رصد روزانه ۴۸۰۰ پرواز از سوی نیروی پدافند هوایی/ «بسیجیان ارتش» لقب کارکنان پدافند هوایی

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی پدافند هوایی، امیر سرتیپ دوم «سلطانیان» گفت: این نیرو ملزم به رصد هر ساعت بیش از ۱۶۰ پرواز، روزانه ۴۸۰۰ پرواز و سالانه بیش از یک میلیون و ۷۲۸ هزار پرواز است.

به گزارش مشرق، امیر سرتیپ دوم «جواد سلطانیان» رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی پدافند هوایی ارتش، در خصوص جایگاه و اهمیت پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: در طول هشت سال دفاع مقدس، کارایی و اثربخشی پدافند هوایی ارتش در آزمون عملی محک خورد و پدافند هوایی درخششی کم‌نظیر را در این عرصه از خود به نمایش گذاشت.

وی افزود: پدافند هوایی از اولین‌های فرماندهی و کنترل در کشور بود و تمام اعلام خطر و خبرهای حملات هوایی رژیم بعث که طی هشت سال از طریق صدا و سیما به مردم اعلام می‌شد، از سوی شبکه فرماندهی و کنترل پدافند هوایی صورت می‌گرفت.

بیشتر بخوانید:

پهپادهای ایران ابزاری مطمئن برای نمایش قدرت نظامی تهران هستند

امیر سلطانیان گفت: با وجودی که تقریباً آسمان کل کشور ملتهب و آتش به اختیار بود، اما در دوران دفاع مقدس هیچ فرودگاهی بسته نشد و پدافند هوایی امنیت و ایمنی بیش از ۲ میلیون پرواز را در طول جنگ تحمیلی تأمین کرد؛ پدافند هوایی در نقاط حیاتی و حساسی چون پالایشگاه‌ها مراکز و شریان‌های صدور نفت خصوصاً پایانه‌های نفتی در جزایر خارک، سیری و لاوان حضور مؤثر داشت و با وجودی که از سوی دشمن بعثی ۲ هزار و ۵۰۰ مرتبه به جزیره خارک حمله هوایی شده بود با اقدامات مؤثر پدافند هوایی صادرات نفت قطع نشد و اقتصاد جنگ و شریان‌های حیاتی کشور محفوظ ماند.

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از عملیات‌های زمینی رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس بدون چتر حمایتی پدافند هوایی انجام نگرفت، افزود: این نیرو  تقریباً در تمامی عملیات‌های داخلی و برون‌مرزی شرکت مؤثر داشته است؛ همچنین تقریباً تمام عملیات‌های اطلاعاتی و جمع‌آوری سیگنالی هوایی با هدایت پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس انجام شد.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به اینکه بیش از ۴۸ هزار هواپیما در دوران جنگ تحملیلی توسط پدافند هوایی کشف و شناسایی شدند، افزود: همچنین تعداد ۶۵۲ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث با هدایت هواپیماهای شکاری رهگیر طرح پدافندی و سامانه سلاح‌های پدافند هوایی منهدم شدند و فقط در عملیات والفجر ۸، پدافند با انهدام بیش از ۷۰ فروند جنگنده و بالگرد رژیم بعث، برتری هوایی دشمن را در هم شکست به طوری که امام خامنه‌ای که در آن زمان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی دفاع بودند، این اقدام پدافند هوایی «دفاع معجزه‌آسا» خواندند و به پدافند هوایی لقب «بسیجیان ارتش» را دادند.

وی ادامه داد: مدیریت صحنه نبرد هوایی عملیات مرصاد در مرداد ۱۳۶۷ توسط پدافند هوایی و با استفاده از هواپیماهای شکاری طرح پدافندی و سامانه‌های «هاگ» گسترش یافته در آن منطقه، با انهدام ۱۸ فروند هواپیمای شکاری صدام باعث شدند تا رژیم بعث نتواند برتری هوای خود را حفظ کند و بدین ترتیب زمینه برای حماسه تاریخی هوانیروز قهرمان فراهم شد و نیروهای منافق در تنگه مرصاد نیز در هم کوبیده شدند.

امیر سلطانیان در خصوص برخی شاخص‌های متمایزکننده پدافند هوایی از سایر نیروهای مسلح کشور عنوان کرد: پدافند هوایی اولویت اول نیروهای مسلح، خاکریز اول و خط مقدم صحنه نبرد و اولین نیرویی پاسخگو محسوب می‌شود؛ همچنین پدافند هوایی دارای مأموریت دائمی شبانه‌روزی و  بالاترین پراکندگی یگانی به گستره ۳۶۰۰ نقطه در سطح کشور است.

وی اظهار داشت: نیروی پدافند هوایی دارای پیچیده‌ترین تجهیزات و سیستم و سلاح است و در لبه فناوری و تکنولوژی جهانی حرکت می‌کند؛ نیروی پدافند ملزم به رصد هر ساعت بیش از ۱۶۰ پرواز، روزانه چهار هزار و ۸۰۰ پرواز و سالانه بیش از یک میلیون و ۷۲۸ هزار پرواز است.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به پیشینه نیروی پدافند هوایی گفت: تاکنون بیش از ۱۳ سال از تشکیل پدافند هوایی مستقل و همیشه بیدار می‌گذرد؛ نیروی پدافند با وجود تهدیدات، تحریم‌ها و محدودیت‌های مختلف همچنان بیش از ۴۰ سال است که در وضعیت دفاعی و آماده‌باش به سر می‌برد و به لحاظ رشد و مقایسه در حوزه تجهیزات طی چند سال اخیر با قبل از تفکیک، رشدی بیش از ۱۰۰ الی۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • الف IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    خدا قوت
  • علی IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    سلام علیکم. مندرسال1366تاسال1368در زمان جنک خدمت سریازی درنیروی هوای (گرو پدافند ارتش) بودم ایا کارت ایثارگری میتونم بگیرم به کجا مراجعه کنم ایا رسته من عملیاتی بود.. ممنونم
  • حمیدرضا IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    سلام ودرودبه دلاورمردان پدافندارتش ایران که باهوشیاری ودقت بسیاردقیق امنیت اسمان ایران رابه ارمغان اوردندبله کارپدافندارتش کاری دقیق وحساس میباشدتشخیص دقیق هواپیماوپرنده وموشک دشمن وخودی دراسمان خیلی دقت وهوشیاری نیازداردکه پرسنل عزیزپدافندارتش مسولیت امنیت اسمان کشوررادقیق انجام میدهندوخداقوت
  • فرزان فرهنگ فر CA ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    من سال ۹۵ راننده سرتیپ عامری بودم و جناب سلطانیان سرهنگ بودن باهم خیلی جاها رفتیم و الان سرتیپ شدن خیلی خوشحال شدم
  • موعود IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    پسرم افسر ارتش و‌نیروی پدافند است ، حساسیت و‌اهمیت این شغل و ارزش پدافند را برای برقرای امنیت هوایی کشور عزیزم به خوبی درک می کنم . خدا قوت به همه مدافعان وطن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس