علی احتشام کاشانی

یک عضو جامعه مدرسین گفت:‌ نمی‌توان این برداشت را کرد که اگر مشکلات معیشتی مردم زیاد شده، به دلیل کاهش یافتن تقوا و ایمان عمومی بوده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آیت‌ا... صدیقی و یک شکر با شکایت

زنگ خطر برای علی لاریجانی/ معرکه‌ای برای "مردان میدان"

حجت الاسلام علی احتشام‌کاشانی، عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با رسا پیرامون حواشی و موضع گیری‌های عده‌ای علیه سخنان آیت الله صدیقی در نماز جمعه این هفته تهران گفت: آنچه به عنوان مدرک و مستند قرآنی می توان استناد جست، آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف است –که- خداوند در این آیه می فرماید اگر مردمی که در شهرها زندگی می کنند اهل تقوا باشند، برکات آسمان و زمین را بر آنها نازل می کنیم؛ و تحقق این مطلب مسلم و حتمی است.

وی تصریح کرد: باید دقت کرد که برخی مطالب ذکر شده در آیات قرآن، برگرفته از علت تامه بوده، ولی برخی نتایج نیز علت تامه نبوده، بلکه سبب و مقتضی است.

حجت‌الاسلام احتشام‌کاشانی گفت: باید دوستان فاضل و عالم ما دقت داشته باشند که بخشی از سخنان ما در رسانه ها منتشر می شود و با توجه به اینکه تمام مخاطبان ما خواص دانشگاهی و حوزوی نیستند، این مباحث را تلقی به علت تامه خواهند کرد و این امر سبب می شود که علیه جریان انقلابی فضاسازی شود.

وی افزود: آنچه در کلام الهی بیان شده قطعی بوده اما به عنوان علت تامه نبوده. بلکه علت سببی و ناقصه بوده. از این رو ممکن است برخی از موارد در آیات و روایات اهل بیت بیان شده، تا وقتی مانعی وجود نداشته، تحقق خواهد یافت، اما اگر مانعی به وجود بیاید، این امر محقق نخواهد شد.

عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه در فضای کنونی کشور نمی توان این برداشت را کرد که اگر مشکلات معیشتی مردم زیاد شده، به طور حتمی تقوا و ایمان مردم کاهش یافته است تصریح کرد: در زمان انبیا و اولیای الهی نیز ابتلائات و سختی های معیشتی وجود داشته است. اگر نماز باران به ما نیز توصیه شده برای این بوده که خشکسالی در مناطق اسلامی وجود داشته است.

حجت‌الاسلام احتشام‌کاشانی با تأکید بر اینکه باید گویندگان، اهل خطابه و ائمه جمعه دقت در سخنان خود را افزایش دهند، خاطرنشان کرد: امروز خدمات رسانی و فعالیت های مسؤولان نظام، تبلور شعارهای اصلی انقلاب اسلامی و امامین انقلاب در دفاع از محرومین، مستضعفین، اجرای عدالت و مبارزه با فساد است. [۱]

*نقد و انتقادپذیری در فضای حکومت اسلامی نه تنها ممنوع نیست بلکه جزو لاینفک مباحث سیاسی در سلوک شیعی و ایضا بخشی از زیست طلبگی است.

از طرفی این مسئله نیز حائز اهمیت بسیاری است که شاهدیم بیان ملحقات عقلانی صحبت‌های آیت‌ا... صدیقی در نماز جمعه و توجهاتی که در این میان وجود دارد از سوی یک عضو جامعه مدرسین بیان می‌شود.

مدلی که نشان می‌دهد مردم و افکار عمومی برای رؤیت دنباله حواشی و انتقادات مختلف؛ هرگز نیازی به تریبون‌های بیگانه و دلسوزی دشمن ندارند و در فضای آزاداندیشی و فکری داخل کشور می‌توان شنوای هر دو سوی رخدادها بود.

***

زنگ خطر برای علی لاریجانی

زنگ خطر برای علی لاریجانی/ معرکه‌ای برای "مردان میدان"

عزت‌ا... یوسفیان ملا، نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های نزدیک به دکتر علی لاریجانی در بخشی از یک مصاحبه با جماران پیرامون لاریجانی و آنچه که این روزها تعبیر به گوشه‌نشینی او می‌شود، گفته است:‌ آقای لاریجانی در همین حدی است که هستند و نه حزبی را تشکیل می‌دهند و نه جریانی وجود دارد که بخواهند قدرت بیشتری به خودشان اختصاص دهند. مثلا حزب تشکیل دهند که چه شود؟ یا با حزب چه اتفاقی می افتد؟ ایشان با هیچ کس برای حزب یا جریان سیاسی صحبت نکردند ولی اگر نیاز کشور باشد که ایشان در جایی خدمت کند مطیع رهبری هستند و حکم رهبری هرکجا باشد می روند و اگر زمانی نیاز باشد از طرف مردم در جایی مسئولیتی بگیرند بحث دیگری است.

او سپس در پاسخ به این سوال که آیا زندگی سیاسی و آینده سیاسی ایشان را تمام شده می دانید یا خیر؟ تصریح می‌کند: به هر حال ایشان مشاور رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و آماده اند هر وقت اتفاق یا کاری ایجاد شود خودشان را عرضه کنند. ایشان نه محکومیت کیفری دارند و نه مشکلی دارند و مشاور اولین مقام کشوری یعنی رهبری هستند یعنی پُست و جایگاه ایشان بسیار خوب است و هر زمان رهبری مصلحت بدانند ایشان آماده اند که کار کنند و نیازی به تشکیل گروه ندارند.[۲]

*هرمنوتیک دکتر لاریجانی آنچنان که شناخته می‌شود، در سمت خردورزی و عقلانیت قرار دارد.

از این رهگذر بایستی به این نقد آشکار در صحبت‌های دفاع‌گونه آقای یوسفیان ملا پرداخت که گویا مشغول خرج کردن از ساحت رهبری نظام برای دفاع از لاریجانی است!

چه اینکه اساساً پیوند زدن فعالیت‌ها و سکوت‌های رجال سیاسی به ساحت مقام معظم رهبری یک کار غلط است.

کاری غلطی که متأسفانه سابقه آن در سال‌های پیشین موجب تقویت "جریان انحرافی" شد.

تأکید بر این گزاره که "هر زمان رهبری مصلحت بدانند ایشان آماده‌اند که کار کنند"! رفتار و گفته‌ایست غلط که آقای لاریجانی باید به هر نحو ممکن آنرا جبران کند.

چه اینکه مقام معظم رهبری نه در هنگام ورود آقای لاریجانی به مجالس هشتم، نهم و دهم از ایشان درخواستی داشتند و نه هنگامی که آقای لاریجانی مدتی پس از انتصاب بعنوان نماینده ویژه نظام در پرونده توافق راهبردی با چین؛ از این سمت مهم کناره‌گیری کرد.

مقام معظم رهبری در هیچیک از این تصمیمات آقای لاریجانی دخالتی نداشته‌اند و حق این است که آقای لاریجانی در این باره دست به شفاف‌سازی بزنند و به راهی نروند که دیگران رفتند و به ناکجا رسیدند.

***

این معرکه مختصّ مردان میدان دفاع از نظام و رهبری است

عصبانیت فرماندهان فتنه از وزیر کشور

زنگ خطر برای علی لاریجانی/ معرکه‌ای برای "مردان میدان"

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز شنبه گذشته در آیین تکریم و معارفه استاندار قزوین طی سخنانی گفته است: اگر یک لحظه توجه و فکر کنیم که جمهوری اسلامی نمی بود این دنیا چه می شد؟ مردم ستم دیده فلسطین که از اولین حقوق خود بی بهره هستند به امید چه کسی می خواستند مبارزه کنند؟

به گزارش عصر ایران، وی می‌افزاید: اگر جمهوری اسلامی نمی بود مردم مظلوم یمن و جهان اسلام به امید چه کسی می خواستند مبارزه کنند و مردم مستضعف در عالم به امید چه کسی مقاومت می کردند؟

وحیدی می‌گوید: اگر یک لحظه تصور کنیم که این جمهوری اسلامی نمی بود امروز دنیا بسیار تاریک بود و دنیای بدون جمهوری اسلامی بسیار تاریک و ظلمات می شد.

وزیر کشور همچنین تصریح کرده است: جمهوری اسلامی به برکت انوار اهل بیت (ع) امروز پیامی در دنیا دارد که انسان ها را زنده و امیدوار می کند و –رو به سوی- آینده ای بزرگ به حرکت در می‌آورد. [۳]

این سخنان وزیر کشور اما به مذاق "مصطفی تاجزاده" خوش نیامده و او در یک توییت نوشته است:

"وزیر کشور: «اگر این جمهوری اسلامی نمی‌بود امروز دنیا بسیار تاریک و ظلمات می‌شد.» اگر مدتی سرپرست وزارت کشور نبودم، می‌گفتم شاید مشکل از صندلی وزارت باشد زیرا وزیر کشور پیش از ما نیز می‌گفت: «حزب خوب است به شرطی که سیاسی نباشد! و استاندارهای من از استانداران امام علی بهترند!»

*باید دقت داشت که دستور کار آقای تاجزاده و دوستان ایشان در هسته سخت اصلاحات که در زمان دلار ۱۰ هزار تومانی هم ابراز گرسنگی می‌کردند؛ صرفا ترویج نفرت، لجن‌پراکنی و سیاه‌نمایی برای تکرار وسیع‌تر و خشن‌تر "فتنه اقتصادی" آبان ۹۸ است.

وگرنه کدام آدم عاقلی یافت می‌شود که بر سخنان درست و مستند وزیر کشور صحّه نگذارد و مصادیق آنرا در بیرق برافراشته ایران برای دفاع از مستضعفین، در نه گفتن به استکبار جهانی، ‌ در محور مقاومت، در پهن شدن هژمونی انقلاب اسلامی از شرق دور تا سواحل مدیترانه، در پیروزی‌های یمن، در ساخت قدرتمند حزب‌ا... لبنان، در نجات عراق از داعش و غیره نبیند و لمس نکند!؟

در واقع، مأموریت تاجزاده و امثال او اینست که به "انکار مثبتات" و لغو امید مردم بپردازند و نسبت به هرکس که از نقاط قوت و مثبتات ایران حرف می‌زند؛ حمله کنند و واکنش‌های شداد و غلاظ نشان بدهند.

و شاید از همین رو بود که ستاد تبلیغات اقتصادی وزارت کشور در دوران روحانی از ترس همین آقایان، حتی یک کلمه هم از توفیقات اقتصادی کشور دفاع نکرد! [۴] و اکنون که کشتیبان را سیاستی دیگر آمده؛ تحمل بر امثال تاجزاده و سایر فرماندهان فتنه اقتصادی سخت و طاقت‌فرسا شده است.

آنچه از سرزنش و طعنه به وزیر کشور می‌گذرد؛ سرنوشت هر مسئول، هر رسانه، هر فعال سیاسی و هر دانشجوی انقلابی است که در مقطع کنونی بخواهد از مثبتات کشور بگوید و به دفاع معقول و علمی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن بپردازد.

و البته معرکه‌ای که همراهان واقعی انقلاب اسلامی و سربازان ولایت را در یک "جهاد سیاسی" مشخص می‌کند، ‌ همینجاست...

آقای وحیدی پیش از این نیز به دلیل بیان جمله "الگوی حکمرانی جمهوری اسلامی ایران در جهان بی‌نظیر است" مورد هجوم برخی تریبون‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته بود. [۵]

واکنش روشمند و مهندسی وزیر کشور نسبت به این حملات موزاییکی و برنامه‌ریزی شده که لزوما شخص او را هدف نگرفته، در کنار شناخت دقیق وزارت کشور از ساختار فتنه اقتصادی و فرماندهان آن، یک ضرورت برای حفظ امنیت مردم و ایران اسلامی است.

گفتنیست، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم و در حکم رئیس جدید سازمان صدا و سیما ضمن انتقاد از "تبلیغات نارسای مسئولان" در بیان مثبتات کشور، بر گزینه "پراکندن امید" تأکید کرده‌اند.

***

1_ rasanews.ir/002upb

2_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1531239

3_ asriran.com/003POM

4_ https://khabarban.com/a/23625506

5_ mshrgh.ir/1282323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    4 11
    احسنت
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      7 25
      چرا بعضی ها فکر می کنند در نبودشان تمام کارها قفل میشود و با ورودشان تمام قفل ها باز می شوند؟! کشور قائم به شخص نیست.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      7 8
      دولت اطمینان دارد می تواند اقتصاد را با چین و روسیه و همسایگان و افزایش صادرات غیر نفتی و مردمی کردن اقتصاد میتواند کشور را به رشد خوب اقتصادی برساند یعنی تحریمها راخنثی کند و استقلال کشور را هم حفظ کند . که همه اینها هم قابل انجام است
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 0
      اگه جمهوری اسلامی نبود رو نمیدونم ولی اینو میدونم اگه جمهوری اسلامی جای سال 57 در سال 47 بوجود می آمد قطعا و یقینا بحرین هنوز جزء ایران بود و به تبع آن خلیج فارس دست ایران بود و به تبع آن امریکا الان تو غرب آسیا نبود که این همه شرارت کنه و ایران رو اذیت کنه و ایران هم الان خیلی قوی تر و ثرتمندتر بود
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 0
      عالیه
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    32 16
    برادران محترم لاریجانی ها بهتر است بعد از این استراحت کنند
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      5 0
      پناه بر خدا ! باز دوباره لاریجانی آمد ..... او برجام سراسر نقص را به اجبار بیست دقیقه ای تصویب کرد ....
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 0
      "هرمنوتیک دکتر لاریجانی ... در سمت خردورزی و عقلانیت" . کار عقل شناخت است و دستور مدبرانه عمل بر مبنای ان . ایشان در دوره اقتدار خود نمایاندند که یا از شناخت بی بهره اند و یا از تدبیر
  • احمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    8 23
    درخصوص ملاحظات حجه‌الاسلام احتشام کاشانی در باره مطلب منتشر شده از آیت‌الله صدیقی باید گفت: اولا آقای صدیقی عینا آیه قرآن را ترجمه کرده، ثانیا در آیه شریفه: لو ان اهل القرای... و بیان آقای صدیقی اهل کشورها و شهرها مخاطب قرار داده شده و طبیعتا حاکمان نیز در شمار اهل‌القری قرار میگیرند و اساسا ایشان تعبیر مردم را در سخنانشان بکار نبرده‌اند که در مقابل مسئولین قرار بگیرد ثالثا موضع‌گیریهای صورت گرفته در این خصوص از خبر فتنه‌انگیز سایت خبری انتخاب آغاز شده که بلافاصله بعد از نمازجمعه در تیتر خبر مربوطه واژه مردم را بکار برد که اصلا در سخنان آقای صدیقی وجود نداشت و روزنامه جمهوری اسلامی براساس نقل قول تحریف شده سایت انتخاب آقای صدیقی را مورد هجمه قرار داد.
    • رضا IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      4 2
      خاموش باش
    • mohamad IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 2
      چی داری میگی
  • محمد IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 7
    نمیدونم والا
  • حسن IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    16 10
    تاجزاده تاکی میخواد سرمردم کلاه بگذارد.حرفهای آبکی بدردخودودوستانش میخورد.
    • علی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      هر چیز که در جستن آنی آنی
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    6 0
    الان یعنی چی
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 11
    ممنون مشرق جون
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 4
    انتظاردارین حزب هم تشکیل بدهد؟
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    نفهمیدم
  • سوخته IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    4 15
    چی ! لاریجانی ؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ برجام 20 دقیقه ای
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    7 22
    فرمایشات آقای صدیقی کاملا صحیح و مطابق آیات و روایات معصومین ع هست.. مگر آقای احتشامی مدعی است که جامعه ما همه پرهیزکار و با تقوی هستند.. آقای عزیز تمام انبیا و اولیا از این توصیه های اخلاقی و الهی می‌کردند و باید هم بکنند وگرنه جامعه غرق غفلت میشه.. این حمله ها به امثال آقای صدیقی عزیز از جاهایی آب می‌خورد... بگذریم..
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      3 1
      نصیحت عمرو عاص : همچیز را به گردن خدا بینداز و مردم را وادار به دعا کن و به ان مشغول !!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 7
    حتما صلاحی در این انتصابات هست
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    7 17
    با تفسیر به رای نمک پاش زخم مردم در این شرایط نباشند ملت به این نتیجه رسیده اند که نبود لاریجانی ها بهتر است. به مردم اعتماد شود یکنفر این تاجرزاده نادان را یک پس گردن محکم اما واقعی بزنه شاید درست شد. ثواب داره
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 0
      مردم به این نتیجه رسیده اند؟
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 0
      بله دوست من خواست ملت ایران چنین است
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 0
    ؟؟؟
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 0
    بله بله درسته
  • .... IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 3
    ایشون و روحانی کم بلا سر ملت نیاوردن، کارنامه ایشون سیاهه، رفوزه شده نزد ملت ایران. برخی از کارهاشو بیا با هم بشماریم: برجام ۲۰ دیقه ای بزرگترین اشتباه توسط مجلس از تاریخ تشکیل مجلس، عدم اجازه حتی صحبت به مخالفان برجام و ایجاد دیکتاتوری در مجلس، توهین به جوانان مملکت که جوانان ایران جز "تهاتر با پوست بره" هیچ کار اقتصادی ازشون برنمیاد، استیضاح های الکی در مجلس بطوری که اون وزیر مسکن که گفت افتخارم اینه که حتی یک مسکن نساختم گفت: در مجلس لاریجانی ۴ بار استیضاح شدم ۵ بار رای اعتماد گرفتم، و.........
    • رضا IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 1
      کسی که احمدی نژاد را قطار نظام پیاده کرد شخص شخیص لاریجانی بود و بنظرم مجادله با لاریجانیها باعث لجاجت احمدی نژاد شد.
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 2
    برای روزی می ترسم که اینها بازم برگردند...
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    4 2
    فرمایش آقای صدیقی کاملا درست است گناه درجامعه زیاد است ایشان درمورد گرانی گفت بعضی از گرانی ها عمدی است وبه نیروهای اطلاعاتی گفتند هوشیار باشید
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    چی بگم
  • علیرضا IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 1
    دوستان عزیز به نظر شما نظرات منفی که کنار بعضی از پیامها گذاشته میشه مشکوک نیست؟
  • سید فروزان CH ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 1
    مصطفی تاجزاده فراموش کرده که اکر جمهوری اسلامی نبود ،امثال او بالاترین شغلی که نصیبشان میشد کارمند امور بایگانی در یک وزارتخانه یا میرزا بنویس در بک حجره ، اکر پدرشان وضع مالی خوبی داشت ، به بهانه تحصیل در امریکا و انکلیس ، در بک رشته تحصیلی بی ارزش چندین سال سپری و در برگشت میشدند پسر حاجی در حجره حاج آقا
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    امثال تاجزاده به قدری در رسانه القاء منفی کردند که روز روشن را شب میبینند همچنان که شب را هم شب ولی مرغ همسایه غاز است. امیدوارم انعکاس عملکرداجتماعیشان در زندگی شخصیشان چندین برابر باشد.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 0
    خداوند قران را برای راهنمائی مردم نازل کرده .خداوند میدانست که اکثر مردم عامی هستند و باز خداوند میدانست که انچه بعد از پیامبر در دست مردم خواهد ماند دستور مستقیم خداوند در قران است و باز خداوند میدانست که اگر لازم باشد علت تامه و علت مقتضی را در بیان دستوراتش در قران لحاظ مینمود که نیازی به تفسیر و توجیه نداشته باشد زیرا اگر دستور خداوند نیاز به تفسیر مفسر داشته باشد دیگر این دستور خداوند نیست این کلام مفسر خواهد بود
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 0
    بابا به چه زبانی باید گفت که ملت ایران از بعضی برادران کاملا بیزار و متنفرند .
  • یک نظر IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    در مورد گفته‌ای که از عضو جامعه مدرسین، آقای علی احتشام‌کاشانی منتشر کرده‌اید: - متاسفانه در سال‌های اخیر در چندین مورد، به توضیح و تفسیرهایی برخورد کرده‌ایم که با ناباوری با آنچه ما مسلمانان از قرآن آموخته‌ایم، در تضاد است. (خیلی عجیب ولی واقعی)
  • DE ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 0
    احمدی نژاد ، بطور مفصل پاسخ را داده
  • سعید IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    بهترین کار ممکن ک شما سروران گرامی میتوانید انجام دهید انجام ندادن هیچ کاری است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس