کد خبر 1302453
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: معاونان سیاسی وزیران خارجه سه کشور اروپایی در ریاض با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و نمایندگان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض دیدار کردند. در بیانیه مشترک آنان آمده که «گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بازگشت دوجانبه به برجام، به نفع کل خاورمیانه خواهد بود و امکان شراکت‌های منطقه‌ای و مبادلات اقتصادی بیشتر را فراهم خواهد کرد.»

 مشارکت نمایندگان کشورهای عربی منطقه در این گفتگوها نشان می‌دهد سیاست راهبردی آمریکا، تعمیم برجام از پرونده هسته‌ای به منازعات منطقه‌ای است و آن را حتی اگر به صورت رسمی و مکتوب در متن برجام اضافه نکند، به صورت عملی و غیررسمی، دنبال خواهد کرد.

 ایالات متحده پس از کاهش حضور نظامی در منطقه که با افغانستان آغاز شده و با عراق، ادامه خواهد یافت، قصد دارد بیش از گذشته تأمین منافع منطقه‌ای‌اش را با تلفیق سیاست‌های نرم و نیمه‌سخت اعم از دیپلماسی و تحریم پیگیری نماید. تلاش برای پایان جنگ یمن نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.

اینکه رابرت‌ مالی بیان داشته که سیاست‌های به‌زعم او «مخرب» ایران ناشی از «حذف» ایران از سیاست‌های منطقه‌ای بوده، فارغ از اتهامی که در بطن آن است، اذعان به خطای راهبردی آمریکا پس از 11 سپتامبر و نادیده‌انگاری ضرورت حفظ منافع منطقه‌ای ایران در غرب آسیا می‌باشد.

 به همین دلیل در سیاست منطقه‌ای جدید آمریکا، تلاش برای اقناع و حتی وادارسازی ایران به مذاکرات منطقه‌ای نقشی ویژه دارد. این مسأله پس از احیای برجام، احتمالاً با وساطت روسیه، وجهی پُررنگ‌تر به خود خواهد گرفت. زیرا با توجه به روابط مسکو با متحدان منطقه‌ای آمریکا، روسیه می‌تواند در نقش میانجی میان ایران و رقبای منطقه‌ای ظاهر شود.

 اینکه ایران با رویکردی ایجابی به منازعات و گفتگوهای منطقه‌ای نگریسته و برای پرونده‌های اختلافی، بسته پیشنهادی مشخص و با مطالبات و مؤلفه‌هایی معین و سنجش‌پذیر، تدوین نماید، ضرورتی غیرقابل انکار به نظر می‌رسد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کیان MD ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    در مقابل حس بدی که از مشکلات اقتصادی بوجود آمده توسط نفوذی‌های دشمن در داخل کشور و همچنین افراد سودجو و بازی دلار دارم، از این طرف هم چه حس خوبی دارم این روزها از اقتدار نظامی و دیپلماسی کشورم، خیلی کیف میده که دشمن اصلی مردم جهان آمریکا اینقدر خفیف شده که نمیتونه عکس العمل نظامی نشون بده، در مذاکرات هم همش داره بال بال میزنه و پیشنهادهای مختلف برای مذاکره میده و بعد دیپلماتهای ما خیلی خونسرد و متین و با لبخند. خیلی این عزت و اقتدار حال میده. امیدوارم که در خصوص فسادهای اقتصادی داخلی کشور که بیشتر به قیمت دلار و سکه و طلا و بازی با آن مربوط میشود برخورد مقتدرانه و مدبرانه صورت گیرد. دیگری هم این فضای مجازی غربی مثل اینستاگرام و تلگرام بدون سر و صدا یک جایگزین مانند اینستا با وسعت و قدرت پشتیبانی بالا طراحی شود بعد سه روز وقت برای جابجایی بعد هم قطع اینستا، آن وقت دیگر فضایی نیست که بخواهد آشوب و بلوا ایجاد کند تا ذهن مردم را خراب کند. واقعا از این فساد فرهنگی و اعتقادی در اینستا دلم خون میشود برای کودکان و جوانان.
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    کدوم دوجانبه ؟ مگر غیر از آمریکا کشور دیگری از برجام خارج شده ؟
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    زور بگوید. اموال ایران را بالا بکشد ، با همکاری دزدان سر گردنه ناجور مثل. کره جنوبی و امارات نقشه بکشند و....و........ و در اخر. گروسی را با دلارهای نفتی عربستان بپزد. ،،، و تا میتواند حاشیه برای سیستم هسته ای ایران. درست کند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 1
    ایران توان مقابله با امریکا را ندارد و فقط دشمنی با امریکا ابزاری شده است برای غارت مردم ایران
    • US ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 0
      توان مقابله نداشت که به سرنوشت لیبی و سوریه دچار میشد امریکا اومده بود تا کشورها تیکه تیکه و طرح خاور میانه نو رو اجرا کنه اما امروز تمام تلاش برای باقی موندن در منطقه است
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس