کد خبر 1300557
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
حسین شریعتمداری نمایه

انتظار آن است که جناب دکتر باقری نیز از عبارت لغو همه تحریم‌ها استفاده کنند تا راه بر سوءاستفاده حریف بسته باشد.

به گزارش مشرق، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در مطلبی تحت عنوان «برادرانه با دکتر باقری» نوشت:

۱- این روزها برخی از مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات هسته‌ای از واژه‌ها و عباراتی استفاده می‌کنند که در معنا و مفهوم می‌توانند بیش از یک مصداق داشته باشند.

این واژه‌ها که در ادبیات سیاسی به «واژه‌های دو پهلو» شهرت دارند، زمینه مناسبی برای تحریف در اختیار حریف می‌گذارد و از این روی، دقت در انتخاب واژه‌ها و کلمات، مخصوصاً در جریان مذاکرات از ضرورت و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از آنجا که آمریکا در محافل و مجامع حقوقی، به بهره‌گیری گسترده از واژه‌های دو پهلو (جنگ کلمات) شهرت دارد، توجه به این نکته و دقت در استخدام واژه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

آمریکایی‌ها در مذاکرات منتهی به برجام، بارها از این ترفند استفاده کرده و از همین رهگذر کلاه گشادی برای برنامه هسته‌ای کشورمان تدارک دیده و در متن برجام گنجانده‌اند! به عنوان نمونه،خانم وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا ۲۱ ماه بعد از تصویب برجام، طی سخنانی در ‌اندیشکده «وودروویلسون» و در حضور کاترین اشتون با افتخار! می‌گوید، طرف ایرانی خواستار لغو تحریم‌ها بود و ما در متن توافق از کلمه LIFT که به معنی «توقف موقت» است استفاده کردیم اما طرف ایرانی LIFT را به معنای «خاتمه دادن» تلقی می‌کرد و اینطور بود که تحریم‌ها فقط تعلیق می‌شد و آن‌هم نه همه تحریم‌ها بلکه تحریم‌های مربوط به مقابله با تروریزم و یا تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر و یا تحریم‌های مربوط به اشاعه و یا انتقال تسلیحات باقی می‌ماند. وندی شرمن سپس درحالی که لبخند موذیانه‌ای بر لب دارد می‌گوید «یکی از کارهایی که شخص در دیپلماسی انجام می‌دهد این است که توجه کند زبان اهمیت دارد».

۲- دیروز جناب آقای دکتر باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در تشریح اهداف ایران در مذاکرات پیش روی (۸ آذر) تاکید داشتند که «لغو مؤثر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا یک ضرورت و اولویت اصلی مذاکرات پیش‌رو است»!

استفاده جناب ایشان از عبارت «تحریم‌های غیرقانونی آمریکا»! می‌تواند این تلقی و برداشت غلط و مورد سوءاستفاده حریف را در پی داشته باشد که انگار تحریم‌های آمریکا علیه ایران شامل دو بخش «قانونی»! و «غیرقانونی» است! چرا که وقتی از قید «غیر قانونی» استفاده می‌شود، معنای دیگر آن می‌تواند، این باشد که بخشی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قانونی! است و لغو آنها در دستور کار تیم هسته‌ای کشورمان نیست!

بی‌تردید جناب دکتر باقری چنین منظوری نداشته‌اند و با توجه به تصریح چندباره رهبر معظم انقلاب بر لغو همه تحریم‌ها، نمی‌توانند منظور دیگری داشته باشند. با این حال، انتظار آن است که جناب دکتر باقری نیز از عبارت لغو همه تحریم‌ها استفاده کنند تا راه بر سوءاستفاده حریف بسته باشد.

۳ - و بالاخره اشاره به بخشی از نظرات صریح حضرت آقا در این خصوص ضروری و راهگشاست. ایشان می‌فرمایند: « آن طرفی که حق دارد برای ادامه‌ کار برجام شرط معیّن کند ایران است. علّت هم این است که ایران از اوّل به تمام تعهّدات برجامی خودش عمل کرد، جمهوری اسلامی به تمامی تعهّدات برجامی عمل کرد؛ آنها نقض کردند. ما حق داریم برای ادامه‌ برجام شرط بگذاریم و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچ ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد؛ و آن این است که اگر می‌خواهند ایران به تعهّدات برجامی -که چند تعهّد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمی‌گردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت».

« آن طرفی که حق دارد برای ادامه‌ کار برجام شرط معیّن کند ایران است. علّت هم این است که ایران از اوّل به تمام تعهّدات برجامی خودش عمل کرد، جمهوری اسلامی به تمامی تعهّدات برجامی عمل کرد؛ آنها نقض کردند. ما حق داریم برای ادامه‌ برجام شرط بگذاریم و این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم و هیچ ‌کس هم از آن عدول نخواهد کرد؛ و آن این است که اگر می‌خواهند ایران به تعهّدات برجامی -که چند تعهّد آن را لغو کرده- برگردد، باید آمریکا تحریم‌ها را کلاً لغو بکند؛ آن هم نه به زبان و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم؛ نه، بایستی در عمل تحریم‌ها را لغو کنند و ما راستی‌آزمایی کنیم و احساس کنیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن وقت ما هم به این تعهّدات برجامی برمی‌گردیم؛ این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتّفاق مسئولان کشور هم هست و از این سیاست برنخواهیم گشت».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ... IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    30 6
    درود
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 1
      آفرین به عمار همیشه بیدار انقلاب، نکته مهم اینه که آمریکا و همه ۵+۱ باید تضمین بدن تحریمها بی‌بازگشته و تحریم دیگه‌ای صورت نمیگیره و درصورت تخلف طرف مقابل چه به شکل وضع تحریم‌ جدید تحت عناوین مختلف، و چه مانع‌تراشی برای مبادلات ایران، بطور خودکار توافق لغو و متخلفان جریمه و مجازات میشن و ایران حق داره تا دستیابی به بمب اتم فعالیتهای هسته‌ای رو گسترش بده
  • فراجناحی IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    20 7
    آمریکا از برجام خارج شده و حق اظهار نظر ندارد اما طرف اروپایی نماینده آمریکاست. به هر حال برجام بر ایران تحمیل شده و غربی ها تا الآن از آن منتفع شده اند و مذاکره با شیطان بزرگ کار ساده ای نخواهد بود
  • کیایی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    14 6
    احسنت به آقای شریعتمداری هر چند بنظرم منظور دکتر باقری اینه که تمام تحریم‌ها غیر قانونیه
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    16 5
    حرف دل ایرانی باغیرت را زدی ، سپاسگزارم
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    14 2
    جناب آقای شریعتمداری ، عرض بنده این است که زمان به عقب بر نمی گردد. یعنی لغو تحریم ها، ضررهای ایران را که ناشی از بازگشت تحریم ها بود جبران نمی کند لذا آنچه ما در عوض عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در موضوع هسته ای انجام داده ایم نباید به عقب برگردد. امیدوارم تفهیم بشود!؟
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    10 4
    ما در برابر واژه ها قرارنداریم بلکه در برابر زور وقلدوری قرار داریم
  • مسعود دیپلمات IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 3
    جناب آقای شریعتمداری ، عرض بنده این است که زمان به عقب بر نمی گردد. یعنی لغو تحریم ها، ضررهای ایران را که ناشی از بازگشت تحریم ها بود جبران نمی کند لذا آنچه ما در عوض عدم اجرای تعهدات طرف مقابل در موضوع هسته ای انجام داده ایم نباید به عقب برگردد. امیدوارم تفهیم بشود!؟
    • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      5 0
      اگر دنیا را بعقب تونستن برگردانند . اون. هکذا خواسته هاشون هم برمیگرده .. اینهمه ضرر که به تک تک ایرانیان وارد ساختند . دشواره جبرانش کنند . مادیات تنها مطرح نیست . چه تعداد بیمارانی که با تحریم ها و کمبود و گرانی دارو جان سپردند و یا عذاب کشیدند مثل اطرافیانشان .. اینها همش جلوی چشم مذاکره کنندگان ما باید باشه و حرف و خواسته مردم ایران را صریح بزنند ..و بر خواسته مردم تاکید و ذره ای عقب ننشینند
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 3
    آفرین به آقای باقری
  • رضا IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 1
    لغو كامل تحريم ها ؟! عمراً ! اين بى پدرها امكان نداره تن به چنين كارى بدن
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 2
    مشکل برجام واژه ها بودند؟ یعنی اگر واژه ی دیگری بود ترامپ خارج نمی شد؟
  • DE ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 0
    امریکا خود را مانند دیوانه مست زنگی نمایش میدهد میگوید ما تحریمها را آوردزم ولی دیگه نمیشه و نمیتونیم اونها را بر داریم فقط میتوانیم آبکی های آنرا که به همین منظور دوهَزار است را فقط موقتی لق!! کنیم بیبینیم ستون پنجممون در ایران اگه تونست براندازی کنه که هیچ نتونست باز تحریم میاریم....به طرف گفتند خجالت بکش جلوی جایگاه بنزین سیگار میکشی گفت برررررو بابا من جلوی بابام هم سیگار میکشم. حالا فک میکنید امریکاه باز مثلا خجالت میکشه ما را باز تحریم کنه ؟؟؟
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 0
    چندین مسأله مغفول در برجام بود ابتدا متنش به موقع منتشر نشد دوم متن فارسی نداشت یعنی همان طور که ما زیر برگه با متن انگلیسی امضاء کردیم آنها هم زیر متن فارسی امضاء کنند
  • محسن IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 0
    در اصول فقه ثابت شده که وصف مفهوم ندارد.
  • رضا IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 4
    آقای شریعتمداری تا امثال ... در این مملکت هست تحریمها پابرجاست
  • رضا پ IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    6 4
    احسنت به برادرانقلابی وولایتمدارحاج حسین عزیز خداوندوجود بی بدیل شمارا برای ملت بزرگوارمان حفظ نماید.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 3
    عالی بود
  • دانا IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 3
    درود
  • نام آشنا IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 2
    بنابراین جناب آقای دکتر باقری بایستی به آمریکا و همدستان فرومایه غربی آمریکا به طور صریح بگویند : تمام تحریمهای آمریکا بدون استثناء غیر قانونی بوده همه انها یکجا بایستی برداشته و کلا محو شوند و ایران پس از راستی آزمائی دقیق پاسخش را خواهد داد.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 4
    خواهشا مذاکرات را کاملا بدید دست شریعتمداری؛ مطمئنا ایکی ثانیه حل میکند وحق ایران را از حلقوم آمریکا بیرون میکشد!!!!!!!(بالای گود نشسته میگه لنگش کن)
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 3
    از برجام خسارت محضه رسیدیم به باقری مواظب باش خوب مذاکره کنی؟!!!
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      2 0
      خودت هم میدونی داری مغالطه میکنی. این دولت برخلاف دولت قبل، هیچ کاری رو معطل برجام و مذاکره نکرده ولی هم نگفته که کلا مذاکره نمیکنه. فرقش اینجاست ضمن اینکه منافع کشورمون هم حفظ میشه.
  • محمدایوب IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 1
    نمایندگان وسربازان داخلی آمریکا وسرمایه های اسراییل اصلاح طلبان اکنون باید پاسخ دهند آنروز قبل برجام فریاد می‌زدند که هرروز تاخیر در مذاکره برجام روزی 150میلیون دلار به کشور زیان وارد میشود حال که دولت مورد حمایت آنها با چشمان بسته ولبی خندان مذاکره کرد وصنعت هسته ای را نابود کرد زیان نابودی هسته ای و بیرون رفتن آمریکا از برجام وان روزی 150میلیون دلار را اربابشان نباید بدهد پس اولا دیگر مذاکره نداریم دوم باید درباره خسارت این چند سال ورفع همه تحریمها به هر بهانه ای. نه یک کلام کم نه بیشتر. آمریکا غلط میکند که قلدری میکند. زمان جنگ ویتنام گذشته. اکنون زمان موشک باران عین الاسد است و تسلیم سربازان آمریکایی در دستان قدرتمند پاسداران ماهست. وانکه می‌گفت زمان موشک نیست غرق شد وانکه می‌گفت موشک نزنید رفت اکنون موشک وجان پاسداران پشتیبان تیم مدافع حقوق ازدست رفته مردممان است
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    دقیقا. با توجه به نکته سنج بودن اقای شریعتمداری کاش از ایشان به عنوان مشاور استفاده میشد انوقت امریکا هم حساب کار دستش می اومد که با یک ....خندان ظریف و ضعیف مواجه نیست
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 0
    کی بود که میگفت ترامپ تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نخواهد شد؟؟
  • میثم IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    و البته به عقل ناقص بنده، آزادسازی تمام پول و سرمایه بلوکه شده ایران در تمام کشورها چه درکشور گاوچران ها یا هر جای دیگه ورود همین سرمایه به کشور کم اهمیت تر از لغو تحریم ها نیست
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    جالب شد.
  • ناشناس IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    نه اقای شریعتمداری ما به اینها هم قانع نیستیم 1- امریکا باید ابتدا بگوید غلط کردیم اشتباه کردیم. عذرخواهی میکنیم2- همه تحریمهات رایکجا بردارد3- خانم وندی شرمن و کری را از بابت تقلب و ترامپ را از بابت نقض برجام محاکمه کنند4- غرامت های چندین ساله ای که از بابت تحریمها بر ملت ما تحمیل شده بپردازد5 - دارائیهای بلوکه شده ما ازاد کند. 6-انرژی هسته و صنایع موشکی ما را به رسمیت بشناسد7 دست از حمایت از رژیم صهیونسیم رابردارد8- قول شرف بدهد که دیگر نقض برجام نکند.9- در قطعنامه جدید هر چیزیکه ما میگویم بنویسد10- متن قطعنامه هم بزبان فارسی نگارش شود که از کلمات دو پهلو استفاده نشود.
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس