کد خبر 1302387
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۶
کاهش اضطراب پدران از طریق تماس پوستی با نوزاد

پژوهشگران در یک مطالعه تاثیر تماس پوستی پدران با نوزادان نارس را در کاهش اضطراب آن‌ها بررسی کردند.

به گزارش مشرق، نوزادی که قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد شود، نوزاد نارس محسوب می‌شود. تولد نوزاد نارس، شوک زیادی به والدین وارد می‌کند. اگرچه پدران نیز اضطراب بالایی را تجربه می‌کنند؛ ولی کم‌تر مورد توجه و تحقیق قرار گرفته‌اند.

با توجه به اهمیت نقش پدر در خانواده و ارتباط با فرزندان، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انجام یک مطالعه تاثیر اولین تماس پوستی پدران با نوزاد نارس بستری را در میزان اضطراب آن‌ها  بررسی کردند.

بیشتر بخوانید

مادران کرونایی چگونه به نوزادان خود شیر دهند؟

این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان یکی از بیمارستان‌های یزد انجام شد و طی آن ۷۲ پدر نوزاد نارس انتخاب شدند و به دو گروه کنترل و مداخله یا آزمون تقسیم شدند.

در گروه کنترل تنها اعمال مراقبت روتین بخش، شامل حضور و دیدن نوزاد داخل بخش بدون در آغوش گرفتن نوزاد انجام شد. ولی در گروه مداخله، تماس پوستی پدر و نوزاد برقرار شد. به این صورت که نوزاد به مدت ۳۰ دقیقه به صورت برهنه بر روی پوست شکم پدر قرار گرفت. این مداخله در یک اتاق مجزا و بدون حضور خانواده انجام شد. در طول تماس پوستی نوزاد، پرستار جهت کنترل علائم نوزاد با مشاهده حضور داشت.

پارامترهای میزان اشباع اکسیژن خون، تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس توسط پرستار ارزیابی می‌شد. بلافاصله پس از انجام تماس پوست با پوست، مجددا پرسش نامه توسط افراد تکمیل شد. قبل از انجام مداخله و بعد از آن، اضطراب پدران با استفاده از پرسش‌نامه مورد ارزیابی قرار گرفت.

بررسی میزان اضطراب در دو گروه پدران نوزادان نارس نشان داد که ایجاد اولین تماس پوستی، باعث کاهش میزان اضطراب پدران نوزادان نارس می‌شود و می‌توان برای کاهش اضطراب پدران، تماس پوستی با نوزاد را توصیه کرد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی تاثیر ایجاد اولین تماس پوستی پدران با نوزاد نارس بستری بر میزان اضطراب آن‌ها در بخش مراقبت‌ ویژه نوزادان بیمارستان شهدای کارگر» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و خدیجه دهقانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، مجری اصلی این طرح تحقیقاتی بوده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس