لهستان روسیه را به تلاش برای تشدید بحران پناهجویان متهم کرد

در شرایطی که جمهوری استونی در حال ایجاد موانع خاردار در مرزهای خود با روسیه است تا از ورود غیرقانونی احتمالی به این کشور جلوگیری کند، مقامات ورشو نیز روسیه را عامل تشدید وضعیت پناهجویان جلوه می‌دهند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه لهستان اعلام کرد که روسیه سعی دارد تا بحران مهاجرین در مرزهای بلاروس با این کشور را تشدید کند.

"مارچین پشیداچ" معاون وزیر خارجه لهستان شب گذشته در مصاحبه‌ای مدعی شد: «ما شاهد تلاش‌هایی برای تشدید وخامت اوضاع هستیم. این مسئله به روسیه مربوط می‌شود که نیروهای نظامی خود را در مرز با اوکراین تقویت کرده، از مسئله ارسال مواد خام و انرژی به اروپا، از جمله خط لوله گاز "جریان شمالی-۲" در جهت رسیدن به اهداف خاص خود استفاده می‌کند و سعی دارد وضعیت پناهجویان در مرزهای بلاروس با لهستان را تشدید کند. همه این مسائل بهم مربوط هستند، ولی تغییری در این واقعیت نمی‌دهد که ما قصد تجاوز به کسی را نداشته و تنها از مرزهای خود دفاع می‌کنیم.»

در عین حال گزارش شده که نظامیان استونیایی به همراه نیروهای مرزبانی و پلیس این کشور شروع به ساخت دیواری از سیم‌های خاردار در مرزهای شرقی خود با روسیه کرده‌اند. هدف از ساخت این موانع موقت، تقویت امنیت در این مناطق به منظور جلوگیری از جریان احتمالی مهاجرت و ورود غیرقانونی به خاک استونی از این جهت گیری اعلام شده است. کار ایجاد موانع خاردار در مرزهای این کشور در جهت گیری شمال-شرقی و جنوب شرقی آغاز شده است.  

پس از بروز بحران پناهجویان، کشورهای لهستان، استونی، لیتوانی و لتونی، برای تقویت زیرساختارهای مرزی خود به سمت همسایگان شرقی خود از اتحادیه اروپا درخواست کمک کردند.

در خبر دیگری گزارش شده که "ماریوش بلاشاک" وزیر دفاع ملی لهستان روز شنبه اعلام کرد که پناهجویان جمع شده در مرزهای این کشور با بلاروس قصد حمله شبانه به پست عبور مرزی لهستان را دارند. وی بدون ارائه دلیلی، مدعی شد که گویا این اقدام پناهجویان از سوی نیروهای نظامی بلاروسی هدایت می‌شود.

در همین رابطه، نیروهای مرزبانی لهستان روز گذشته تلاش کردند تا گروه‌های مهاجرین را به داخل خاک بلاروس عقب رانده و از خطوط مرزی خود دور کنند. وضعیت در منطقه وخیم گزارش شده است. در نتیجه استفاده از تجهیزات ویژه ضدشورش توسط نظامیان لهستانی، حدود ۶۵ نفر از پناهجویان دچار جراحت شدند.

"الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری بلاروس برخورد نظامیان لهستانی با مهاجرین بی‌پناه در مرزهای دو کشور را با شیوه‌های فاشیستی مقایسه کرد و معتقد است که به روی پناهجویان آب همراه با مواد شیمیایی خاص ریخته می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس