگام با صنعت جنسي رو به پيشرفت است." يعني چي؟ همگام؟!! اينكه هر كي از جاش بلند شد نظريه بده كه نشد صاحبنظر! اگه اينجوري نگاه كنيم همه صنايع همگام با صنعت جنسي رشد كردند، پس وصلش كنيم به مسائل جنسي؟! يه خرده فكر هم خوب چيزيه، اينكه با ديدن غذاهاي هفت رنگ فرنگي آب از لب و لوچه كسي راه بيوفته چه ربطي به مسائل جنسي داره، خجالت بكشيد، مثلا اگه يه نفر با ديدن يه طبيعت زيبا و بكر شاد و خوشحال بشه لابد ربطش ميديد به شرب خمر! يا همين مسائل جنسي. كلا اين لذتهاي جنسي رو خوب ميتوني به همه چيز بچسبوني. لذتهاي مربوط به غذا خوردن، مسائل جنسي ، زيبايهاي بصري، موسيقي يا هر چيزي كه منع ديني كلي نداشته باشه لذتهاي حقي هستند كه خدا در اختيار بشر قرار داده، البته با توجه به شرايطش، اينا فقط از اون جهت به هم شبيه اند كه لذت اند و حلال، بيخودي هم زور نزن اينطوري بهم بچسبونيشون كه نميشه.
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    مشرق عینک بد بینی بردار غذا شور شد اخوی
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    در فرهنگ ايراني هم همواره شهوت شکم و شهوت زيرشکم در کنار هم بوده‌اند. چيزي که امروزه فرهنگيان ما به‌شدت تلاش دارند از هم تفکيک‌شان کنند در حالي که اسلام و فرهنگ ايران هر دو بر حيواني‌بودن آن تأکيد دارند. چه آنجا که در قرآن و روايات تزئين غذا کار شيطان ناميده شده و چه آنجا که در مثلاً شاهنامه فردوسي، خواليگري کار شيطان بوده و تزئين غذا براي ضحاک ماردوش نيز بر عهده آشپزي ابليس صفت بوده است.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    قالَ النَبِىُّ صلى الله عليه و آله: وَيْلٌ لِلنَّاسِ مِنَ الْقَبْقَبَيْنِ فَقيلَ: وَما هُما يَا رَسُولَ اللّهِ؟ قَالَ‏ الْبَطْنُ وَالْفَرْج. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: واى بر مردم از قبقبين! گفتند: آن دو چيست؟ فرمود: شكم و زيرشکم.
  • ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    خاک بر سرتون! مقاله نویس بیکار فکر کرده کشف بزرگی کرده ... مرض گنده گنده و جدید حرف زدن به این زودی ها درست از ایران و ایرانی جماعت بر نمی داره ... واقعا برای خودم متاسف شدم این مزخرفات رو خوندم!
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    تو پیش کدام روانشناس میری آدرس بده ما هم بریم
  • دانشجو ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    نظر قرآن دربار شکم و شهوت: وَ الَّذِینَ كَفَرُوا یَتَمَتَّعُونَ وَ یَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَ النَّارُ مَثْوىً لَهُمْ شکمی‌ها و شهوتی‌ها چون چارپایانند؛ یعنی هیچ ترقی‌ای ندارند و دوزخ هم جایگاة آ‌ن‌هاست.(سوره محمّد ص، آيه 12
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    خل بازي و زدن حرفاي ابلهانه تازگيا تبديل به فضيلت شده! واقعا خودتون ميخونين چي مينويسين؟ نميخندين؟
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    شما به کمک احتیاج داری دوست عزیز! دوستانتون قبول زحمت کردن وسایل رو فراهم کردند. یک سری به این سایت بزنید، بیشتر دور هم باشید:
  • مصطفی ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    شرار امتى الذى غدوا بالنعيم الذين يأكلون من الطعام الوانا، و يلبسون الوان الثياب و يتشدقون فى الكلام: بدان امت من كسانى هستند كه غذاهاى متنوع مى‏خورند، و لباس‏هاى قيمتى رنگارنگ مى‏پوشند و در سخن گفتن رعايت حزم و احتياط را نمى‏كنند و بدون قيد و بند با مردم سخن مى‏گويند.
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    واقعا براي اين ذهن هاي بيمار شما متاسفم . شماها قلبتون مريضه . روحتون مريضه.
  • سمانه ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    دمتون گرم ويل للناس من القبقين فقيل: و ما هما يا رسول الله؟ قال: الحلق و الفرج:واى بر مردم از دو قبقب گفتند: اى پيامبر خدا دو قبقب چيست؟ فرمود: شكم و شهوت. من شبع و نام قسى قلبه ثم قال: ان لكل شيئ زكاة و زكاة البدن الجوع: كسى كه پرخورى كند و بخوابد قلبش دچار قساوت مى‏شود، سپس فرمود: براى هر چيزى زكاتى است و زكات بدن گرسنگى است.
  • سمانه ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    بئس العون على الدين قلب نخيب و بطن رغيب و نعظ شديد: بد عامل مخربى بر ضد دين است: قلب ترسوى بى‏درك، و شكم پرخور، و ميل شديد به ارضاء غريزه جنسى. ما من شيئ ابغض الى الله من بطن مملؤ: چيزى نزد خدا مبغوض‏تر از شكم پر خوراك نيست.
  • علیرضا ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    درسته آقا درسته... احتیاج به علم و فلسفه هم نداره ... چیز جدیدی هم نیست... جرا بعضیا جلوتر از نوک دماغشونو نمی بینند و به این مقاله ایراد می گیرند تازه فکر میکنن عقل کلن.... همچین با اعتماد به نفس... همانطور که بعضی دوستان گفتن شکم چرانی و زیرشکم چرانی از یک جا ریشه گرفتن.. البته باید گفت تا حد اعتدال از نعمات خدا لذت بردن به جایی برنمیخوره... اما از حد که بگذره... در ضمن من فکر کنم مثلا آشپزی که فکرش سالم باشه و به خانواده فکر کنه و دنبال شهوات نباشه ناخودآگاه روی نوع غذا و تزئین اون هم اثر میذاره برعکسش هم میشه... نگاهی کنید به نحوه تزئین غذاهای سنتی خودمان و نحوه تزئین غذاهای غربی و فست فوود... می بینید فرقش چیه و با دیدن هر کدام چه جور احساسی به آدم دست میده... اینجور مسائل و تفاوت ها در همه چی وجود داره و نمیشه انکار کرد... در آشپزی... هنر ... فکر و اندیشه ... علم... جامعه... سیاست و ...
  • طاهر ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    بیشتر غذاهای برنامه آشپزی بسیار ارزان قیمت تهیه می شوند. این یعنی کمک به اقتصاد خانواده های مسلمان. دوست عزیز بیمارم که این مقاله چرت رو نوشتی امیدوارم خاک از تو مرتفع تر بایستد. آنشاءالله آیا به نظر تو اگه هر شب قرمه سبزی تدریس بشه خوبه ؟ آره؟
  • مانی ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    شما فاحشه های مغزی هستید!! متاسفم!
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    شما بیمار هستید و لا غیر
  • ناشناس ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    واااااااااااي خداي من ذهن شما چقدر ميتونه بيمار باشه آخه متاسفم واقعا
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    فقط تو فکر شکم و زیر شکمی شما بیماری عزیز
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    همه چیز در حد مناسب خوبه غریزه جنسی خوردن حتی حرف زدن و نوشتن زیادی باشه مشکل سازه. آقای نویسنده چرا اینقدر بدبینی؟؟ همه آیه قرآن و حدیث میارن که چه؟؟؟ افراط گرایی ممنوعه یا درحد معقول؟؟؟
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    واقع نگر باشید
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    آره خوبه
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    ما هم برای تو متاسفیم
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    به گفته آنتونی بوردین (Anthony Bourdain) مجری مشهور برنامه "مهمان ناخوانده" از لحاظ علمی ثابت شده که بدن انسان در مقابل غذا و جنس مخالف، واکنش یکسانی از خود نشان می‌دهد طوری که در بريتانياي قدیم، چشيدن غذا و نوشیدنی برای لذت‌بردن از طعم آن، عمل ناپسندی بود و اگر کسی سر میز شام، گوشت استیک آبدار و یا سس سفید کره‌ای را با مزه‌کردن و لذت می‌خورد فرد هوس‌بازی به شمار مي‌آمد. ظاهراً مردم آمریکای جنوبی در مقايسه با اروپايی‌ها در این مورد بي‌حياتر بوده‌اند چون مراسم‌های‌شان با غذا و نوشیدنی خوب، همیشه به رابطه جنسی ختم می‌شده است.
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    چه آسمونو ریسمونی به هم بافتی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی...
  • محمد ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    برو عمو، يه نگاه هم به نظرات بندازي ميفهمي تو خاكي هستي! بحث بفرمايد شام مورد علاقه شما نيست، كلي تره! مشرق يه نقد نوشته كه اونم مثل تو تو خاكيه!
  • مسعود ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    این نوشته سند بیماری روانی نویسندگان مشرق نیوز است.
  • سید محمد ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    مخالفتهای عموما آلوده به توهین در کامنتها نشان دهنده دقت و صحت مقاله دارد . به هر حال اکثر ما حتی خود من مصداق این کامجویی های مادی هستیم . حالا که جریان مقابل روی تقویت غرایز حیوانی بشر دست گذاشته ما باید دنبال راهکار متقابل باشیم . به عنوان جوانی که این کامجویی های مادی را هم تجربه کرده و اثر انرا در سرگرم کردن انسان به هیچ وجه منکر نیست عرض می کنم .. تنا چیزی که باعث شد گاهی در زندگی از این لذتها بگذرم آرمان خواهی و حماسه نهفته در آن بود . انسان وقتی برای خود رسالتی قایل باشد لذت جنسی و شهوت شکم دربرابرش حقیر می شود . هر چه هنر و قلم و توان داریم باید برای تعمیق رسالت انسان بودن و آباد کردن جهان در جوانان ایجاد کنیم . لذت این آرمانخواهی بالاتر از همه لذت عای مادی است باز هم از جسارت و شجاعت شما تشکر می کنم
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    اولا که این حرفا از یک ذهن مریض که دائما به مسادل جنسی فکر می کنه خارج می شه و فکر کنم شما... اما اینو ولش کن شما چرا در خبری که تیترش با مسائل جنسی هست عکس این خانوم ها رو گذاشتین خجالت آوره با ناموس مردم اینطور رفتار می کنید با ناموس خودتون هم....
  • منتظر منجی ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    سلام داداشا دمتون گرم با شما چه کارا که نمی کنید. عالی بود. راست می گید رابطه مستقیم بین شکم و شهوت وجود داره! من تو احادیثی دیدم که فرمودن اگه جوان نتونست ازدواج کنه باید از خودش مراقبت کنه و بهترین راه اینه که زیاد روزه بگیره
  • یک شهروند ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    خب یه کاری بکنید . . . از فردا علاوه بر گشت ارشاد , گشت شکمی هم بگذارید تا آدمها از غذا خوردن هم لذت نبرند چون نوعی شهوترانیه .. خدا رو خوش نمیاد .. واقعا مریضید همتون ...
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    مقاله درستی نبود اهل غذا و شکم پرستی نیستم شما میتونین و حق دارین یک برنامه خاص آشپزی رو مورد نقد قرار بدین ولی مقایسه موضوع س ک س با غذا خوردن ... تاسف بر انگیز هست
  • raha ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    اگر مخالفین مقاله، کمی درباره اثرات مواد غذایی مختلف مطالعه کنند و آشپز ماهری باشند، میفهمند که بین این دو قضیه ی مورد بحثشون ربط نزدیکی وجود داره. هرچند که مقاله میتونست به وجوه اشتراک بهتری که در علوم غذایی ثابت شده اشاره کنه... ان شاءلله یه مقاله علمی تر بنویسید و ذهن مخاطبین رو قانع تر کنید.
  • احسان ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    بخاطر دل نازک شما بهتره که مشرق زیر عکس ها می نوشت "عکس ها تزیینی است" اخه عزیز به جای اینکه به ماه نگاه کنی داری انگشت اشاره رو نگاه می کنی، مطلب رو بگیر بابا.
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    روزی به امام خمینی گفتند در دانشگاهها بین زن و مرد دیوار بکشید امام مخالفت کردند و گفتند میخواهید دنیا ما را مسخره کند . و مخالفتهای دیگر بعضی کوته فکران با شطرنج و ورزش مردان با شرت ورزشی و ... را هم اینگونه پاسخ دادند همچنین مخالفت امام با برخورد سلبی با بی حجابی در اوایل انقلاب و مخالفت جدی ایشان با لزوم داشتن ریش و چادر در صدا و سیما را به خاطر بیاورید.....که امام صادق نیز چنین رفتارهایی را باعث دوری مردم از اسلام میدانستند ....اما انگار بعد از رخلت امام کسی نیست یا کسی جرات ندارد مقابل این افراد بایستد و ظاهرا دور درور ایشان است بدون امام .
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    یه عده روانی! فقط همین! روااانیییییییی!
  • نوروز ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    حاجی طرف از آلمان وصل شده باورت نمیشه ؟
  • نوروز ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    شما از دانمارک اومدی داداش ؟ مسلمونی یا نه ؟ در ضمن یه تئوری دانمارکی هست که میگه یک تفکر : 1-اولش باهاش مخالفت میشه 2-دوم مسخره میشه 3-سوم قبول میشه البته این ضربالمثل ایرانی که نیست چون ما اول بهش فکر می کنیم شما هم اگه میبینی مریضی گردن این و اون ننداز
  • نوروز ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    رنگ قرمز نه تنها نماد شهوته بلکه ارتباط مستقیم با غضب هم داره در ضمن ، این نگاه تو دوربین خیلی حرفا داره این وارونگی کادر هم القا کننده از وارونه شدن بیننده داره اون جام هم که آدم رو یاد شعر های حافظ و اینا میندازه حالا بگید ما سیب زمینی روی مبلیم
  • نوروز ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    ما به ناموسمون این اجازه رو نمی دیم که بره توی جاهایی که این نوامیس میرن اگر هم کسی از ناموس ما این طور فیلم یا عکس بگیره ، درسی بهش میدیم که برای دیگران هم تدریس کنه شیرفهم شد ؟
  • سلام ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    واقعا باعث افتخاره که این همه بچه شیعه متدین می تونند از هویتشون دفاع کنند و حتی رو لبه های تیز حرکت کنند و برگردند
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    اينايي كه منفي دادن سگ های بهايي هستند
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    مثل شما
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    مثل شما مانی
  • سلام ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    مشرق هویت این ها رو هر روز بیشتر فاش کن این خودباخته ها جز هنر و مفاهیم غربی چیزی بلد نیستند هر روز غذاهای گندیده ای که غربی ها خیلی وقت پیش خوردند قی کردند رو دارند می خورند این فساد و افسار گسیختگی عامل فروپاشی غربه ، حالا یه سری دارند واسش سوت و کف می زنند
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    جوجه آخه تو چه می فهمی اینها چه معنی داره اره تو غرب همه روانی هستند
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    مشرق جان چی مصرف میکنی ؟؟؟ خیلی تاثیر داشته بگو ما هم همونو مصرف کنیم بریم فضا
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    آخه احمقهاي بي شعور مريض جنسي شما به برنامه آشپزي ميگيد پورنوگرافي
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    *****
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 1
    تيتر مبتذلي براي مطلب انتخاب كرده ايد . مي شد تيترهاي ديگري هم انتخاب كرد .
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    بابا بنده خدا گفته :«پر» خور ، میل «شدید» به ارضا غریزه جنسی همون مطلب خودته که ،فقط میخوای گیر بدی ها ! به یکی گفتن دو دوتا میشه چهار تا . گفت : نه خیر میشه چهار تا !
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    خاک تو سر منفی زن
  • ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    ها ؟
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    0 0
    زن ایرانی بعد از عمل های گوناگون زیبایی بپردازد به آشپزی تجملی بعد هم مدگرایی افراطی و.......شناخت زن مسلمان ؟
  • سید ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    اینکه همیشه اولین کامنت رو خودتون و رفیقاتون میذارید با 35364 تا رای مثبت! در حد یک وبلاگه!!!
  • ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    مسلمان :نه افراط نه تفریط
  • اسم ندارم...!!! ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    برو بابا اسکل........
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    تقصیر من و شما نیست!!! انقدر تو جراحی و تشریح مسائل فرهنگی و اجتماعی کم کاری شده که این صحبتها برامون عجیبه!!! خیلی زود متوجه اشتباه کم کاریمون میشیم اگه به فکر نباشیم، بازم دسته بچه های مشرق درد نکنه که تو این بازیها حواسشون جمع جمع، ایول، خدا قوت
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    تقصیر من و شما نیست!!! انقدر تو جراحی و تشریح مسائل فرهنگی و اجتماعی کم کاری شده که این صحبتها برامون عجیبه!!! خیلی زود متوجه اشتباه کم کاریمون میشیم اگه به فکر نباشیم، بازم دسته بچه های مشرق درد نکنه که تو این بازیها حواسشون جمع جمع، ایول، خدا قوت
  • ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    تقصیر من و شما نیست!!! انقدر تو جراحی و تشریح مسائل فرهنگی و اجتماعی کم کاری شده که این صحبتها برامون عجیبه!!! خیلی زود متوجه اشتباه کم کاریمون میشیم اگه به فکر نباشیم، بازم دسته بچه های مشرق درد نکنه که تو این بازیها حواسشون جمع جمع، ایول، خدا قوت
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    واقعا شما بيمار جنسي هستين
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    باسلام تیتری که برای این خبر انتخاب کردید بسیار زشت و زننده است. لطفا اقدام به اصلاح نمایید.
  • ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    هر سخن جایی و هر نکته مقامی دارد.
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    هرچند با كليت مطلب شما موافقم اما گذاشتن اين عكسها واقعا زشت و خجالت آوره
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام تیتر مطلب مربوط به نوع تحلیل مربوط در مطلب است و از جهت علمی بیان شده است لطفا در خواندن مقالات علمی از تیتر گذر کرده و اندکی محتوا را مطالعه فرمایید.
  • ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    دوست عزیز منظورتان از بیمار جنسی نویسنده مقاله بنیاد هوور یعنی خانم ابر اشتادت است؟
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    بیمار جنسی؟ عجب نقدی کردید. خیلی پر مغز بود..
  • ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    دوست عزیز چرا از خودتان نمی پرسید که چرا اصطلاح علمی "پورنوگرافی" برای شما و بسیاری دیگر معنای مبتذل دارد؟ شما برای این مطلب تیتر بزنید؛ اگر بخواهید در تیترتان به مساله اصلی مقاله که هم ریشه بودن امیال جنسی با شهوت غذا پرداخته اشاره کنید به جای این اصطلاح چه چیزی می توانید استفاده کنید؟
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام دوست با ادب بد نیست مطلب را بخوانید تا مانند نویسندگان این مطلب احمق بی شعور و بیمار جنسی نباشید. نویسنده این مطلب که خانمی آمریکایی است به برنامه های آشپزی پورنوگرافی نگفته است بلکه تنوع طلبی افراطی در غذا را با تنوع طلبی جنسی که ریشه پورنوگرافی هست مقایسه کرده.
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    احمق بی شعور بیمار جنسی تویی که تنها جذابیت این مطلب برات تیترش بوده که توش پورنوگرافی داشته و چون وقتی رفتی توش دیدی عکس پورنو یا موضوع جنسی نداره داغ کردی و فحش دادی یه کم از زیر شکم بیا بیرون و مطلب بخون و این قدر هم عکس ناجور سرچ نکن عقلت زایل می شه
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    شما همین جوری هم توی هوا هستی... منتها موادت ناخالصی داشته مخت تاب برداشته و همه رو قیاس به نفس می کنی.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    خب آدم متعادل عاقل شما بفرمایید که کجاش روانی هستن؟ خیلی جالبه فحش دادن ساده اس به هر حال وقتی سوادتون به حدی رسید که تونستی انگلیسی بخونی برو یه سرچ کن و این اباطیل رو برای خانم "ابراشتادت" بفرست تا ایشون هم از عقلانیت شما بهرمند بشن.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    خب؟ آهان آفرین. فهمیدیم... شما واقعا روشنفکر و در عین حال انقلابی هستید منتها هنوز به بلوغ منطقی نرسیدین که بتونید بین مفاهیم ارتباط برقرار کنید هنوز در مرحله طفولیت عقلانی هستید.
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    آخ من تحت تاثیر قرار گرفتم از دیروز تا حالا اشکم قطع نشده... از بس تاسف خوردم دچار دل درد شدم. مرد حسابی توی ادبیات اخلاقی همه مذاهب نه تنها توحیدی که همه مذاهب معنوی این دو تا رو از یه ریشه ثابت دونستن. شما به چی تاسف می خوری؟ من تاسفم از اینه که کسی به خودش اجازه بده درباره چیزی که نمی دونه ادعای علامه گی کنه.
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    گشت ارشاد چیه؟ شهروند عزیز.. گشت ارشاد همون قدر غلطه که ترویج تنوع طلبی جنسی توسط رسانه های جمهوری اسلامی. شهروند گرامی اگر بلانسبت شما روزی دیدید همسر گرامیتون - البته اگر دارید- و یا همسر گرامی آیندتون با ده نفر دیگر هست چه حالی بهتون دست می ده. این با برخورد های چکشی گشت ارشاد که تنها دنبال کار سطحی خودشه و فکر می کنه که بحران اخلاقی در جامعه ما با یه روسری سر کردن حل می شه دو تا ماجرای متمایزه. یعنی اگه همه زن های ما چادر سرشون بکنن ولی هزار جور ارتباط ناجور داشته باشن رگ غیرت مسوولان فرهنگی قلمبه نمی شه؟ چرا گودرز رو به شقایق ربط می دین؟
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    متوجه هستید که بیشترین رای مثبت مال قدیمی ترین کامنت هاست.
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    به به آدم می مونه چقدر فیلسوف ناشناخته توی این مملکت بوده. چه ربطی به احساسات داره؟ جناب ابن سینا "یزدی" شما که حرف منطقی و غیر چرت و پرت می زنی، بفرمایید بر اساس چه مبنایی چنین نقدی کردی؟ بر اساس کدوم اخلاق این حرف رو می زنی؟ بر اساس کدوم منطق عقلانی استدلال می کنی؟
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    اولا شما لطف بفرمایید و دنبال تیتر های جنجالی نباشید و یه مقدار هم محتوا رو بخونید. دیگر اینکه میان اقلیم تا اقلیم متفاوت است در برخی از اقالیم میل جنسی و برخی شهوات کم رنگ تر و برخی شهوات پر رنگ تر است.
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    حالا چرا این قدر بهت برخورده بهروز جوووون. چه می شه کرد بنیاد هوور آمریکا هم به این تهاجم فرهنگی چی ها پیوسته.
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    این یعنی پاراگراف آخر یه نوع تکمله است
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    دوست عزیز از شما دعوت می شود تا به بنیاد بهایی شناسی "انجمن حجتیه مهدویه" بپیوندید.
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    دوست عزیز نویسندگان این دو مطلب دو نفر متفاوت هستند. بگذریم که هسته ی اصلی این مقاله مربوط به یه مقاله آمریکایی است.
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    چقدر دردناک است که شما دوست عزیز ناشناس حتی برای یک بار هم معابف اسلامی و خصوصا نهج البلاغه رو مطالعه نکردید.
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    حتی بودایی ها و مرتاض ها و یهودی ها هم فهمیدن که ریشه شکم پرستی و تنوع طلبی غذایی با تنوع طلبی جنسی یکیه بگذریم که اخلاق اسلامی راست و چپ به این موضوع پرداخته است. اونها فهمیدن شما نفهمیدید.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    ببخشيد. چرا نبايد بگن؟ مگه ارضاي شهوت لذت جويي شکمي چقدر با ارضاي شهوت لذت جويي زيرشکمي فرق مي‌کند؟ هر دو ارضاي يک حس حيواني است.
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام دوست عزیز. اولین قدم در نقد این هست که عصبیت را بگذاریم کنار. این عصبیت وقتی زیاد می شود حتی بهترین و عالمانه ترین قلم ها را به اشتباه می اندازد. این طور نیست که منظورمان اشتباه محتوایی باشد؛ منظور دقیقا دو سه غلط املایی است که در متن تان نوشته اید. اما بعد تفاوت فروانی هست میان نقد، تحلیل و ایجاد سوال و نکته گویی. اگر نگاهی به متون متقدم هم بیندازیم، کم نیستند کسانی که از سوال ساختن و نکته گویی استفاده کرده اند تا یک بحث را باز کنند و این هم از همان دست است اما به نظر می آید باز هم همان عصبیت باعث شده تا تفاوت این قالب ها را مراد نکرده و یک راست سمند تخریبتان را بر مشرق و نویسنده مطلب بتازانید. برای نویسنده ی این کامنت هنوز روشن نیست که شما کدام بخش از این ماجرا را فحشا و کدام بخش را اشاعه آن دیده اید. اگر جنابعالی از کلمه پورنوگرافی دچار تحریک جنسی می شوید حتما کمی در این زمینه تفکر کنید که چرا تا به این حد در این امر حساس شده اید؛ البته شرع مبین اسلام در این زمینه راهکار لازم را ارائه کرده است. اگر مجردید حتما عیال اختیار کنید و اگر نه تاکید بر این است که یا تقوا پیشه کرده و یا تجدید فراش را در برنامه های آینده تان بگذارید. بگذاریم و بگذریم؛ دوست گرامی فارغ از این مزاح کوتاه نقد بر اساس معیار های نقد خود قابل نقد است اما سوال را فقط یا باید پاسخ گفت و یا در مورد آن تامل کرد. پاک کردن صورت سوال حالا یا با بهانه ی ضعف سوال کننده و یا ضعف درک سوال خواننده مشروع و منطقی نیست. یا باید قبول کنیم که پدیده هایی مدرن مانند این شکل از آشپزی و تبلیغ شکم چرانی آن هم در ساحت رسانه های فراگیر مصادیقی از شهوت پرستی انسان قرن پست مدرن هست یا نه. اگر نمی شود قبول کرد نیازی به سیاه کردن این مکتوبه نیست و اگر می شود فتامل!
  • امیر احمد اکبری اسبق از تبریز ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    0 0
    آقای ناشناس خداوند متعال برای نمایش تصویر بهشت برین هم غالبا از دو نعمت جنسی و خوردنی و نوشیدنی های لذت بخش اون برامون گفته ولی مطمئنا عرفا درک متعالی تر دارند که جایگاه بهشت فراتر از همه لذتهای قابل تصور دنیویست انسان اجازه متنعم شدن از لذتهای حلال الهی رو هم در همین دنیا داره و کسی حق حرام کردن حلال الهی رو نداره
  • مهتاب ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    ببین عزیزم ببین.البته بعدم ببین به کجا کشیده میشی.حتما ضبطشم بکن هروقت بیکار شدی باز برو ببین.فلش هم اگه نداری بیا از خودم بگیر. یادت نره یه وقت؟!
  • طناز ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    خوش به حال تو که سالمی
  • ناشناس ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۱
    0 0
    نه بابا؟حالا این چه ربطی داشت؟ به لقمان هم گفتند ادب از که آموختی گفت از بی ادبان.
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
    0 0
    همون طوری که ملاحظه فرمودین این مقاله رو یک فرد خارجی ارائه داده طور به اینجا که میرسه شد چرت و پرت ولی مدل زندگی ومو ولباسشون شد باحال!!!!؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
    0 0
    اگه همین برنامه توسط همفکران و هم مسلکان نویسنده محترم تولید میشد چنان از محاسن برنامه می نوشتن که خواننده احساس کنه بهتر از این برنامه تو دنیا وجود نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس