عقب‌ نشینی نظامیان در سودان/ ارتش با بازگشت «حمدوک» به قدرت موافقت کرد

منابع رسانه‌ای غربی گزارش دادند که فرماندهان ارتش سودان با بازگشت «عبدالله حمدوک»، نخست وزیر برکنار شده، به قدرت موافقت کرده‌اند؛ بازگشتی که گفته می‌شود مشروط است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز انگلیس امروز یکشنبه به نقل از منبعی در حزب «الأمة» سودان گزارش داد که فرماندهان ارتش این کشور موافقت کردند که «عبدالله حمدوک» نخست وزیر برکنار شده به دنبال کودتای اخیر، به منصب خود برگردد.

«فضل الله برمه ناصر»، رئیس حزب مذکور به رویترز گفته که «ارتش سودان به زودی عبدالله حمدوک را به منصب خود یعنی نخست وزیری برمی‌گردانند.»

این سیاستمدار سودانی گفته که این تصمیم ارتش به دنبال توافق بین فرماندهان ارتش سودان و شخص حمدوک گرفته شده است و نخست وزیر برکنار شده برای بازگشت به قدرت شروطی را گذاشته است.

رئیس حزب الامة سودان درباره شروط عبدالله حمدوک گفت: «نخست وزیر حمدوک گفته است که در صورت بازگشت دولت تکنوکرات تشکیل خواهد داد و باید همه زندانیان سیاسی که اخیر بازداشت شده‌اند، آزاد شوند.»

نخست وزیر دولت انتقالی سودان , کشور سودان ,

شبکه الجزیره قطر نیز دیروز درباره ابتکار عمل ملی فراگیر در سودان خبر داده بود که بر اساس آن، بین بخش نظامی شورای انتقالی و بین نخست وزیر برکنار شده برای بازگشت به قدرت و به دست گرفتن قدرت توافقی صورت گرفته است.

بعد از برکناری عمر البشیر، رئیس جمهور سابق سودان در سال ۲۰۱۹ به دنبال تظاهرات سراسری در این کشور، ارتش تلاش کرد با اختیارات و قدرتی که داشت، همچنان جایگاه خود را حفظ کند که نتیجه آن، تشکیل شورای حاکمیتی متشکل از نظامیان و نمایندگان جریان‌ها و احزاب سیاسی بود. 

با این حال، ارتش سودان دو هفته پیش طی کودتای نظامی، پارلمان و استانداری‌ها، دولت ائتلافی را منحل و حمدوک، نخست وزیر را بازداشت خانگی کرد که واکنش منفی داخلی و تظاهرات گسترده را در پی داشت که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شد.

نخست وزیر دولت انتقالی سودان , کشور سودان ,

ارتش سودان به دنبال این کودتا که با فرماندهی «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش این کشور صورت گرفت، مورد انتقاد جامعه جهانی قرار گرفته و فشارها و تهدیدها برای بازگشت اوضاع به وضعیت سابق افزایش پیدا کرده است.

در صورت صحت توافق بین ارتش و نخست وزیر برکنار شده، این اولین عقب نشینی نظامیان بعد از کودتای اخیر است؛ کودتایی که می‌رفت نظامیان همه کاره در سودان شده و قدرت را همانند همسایه شمالی خود در دستانشان قبضه کنند

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس