با آغاز شمارش معکوس آزادسازی مأرب یمن؛ واشنگتن: حالا زمان مذاکره است

در آستانه شکست سنگین ائتلاف سعودی-آمریکایی و آزادسازی استان انرژی‌خیز مأرب یمن، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، زمان آن رسیده که انصارالله یمن تن به مذاکرات سیاسی بدهد.

به گزارش مشرق، «کریستین جیمس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «البلاد» بر آغاز مذاکره با هدف جلوگیری از شکست سنگین ائتلاف سعودی-آمریکایی در مرکز یمن تأکید کرد.

این مقام آمریکایی در ابتدای اظهاراتش با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه صنعاء، گفت:‌ «ما معتقدیم که عربستان سعودی با تهدیدات بزرگی در خاک خود مواجه است. ما به همکاری با این کشور برای کمک به سعودی‌ها در تقویت [پدافند] هوایی‌شان پایبند هستیم».

وزارت خارجه آمریکا اخیرا با فروش ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط به عربستان سعودی موافقت کرده است که این اقدام کاملا با وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور این کشور درباره عدم فروش تسلیحات جنگی به عربستان سعودی در تضاد بود.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همزمان با گزارش منابع خبری درباره آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی استان مأرب، همچنین اظهار داشت: «وقت آن رسیده است که حوثی‌ها برای از سر گرفته شدن مذاکرات سیاسی نبرد را متوقف کنند».

اظهارات این مقام آمریکایی درباره فرا رسیدن زمان توقف جنگ یمن در حالی مطرح می‌شود که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی ماه‌های گذشته پیشروی چشمگیری در استان راهبردی مأرب داشته‌اند به‌نحوی که رسانه‌ها از آغاز شمارش معکوس برای آزادسازی مأرب سخن به میان آوردند.

کریستین جیمس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه برخی از مقامات جنبش انصارالله یمن، افزود که واشنگتن به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه این اعضای این جنبش و نهادهای مرتبط با آن ادامه خواهد داد.

وی بدون اشاره به جنایات جنگی ائتلاف سعودی، افراد و نهادهای یادشده را عامل بی‌ثباتی و انجام‌دهنده اقدامات ناگوار علیه غیرنظامیان خواند.

آمریکا در حالی از تحریم مقامات یمنی صحبت می‌کند که عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت خود این کشور، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین نگرانی واشنگتن را درباره گزارش‌های ادعایی که در آن‌ها به بازداشت شدن برخی از کارمندان سفارت آمریکا در صنعاء اشاره شده بود، ابراز کرد.

کریستین جیمس در ادامه بیان کرد که آمریکا به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای آزاد شدن تمام این افراد ادامه خواهد داد.

واشنگتن اخیرا خواستار آزادی کارمندان محلی سفارت آمریکا در صنعاء شده و ادعا کرده که افراد مسلح وابسته به انصارالله به سفارت آمریکا که از سال ۲۰۱۵ در صنعاء بسته شده «یورش» برده‌اند.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته‌ عالی انقلاب یمن و عضو ارشد جنبش انصارالله در واکنش به این اظهارات در صفحه توییتر خود نوشته بود: «سفارت آمریکا تخلیه شده است و تقریبا از سال ۲۰۱۹ حقوق کارمندان محلی سفارت در یمن را قطع کردند و حالا ادعای حمله به سفارت بسته شده و بازداشت کارمندان می‌کنند».

وی افزوده بود: «آقایان آمریکایی! حقوق کارمندان محلی را پرداخت کنید؛ این قدرنشناسی است که حقوق کسانی را که در وضعیت فاجعه‌بار یمن به شما خدمت کردند، قطع کنید. آنها را نیز مانند آنچه در افغانستان رخ داد، رها کردید».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 1
    مرزهای یمن شمالی و جنوبی باید کمی مشخص تر شود و از این رو باید انصارالله باید بخشهایی از جنوب یمن را جهت مذاکره نهایی با عربستان و به رسمیت شناخته شدن یمن شمالی در دست باید داشته باشد
    • CA ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 0
      یمن یکیست. بخشهای اشغالی یمن توسط اعراب صهیونیست هم آزاد خواهد شد
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 0
      تجزیه؟ عمرا....
  • مهری IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    چی داری میگید عربستان مردم یمن قتل عام میکنه بعد میگید مذاکره یمن داره متجاوز از خاک کشورش بیرون میکنه چه مذاکره ای داره بادشمن بکنه عربستان نوکر آمریکا ست هرچه آمریکا بگه اون انجام میده غلط کردن مذاکره نیست باید خاک یمن ترک کنن
  • محمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    بخشهایی از عربستان باید توسط یمنیهای شجاع فتح شود تا درمذاکرات دست بالا را داشته باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس