جدیدترین اخبار کرونا در ایران| افزایش ۴۳ درصدی نرخ ابتلا در یک روز/ آیا دومینوی صعود بیماری دوباره به‌راه افتاد؟+ نقشه و نمودار

جهش ۴۲.۶ درصدی نرخ ابتلا در یکروز این ابهام را ایجاد کرده که آیا پیک ششم درحال شکل‌گیری است؟

به‌ گزارش مشرق، در شرایطی که روند نزولی نرخ ابتلا دوباره در مدار صعود قرار گرفته است کارشناسان براین باورند که این جهش ناگهانی در نرخ ابتلا حکایت از بی‌تفاوتی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد که می‌تواند مشکلات عمده‌ای برای مدیریت بحران ایجاد کند.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند هفته آخر آبان ۱۴۰۰ اگرچه روند نزولی ایجاد شده در نرخ آمار ابتلای روزانه امیدوار کننده بود اما آخرین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد دوباره ویروس منحوس خودی نشان داده و این روند نزولی را به سمت صعود مجدد هدایت کرد.

به گفته این گروه البته معنای واقعی این روند ایجاست که به دلیل بی‌توجهی هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی این اتفاق افتاده و روند صعودی دوباره شکل گرفته است.

کارشناسان براین باورند که جهش نزدیک به ۴۳ درصدی نرخ ابتلا در یک روز و البته ۱۵.۳ درصدی موارد بستری آن روی سکه ویروس منحوس را نمایان کرده که فعالیت ویروس منحوس همچنان زیرپوستی ادامه داشته و درصورت بی‌توجهی به آن دوباره درگیر پیک تازه‌ای خواهیم شد.

این گروه تاکید می‌کنند البته نگرانی عمده‌ای در شرایطی ایجاد می‌شود که آمارها نشان می‌دهد خارج از مرزهای ایران در قاره سبز جهش ناگهانی بیماری همه را غافلگیر کرده و دولت‌ها برای مدیریت بحران دوباره به سمت اجرای محدودیت‌های هوشمند حرکت کرده‌اند و مشکل اینجاست که این اتفاق و روند افزایشی بیماری بیخ گوش ایران در کشور ترکیه نیز باز رکورد شکنی کرده است.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند اکنون زنگ هشدار برای تردد مسافران میان دو کشور به صدا در آمده است و نباید فراموش کنیم که هرگونه عادی‌انگاری در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و غربالگری دقیق مسافران ورودی بحرانی جدی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

 افزایش ۴۳ درصدی نرخ ابتلا در یک روز/ آیا دومینوی صعود بیماری دوباره به‌راه افتاد؟ +نقشه و نمودار


استان آذربایجان غربی/بیش از ۱۵ هزار نفر دز سوم واکسن را دریافت کردند

محمدامین ولی‌زاده، با اشاره به فوت ۹ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته در آذربایجان‌غربی بر اثر کرونا اظهار داشت: تاکنون در مجموع هفت هزار و ۱۲ نفر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به ابتلای  ۴۶۲ نفر دیگر به کرونا در شبانه‌روز گذشته افزود: تاکنون ۳۱۳ هزار و ۴۳۳ نفر مبتلا شده و ۷۰ هزار و ۱۷۸ نفر بستری نیز بهبود یافته است.

وی با اشاره به وجود ۸۶۹ بستری با بیماری سندروم حاد تنفسی بیان کرد: ۴۱ نفر نیز با مشکلات تنفسی به دستگاه ونتیلاتور وصل هستند.

ولی زاده اظهار داشت: در شبانه روز گذشته ۴۶۹ نفر بیمار مشکوک به کرونا بستری شده و هم اکنون ۲۰۵ نفر به علت مشکلات حاد این بیماری در بخش آی سی یو بستری هستند.

وی در ادامه از واکسیناسیون ۱۰ هزار و ۹۴۸ نفر خبر داد و افزود: همچنین تاکنون ۱۵ هزار و ۷۷۶ نفر دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان اردبیل/ ۱۷۹ بیمار در بیمارستان بستری هستند

شهرام حبیب‌زاده با بیان اینکه هم اکنون ۱۷۹ بیمار کرونایی در بخش‌های مختلف بیمارستان‌های استان اردبیل بستری هستند، اظهار داشت: عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری عمومی از سوی مردم سبب شده تا در هفته‌های گذشته شاهد افت و خیز آمار کرونا در استان باشیم که این آمار در طول مدت ۲ هفته اخیر به ثبات پیش بینی شده نرسید.

وی افزود: با توجه به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۳۰ بیمار با بهبودی نسبی از مراکز درمانی استان ترخیص شدند اما این موضوع به منزله وضعیت متعادل کرونا نیست چرا که دلیل اصلی تداوم وضعیت خطرناک در استان نتیجه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان از شناسایی ۲۹ بیمار جدید در شبانه روز گذشته خبر داد و اضافه کرد: متأسفانه ۴۶ بیمار به دلیل وخامت حال عمومی در بخش مراقبت‌های ویژه تحت کنترل هستند که مجموع بیماران تحت نظر نیز ۸۹ نفر است.

حبیب‌زاده از فوت یک بیمار دیگر بر اثر ابتلاء به کرونا در استان خبر داد و گفت: ضمن تسلیت به خانواده این بیمار انتظار داریم مردم استان همچنان به عدم شرکت در تجمعات، مراسم‌ها و دورهمی های مختلف مبادرت داشته و از وقوع موج جدید بیماری در منطقه جلوگیری کنند.

وی همچنین به روند واکسیناسیون در استان اشاره و تصریح کرد: از ابتدای آغاز واکسیناسیون در استان تعداد ۸۶۹ هزار و ۸۹۹ دز در نوبت اول، ۶۷۱ هزار و ۳۴ دز در نوبت دوم، ۷ هزار و ۶۵۶ دز در نوبت و در مجموع ۱ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۵۸۹ دز به جامعه واجد شرایط در استان تزریق شده است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هم اکنون شهرستان‌های پارس آباد و مشگین شهر در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های خلخال، بیله سوار و اصلاندوز در وضعیت زرد و شهرستانهای اردبیل، گرمی، نمین، کوثر، سرعین و نیر در وضعیت آبی قرار دارند.

استان اصفهان/ ۳۱۱ بیمار جدید شناسایی شدند

پژمان عقدک در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار کرونا در اصفهان از ابتدا تا کنون، اظهار داشت: تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا ۱۲۱۶۳۶۰  نفر بوده که از این تعداد ۱۲۱۳۱۲ نفر بهبود، ۱۸۰۵۵۴ بستری  و ۱۶۷۹۴ نفر هم فوت کردند.

وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۳۱۱ بیمار جدید کرونایی در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی، ۱۵۵ نفر در مراکز درمانی بستری  و ۱۶۱ نفر ترخیص شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۹۱۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد ۱۷۱  بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

عقدک تصریح کرد: ۱۹ بیمار  مشکوک و قطعی به کرونا طی  ۲۴ ساعت اخیر در استان اصفهان در اثر ابتلا به کرونا فوت کردند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: پوشش رنگ‌آمیزی نقشه استانی شرایط خوبی پیدا کرده و نقطه قرمز در استان نداریم، در حال حاضر تنها ۲۵ درصد جمعیت استان واکسن نزده‌اند و قانع کردن این افراد سخت‌تر است.

عقدک در مورد روند واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های هدف در استان اصفهان، اظهار داشت: پوشش واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال در استان برای دوز اول ۷۴ درصد و پوشش نوبت دوم ۵۷ درصد است و پوشش تزریق واکسن کرونا برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال نوبت اول ۶۷ و نوبت دوم ۴۰ درصد است.

وی اضافه کرد: روزانه نزدیک به ۷۰ هزار واکسن کرونا در استان برای جمعیت هدف تزریق صورت می‌گرفت و در حال حاضر این آمار کاهش پیدا کرده و روزانه به ۴۰ هزار دوز تزریق واکسن رسیده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: استقبال مردم استان از مراکز واکسیناسیون خوب بوده اما در یک هفته گذشته در تعداد مراجعه کننده‌ها کاهش داشتیم و به دلیل این است که تزریق دوز اول واکسن کرونا برای جمعیت مورد هدف در استان رو به پایان است قبلاً هجوم بیشتری برای واکسیناسیون بود در حال حاضر تنها ۲۵درصد جمعیت استان واکسن نزده‌اند و قانع کردن این افراد سخت‌تر است.

عقدک در مورد پیش‌بینی پیک ششم کرونا برای اصفهان، گفت: در حال حاضر برای استان اصفهان از ورود پیک ششم خبری نیست به دلیل اینکه پوشش رنگ آمیزی نقشه استانی شرایط خوبی پیدا کرده است و نقطه قرمز در استان نداریم، در حال حاضر دو شهرستان در وضعیت آبی و سه شهرستان در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان‌ها زرد است و از نظر رنگ‌بندی شرایط خوبی داریم، علائم و نشانه وارد شدن به پیک ششم کرونا در استان وجود ندارد.

وی در مورد نوع واکسن‌های تزریق در مراکز تجمیعی واکسیناسیون، افزود: واکسن‌های «سینوفارم»، «پاستور»، «برکت»، «آسترازنکا» و «اسپوتنیک» در مراکز واکسیناسیون به همشهریان تزریق می‌شود و واکسن «فخرا» به عنوان فاز سوم بالینی در استان است و به عنوان واکسن قطعی نیست، در حال حاضر در دو یا سه مورد مرکز واکسیناسیون منتخب این واکسن تزریق می‌شود.

استان ایلام / ۱فوتی و ۸۰ابتلای جدید در ۲۴ ساعت گذشته

محمد کریمیان با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان ایلام، اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۵ هزار و ۱۱۵ هفت نفر بیمار مبتلا به کرونا در کل استان بستری شده‌اند.

وی با بیان آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، افزود: در این بازه زمانی ۸۰ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۱۰۹ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان ایلام بستری هستند، تصریح کرد: در ۲۴ ساعت اخیر ۳۰ بیمار جدید در بیمارستان‌ها بستری شدند و تاکنون کل آمار بهبود یافته‌ها ۶۳ هزار و ۵۵۸ نفر بوده است.

کریمیان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مربوط به شهرستان چرداول گزارش شده است و مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا کنون یک هزار و ۱۴۸ نفر بوده است.

 افزایش ۴۳ درصدی نرخ ابتلا در یک روز/ آیا دومینوی صعود بیماری دوباره به‌راه افتاد؟ +نقشه و نمودار

استان بوشهر/ ۳ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

سعید کشمیری از بستری ۲۱ نفر دیگر در بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: اکنون تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر ۸۸ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه اکنون ۸ بیمار کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۳ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از ثبت ۳ فوتی جدید دیگر کرونایی خبر داد و افزود: ۳ بیماری کرونایی شامل ۲ آقا با ۶۲ و ۶۱ سال سن و یک خانم ۸۴ ساله در استان بوشهر فوت کردند و در ۲۰ ماه گذشته در مجموع ۲ هزار و ۱۴ نفر به سبب ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است.

وی روند ترخیص بیماران کرونایی را مورد اشاره قرار داد و افزود: روز گذشته ۱۹ بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۹ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

کشمیری وضعیت رنگ‌بندی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: اکنون تمام شهرستان‌های استان بوشهر در وضعیت آبی قرار دارند و از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر در استان بوشهر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تا آخر آبان ماه بیش از ۷۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان بوشهر هر ۲ نوبت واکسن کرونا دریافت کرده باشند.

استان خراسان جنوبی/ ۱۲۱۱ نفر شمار کل جانباختگان از ابتدای همه‌گیری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: روز گذشته ۱۲۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۹ بیمار جدید شامل ۱۷ بستری و ۳۲ مورد سرپایی، شناسایی شدند.

کامبیزمهدی زاده افزود: از این تعداد ۲۳ مورد از بیرجند، ۱۵ مورد از قاین و از شهرستان‌های زیرکوه، درمیان و سربیشه هر کدام ۲ مورد جدید شناسایی شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همچنین از ۱۶۵ تست سریع کرونا ۳۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

وی با بیان اینکه حال حاضر ۲۲۸ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۱۱۳ نفر کرونا مثبتند، افزود: از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۴ نفر نامساعد است.

مهدی زاده بیان کرد: با ثبت ۴ فوت جدید در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان بیماری کرونا در خراسان جنوبی به هزار و ۲۱۱ نفر افزایش یافت.

وی افزود: همچنین در ادامه عملیات واکسیناسیون کرونا در استان ۵۲۱ هزار و ۹۵ نفر واکسن نوبت اول و ۴۰۵ هزار و ۲۵۴ نفر واکسن نوبت دوم را دریافت کردند.

استان خراسان رضوی/ کاهش ۵۰ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی

 علی‌اصغر انجیدنی اظهارداشت: قرارگاه مدیریت کرونا در تمامی دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر در خراسان رضوی فعال شده است و فرآیند بیماریابی، درمان بیماران و پیگیری نیازها و مشکلات آنان به جد دنبال می‌شود.

وی افزود: در قرارگاه‌های مدیریت کرونا کمیته‌های بهداشت، دارو، درمان، فناوری اطلاعات، اطلاع‌رسانی، نظارت و پایش، مشارکت‌های مردمی و دانشجویی فعال است.

انجیدنی تصریح کرد:در حال حاضر وضعیت کرونا در شهرستان‌های خراسان رضوی شکننده است و تعداد مبتلایان در برخی از مناطق استان رو به افزایش است و متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است که باید چاره اندیشی شود.

دبیر قرارگاه مدیریت کرونا در خراسان رضوی  عنوان کرد: کرونا تمام نشده است چرا که ویروس کرونا جهش دارد و ممکن است دچار جهش‌های بدتر شود که عدم رعایت پروتکل‌ها و بی‌توجهی به واکسیناسیون زنگ خطر شیوع دوباره این ویروس را خواهد نواخت.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در خراسان رضوی دز نخست واکسن کرونا و قریب به ۶۲ درصد آنها نیز دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

انجیدنی گفت: در حال حاضر میزان تزریق دز نخست واکسن کرونا در خراسان رضوی ۲ درصد از میانگین کشوری بالاتر است و این در حالی است که میزان تزریق دز دوم واکسیناسیون کرونا در این استان، کمتر از میانگین کشوری است.

استان خوزستان/ کاهش رتبه استان در امر واکسیناسیون

فرهاد ابول نژادیان امروز دوشنبه در نشست ستاد استانی کرونا با بیان اینکه، آمار واکسیناسیون روستاییان استان پایین است، اظهار داشت: آمار واکسیناسیون جمعیت شهری تقریباً با میانگین کشوری برابر است و در این موضوع تفاوت چندانی با دیگر نقاط کشور نداریم.

وی افزود: اما متاسفانه در موضوع واکسیناسیون جمعیت روستایی از استاندارد کشوری بسیار پایین هستیم که به میزان ۶۵ درصد است  و همین امر سبب شده که خوزستان در آمار کشوری رتبه‌های پایین داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: شهرهایی بهبهان و دزپارت در استان خوزستان به میزان واکسیناسیون ۸۹ و ۸۸ درصد جزو شهرهای سرآمد کشوری در امر واکسیناسیون محسوب می‌شوند اما از طرفی هم شهری مانند شادگان با میزان استقبال کمتر از ۴۸ درصد فقط دوز اول و زیر ۱۵ درصد در هر دو دوز واکسن کرونا، جزو شهرهای ناموفق در امر واکسیناسیون است.

ابول نژادیان بیان داشت: این تفاوت فاحش در امر واکسیناسیون باید ریشه یابی و رفع شود که چرا در یک استان با میزان امانات برابر در تمام شهرها، این تفاوت فاحش در امر واکسیناسیون وجود دارد؟

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۰ شهر استان خوزستان شامل اهواز، بهبهان، دزپارت، آغاجری، گتوند، رامهرمز، امیدیه، اندیمشک، شوشتر و هندیجان در زمینه میزان استقبال از واکسن کرونا با میزان بیش از ۸۰ درصد جزو شهرهای دارای رتبه بالا هستند و در مقابل شهرهای شادگان، کارون ، دشت آزادگان ، اندیکا، باوی، خرمشهر ، حمیدیه، کرخه و هویزه با میزان استقبال کمتر از ۶۵ درصد در رتبه‌های پایین قرار دارند. 

 افزایش ۴۳ درصدی نرخ ابتلا در یک روز/ آیا دومینوی صعود بیماری دوباره به‌راه افتاد؟ +نقشه و نمودار

استان قزوین/ نرخ ابتلا ۲ برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین از ۲ برابر شدن موارد قطعی ابتلای به کرونا در استان خبر داد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۱۲ بیمار کرونایی جدید در آزمایشگاه‌های کووید استان قزوین شناسایی شدند که این آمار نسبت به روز گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ۵۶ نفر بیشتر از روز قبل بوده است.

جلال رحمانی همچنین به کاهش ۱۷ درصدی نرخ روزانه بستری‌های کرونایی اشاره کرد و گفت: در شبانه‌روز گذشته ۵۷ بیمار کرونایی تازه به خاطر علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان قزوین بستری شدند که این آمار در قیاس با روز پیش ۱۲ نفر کاهش داشته است.

وی از کاهش ۴۰ درصدی نرخ مرگ‌ومیر روزانه کرونایی در استان هم خبر داد و افزود: در ۲۴ ساعت اخیر ۳ بیمار کرونایی بدحال به علت علائم تنفسی شدید و ضعف مفرط جسمانی جان‌شان را از دست دادند که این آمار از روز قبل ۲ نفر کمتر است.

رحمانی ادامه داد: با این حال آمار بیماران کرونایی بدحال در مقایسه با روز پیش ۲۰ درصد افزایش یافته و در حال حاضر ۱۲ بیمار کرونایی با حال وخیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قزوین زیر دستگاه ونتیلاتور بستری شدند که این آمار ۲ نفر از روز گذشته بیشتر شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی قزوین در ادامه از افزایش ۴۴ درصدی آمار بهبودیافتگان روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز اخیر ۵۶ بیمار کرونایی با علائم قطعی نقاهت از بیمارستان‌های استان قزوین مرخص شدند که این آمار نسبت به روز پیش ۱۷ نفر افزایش یافته است.

رحمانی اضافه کرد: در نهایت هم آمار کل بستری‌های فعلی کرونایی استان قزوین با ۱.۸ درصد کاهش به ۲۷۷ نفر رسید که این آمار در مقایسه با روز قبل ۵ نفر کاهش داشته است.

استان فارس/ مراجعه به مراکز درمانی صعودی است

رنگ‌بندی شهرستان‌ها و استان‌های مختللف نشان از یک تغییر به سمت گسترش و شیوع دوباره بیماری دارد به این ترتیب که در استان فارس  از ۳۶ شهرستان فارس، ۵ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی، ۹ شهرستان نارنجی، ۱۷ شهرستان زرد و ۵ شهرستان در وضعیت آبی هستند. 

این در حالی است که تا پیش از این تنها ۲ شهرستان استان در وضعیت قرمز بود و این امر به معنای گسترش بیماری و اعلام خطر است که باید از سوی مسئولان امر و مردم توجه بیشتر و جدی‌تری برای کنترل بیماری اندیشیده شود. 

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۷۰۱ هزار و ۷۲۸ تست کرونا شامل یک میلیون و ۴۶۵ هزار و ۵۶۶ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده ۴۳۴ هزار و ۵۰۳ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۲۳۶ هزار و ۱۶۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۵ هزار و ۲۶۵ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۸۹ هزار و ۷۶۸ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام جان باختن ۹ هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به ۷ هزار و ۱۲۱ نفر رسیده است. 

بر این اساس هم اکنون هزار و ۴۰۹ بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های فارس بستری هستند که از این تعداد، ۱۸۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۳۶۵ بیمار مشکوک یا مبتلا به مراکز شانزده ساعته استان مراجعه کرده و خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده‌اند. 

کاشان/ تداوم سیر نزولی نرخ ابتلا

کاشان همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد و این موضوع نشان از آن دارد که ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد و خوشبختانه طی چند روز گذشته این ویروس منحوس در کاشان افت نسبی اما شکننده داشته است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۹ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و پنج بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء و سه بیمار نیز در بیمارستان ثامن شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل دو ماهه و حداکثر ۷۷ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیمار ۵۴ و حداکثر ۸۸ ساله به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۷۵ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۱۲۶ بیمار در شهرستان کاشان و ۴۹ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند و از تعداد کل بیماران ۳۴ بیمار به صورت موقت بستری هستند.

وی از بستری۱۵ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت متاسفانه دو آقا ۵۹ و ۸۵ سال و یک بیمار آقا ۷۱ سال در شهرستان آران و بیدگل جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۵۲ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۲۲۱ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون شش هزار ۵۲۳ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند.

استان کرمان/ بستری ۲۹۹ بیمار کرونایی در مراکز درمانی

 سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان اینکه در حال حاضر در استان کرمان دو شهرستان ما در وضعیت قرمز کرونا هستند و سه شهرستان ما که شهرستان‌های بزرگ و پر جمعیتی هم هستند در وضعیت نارنجی قرار دارند اظهار داشت: در طول هفته گذشته سه شهرستان ما که وضعیت آبی داشتند به وضعیت زرد تغییر رنگ دادند و افزایش مختصری هم در بیماران بستری داشتیم.

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز گذشته گفت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۲۹۹ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۶۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۹ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۶۱  مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۶۸ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۲ هزار و ۵۷۳ مورد رسیده است.

وی به فوت ۷ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۹۸۳ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان دو میلیون و ۹ هزار و ۳۹۶ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۰۴ مورد است.

حسین صافی‌زاده معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در استان کرمان وضعیت خوبی ندارد گفت: واکسیناسیون نوبت سوم کرونا برای افراد بالای ۶۰ سال در استان کرمان آغاز شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه افراد بالای ۶۰ سالی که چهار ماه از واکسیناسیون نوبت دوم آنها گذشته می‌توانند برای تزریق واکسن نوبت سوم خود اقدام کنند افزود: برای تزریق نوبت سوم فرقی ندارد که نوبت اول و دوم از چه نوع واکسنی تزریق کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه برای تزریق دوز سوم هم می‌تواند از همان نوع واکسن نوع اول و دوم تزریق کنند و هم می‌توانند دوز سوم را از واکسن نوع متفاوتی تزریق کنند عنوام کرد: دوز اول و دوم بیش از ۷۰ درصد ایمنی می‌دهد و با تزریق دوز سوم این ایمنی در برخی از کشورها  تا ۹۰ درصد هم رسیده است.

 افزایش ۴۳ درصدی نرخ ابتلا در یک روز/ آیا دومینوی صعود بیماری دوباره به‌راه افتاد؟ +نقشه و نمودار

استان مرکزی/ ۸۴ مورد ابتلای جدید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: شمار مبتلایان جدید کرونا در استان مرکزی بر اساس آخرین یافته‌های آزمایشگاهی طی شبانه روز اخیر به ۸۴ مورد رسید.

سیدمحمد جمالیان افزود: ۱۹ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند که ۶۵ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.

وی عنوان کرد: شمار مبتلایان به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۴ هزار و ۳۰۷ نفر رسید و متاسفانه ۴ بیمار کرونایی نیز در این بازه زمانی در استان به دلیل کرونا جان باختند و شمار فوتی‌های این بیماری به ۲ هزار و ۹۴۱ نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک عنوان کرد: با توجه به اینکه به سمت سرما پیش می رویم مطمئناً مراجعین مطب ها و مراکز درمانی بیشتر می شود، خواهش ما این است که نظام پزشکی با پزشکان برنامه‌ریزی انجام دهد تا نوبت‌دهی بهتر انجام شود و این نگاه بسیار کمک کننده در امر حفظ سلامت مردم خواهد بود.

وی ادامه داد: ادارات کل نهادها و سایر ارگان ها برای تامین لوازم مورد نیاز حفاظتی پرسنل و مراجعین اقداماتی کرده‌اند به عنوان مثال در نگهبانی ها ماسک را توزیع کنند تا علاوه بر انجام خدمات، فرهنگ سازی نیز صورت بگیرد. 

جمالیان افزود: نگرانی ما امسال آنفولانزا است که تعداد بیماران مبتلا به آنفولانزا روز به روز افزایش پیدا می کند، پیش‌بینی ما این است که با سرد شدن هوا این موارد بستری و مرگ و میر آن افزایش پیدا می کند، که رعایت پروتکل‌ها بهداشتی در این زمینه اهمیت خود را نشان می دهد که بهترین شیوه محافظت از آنفولانزا رعایت پروتکل‌های بهداشتی است‌.

رئیس علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: استان ما در واکسیناسیون جزو استان‌های بوده است که در رده دوم بوده است که در طی ده روز گذشته استان های دیگر از ما پیشی گرفته اند، درست است که ۸۶ درصد از جمعیت استان واکسینه شده اند اما این جمعیت جمعیت بالای ۱۲ سال است و زمانی می‌توانیم بگوییم که به هدفمان نزدیک شده‌ایم که ۸۵ درصد کل جمعیت واکسینه شده باشند و در حال حاضر ۵۴ درصد دو دوز را از کل جمعیت دریافت کرده‌اند.

 افزایش ۴۳ درصدی نرخ ابتلا در یک روز/ آیا دومینوی صعود بیماری دوباره به‌راه افتاد؟ +نقشه و نمودار

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 0
    اگر قرار هست به جامعه هشدار بدید و مانع عادی انگیری بشید حداقل به شعور مردم احترام بذارید، کافیست آمار چند هفته گذشته و حتی چندماه گذشته را یک بررسی کنید تا متوجه شوید آمار روزهای شنبه که مربوط به تعطلات آخر هفته است همیشه پایین و روزهای یکشنبه رشد چشمگیری نسبت به شنبه داشته. اطلاعرسانی آگاهانه و هوشمندانه مهمترین نکته خبرسانی است.
  • حامد IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 0
    پس چرا تو این اوضاع مدارس رو بازگشایی کردین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس