هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی در بخش دفاعی، جزو موضوعات تقریبا جدید به حساب می آید که در تعداد بسیار کمی از کشورهای جهان به صورت جدی به آن پرداخته شده اما این رقابت، بسیار داغ و مخفیانه پیش می‌رود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، یکی از مفاهیم علمی که در قرن بیست و یکم، به شکل بسیار پر رنگ وارد زندگی بشر شده، هوش مصنوعی نام دارد؛ فناوری جدیدی که در حال ورود به بسیاری از جنبه های زندگی انسانی بوده و هر چه زمان می گذرد استفاده از این دانش گسترده تر می شود. در جریان دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از استعدادهای برتر علمی و نخبگان کشور، ایشان اشاره ای به مسئله هوش مصنوعی داشته و گفتند: "این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد. "

این صحبت را می توان همچون بسیاری از تدابیر دیگر در حوزه های فناورانه همچون نانو، به عنوان یک نقشه راه برای آینده کشور در حوزه های مختلف از جمله بخش دفاعی در نظر گرفت. اما قبل از پرداختن به اهمیت آن در حوزه نظامی یا کارهای صورت گرفته در این بخش، لازم است در ابتدا نگاهی به یک تعریف اولیه از هوش مصنوعی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

سپاه با ترکیب «هوش مصنوعی و پهپادهای انتحاری» نسخه سامانه‌های پدافند هوایی را پیچید/ آرکیوهای ایرانی آماده یورش‌های فوجی شدند +عکس

ارتش به لبه تکنولوژی جهانی «پهپادهای انتحاری دارای هوش مصنوعی» رسید/ «یورش فوجی» پهپادهای ایرانی از زمین به آسمان رفت +عکس

هوش مصنوعی که گاهی اوقات هوش ماشینی نامیده می‌شود، به هوشمندی به نمایش در آمده به‌ وسیله ماشین‌ ها در شرایط مختلف، اطلاق می‌ شود که در مقابل هوش طبیعی در انسان ‌ها قرار دارد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی به سامانه ‌هایی گفته می‌ شود که می‌ توانند واکنش‌ هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله، درک شرایط پیچیده، شبیه‌ سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آن‌ ها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند.

البته هوش مصنوعی همچون بسیاری دیگر از علوم و رشته ها، دارای شاخه های مختلفی است که بخشی از آنها در حوزه رباتیک، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، سیستم خبره، منطق فازی و ... تعریف می شود.

هوش مصنوعی و یک انقلاب در علوم نظامی

در جهان مدرن علوم و صنایع دفاعی، بحث سامانه های بدون سرنشین یکی از موضوعات داغ و پر طرفدار است. یکی از مباحث مهم در خصوص این سامانه ها، قابلیت حرکت مستقل یا خود ران است که در آن، کاربر انسانی حذف شده و سامانه بر اساس اندوخته های خود از قبل و اطلاعاتی که از اطراف کسب می کند به هدایت و انجام امور مختلف می پردازد. بر اساس آنچه بالاتر در خصوص هوش مصنوعی گفته شد، در حقیقت با استفاده از این فناوری پلتفرم های جدید بدون سرنشین به نوعی مجهز به شکلی از تفکر انسانی شده و می توانند به صورت مستقل برای خود تصمیم بگیرند.

البته در خصوص میزان این استقلال در تفکر و عمل کردن رده بندی های خاصی وجود داشته و در عین حال در بین بسیاری از متخصصین نیز بحث و جدل های خاصی در حوزه های اخلاقی و حقوقی همچنان ادامه دارد.

چرا رهبر انقلاب بر توسعه «هوش مصنوعی» در کشور تاکید کردند؟ / نگاهی به رقابت داغ اما خاموش ارتش‌های پیشرفته جهان برای سیادت در عرصه ماشین‌های هوشمند +عکس

مسئله هوش مصنوعی البته صرفا به حوزه سیستم های بدون سرنشین محدود نمی شود، از بحث آنالیز حجم بالایی از اطلاعات مربوط به حوزه شناسایی، تا توسعه سیستم های جدید مکان یابی و هدف گیری برای مهمات نسل جدید، امنیت سایبری، شبیه سازهای رزمی، رصد وضعیت نیروهای خودی و دشمن و دشمن در میدان نبرد و رسیدن به یک برآورد از شرایط آنها و یا امور مربوط به منظم کردن بحث تدارکات و حمل و نقل واحدها در میدان نبرد جزو مهم ترین کاربری های هوش مصنوعی در حوزه نظامی به حساب می آید.

وقتی برای نمونه از آنالیز اطلاعات به وسیله هوش مصنوعی حرف میزنیم، یعنی شرایطی وجود دارد که حجم بالایی از اطلاعات در اشکال مختلف در مقابل ما قرار داده شده و اصطلاحا با یک ابرداده رو به رو هستیم. آنالیز این اطلاعات توسط انسان فرایندی بسیار زمان بر بوده و مشخصا زمان مسئله ای حیاتی و تعیین کننده در میدان های جنگ امروز است. لکن هوش مصنوعی با سرعت بسیار بالا به تحلیل اطلاعات موجود پرداخته و با سرعت نتایج تحلیل و پیشنهادات را در اختیار فرماندهان قرار می دهد.

وضعیت هوش مصنوعی در نیروهای مسلح ایران چگونه است؟

فناوری هوش مصنوعی در بخش دفاعی جزو فناوری های تقریبا نو به حساب می آید که در تعداد بسیار کمی از کشورهای جهان به صورت جدی به آن پرداخته شده است. خوشبختانه به نظر می رسد که کشور ما از جمله دارندگان این توانایی به حساب آمده و از مدتی قبل اشاره هایی به این توانایی در کشور شده است.

اولین نمونه از این اشاره ها مربوط به رزمایش معروف پیامبر اعظم (ص) ۱۵ در زمستان سال ۱۳۹۹ بود. در جریان این رزمایش شاهد هنرنمایی و قدرت نمایی یک عضو تقریبا جدید از خانواده پرنده های بدون سرنشین کشور بودیم که ظاهرا شاهد ۱۸۱ نام دارد. این پرنده بدون سرنشین مسلح نیز بر اساس الگو برداری از پهپاد آر کیو ۱۷۰ غنیمت گرفته شده از آمریکا تکمیل شده و از پیشران توربوپراپ بهره می برد. شاهد ۱۸۱ پهپاد شناسایی، ‌مراقبت و رزمی است که نمونه ۶۰ درصد و موتور ملخی پهپاد شاهد ۱۷۱ یا همان RQ-۱۷۰ ایرانی است و طی سال‌های گذشته به صورت انبوه در نیروی هوافضای سپاه تولید شده است. این پهپاد با برد ۱۵۰۰ کیلومتر، مداومت پروازی ۴.۵ ساعت، سقف ارتفاع پروازی ۲۵ هزار پا، دارای بیشینه وزن برخاست ۵۰۰ کیلوگرم است که توان حمل دو تیر بمب هدایت شونده از سری سدید را دارد.

نکته مهم و قابل توجه که در این رزمایش مورد بررسی و تحلیل کارشناسان و علاقمندان به مسائل نظامی قرار گرفته، امکان مجهز شدن این پرنده های بدون سرنشین به فناوری هوش مصنوعی است. از یک سو سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به استفاده از هوش مصنوعی در سامانه های آزمایش شده در این تمرین اشاره کرده و از طرف دیگر، شاهد پرواز بسیار منظم و تقریبا نزدیک ۴ فروند پهپاد شاهد ۱۸۱ بودیم که نشانه مهمی در خصوص هدایت دقیق و ظریف این پرنده محسوب می شود.

چرا رهبر انقلاب بر توسعه «هوش مصنوعی» در کشور تاکید کردند؟ / نگاهی به رقابت داغ اما خاموش ارتش‌های پیشرفته جهان برای سیادت در عرصه ماشین‌های هوشمند +عکس

پرواز جمع و نزدیک پهپادهای شاهد ۱۸۱ در رزمایش سپاه

در پرنده های بدون سرنشین در شرایط عادی، به دلیل نبود وجود عامل انسانی در داخل وسیله پرنده و یک تاخیر هر چند پایین ولی عادی در ارسال و دریافت فرامین، معمولا این نوع پروازها انجام نمی شود مگر اینکه نوعی از الگوریتم و برنامه بر پایه هوش مصنوعی، برای پرواز و عملیات این پهپادها توسعه داده شده باشد.

اگر تحلیل های فوق درست باشد و در پرواز و تمرینات این پهپاد از فناوری هوش مصنوعی استفاده شده باشد، به صورت خیلی ساده باید این طور گفت که مسیریابی در مناطق مختلف بر پایه عکس های تهیه شده از قبل بر پایه تصاویر ماهواره ای، نقشه های ماهواره های سری SAR یا انواع دیگر تصاویر، در کنار تعریف الگوی پرواز جمع در حافظه این پرنده های بدون سرنشین تعریف شده و این پهپادها بر اساس آن الگو به پرواز خواهند پرداخت.

چند ماه بعد و در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ نیز ارتش یک گام مهم در حوزه پرنده های بدون سرنشین و هوش مصنوعی برداشته آن رونمایی از پرنده های بدون سرنشین انتحاری با قابلیت حمله موجی در دسته های ۱۰ فروندی و همچنین قابلیت بهره گیری از هوش مصنوعی بود.بر اساس تصاویر موجود از مراسم رونمایی ارتش با یک پرنده بدون سرنشین بزرگتر و تعداد پهپاد انتحاری کوچک تر رو به رو هستیم که مشخصا پرنده بزرگ در نقش کنترل کننده و هدایت گر گونه های انتحاری به کار می رود. بحث ارتباط بین دو طرف، هدایت مسیر پروازی و ارسال دستورات می تواند بر اساس فناوری هوش مصنوعی انتقال پیدا کند.

چرا رهبر انقلاب بر توسعه «هوش مصنوعی» در کشور تاکید کردند؟ / نگاهی به رقابت داغ اما خاموش ارتش‌های پیشرفته جهان برای سیادت در عرصه ماشین‌های هوشمند +عکس

مجموعه پهپادهای انتحاری نزاجا - پهپاد بزرگر تر در نقش پرنده پیشرو و پهپادهای کوچکتر در نقش دنباله رو

به نظر می رسد که با توجه اهمیت بحث پرنده های بدون سرنشین، بکارگیری علم هوش مصنوعی در این بخش در دستور کار قرار گرفته است. اصولا نگاه وضعیت جهان در این حوزه نیز نشان می دهد که بخش بدون سرنشین ها از جمله مواردی است که استفاده از هوش مصنوعی در آن جزو اولویت ها قرار دارد. با نگاهی کلی به این توضیحات در خصوص هوش مصنوعی و برخی کارهای انجام شده در این بخش در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نگاهی به برنامه ها در بعضی کشورهای دیگر نیز خواهیم داشت.

چین و آمریکا؛ عقاب باز هم پنچه در پنچه با اژدها

در بالای جدول کشورهای درگیری در حوزه هوش مصنوعی، به مانند بسیاری دیگر از مسائل نظامی شاهد حضور آمریکا و چین هستیم. این دو کشور در سالهای اخیر هزینه های هنگفتی را در بخش هوش مصنوعی انجام داده و همچنان نیز به این مسئله ادامه خواهند داد. اصولا هوش مصنوعی در این کشورها جزو موارد با اولیت بالا به حساب آمده و از پشتیبانی کامل دولتی برخوردار است.

در ارتش آمریکا بحث استفاده از هوش مصنوعی در کنار مباحثی مثل سامانه های بدون سرنشین مثل سری ایکس ۴۷، در بخش شبیه سازها نیز بسیار به کار رفته است. در سالهای اخیر شبیه سازهای جدید به کار رفته در نیروی هوایی آمریکا موفق شده اند خلبانان بسیار حرفه ای را نیز در رزم های هوایی مغلوب کنند. با توجه به افزایش احتمال درگیری با چین و روسیه، نیروی هوایی آمریکا تاکید بسیار زیادی در حوزه افزایش توان رزم هوایی مبذول داشته است.

پروژه شکارچی دریا، برای ساخت و مطالعه بر اساس یک شناور بدون سرنشین با ماموریت ضد زیردریایی از جمله دیگر مباحث توسعه هوش مصنوعی در نیروهای مسلح آمریکا به حساب می آید.

چرا رهبر انقلاب بر توسعه «هوش مصنوعی» در کشور تاکید کردند؟ / نگاهی به رقابت داغ اما خاموش ارتش‌های پیشرفته جهان برای سیادت در عرصه ماشین‌های هوشمند +عکس

شناور ساخته شده برای پروژه موسوم به شکارچی دریا

چینی ها در طرف مقابل برنامه نزدیک کردن دو بخش نظامی و غیر نظامی را آغاز کرده و در حوزه های مختلف به توسعه توانایی ها بر اساس این مدل تاکید دارند. چینی ها در کنار بحث توسعه توان به وسیله شرکت های بزرگ و روسی مسئله استارت آپ ها در بخش هوش مصنوعی را نیز جدی گرفته و برای نمونه در سال ۲۰۱۷ نیمی از سرمایه گذاری جهانی در بخش استارت آپ های فعال در بخش هوش مصنوعی، در چین انجام شده بود.

اخیرا گزارش های منتشر شده از طرف منابع آمریکایی این گونه تخمین زده اند که احتمالا میزان هزینه کرد پکن در بخش هوش مصنوعی نظامی از واشنگتن پیشی گرفته و این امکان وجود دارد که به زودی چینی ها از آمریکا در این بخش سبقت بگیرند.

در عین حال گزارش سال ۲۰۲۱ وزارت دفاع آمریکا در خصوص توانایی های نظامی چین نیز به این مسئله اشاره دارد که مسئله فناوری های هوش مصنوعی و توانایی های روباتیک از جمله اصلی ترین و ای بسا مهم ترین اولویت های سرمایه گذاری و تحقیق و توسعه برای نیروهای مسلح چین باشد.

روسیه همچنان گرفتار مشکل قدیمی

روسیه در دو دهه اخیر بحث مدرن سازی نیروهای مسلح و خارج از شدن از سایه شوروی سابق را آغاز کرده و در دوره بین سالهای ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۴ پروژه های مدرن سازی خود را با سرعت بالایی به پیش می برد. در سال ۲۰۱۴ میلادی و با پیش آمدن بحث درگیری های شرق اوکراین و تصرف منطقه کریمه که در نهایت به ایجاد تحریم های سنگین بر علیه روسیه شد، مشکلاتی را پیش آورده و در نهایت منجر به کاهش بودجه های دفاعی و فشار به بخش های مختلف نظامی این کشور شد.

روسها در سالهای اخیر بحث توسعه مهمات هوا پرتاب با بهره گیری از هوش مصنوعی را مطرح کرده اند. در عین حال مهم ترین اولویت مسکو در بخش فناوری هوش مصنوعی، پیوند زدن آن ها با سامانه های بدون سرنشین در هوا، زمین و دریا است. در فضای بعد از فروپاشی شوروی سابق و همچنین بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، کارشناسان روسی بارها و بارها مشاهده کردند که چطور پرنده های بدون سرنشین در میدان های نبرد مختلف بسیار موثر ظاهر شدند و این کشور نیز باز هم به دلیل مشکلات عمدتا مالی از این رقابت عقب بوده است.

مشخصا در کشور روسیه استعدادهای انسانی و صنعتی زیادی برای توسعه بخش هوش مصنوعی و خصوصا بدل کردن آن به یک توانایی نظامی وجود دارد اما مشکل بزرگ آنها همچنان نبود منابع کافی برای برنامه های مختلف نظامی به شمار می آید.

قاره سبز و ادامه مشکل پروژه های مشترک دفاعی

در اروپا شرکت های نظامی، توانایی صنعتی و فناورانه بسیار قدرتمندی وجود دارد که می تواند این بلوک را به یک قدرت نظامی بزرگ بدل کند. در کنار این قدرت صنعتی و علمی، توانایی مالی خوبی نیز وجود دارد ولی همچنان شاهد به نتیجه نرسیدن بسیاری از طرح های دفاعی خصوصا نمونه های مشترک در قاره سبز هستیم. مسئله توسعه فناوری هوش مصنوعی خصوصا بحث استفاده از آن در سیستم های بدون سرنشین و بحث حملات فوجی از جمله مهم ترین این بحث ها به شمار می آید.

چرا رهبر انقلاب بر توسعه «هوش مصنوعی» در کشور تاکید کردند؟ / نگاهی به رقابت داغ اما خاموش ارتش‌های پیشرفته جهان برای سیادت در عرصه ماشین‌های هوشمند +عکس

پهپاد Taranis ساخت شرکت BAE انگلستان که از هوش مصنوعی و پرواز خودران بهره می برد

در اینجاست که مشکلات مدیریتی و نگاه های متفاوت باعث کند شدن و ای بسا توقف در مسیر شود. اولا کشورهای اتحادیه اروپا با توجه به ساختارهای سیاسی و سابقه تاریخی و برنامه های مختلف برای آینده خود، مشخصا در بخش نظامی نیز دارای اولویت های گوناگونی هستند. این دیدگاه های متفاوت یکی از دلایل کاهش سرعت توسعه پروژه های دفاعی در اروپا به صورت کلی است. اما به صورت خاص تر در بحث هوش نظامی در بخش نظامی اروپایی ها شدیدا در گیر دار مسائل قانونی و کنترلی این سامانه ها هستند.

وارد شدن فناوری هوش مصنوعی مشخصا در نهایت منجر به توسعه سیستم های خود ران و مستقل از کاربر شده و این بحث منتقدان بسیاری جدی در بین برخی از احزاب سیاسی اروپایی دارد. اگر این مسائل خاص حل شوند، مشخصا اروپا تلاش بسیار بیشتری در بخش هوش مصنوعی در حوزه نظامی خواهد داشت.

در اطراف ایران چه خبر است؟

اگر نگاهی به همسایگان و منطقه نزدیک به کشور خودمان داشته باشیم، مجددا شاهد ظهور نام هایی چون ترکیه و رژیم صهیونیستی هستیم. به غیر از تلاش های جمهوری اسلامی ایران در بخش پرنده های بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی، در ترکیه نیز بحث این توانایی باز هم در غالب بدون سرنشین ها مطرح شده و برخی اعتقاد دارند که در سال ۲۰۲۰ میلادی و در جریان درگیری های لیبی نیز پرنده بدون سرنشین انتحاری Kargu-۲  به صورت خودران مورد استفاده قرار گرفته است. ترکیه همچنین برنامه هایی برای توسعه توان حملات فوجی بر پایه استفاده از پرنده های بدون سرنشین دارد اما کاملا از کشورمان عقب تر است.

چرا رهبر انقلاب بر توسعه «هوش مصنوعی» در کشور تاکید کردند؟ / نگاهی به رقابت داغ اما خاموش ارتش‌های پیشرفته جهان برای سیادت در عرصه ماشین‌های هوشمند +عکس

پهپاد Kargu-۲ ساخت ترکیه

اما در سوی دیگر میدان رقابت فناوری نظامی در منطقه رژیم صهیونیستی حضور دارد که در آنجا نیز بحث استفاده از هوش مصنوعی برای برخی از پرنده های بدون سرنشین انتحاری، بمب های هدایت شونده، سیستم های رباتیک زمینی و سامانه های کنترل و فرماندهی مطرح شده است.

چرا رهبر انقلاب بر توسعه «هوش مصنوعی» در کشور تاکید کردند؟ / نگاهی به رقابت داغ اما خاموش ارتش‌های پیشرفته جهان برای سیادت در عرصه ماشین‌های هوشمند +عکس

خودروی بدون سرنشین Guardium MK III رژیم صهیونیستی با قابلیت حرکت خودران

با این اوصاف، مشصخ است که فناوری هوش مصنوعی پتانسیل های بسیار بالایی در آینده زندگی بشر، خصوصا بخش نظامی داشته و هر کشوری بتواند در این بخش پیشرفت کند دست بسیار برتری را حوزه جهانی خواهد داشت؛ مسئله ای آینده نگرانه که به درستی توسط رهبر انقلاب مورد اشاره قرار گرفته و باید به عنوان یک هدف استراتژیک در نظر گرفته شود. طبیعتا از هم اکنون انتظار می رود دولت، مجلس و صد البته نیروهای مسلح به مانند بسیاری از دفعات قبل، در پیروی و اجرای این تدبیر، در کشور و حتی منطقه پیشقدم باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    26 5
    پیشرفت در این عرصه ضامن استقلال و سر بلندی کشور است. لذا باید دست شیفتگان امریکا و متحجرین از این موضوع کوتاه شود تا بچه های نخبه در این زمینه بتوانند کار کنند. راه پیشگیری از حقه بازی های متحجرین و امریکائی ها . این است که هر پولی به پیشرفت داده شود. هر پیش پرداختی هم اگر تا یک سال یا شاید مدت کمتر نتیجه نداد. قطع شود. منظورم این است که به افراد متخصص در حرفه پرداخت شود.
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 6
      ادم سربلند خیلی به در و دیوار هم میخوره .بچه هاهم باید الان ۳۰ سال انفورماتیک خونده باشن ، دیگه مثل جنگ ایران و عراق نیست که کاری از بچه ها برلیاد خخخ
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      7 1
      بچه های چین هم خیلی روی هوش مصنوعی کار میکنند
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 2
      اییییییییییی خدا ایکاش در زمان مراد بیگ و حسام بیگ و قبل از ان میزیستم دارم از این همه زیر و رویی علم دیوانه میشم مخم نمیکشه ما که رفتیم در اعماق تاریخ جا خوش کنیم اینده داران ایران اسلامی موفق و سربلند و پاینده باشند انشاءالله خدانگهدار
    • بختیاری IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      5 1
      قبل از هر چیزی باید یک سیستم عامل ایرانی خوب و پرقدرت داشته باشیم! وتا جایی که ممکن باشه از پروژه های اوپن سورس نباشه .حداقل یک هسته اختصاصی و مطمئن داشته باشیم صددرصد نوشته شده بدست متخصصان داخلی،با زبان های نزدیک به زبان ماشین، انشاالله که در مجموعه های نظامی کارهایی انجام شده باشه.
  • US ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    14 2
    هوش مصنوعی، موشک‌های قاره پیما، ماهواره زن، هایپر سونیک و معادل س-۵۰۰ از الزامات هستند.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 5
      اینها درمقابل اینها هیچی نیست(موشکهای پلاسماکه هنوزدرمرحله طراحی هست وساخته نشده-جنگهای امواج مثل سلاخهای لیزری که درمراحل اولیه اش هست،جنگهاوسلاحهای نامریی که یک ازمایش شده ولی بنادلایل نامعلوم کنسل شده-مهندسی معکوس یوفوها که هیچکس بجزرئیس جمهورهای آمریکا ازاین پروژه هاشون هیچی نمیدونه که حتی زن کلنتون پیت حلبی میخواست با افشای لین پروژه ها برای خودش رای جمع کنه و(فقط هزاران شاهد مردمی... ازیوفوهاگزارش دادند)که یک نمونه اش توسط مردم درتبریزدیده شده -البته ممکنه اینهابه یک چیزهای رسیده اند!برای همین براحتی روسیه وچین را تهدید میکنندیا ممکنه همش بلوف هست
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 5
      باید نخبه های حوزه ودانشگاه ما روی علوم مختلف،جنگ ومتافیزیک ازطریق علوم ماورالطبیعی(مثل تله پاتی،طی الارضی،چشم برزخی-،علوم چهارگانه ونقطه ها-علوم نامرئی و غیبت صغری وکبری-علوم نجوم اسلامی-علوم فیزیک وذره خدا-علوم ملاصدرایی،علوم کتب اسمانی که تمام علوم ریاضی وشیمی بطور مستتر درش هست و....)متمرکز وکارهای عملی زیادی بکنند(بشکلی که هرکاری بخواهیم رابتوانیم انجام بدهیم-چون حالا دانشمندان استکبار شرق وغرب به این نتیجه رسیده اند با این علوم موجودفیزیک و...نمیشود به علوم ریز کدرشت وحهان هستی،احاطه پیداکرد وسالها علوم متافیزیک را حتی ازروی قرآن درحال تخقیق هستندوبه نتایج وکارهای عملی جزئی هم پی بردنند
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 1
      اول باید برسیم به(پیشرفتهای هسته ای،بالستیک وکلاهک اتمی)بعددرسایه(امنیت،اقتدار،خودکفایی واستقلال...)وجلوگیری از(غارت ومداخلات استکبار،فساد،امتیاز،سهمیه،انتصابات بی رقابتی،خیانت،زور وتزویروجنایت....داخلی وخارجی)به همه چیز علی الخصوص علم وابزار فیزیک ومتافیزیک،میتوانیم برسیم.والا نمیگذارند ویا درانحصار،غارت،استعمار،اشغال...خودشان خواهند گرفت.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    14 2
    مهمترین گام برای انجام این کار ارتقا سطح زندگی و شرایط کاری کشور است تا فارغ التحصيلان دانشگاهها کمتر مهاحرت کنند.
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      5 3
      ایران در رتبه‌بندی مهاجرت بین ۱۷۳ کشور در رتبه۹۶ قرار گرفته این در شرایطیه که کشور ما تحت شدیدترین تحریمها و عملیات روانی رسانه‌های خارجی قرار داره اما جریان کثیف تحریف طوری بهش میپردازه که انگار ایران رتبه اول و تنها کشوریه که تحصیلکردگان و مردمش مهاجرت میکنن
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      7 0
      ارتقا سطح زندگی مردم جامعه نیاز به(عدالت،مقاومت،شفافیت،اقتدار،خودکفابی،استقلال....)دارد نه وابستگی وغارت ومداخله وتحمیل استکبار
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      6 1
      بابا دانشگاهیان ونخبه های مهاجر وفرار به ۱درصد جامعه نمیرسند-موضوع ۹۹درصد(بی عدالتی،تبعیص،فساد،امتیازات،سهمیه ایها،انتصابات بی رقابتها،ژنهای برتر،اقاها،اقازاده ها،عارتها و....خودی ونخودیها ست ومداخله،غارت واشعال وانخصار وتحمیل فرنگ هست)ودرشرایط عدالت،استقلال،خودکفایی واقتدار وعدالت به همه چیز میتوان رسید
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    24 32
    روسیه چندین بار به ترکیه. هشدار داده.. پهباد به اکرایین ندهد... پهباد های ترکیه عالی هستند. در لیبی درحالیکه. حفتر( روسیه وعربستان وامارات ومصر. فرانسه. یونان) چیزی نمانده بود طرابلس تصرف کند. ترکیه. دولت وفاق ملی نجات داد. دراین نبرد پهباد های ترکیه عالی بودند. .. درسوریه درادلب. ارتش سوریه. وروسیه. پی به قدرت پهباد های ترکیه بردند. .. در جنگ قره باغ. پهباد ترکیه. واسراییل. . درعرض. چهار هفته. ارتش ارمنستان. داغون کردند...
    • محمد IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      26 6
      وای که ترکیه چقدر بدبخت شده که امثال تو تبلیغ جنس های بنجلش میکنید
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      12 11
      می شه بگی نماز خواندن اردوغان درمسجد اموی چه شد چرا هردو تون توهم زدید
    • هومن GB ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      12 12
      شلوغش نکن رفیق، ترکیه به غیر از جنگ قره باغ در باقی جبهه ها هیچ چیزی بدست نیاورد، و در جنگ قره باغ پهیادهای اسرائیل نقش بزرگتری از پهبادهای ترکیه ایی داشتن.
    • افشین IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      8 10
      پیروزی بر یک کشور کوچک و کم جمعييت مثل ارمنستان که دیگه اینقدر پروپاگاندا نداره. اونم پهپادهاي هاروپ انتحاری اسقاطيل بود که کار،ساز شدند و اشتباهات تاکتیکی ارمنستان. شما فعلا ببین چند قطعه ساخت داخل در پهپادهاي ترکیه میتونی. پیدا کنی. استفاده از دو یا سه قطعه که صرفه اقتصادی برای ساخت ندارد کاری هستکه خیلی ها میکنند.اما اینکه کالایی بر پایه محصولات هفتاد و دو ملت بسازی و بعد بگی ساخت داخل فقط باورش برای شماها دلپذیر هست.ایکاش میشد اينفوگرافي فرستاد تا میدیدی این پهپادها حتی یک پیچ داخلی هم ندارند. سرتان را از برف در بیارید و اگر سواد نظامی ندارید نظرهای دوزاری ندهید.
    • Ali archi IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 1
      به عنوان یک مطلع در‌ زمینه تسلیحات نظامی از شما یک سوالی دارم بفرما که در پهپادهای ترکی کدوم یک از قطعاتش تولید خود ترکیه هست !!؟؟ و بعدش بیا و در‌ مورد عملکرد پهپادهای ترکیه صحبت کن شما یا از این موضوع هیچ علم و اطلاعی نداری و فقط یه چیزی گفتی... یا از تسلیحات سر رشته داری که باز هم داری حقیقت‌رو بر عکس جلوه میدی و نوکری‌ اردوغان رو میکنی ترکیه هر پهپاد و یا تولید نظامی دیگری که داره محصول مشترک چند کشور دیگه هست و نه طراحی و نه ساخت صرفا برای خودش نیست در ضمن ان پهپادهایی که ارمنستان رو با مشکل مواجه کرد پهپادهای انتحاری اسرائیل بود نه ترکیه که ما به لطف خدا و مهندسین کشورمون از این نوع پهپادها بسیار داریم هم به کیفیت و هم به کمیت
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    10 8
    ابرقدرت ما هستیم که کسی جرات حمله به ما را ندارد. دنیا نیاز به بازتعریف از کلمه "ابرقدرت" دارد.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 3
    انشاءالله به دعای رهبر عزیزم، همه کسانی که در این حوزه تحصیل میکنند و اهداف خیر دارند به بالاترین درجات دانش و عمل برسند
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      5 1
      ان شاءالله اصله
  • قادر IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    12 9
    تکنولوژی نظامی ترکیه جزو پنج کشور پیشرفته هستش آنها الان کشتی های خود ران تانک ها خود ران کلا تجهیزاتشون رو اتوماتیک و خود ران می‌کنند ترکیه در این عرصه چندین گام از کشورهای منطقه و ایران جلوتر هستش در این مقطع اسرائیل آمریکا ترکیه حرف اول رو می‌زنند
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      13 11
      اتفاقا ایران جلوتره تا چشم حسودان دراد
    • افشین IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      7 11
      چرا چرت و پرت می بافی.ترکیه تانک خواران دارد.کشتی خود ران دارد فلان خود رو دارد. معنی خود ران میدونی چی هست.خود ران با ساخت داخل فرق داره .ولی ترکیه ساخت داخل هم نداره.تانک خود ران پیش کش .همون تانک التاي تولید داخل رو فعلا تولید کنند.تانکي که طراحی و بدنش ساخت کره جنوبی بود و موتورش قرار بود ساخت آلمان باشه و البته الکترونيکش هم ساخت کره و اروپا بود.آلمان موتور نداد رفتند سراغ اوکراین.اما موتور اوکراین هم بدلايلي درست نشد حالا قرار همون موتور رو هم از کره جنوبی بخره. یعنی کلا تانک کی ۲ کره جنوبی رو بجای اینکه بخره با چند تا دور ترکی زدن حالا میخواد مونتاژ کنه. اینکه شماها دوست دارید لنگ و پاچه اردوغان رو بلسيد بخودتون و غیرت نداشدتون مربوطه. ولی ما ها رو مثل خودتون حساب نکنید. برای هر محصولی که فکر میکنی ساخت ترکیه هست در فضای مجازی با یک سرچ حقیقت ماجرا در میاد. خالی بندی بکن ولی برای همپالگيهاي خودت.امیدوارم بالاخره معنی خود ران را از ساخت داخل تشخیص داده باشی پرفسور.
    • Ali archi IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 4
      ترکیه الان تانک التای رو هم نتونسته عملیاتی که که البته بیشتر قطعلتش رو با کمک کره جنوبی به پیش برد و هنوز لنگ یک موتور هست که روش قرار بده از المان خواست بهش نداد ، از اکراین خواست بهش ندادن الان دست به دامن کره جنوبی شده این است ترکیه ای که شما جزء پنج قدرت برتر‌جهان خطابش میکنید حتی یه موتور نداره روی تانک تولید مشترک خودش و به اصطلاح تولی ملی خودش بذاره بعد شما از خودران بودن تانکها و کشتی های ترکیه صحبت میکنید !!!! هنوز هیچ‌کشوری‌در دنیا تانک و شناور رزمی رو به صورت خودران نساخته و فعلا‌هم نخواهد ساخت جز در چند مورد که شناور جنبه انتحاری داشته باشه ولی در کل باید به شما دوستداران ترکیه افزین گفت که از هیچ بودن ترکیه همه چیز ساختید ولی هستند کسانی در کشور ما که با این همه علم و‌ تکنولوژی بومی در کشور در ساخت نظیر ماهواره وماهواره بر موشک بالستیک و کروز ، ناو و ناوشکن ، پهپاد و غیره ، خود تخریبی میکنند و این دستاوردها را نادیده میگیرند
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 4
    ایا ایران مجبور شد از خطر قرمز خودش که هم مرزی با ارمنستان بود عبور کند ؟ چرا ایران توافق کرد مرز ایران با ارمنستان حذف شود ؟ مگر خط قرمز ما نبود و بخاطرش مانور برگزار نکردیم و ... زنده باد ایران ولی باید قبول کنیم که نمیتوانیم نقشی در جامعه جهانی ایفا کنیم و همچنان زخمی و اسیر روسیه هستیم چرا باید روسیه مرز ایران و ارمستان را در اختیار خود بگیرد و ان را در اختیار اذربایجان قرار دهد ما هیچ متحد و شریک راهبلردی در نیا نداریممممم
    • افشین IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 2
      با اینکه این مقاله ربطی به حرف شما نداره ولی حرف شما هم درست نيست.هیچ تغییری در مرز رخ نداده و ما فقط قرارداد گازی و نفتی سواپ بستیم و از داخل خاک خودمان راهی برای اتصال به نخجوان. بقیه فرمایشات شما شایعه سازی هست. اما در مورد شریک راهبردی و این موارد ما فقط منافع مشترک در برخی موارد داریم و در سیاست دوست همیشگی وجود نداره و دشمن هم همینطور.این منافع ملی هستکه حتی میتواند خطوط،قرمز را هم جابجا کند .ولی منافع ملی نه چیز دیگری.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 6
    مهمتر از هوش مصنوعی افراد باهوش و تحصیلکرده و متخصصانی هستند که کشور را ترک میکنند هوش مصنوعی ثمره همین هوش ها است انها را دریابیم.
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      6 1
      مهاجرت نمیکنند فرار فرار میکنند
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 1
      هوش وتخبگی جوانان ومردم درشرایط(عدالت حداقل ۹۰درصدی،اقتدار،مقاومت،ایمان،خودکفایی واستقلال...) رخ مبدهد( نه درشرایط وابستگی انخصار غارت وتحمیل استکبار ..)اینهای که احبارا فرار میکنند به ۱درصد جامعه هم نمیرسد ولی بیشتر۹۹درصد جامعه ازبی عدالتی،فساد،تبعیض،جانماز ابکشها،زنهای برتر،اقاها واقازاده ها،امتیازات،سهمیه ای وانتصابات بی رقابتها وپارتی بازی،اختلاف طبقاتی....)رنج میبرنند وهرروز درحال صعیفتر ونابود شدن هستند
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 1
      فعلا که دارند خوش خوشون میکنن اتفاقا بیشتر برگشتند تا رفتن
    • افشین IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 1
      در بین ۱۷۶ کشور رتبه ما در فرار مغزها فکر کنم ۹۳ هست.بعضیها که گویا سرشون دائم در ماهواره و سایتها و شبکه های معاند هست جوری اینو عنوان میکنند که انگار ما رتبه اول هستیم با فاصله زیادی با دومی. واقعا خجالت آور هستکه بدون اطلاعات حرف میزنید. هر چند که از،همین میزان مهاجر درصد بالایی که در سالهای قبل رفته اند به کشور بر می گردند.
  • محمد بهمنی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 1
    به نظر میرسد که تاکید مقام معظم رهبری بر هوش مصنوعی ناظر بر اداره دنیا و نقش آن در حکمرانی مورد تاکید قرار دادند که این مهم از طریق فضای مجازی و فضای واقعی یا حقیقی قابل بررسی می باشد لذا تقلیل آن به حوزه تکنیکی یا رباتی یک نوع برداشت ناقص و یا برداشت جهت گیرانه می باشد
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 1
    ایران. ترکیه.. فرق بین. استانبول با تهران است
    • افشین IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 3
      بعضيها با خود تحقيري آنچنان نشئه میشن که واقعييت رو وميبينن. مقایسه یک مکان توریستی با یک محله حتما از پایین شهر تهران همچین نتيجه ای میده والا اگه با مکانهایی مثل باستي هيلز یا لواسان مقایسه کنی عقب ميوفتي. اما واقعييت ترکیه در اخبار این چند روز خودنمایی میکنه. خبر. تشکیل صفهای چند صد متری برای خرید نان ارزانقیمت از،قضا در استانبول و ترکيه!!! چرا؟؟؟ در پی شتک شدن وضعييت اقتصادی ترکیه در چند هفته پیش نه بخاطر البته تحریم مردم در صف خرید نان بیات چند روز پیش،و صفهای،چند صد متری. اما ما با هشت سال جنگ تحمیلی و چهل و اندی سال تحریم ناجوانمردانه هنوز نان یارانه ای می خریم و اگر هموطنی هم توان خرید نداشته باشه دیگران با افتخار میخرن و حتی کارت نان رایگان در برخی نانواییها وجود داره کهپحتي مهاجران برخی کشورهای همسایه هم استفاده میکنند.این تفاوت اصلی هست.ایکاش میشد تا یه عکس از این صفها برات بفرستم تا نشئگی خودتحقيريت بپره. ولی بقیه سرچ نزد و ببینید.
    • احمد IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 0
      استانبول پایتخت همون کشوری نیست که وقتی روسیه واردات گوجه‌فرنگی رو ازش ممنوع کرد و رفتن توریست های روس رو متوقف، رئیس جمهورش رسماً از روسیه عذرخواهی (به نوعی به غلط کردن افتادن)کرد؟ یعنی خداوکیلی در چنین شرایطی میشه قدرت حتی اقتصاد ایران که اصولاً ازش به ضعف یاد میشه رو مورد ارزیابی قرار داد! چون ایران بزرگ حتی بعد ۴۰سال از شدیدترین تحریم هایی که دنیا به خودش دیده بود هرگز در شرایطی قرار نگرفت که از دشمن خودش عذرخواهی بکنه، یا در چنین تحریم های به قول خودشون فلج کننده ای هرگز نان جیره بندی نشد، من باور دارم که تحریم های این ۴۰سال اقتصاد ایران را چنان مقاوم کرده که اگر تحریم ها برداشته شود اقتصاد ایران یک جهش پیشرفت را تجربه خواهد کرد، مثل فردی که سالها به پاهاش وزنه بسته باشند و وقتی که این وزنه ها برداشته شود اون فرد می‌تونه پرش بکنه،
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 5
    تاکید مقام عظمای ولایت در خصوص هوش مصنوعی به این دلیل.است که امروز ایران در تمامی علوم و رشته ها حرف اول را در منطقه و حتی جهان میزند و اگر در عرصه هوش مصنوعی هم وارد شود قطعا هیچ کشوری به گردش نخواهد رسید
  • یک نفر IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 0
    ماشا الله چقدر نظرات تخصصی از جانب افرادی داریم که هیچ تخصصی در این باره ندارن
    • محمد بهمنی IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 0
      برادر من شما میدانی که هیچ تخصصی ندارند، یا همین اظهار نظر شما عن غیر ، علم خودش نوعی، القاء غیرتخصصی نیست ، در ضمن بنده دکتری هوش مصنوعی و پایان نامه هم در زمینه حکمرانی هوشمند هست
    • افشین IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      بعد شما خودت چقدر تخصص داری که فهمیدی بقیه تخصص ندارن؟؟؟
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    هر چقدر که در موضوعات بروز خوب داریم پیش میرم ( که البته بازم عقبیم ) در موضوعات کلاسیک - زرهی ، نیروی دریایی، هوایی - در دوران جنگ جهانی اول به سر میبریم ! استاندارد های اموزشی نیروی های رزمی هم نپرس!
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 4
      ما از تکنولوژی برای دفاع استفاده می کنیم، روش ما سلاح سخت افزاری به شیوه های جنگ جهانی دوم و کلاسیک نیست، آهسته آهسته رونمایی خواهیم کرد. خلق دانش و پروسه ی تولید محصول آن قدری طولانیست، صبور باشید. دانش و محصول اعلام نشده بسیار داریم...
    • افشین IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 4
      بله.شما عقب هستید.خیلی عقب افتاده هستید.البته فقط شما.سه خط نظر گذاشتی که یا اغراق هست و یا تناقض. امروز برنده نبرد کسی هستکه صحنه نبرد را با میل خود و تجهييزات باب خودش چينش و صحنه آرایی کند نه عادتهای چند دهه قبل. اینجوری میشه که با پهپاد برتری هوایی منطقه را از دست بزرگترین نیروی هوایی جهان می گیری و او خودش اعتراف میکند. ( سخنان فرمانده تروریستهای سنتکام در گنگره ). اینها نیاز به هوش و فناوری دارد که با هزینه پایین بهترین دستاورد را داشته باشی. البته در باره بقیه موارد هم اغراق کردید که بخاطر نبود همان هوش فایده ای در پاسخ نمی بینم.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 0
    هر چی تو دفاع دست پر رو داریم چون در تهاج ضعف داریم بازم به اون چیزی که میخواییم نمیرسیم ! هر حمله ای به ما از طرف دشمن های درجه یکمون باعث میشه ما چندین سال عقب بیفتیم و زیر ساخت هامون نابود بشه در حالی که دشمن حتی در برد موشک هم نیست چه برسه به اشغال و این حرفا
    • افشین IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 3
      کدام دشمن در برد اصلی م.شکهاي ما نیست ؟؟ و شما این را از کجا ميدانيد؟؟ دوازده سال پیش،شهید سردار تهرانی مقدم گفتند که ما در برد هیچ محدودیتی نداریم و البته هر آدم عاقل و علاقمندی به مسائل نظامی میدونه که کشوری که ماهواره بر می سازه و موشک دومرتبه ای میتونه موشک قاره پیما هم بسازه. البته اگر منظور شما از دشمن آمریکا هست ما نیازی به دسترسی،به خاک آمریکا نداریم چرا که اول منافع آمریکا در منطقه و پایگاههای آمریکا تا برد ۲۰۰۰ کیلومتر و از همه مهمتر پاشنه آشیل آمریکا اسرائیل زیر خط آتش سنگین ما از همه طرف هست. کوچکترین جرقه ای در خلیج فارس از،طرف ما با قصد انتقام و مقابله به مثل قیمت نفت را تا دویست دلار افزایش خواهد داد. مطمئن باش دشمنانی که باید بدانند میدانند و این شما و من هستیم که کمتر از آنها میدانیم در غیر اینصورت امروز،شما حتی ایتارتاس هم برایت وجود نداشت که پست بزاری.
  • رحمت عیدی IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 1
    به نظر سه مولفه اصلی در پیشرفت و توسعه فناورانه هرکشوری خصوصا در بخش نظامی نقش دارد 1_سطح هوش نبوغ استعداد و مهارت و آموزش داخلی 2_میزان سرمایه گذاری و هزینه و البته هدفگذاری 3_کمک گرفتن یا حمایت خارجی. و مدیریت صحیح هرسه مورد حال ببینید در مورد کشوری مثل ایران یا ترکیه کدامیک از موارد شاخص تر است ایران تحت تحریم نظامی 40 ساله چگونه است یا ترکیه عضو ناتو و تحت حمایت ویژه انگلیس و کشورهای اقماری آن و البته اسقاطیل و پول کشورهای عربی مثل قطر چگونه است، در حالت کلی صرف نظر از دلایل سیاسی نتیجه پیشرفت است منتها سطح واقعی پیشرفت مد نظر است مثلا در مورد پهپادهای ترکیه اصل پروپاگاندای ویژه رسانه ای با کمک رسانه های جریان اصلی در سطح جهانی و منطقه ای و خصوصا در کشور ما باعث ایجاد یک ذهنیت غیر واقعی و اغراق آمیز شد که نتیجه اش ایجاد بازار فروش عالی برای آنها شد چیزی که در مورد ایران به دلایل مختلف بسیار ضعیف است(تبلیغات و پرو پاگاندای رسانه ای و حمایت خارجی)،و اینکه کشوری مثل ترکیه یا ایران بشدت بدنبال قدرتمند تر شدن هستند امری طبیعی است اما نتیجه این پیشرفت فناورانه و قدرتمند تر شدن را باید در نشانه ها و تاثیر آن در اثر گذاری آنها در سطح منطقه و جهان دید حتی در موارد تقابلات مستقیم و غیر مستقیم،در زمینه هوش مصنوعی نیز همینگونه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس