سیدمحمود میرلوحی

برخی رجال جریان سیاسی خاص با سخنان عوامانه و سیاست‌بازی موجب گم‌شدن راه حل‌ها و خارج شدن آنها از دسترس مردم و حکومت می‌شوند. عمدی یا سهوی بودن این رفتار محل تأمل است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چرا می‌خواهند بی‌تحملی را به مردم القا کنند؟

ظلم به مردم با یک جمله

پیغامی از هلند که نمی‌خواهند رئیسی بخواند!/ ظلم به مردم با یک جمله

معصومه آقاپورعلیشاهی، از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس سابق در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در اشاره به مشکلات روز کشور گفته است: متاسفانه شرایط، شرایط خوبی نیست؛ مردم در تنگنا قرار گرفته‌اند، تاب‌آوری‌شان کم شده است و انتظار دارند که بسیار سریع نتایج را مشاهده کنند.

او همچنین با بیان اینکه در عمل و اهداف دولت رئیسی شکاف ایجاد شده، اظهار می‌کند:

"تاب‌آوری مردم به حداقل خودش رسیده است و من به نوبه خودم از تک تک مردم ایران تشکر می‌کنم که پای همه آرمان‌های خودشان ایستادند و ایستادگی کردند و این وظیفه مسئولان است که روزی هزاران بار از آنان تشکر کنند."[1]

*در متون و ادبیات کهن ایران، قصه‌ها و تمثیل‌های حکمت‌آمیز بسیاری از تأثیر سخنان غلط و "جنگ روانی" بر روی افکار عمومی و اذهان مردم وجود دارد.

حکمت‌هایی که در سرجمع خود بر پرهیز از بیان حرف‌های غلط و مختل‌المعنی در مقابل یک مخاطب یا دسته‌ای از مخاطبان تأکید دارند و به آثار و تأثیرات غلط و ظالمانه این حرف‌های سوء به کرّات اشاره کرده‌اند.

اکنون ما نمی‌دانیم که گوینده جملات فوق که بر گزاره غلط "تاب‌آوری مردم به حداقل خودش رسیده"(!) تأکید دارد؛ از این امثال و حِکَم بیخبر است یا اینکه عمدی در کار دارد.

خاصّه اینکه در سابقه خانم پورعلیشاهی هم دیده می‌شود که پس از فراغت از کسوت نمایندگی در مجلس؛ اشاره خاصی به "زمستان داغ 1400" و به خیابان آمدن مردم در اعتراض به مشکلات هم داشته‌اند![2]

در بحث تاب‌آوری اجتماعی و میزان تحمل مردم گفتنی‌های بسیاری وجود دارد.

اساساً در بحث رشد سرزمین‌ها و سیر حکومت‌ها که جز با همراهی و همیاری اکثریت مردم ممکن نیست؛ صحبت کردن از سقف و بی‌تحملی مردم یک رفتار غلط، غیر عقلانی و مغایر با فلسفه سیاست اصولی است.

چه اینکه در تمام حکومت‌های دیگر جهان نیز شاهدیم که مردم در این کشورها نسل اندر نسل صبر کرده‌اند تا توانسته‌اند برخی مشکلاتشان را حل کنند.

در این زمینه می‌توان به طرح پیاتی لتکای استالین در اتحاد جماهیر شوروی اشاره کرد که مردم آن سامان برای همراهی با طرح رهبرشان به منظور صنعتی کردن شوروی؛ چگونه سال‌ها صعوبت معیشت و حتی گرسنگی را به جان خریدند و از ابتدایی‌ترین حقوق خود گذشتند تا شوروی صنعتی شود و هدایای بزرگی به نسل‌های بعدی داده شود.(منبع: نگاهی به تاریخ جهان - جواهر لعل نهرو)

و یا همینطور می‌توان به انقلاب کبیر فرانسه در 1789 اشاره کرد که پس از رفورم با چندین جمهوری و امپراطوری و قانون اساسی در قالب اتفاقاتی خونین و کشتارهایی عجیب مواجه شد و آنقدر ساخت و خراب کرد تا به امروز و جمهوری پنجم خود رسید.

هدف از بیان این مثال‌ها پیش کشیدن حقیقت تاریخ و نقش مردم در سیاست و حکومت و تاریخ و البته نقض این گزاره است که تحمل مردم باید یک سقف کوتاه داشته باشد! و گرنه همه خردمندان و عاقلان تأکید دارند که بایستی مشکلات مردم با نقش‌پذیری خود آنان همواره در فرایند رفع قرار گیرد و مسئولان یک کشور نسبت به رفع این مشکلات اهتمام داشته باشند.

اکنون خراش دو سوی این کفه که در یک سوی آن لزوم حل مشکلات مردم و در سوی دیگر آن کمک به افزایش تحمل مردم قرار دارد؛ یک ظلم بزرگ به مردم و یک ذنب لایغفر است.

در فرایند اشاره شده البته "رأی خوب" در انتخابات‌ها و چاره جستن از مسیر صندوق رأی و نه از خیابان! نیز به تسریع حل مشکلات کمک خواهد کرد.

***

پیغامی از هلند که نمی‌خواهند رئیسی بخواند!

پیغامی از هلند که نمی‌خواهند رئیسی بخواند!/ ظلم به مردم با یک جمله

محمد فاضلی، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب و از چهره‌هایی که بر ترویج ناامیدی در ایران اصرار زیادی دارد، اخیراً در یک توییت با طعنه به گفته‌های مقامات دولتی مبنی بر لزوم نظارت بر بازار و قیمت‌ها نوشته است:

"صد و بیست سال در جا زدن؟ سیاستمدار ایرانی از زمان چوب زدن و فلک کردن تاجر قند مشهور تهران در زمانه انقلاب مشروطه به بهانه گران شدن قند و در سودای کنترل قیمت آن، تا ایام تورم میانه دهه ۱۳۵۰ و تا به امروز دست از این میل به کنترل دستوری قیمت نکشیده است. آخه صد و بیست سال توهم؟!"

*ما در اینجا به خبر جریمه شدن 40 میلیون یورویی شرکت سامسونگ توسط دولت هلند به جرم گرانفروشی و قیمت‌گذاری دلخواه اشاره می‌کنیم![3]

خبری که چندی قبل منتشر شد و ملاک و پیغام خوبی است از طرف هلندی‌ها برای این قضاوت که مردم و مخاطبان محترم بدانند هلندی‌ها معنای اقتصاد بازار آزاد و قیمت‌های رقابتی را می‌فهمند یا امثال آقای فاضلی که نه تنها تخصصی در اقتصاد و سیاست ندارند بلکه سابقه‌شان در ترویج ناامیدی و تباهی و حرف‌های غیر عقلانی؛ تأملات زیادی را در اصرارشان بر نکوهش نظارت آقای رئیسی بر بازار و باقی‌ماندن گرانی سبب می‌شود.

گرانی بیقاعده‌ای که از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و مردم و معیشت آنها را قربانی یک مشت گرانفروش طمّاع و مترف کرده است.

فاضلی پیش از این اظهاراتی از قبیل حکومت ایران به خانواده‌ها ظلم می‌کند، ایران دچار فساد سیستمی است و ایرانیان شکست‌خورده‌اند نیز داشته است.[4]

***

نقش سخنان عوامانه و سیاست‌بازی در گم‌شدن راه حل‌ها

راه‌حل‌های عقلانی را از دسترس مردم و حکومت دور نکنید!

پیغامی از هلند که نمی‌خواهند رئیسی بخواند!/ ظلم به مردم با یک جمله

محمود میرلوحی، فعال چپ و عضو شورای شهر سابق تهران که به جرم کذب‌گویی علیه قالیباف به زندان و شلاق محکوم شده بود، اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است: متاسفانه نوعی دو قطبی‌سازی در کشور وجود دارد که عده‌ای معتقدند این مسائل مربوط به دولت سایه است و عده‌ای اعتقاد دارند که دولت فعلی مسبب این مشکلات است. در زمان دولت آقای روحانی ما اصلاح‌طلبان معتقد بودیم که دولت سایه عامل بسیاری از این مشکل‌هاست. آنها نیز معتقدند که دولت روحانی و اصلاح‌طلبان مسبب وضع موجود هستند.

میرلوحی با بیان اینکه تشدید مشکلات بانکی از زمان آقای احمدی‌نژاد آغاز شد، گفت: قطعاً امروز در اینکه کشور با بحران‌های متعدد احاطه شده است، کسی تردید ندارد اما علت آن جستجو نمی‌شود. علت بیکاری و کسری بودجه و تورم چیست؟ اصولگرایان معتقدند که دلیل وضع موجود،‌ اصلاح‌طلبان و نگاه سوسیال دموکراسی و لیبرال دموکراسی است و ما نیز معتقدیم که دلواپسان اجازه به سرانجام رسیدن برجام را ندادند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: به هر دلیلی مسائل اقتصادی کشور سیاسی و بین‌المللی شده است و این موضوع خواسته یا ناخواسته به برجام گره خورده است و این دولت نیست که باید تعیین کند که مشکلات به برجام گره خورده است یا خیر؛ بلکه مردم هستند که باید باور کنند و بازار ارز نشان‌دهنده وضعیت خواهد بود.[5]

*اظهارات آقای میرلوحی همانقدر که از منطق و دانش بری هستند از حیثیت نظرات یک رجل سیاسی هم برخوردار نیستند و در سطحی کاملا عوامانه بیان شده‌اند.

چه اینکه اولا ایران اسلامی با هیچ بحران خاصی مواجه نیست و مشکلات فعلی هم مشکلاتی عادی و مثل مشکلات دیگر کشورهای دنیا هستند که با برنامه‌های اصولی، با کارآمدی و ایضا با "رأی خوب" مردم به راحتی و بعضا حتی در مدت چند روز قابل حل هستند.

فلذا القای عبارات برساخته‌ای مثل بحران و ابر بحران به زعم ما کار کسانی است که قصد دارند ذهن مردم را دچار ناامیدی کنند و کار کشور را به "فتنه اقتصادی" بکشانند.

در این بین برخی از ادعاها پیرامون مشکلات کشور نیز دروغ محض است که مردم باید با عنایت به سوابق این آقایان متوجه آنها باشند!

مثلا ادعای شروع شدن مشکلات از زمان احمدی‌نژاد در حالی است که سازمان تحریم‌های ایران از دوران مرحوم هاشمی و در زمان کلینتون آغاز شد و یا همینطور باید دانست که ایران بحران بیکاری ندارد و آنچه در ایران هست "بیکاری شیک" است.(به معنی اینکه کارجویان به دلیل برخورداری از سطحی از معیشت، هر شغلی را قبول نمی‌کنند)

مشکلات روز کشور هم خاصه در اقتصاد نه تنها به برجام گره نخورده (تجربه دولت اعتدال و شورای شهر پنجم و مجلس دهم به وضوح نشان داد که سهم ناکارآمدی در مشکلات چقدر است و سهم برجام چقدر؟!) بلکه به هیچ‌وجه سیاسی و بین‌المللی هم نیست. چه اگر هم بود؛ ایران اسلامی توانسته است با کاستن از اثرگذاری تحریم‌ها تا حد 20 درصد و کمتر و نیز افزودن به توان اقتصادی خود با بهبود شاخص‌هایی مثل کاهش فقر، ضریب جینی و کاهش بیکاری؛ وجوه سیاسی و بین‌المللی این مشکلات را از بین ببرد.

مسئله مهمتر بعنوان ترجیع‌بند این پاسخ‌ها و نیز گفته‌های میرلوحی آنست که علت‌العلل وجود برخی مشکلات در کشور و از دسترس خارج شدن راه‌حل‌ها را نباید در قال و مقال‌های سیاسی و  کاسب‌کارانه که در وادی منطق باید یافت.

منطق ماجرا هم بر اساس عقلانیت، بر اساس شناختی که اقتصاد داریم،‌ بر اساس بیانات مقام معظم رهبری و بر اساس تجربیات دیگر ممالک؛ به ما می‌گوید که راه حل مشکلات روز کشور در گزینه "کارآمدی و مدیریت جهادی" نهفته است.

شاقول و عیارسنج نیز اینست که در بحث مدیریت جهادی اگرچه تقصیر دیگران قابل کتمان نیست؛ اما ثمرات کارآمدانه مدیریت جهادی هم قابل کتمان نیست و یک دولت کارآمد و یک مدیر جهادی به راحتی می‌توانند با تسهیم عقلانی؛ سهم اشتباهات دیگران و سهم کارآمدی خود را برای مردم و عقلای کشور بیان کنند و روی نمودار بیاورند.

فلذاست که باید در سمت واقعی‌تر و دانشی‌تری در جستجوی راه‌حل مشکلات کشور بود و در این میان همه باید مراقب مانورهای سیاسی عده‌ای بی‌هنر و بدخواه برای دفن شدن شاه‌کلیدها باشند.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1155217

2_ mshrgh.ir/1271003

3_ http://fna.ir/47jtc

4_ mshrgh.ir/1289817

5_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1153247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    86 6
    خدا از منافقان نگذره و مکرشون رو به خودشون برگردونه
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      34 12
      اینها سال 88 که انقلاب به نقطه کمال عدالت و اقتصاد و پیشرفت و علم خیلی نزدیک شده بود و هیچ بهانه ای نداشتند با توسل به ........ کشور را در اتش و خشم و کینه و نفرت افکندند و تا 98 و صبح جمعه بنزینی ادامه دادند الان هم که باز دستشان کمی از بیت المال کوتاه شده بلاشک مترصد راه اندازی معرکه های جدید هستند
    • غلامحسین IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      10 0
      الهی آمین
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 4
      عمو یادگار اول مطلب رو بخون بعد موضوع رو به موضوع گرونی بنزین ربط بده وماهیت خودت رو نشون بده
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    24 3
    جز رفتار مثل هلندی ها چاره ای برای رفع گرانی نیست.
  • علی MD ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    40 19
    اصلاحطلبها خودشان دچار بحران شدندخیال می کنند کشور دچار بحران است
    • مهدی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      13 17
      خیلی کیفت کوکه
    • کاکتوس IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      10 0
      دقییییییقاااااااااااااا همینه
    • ابوطالب IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      0 0
      احسنت درسته
  • US ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    39 7
    *** شهید غلامعلی توحیدی فلاح و رستگاری شما را در جهاد علیه ستمكاران و ظالمان و حركت در مسیر ولایت فقیه می دانم.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    57 11
    دو اتفاق داره میفته. انصارالله در حال پیروزی است و مزاکرات وین با دست بالاتر ایران در شرف شروع شدن هست. همیشه در طول تاریخ هر وقت سپاه معاویه در حال شکست بوده کنار خیمه گاه علی (ع) شلوغی و بلوا توسط به ظاهر خودی ها به پاشده. این ماییم که باید از تاریخ عبرت بگیریم و به ظاهر خودی ها رو شناسایی کنیم
    • h IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      10 24
      مقایسه های غلط
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      14 8
      عبرتهای کاملا درست
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      13 1
      احسنت. نمی دانم چرا برخی ها نمی خواهند تاریخ را محل عبرت برای آیندگان بدانند. اینها یا بی سوادند و یا در پای اعتقاداتشان لجبازی می کنند و فقط خودشان را قبول دارند که هر دو خیلی بدست.
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      2 3
      اتفاق مذاکره ایران با عربستان نوکر آمریکا رو یادت رفت
  • سید IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    29 16
    باز هم با تأکید می گوییم به فضل خدا اصلاح طلبان ت...ع آور آرزوی ناکامی دولت آقای رئیسی و فاصله گرفتن مردم از این دولت را با خود به گور خواهند برد!
  • عبدالله مومن IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    20 15
    به کوری چشم این مفسدین غربگدا ، دولت آقای رئیسی موفق به خدمت به ملت ایران خواهدشد و روسیاهی به این جماعت پلید خواهدماند.
  • sms IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    23 14
    آقای روزنامه شرق /لابه لای اخبار شما هم فقط شده بررسی حرفهای اصلاح طلبان/ لطفا برید سراغ بدبختی مردم در همین دولت فعلی و دنبال راهکار باشید
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    16 9
    واین .... صفتان همچنان در کشور جولان می دهند و کسی هم حریف اینها نیست!،چرا!!!!!!؟؟؟؟؟.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    13 12
    خائن دولتمردان اصلاحات و عمله ایشان از موفقیت ایران و ایرانی ناخرسند و عصبانی اند ، باید به این مزدوران گفت ، ای مگس عرصهٔ سیمرغ نه جولانگه توست
  • مهدی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    14 16
    این اصلاح طلبان هر چقدر بخواهند نصیحت کنند باز دوروغ میگن چون در دو دوره قبل زبانشان لال بود حالا شدن دایه مهربانتر از مادر فقط برید بی.....های دوروغگو.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    21 9
    بولتون رذل از "تابستان داغ" برای ایران حرف می زد و .... های نفهم و بیشعور و بیسواد وطنی از "زمستان داغ 1400". جفتشون به خودشون خندیدن.
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    11 10
    یه غربگدای بیسواد نوشته:"صد و بیست سال در جا زدن؟ سیاستمدار ایرانی از زمان چوب زدن و فلک کردن تاجر قند مشهور تهران در زمانه انقلاب مشروطه به بهانه گران شدن قند و در سودای کنترل قیمت آن، تا ایام تورم میانه دهه ۱۳۵۰ و تا به امروز دست از این میل به کنترل دستوری قیمت نکشیده است. آخه صد و بیست سال توهم؟!" این بیسواد فکر می کنه بازار خودش قیمت مناسب رو تنظیم می کنه. به این سوادالدوله باید گفت اگه اینطوره دیگه چه احتیاجی به حفظ امنیت از طرف حکومت هست؟ نیروی انتظامی رو منحل کنید تا قاتلان و سارقان و اشرار و چاقوکشان خودشان با مردم به تعادل برسند و خودبخود امنیت برقرار بشه! [متاسفانه قرص ضد بیشعوری هنوز به بازار نیامده که این سوادالدوله ها مشت مشت بخورند بلکه دیگه مزخرف نگن! ]
    • DE ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      5 3
      خب اینها تقصیر ندارند فکر میکنند با برقراری قانون جنگل در اجتماع اینقدر حیوانات و انسانات!! همدیگر را تکه پاره میکنند تا به تعادل برسه ولی نمیدانند که دقیقترین و زیباترین قوانین بین حیوانات برقرار است و میلیونها سال است فقط پیشرفت کرده اند و تکمیل تر شده اند .شما شیر ویا ببر و گرگ ...پلنگی میشناسید که یخچال فریزر داشته باشد ویا بخواهد دنیا را تک قطبی کرده مانند ارباب اصلاحطمعکاران و ملت ها را غارت کند. به اندازه نیاز شکار میکنند و به اندازه نیاز برای زمستان انبار میکنند. ای کاش روزینامه های درپیتی وزرد که توسط یک مشت کاسب اعصاب مردم و پولدوست بیسواد درست شده جمع میشدند بعد این افرادیکه فقط و فقط برای نشان دادن خودشون و رسیدن به پول از هر چیزی ماکیاولیستی استفاده میکنند هم، کم رنگ و بیرنگ میشدند. راستی از مهناز افسار چه خبر.؟
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 4
      . شما اگر کمترین سواد رو داشتید میدونستید که جای انتقاداز خانم افشار اینجا نیست .
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 0
      مدعی سواد ، نه اینکه شما قیمت ها رو کنترل کردید ؟؟؟؟؟
  • حسین IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    11 4
    هرچی اصلاحطلب تر ت.....ع آورتر وهرچی ت.....ع آورتر بی......تر ن.... تر ووووووو
    • رضا IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 4
      بزودى آخر پائيز هم ميرسه و حساب بايد پس داد !
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    11 3
    دشمنه دیگه تمام تلاششو برای تخریب کسی که واقعا هدفی جز خدمت به ملت نداره انجام میده
  • ali IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    11 4
    علیشاهی می فرماید مردم در تنگنا قرار دارند اما انقدر دل ندارد که بگه گذشته از ضعف مدیریتی اصولگرایان این تنگنای شدید که الان گریبان مردم را گرفته مقصرش خود اصلاح طلبها بودند و بس.!!!!!
  • ali IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    8 3
    اقای میر لوحی میشه چهار عمل اصلی ریاضی را نام ببری؟؟؟؟
  • يحيا IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    14 2
    اين عليشاهي آنروز که برادر حسن روحاني (حسن فريدون) و برادر جهانگيري (مهدي جهانگيري) و برادر عراقچي (احمد عراقچي) و ولي الله سيف ارز قاچاق ميکردند و رانت مي دادند چرا به فکر تاب آوري مردم نبود. اين عليشاهي تفکرش مثل تفکردختر هاشمي است که گفت دوست داشتم ترامپ پيروز بشه تا فشار بر ايران را افزايش بدهد.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    9 2
    متأسفانه در کشور ما به قانون هیچ گونه توجهی نمی شود. به عنوان مثال آقای میر لوحی به زندان و شلاق محکوم شده اند. اگر قرار است که ایشان زندان نروند و شلاق مجازات را نخورند نتیجه همین می شوند که ایشان به ترویج اکاذیب و دروغگویی و دروغ نمایی به اشکال و در فرم ها و قالب های دیگری ادامه می دهد و خیالش هم راحت است که هیچ اتفاقی نمی افتد و اگر هم دادگاه صالحه ای وی را باز هم محکوم کند، نه تنها وی و امثال وی متنبه نمی شوند بلکه آن محکومیت را برای اصلاحات و ضد انقلاب فاکتور می کنند و ارتقاء رتبه می گیرند و می شوند "فعال سیاسی" و امثالهم.
  • محمدایوب IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    8 2
    دراین زمان کم کاری رسانه ملی نمود پیدا می‌کند رسانه ملی این یاوه گویان ورجاله های سیاسی را باید به زور هم شده مقابل دوربین زنده ودر مقابل چند متخصص واگاه به مناظره بنشاند تا مردم بیشتر این سرمایه های اسراییل رابشناسند واین نامردها که کشور رادرمدت 8 به ویرانه ای تبدیل کردند در پستوهای گرم حرف مفت نزنند وروحانی وجهانگیری راهم قوه قضاییه به پاسخگویی وادار کند
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    6 1
    بایدبیت المال دست ادم امین باشه تاندزدنش ...ایادولتمردان ومسئولین وبانکدارن وماشین سازی ووزرای نفت وبقیه مثل ملت زندگی میکنندایاشده ماههاگوشت نخورن ..ایاشده بچه شون بخوادازدواج کنه هیچ رقمه نتونند...آیاشده شب وروززحمت بکشی نتونی ماشین بخری وهزاران سئوال دیگرمانمیتونیم برامریضمون داروهاشوبخریم ایناروبه کی بایدگفت
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 3
    داستان فرجام داستان خربرفت مولوی است.آقای میرلوحی و بقیه اصلاح طلبان یه بار بخونن بد نیست.شاید اصلاح ! شوند.
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    8 0
    انشالله امیدوارم هر چی مسوول دروغگو و دزد تو این مملکت هست به درک واصل بشوند
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 1
    کاسب کاری برجامی و پاداشها و وجوهات حزبی اصلاح طلبان کم شده و تاب اوری شان کاهش یافته و خیلی زور برده که ۴ ماه یه کم مثل مردم عادی زندگی کنن ولذا هر شب شاباش می خوان.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 0
    هر وقت نظارت بر بازار کم شده دلالان سو استفاده کرده و قیمت ها را بالا برده اند در شرایط تورمی و تحریم شدید اقتصادی سخن از آزادسازی قیمت ها تحت هر عنوانی تجویز نسخه غلط برای دولت است چون در این شرایط آزادسازی قیمت ها باعث تورم شدید شده و فشار سنگینی را بر روی زندگی مردم طبقه ضعیف خواهد گذاشت پس آقای رئیسی این نسخه های اشتباه اقتصاد لیبرال سرمایه داری را قبول نکند چون باعث ناامیدی مردم از دولت آقای رئیسی و نظام خواهد شد
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    6 1
    نسلی را نابود کردید حسابتان را پر کردید
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 2
    مرگ الهی وابدی بر منافقین روسیاه بازیگران استکبار جهانی وشیطان امریکای تروریست باد .......
  • علیرضا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    باسلام؛عزیزجان نوع گارش جنابعالی قابل تقدیراست،امّاباتوجه به کلیت جامعه به نظربایدخیلی ساده ترازاین ودرسطحی عمومی تربنویشیدتاموردفهم قرارگیردوتأثیرنمایدوبرای اتحاد،ختثی سازی نفاق وماندن مردم باصبوری وثبات قدم ،کلیپ ویدئوهایی ازتقطیع نیرنگ ها،شعار،سخنان پوچ ومردم فریب روحانی وهم پیاله هایش که حسببان اصلی معضلات امروزایران اسلامی هسندرابصورت تدوین شده به مردم نشان دهیدکه آدرس غلط به مردم ندهندوآن خائنان اصلاح طلب نیزبه مقاصدشومشان نرسند
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 2
    اینا دستشون از نعمات کوتاه شده ،دلشون به درد اومده! مغزشونم قاطی کرده! حرف مفت میزنند! اما مفت حرف نمیزنند!!!دلسوزیشون بخاطر رضای خدا نیست ،چون اصلآ اعتقادی بهش ندارن ،بلکه بخاطر نفس و وجود بی وجود خودشونه!
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    تواران هم گرانفروشان را جریمه می کنند ولی فرقش این است که گران فروش سود خودش را می برد و دولت هم سود خودش را و این وسط مردم ضرر می کنند
  • غلامحسین IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 0
    منافقان داخلی بشدت رییسی رو تخریب می کنن تا دولت نتونه موفق بشه... حتی به قیمت رنج مردم.. الکی هم مردم مردم میگن
  • نادر IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 0
    خدا ما رو از شر دشمنان داخلی و خارجی نجات بده
  • صبا IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 0
    سلام رای مردم به دولت انقلابی بهترین تودهنی به این قبیل اراجیف است.
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 0
    خدا منافقان داخلی و دشمنان خارجی رو نابود کنه و مکرشون رو به خودشون برگردونه
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    6 0
    دولت روحانی در حق مردم ظلم کرده و همونا الان ادعای دفاع از مردم دارن... وقاحت تا کجا؟!!!!!
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 0
    رگولاتوری هلند سامسونگ را متهم نه نقض قوانین تجارت کرده ، فارغ از گرانفروشی یا چیزی دیگر! مگر قاجار با استناد به قانون شلاق می زد که جریمه کردن سامسونگ را با فلک کردن تجار مقایسه می کنید؟ هلندیها هدفشان آرامش در بازار و جلوگیری از نوسانات شدید ( جه کاهشی و چه افزایشی )است. اینها یک بار سر بیماری اقتصادشان ، مضحکه عام و خاص شده اند و نمی خواهند این اتفاق تکرار شود . اما اقتصادشان رقابتی است ، نه دستوری
  • روناک IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 0
    بانیان وضع موجود فقط باید سکوت کنن
  • DE ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 2
    مشرق ؟؟؟
  • محسن IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 0
    محمد فاضلی، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب و از چهره‌ها ..../کافیست ،چون اصلاح طلب بودن نشانه عدول از ارزش
  • علـی IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 0
    متاسفم برای ایلنا که چقدر حقیر شده که از نداشتن سوژه رفته دنبال مهره‌های بی‌خاصیت و سوختــه!
  • تفکر IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 0
    هوچی گری وتخریب وحدت مردم فقط از زبان امریکا ومنا فقین واصلاحاتیون می شنویم هر میزان دشمنی نجومی می کنند زیر پای ملت انقلابی لگد مال می شوند
  • مراد على تقوايى IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 4
    اين بحث را كش نديد
  • مهدی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 0
    خدا نگذره از اصلاحات چی ها که سرمایه های اسرائیل در ایران هستند
  • سردار IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 2
    این ها همه درست ولی ما توقع داشتیم دولت جدید ارزانی را به بازار حاکم کند نه همان قیمت های زمان روحانی را
  • سید IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 0
    سلام متاسفانه مفسدان طلب اصلاح طلب تخم کبوتر خوردن تازه نطقشان باز شده
  • مهدی IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 0
    خدا منافقین و ستون ۵ این ملت رو نابود کند
  • مرد بزرگ IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 0
    اگر بخواهم به زبان ساده کاربرد روش NLP را شرح دهم، باید به مثالی که در کتاب کار ان ال پی به آن اشاره شده است بپردازم. روزی پسرک از مادرش می پرسد: مادر NLP دقیقا چیست؟ مادر می گوید: قبل از اینکه به این سئوال تو پاسخ دهم، از تو می خواهم بروی و از پدر بزرگ خود بپرسی که وضعیت درد پا و مفاصلش چگونه است؟ هنگامی که کودک از پدر بزرگ این سئوال را پرسید، او شروع کرد به نالیدن از مشکلات جسمی و درد مفاصل و… در این شرایط مادر به کودک گفت یکبار دیگر به نزد او برو و درباره خاطره تولد خودت بپرس. کودک این سئوال را از پدر بزرگش پرسید. در این شرایط خنده ای بر لب پدر بزرگ نشست و چند دقیقه ای از زمان تولد او و جشن و پایکوبی آنروز تعریف کرد و به کلی بیماری خود را از یاد برد. در این حال مادر رو به فرزند کرد و گفت: ان ال پی دقیقا همین کاری است که تو انجام دادی. هرگاه بتوانی با کلمات خود ذهن مخاطب را هدایت کنی و باعث تغییر احساسات او شوی، میتوانی بگویی که روش NLP را بخوبی آموخته ای… #جنگ_روانی
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 3
    مردم نه اصلاح طلب میشناسند نه اصولگرا، فقط یک زندگی میخواهند که بهش بشه گفت تقریبا زندگی نرمال، مردم پول نمیگیرند بابت دانستن سیاست، شما که حقوق سیاسی میگیرید این مسائل بین خودتون را حل کنید و زندگی نرمال به مردم بدهید که فردا جنگ شد نسلی ازشون مونده باشه واسه کشور بجنگند. شما که نمیجنگید.
    • DE ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      فکر نمیکنی همچین خیلی زیادی نُرمال شده نظرت. آخه عمو از خودت حرف بزن مگه تو نماینده مردمی.میخوای راحت بخور و بخواب کنی و کاری به سیاست نداشته نباشی آزادی ولی الکی خودت را صدای مردم جا نزن.
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    فاضلی سکوت کن
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    عجب
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 1
    چی بگم
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 1
    باشه بابا
  • US ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    سانسور کامنت هرم مزلو، ظلم و خیانت به آزادی بیان و منفع ملی و حق الناس است، و برخلاف همه حرفهای شماها در انتقادپذیری و پیشنهاد برای راهگشایی از مشکلات است. سانسور آخرین تیر خلاص برای نجات کشور از مشکلاتی مانند ناکارامدی و فساد است.
  • SH B NL ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 0
    تنها عاملی که باعث شده مسئولین کم اراده‌ نسبت به امور ومشکلات مردم باشد دفاع ناحق از دولتها توسط حامیان آنها در هر دو جناح است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس