هشدار روسیه درباره افزایش حضور نظامی انگلیس و آمریکا در منطقه دریای سیاه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه توافقات جدید انگلیس با دولت اوکراین را گویای تمایل این کشور برای افزایش حضور نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه نامید.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که توافق جدید انگلیس و اوکراین درباره اعطای اعتبار مالی در زمینه نظامی، دلیل دیگری در تمایل لندن برای افزایش حضور نظامی این کشور در نزدیکی مرزهای روسیه است.

زاخارووا این مسئله را در واکنش به خبر روز چهارشنبه منابع خبری اوکراینی بیان کرد که بر اساس آن، دولت انگلیس قصد دارد ۱.۷ میلیارد پوند برای توسعه نیروی دریایی اوکراین هزینه کند. طبق این اطلاعات، این پول بصورت یک اعتبار مالی است که کی‌یف باید آن را تا سال ۲۰۳۱ باز پس دهد. طرف اوکراینی قصد دارد  بخشی از این اعتبار مالی را برای ساخت کشتی‌ها و پایگاه‌های دریایی جدید صرف کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد: «صحبت نه بر سر قایق و کشتی تفریحی، بلکه کشتی‌های نظامی و همکاری‌های فنی-نظامی دوجانبه است. ما چنین توافقاتی را دلیل واضح دیگری بر تمایل دولت انگلیس برای افزایش حضور نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه تلقی می‌کنیم و مسلماً تدابیر لازم در این رابطه اتخاذ خواهند شد.»

پیش از این نیز برخی رسانه‌های گروهی انگلیسی از آمادگی لندن برای اعزام تا ۶۰۰ نیروی نظامی به اوکراین، در صورت "حمله روسیه" خبر داده بودند.

جنگ اطلاعاتی ناتو علیه روسیه همچنان ادامه دارد

ماریا زاخارووا در بخش دیگری از این کنفرانس یادآور شد که ناتو به کار اطلاعاتی خود برای تأثیرگذاری بر افکارعمومی اروپا ادامه می‌دهد و همچنان روسیه را به دخالت در امور داخلی سایر کشور، بدون ارائه هیچ نوع دلیل و مدرکی متهم می‌کند و از طریق سعی دارد مردم اروپا را متقاعد کند که روسیه منشاء بی ثباتی و برخوردهای تهاجمی است. به گفته وی، نمونه این فعالیت اطلاعاتی، اظهارات بی پایه و اساس اخیر "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو در نشست سران بروکسل علیه روسیه است.  

این دیپلمات روس با تأکید بر این واقعیت که مقصر وخامت اوضاع کنونی روسیه نیست، ادامه داد: «کشورهای متحد در بلوک ناتو همه تلاش خود را بکار بسته‌اند تا خط جدا کننده‌ای از طرف‌های خودی و بیگانه در قاره اروپا بوجود آورند. آنها حاضر هستند به هر اقدامی برای وخامت اوضاع سیاسی در روابط روسیه و غرب دست زده و روسیه را مقصر این وضعیت جلوه دهند.»

وی همچنین برگزاری مانورهای نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه دریای سیاه و در نزدیکی مرزهای روسیه را تحریک آمیز نامیده و یادآور شد که مقامات مسکو از کشورهای غربی می‌خواهند تا از اقدامات غیرسازنده و بی ثبات کننده اوضاع خود که هدف از آن بررسی واکنش روسیه است، دست بردارند. تمامی این اقدامات در راستای بازدارندگی روسیه صورت می‌گیرد که خطر بروز درگیری‌ها در منطقه را افزایش خواهد داد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که به عقیده مقامات مسکو راه اندازی روند تعیین خطوط مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت بسیار زیادی دارد و حوادث چند روز گذشته و از سر گیری درگیری‌ها بین نظامیان دو کشور این مسئله را ثابت کرد. زاخارووا در عین حال از مقامات ایروان و باکو خواست تا خویشتن داری بیشتری از خود نشان داده و اجازه ندهند که حوادث اخیر دوباره تکرار شود و مشکلات موجود را از طریق سیاسی و در جریان مذاکرات دیپلماتیک حل و فصل کنند.

به گفته وی، مقامات مسکو همچنان آمادگی دارند تا به هر دو طرف برای تثبیت اوضاع و دفاع از صلح و امنیت در منطقه قفقاز جنوبی کمک کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    امیدوارم روسیه متجاوزگر برای همیشه تجزیه و نابود بشه قوم شیطان صفت و غیر قابل اعتماد روس خیلی جنایت ها کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس