کد خبر 1302877
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
شی جینپینگ: چین هرگز به دنبال هژمون گرایی نیست

رئیس جمهور چین در جمع سران آ سه آن، اطمینان خاطر داد که پکن از قدرت و جایگاه خود فقط در راستای صلح و ثبات منطقه استفاده خواهد کرد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، شی جینپینگ رئیس جمهور چین در سخنرانی که در جمع سران آ سه آن (۱۰ کشور جنوب شرق آسیا) داشت؛ اطمینان داد که پکن به دنبال ارعاب همسایگان منطقه ای که (از نظر وسعت و جمعیت) کوچکتر از چین هستند؛ نیست.

بیشتر بخوانید:

چرا نقش آمریکا در خاورمیانه کاهش پیدا کرده؟+فیلم

وی یادآوری کرد که نشست آ سه آن که به مناسبت سی امین سالگرد گفتگوهای منطقه ای تشکیل می شود؛ فرصتی برای ارتقای ثبات، صلح و توسعه است.

شی جینپینگ همچنین تاکید کرد که چین هرگز به دنبال هژمون گرایی نیست و از بزرگی ابعاد خود برای قلدری کردن نسبت به کشورهای کوچکتر استفاده نمی کند حال آنکه در همکاری با آ سه آن به دنبال محو نفوذ (بیگانگان) است.

این در حالی است که آمریکا در راستای پروژه چین هراسی که از رقابت با این کشور در صحنه راهبردی ایندوپاسیفیک ناشی می شود؛ همواره تلاش کرده تا پکن را به باج خواهی و ارعاب کشورهای کوچک منطقه به ویژه در دریای چین جنوبی متهم کند. واشنگتن همچنین القا می کند که تلاش های چین در راستای تقویت زیرساخت های شهری کشورهای همسایه نیز با هدف بدهکار کردن آنها انجام می شود.

نشست آ سه آن در حالی برگزار شد که نماینده میانمار به دلایل نامعلوم در آن حضور نداشت حال آنکه رهبر نظامی این کشور که با اتهام سرکوب مردم در جریان کودتای اول فوریه روبرو است، به نشست ماه اکتبر هم دعوت نشده بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    تو که راست میگی!
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 0
    قشنگ معلومه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس