کد خبر 1302969
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در یادداشتی به قلم ریچارد هاس رئیس این اندیشکده به آمریکا توصیه کرده است که در اندیشه پس از احیای برجام باشد. او معتقد است هیچ توافقی، نه تلاش ایران برای برتری منطقه‌ای و نه حتی اقدامات بلندمدت برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را حل نخواهد کرد.

نگرانی هاس از آن است که بسیاری از محدودیت‌های ایران در «غروب‌های هسته‌ای» ملغی خواهد شد و پس از آن، زمان «گریز هسته‌ای» به کمتر از یک سال کاهش خواهد یافت. به‌خصوص که اکنون نیز اورانیوم غنی‌شده لازم برای تولید چند بمب را در اختیار دارد.

هاس برای برجام سه مشکل اساسی ذکر می‌کند. اولاً رفع تحریم‌ها به توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن می‌انجامد. ثانیاً مانعی برای توسعه برنامه موشکی ایران نیست و ثالثاً ایران به توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» تن نخواهد داد. وی مدعی است ایران پس از پایان برجام به سوی سلاح هسته‌ای حرکت کرده و عربستان، مصر و ترکیه نیز به این مسیر روی خواهند آورد.

راه‌حل هاس برای این مسائل، کنترل تسلیحات بدون توافق است. بدین ترتیب که همواره تهدید افزایش تحریم‌ها بر سر ایران نگاه داشته شود. حملات سایبری و حتی نظامی متعارف به تأسیسات هسته‌ای، اقتصادی و نظامی نیز جزئی از گزینه‌های روی میز باشد. در عین حال که اذعان می‌کند هیچ تضمینی برای موفقیت چنین حملاتی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد باید این نکته را متذکر شد که تهدید حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، اولاً صرفاً عزم ایران برای افزایش اقدامات حفاظتی را قوی‌تر خواهد ساخت و ثانیاً حتی ممکن است در رویکرد تعاملی ایران در مذاکرات نیز تأثیر منفی بگذارد. در عین حال، به نظر می‌رسد مسأله آینده برنامه هسته‌ای ایران پس از پایان برجام، هم‌چنان مسأله‌ای است که کارشناسان آمریکایی در پی راه‌حل آن هستند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    10 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    با ایران . مواجهه محترملانه داشته باشید . با خشونت ره بجائی نمیبرید . و نتجه ای حاصل نمیشود . بلکه بر فاصله ها میافزائید
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    مقاومت و مذاکره تا جایی که پیمان شکنی از جانب ما نباشد واگر امتیازی میدهیم در مقابل چه چیز به دست می اوریم در مقابل ساخت موشک مذاکره ای نباید صورت بگیرد کوتاه امدن در مقابل این زور گویان مستکبر یاد اور کوتاه امدن لیبی در مقابل غرب وبدبختی این کشور درس عبرتی برای ما میتواند باشد که بهد از گذشت سال ها این کشور با تحویل دادن امکانات هسته ای خود به امریکا وبعد حمله امریکا ونابودی حکومت این کشور همچنان در گیر جتگ است
  • مهدی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    خدا رحمت کند امام راحل را که چند دهه قبل فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است. مرگ بر آمریکا ، پیروی از رهنمودهای امام و رهبر بزرگ تنها راه شکست دادن دشمنان ایران است.
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    ما از آمریکا و اروپا طلبکار هستیم ولی ظاهرا آنها حس میکنند که طلبکار هستند
  • اشنا IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    فرصت بدعهدی امریکا واروپا رابه فرصت تبدیل ازبرجام وعضویت اژانس خارج شده پدافند اتمی راایجادکرده به دولیل عقلی وشرعی ،یکی باافول اسراییل هرعمل خبیثی ازجمله بمباران اتمی امکان دارد ودلیل دوم چه بخواهیدچه نخواهیدبزودی کشورهای همچون امارات ترکیه عربستان اردن به امکانات اتمی ازجمله بمب اتمی مجهزمی شوندونکته دیگر یک دلیل اصرارروسیه برتوافق دربرجام تاثیراتمی شدن ایران درحیات خلوتش یعنی جمهوری های سابق شوروی می باشد
  • ممد IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    آمریکا می خواهد ایران را به سوی ساخت بمب اتم هدایت کند تا در منطقه شکاف ایجاد کند در جای که سازمانهای بین‌المللی مکرر اذعان. دارند ایران انحرافی نداشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس