کد خبر 1298748
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
آموکسی سیلین پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک در کشور

رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها هشدار داد و گفت: بر اساس آمارنامه سال ۱۳۹۹، آموکسی سیلین پرمصرف ترین آنتی بیوتیک در کشور است.

به گزارش مشرق به نقل از وبدا، بهرام دارایی روز شبنه در پیامی به مناسبت آغاز هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت، از تاریخ ۱۸ تا ۲۴ نوامبر را هفته جهانی آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال و پیشگیری از مقاومت میکروبی نامگذاری کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اولویت بحث پیشگیری از ایجاد مقاومت میکروبی خصوصا در شرایط همه گیری بیماری کرونا، ضروری است در همراهی با سازمان جهانی بهداشت مانند سالهای گذشته، بر موضوع منطقی سازی تجویز و مصرف داروهای آنتی میکروبیال در هفته مذکور تمرکز شود و آموزش های لازم از طریق رسانه ها ارائه شود.

بیشتر بخوانید

کشف آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی در بدن انسان

معاون وزیر بهداشت افزود: داروهای آنتی میکروبیال ترکیبات با ارزشی هستند که با ادامه روند فعلی در مصرف آن ها، متاسفانه  در آینده نزدیک به دلیل بروز مقاومت میکروبی، دسترسی به آنها محدود شده و داروهای موثر فعلی، دیگر بر روی میکروب ها اثری نخواهند داشت.

دارایی ادامه داد: مقاومت میکروبی به یکی از پر اهمیت ترین مسائل بهداشت عمومی از منظر سازمان بهداشت جهانی تبدیل شده است. حفظ و نگهداری از این منابع ارزشمند، نیاز به اقدامات سریع، موثر و همه جانبه سازمان و نهادهای مرتبط با موضوع و  گسترش فرهنگ مصرف و تجویز دارو برای توجه ویژه جامعه دارد.

رییس سازمان غذا و دارو تصریح کرد:‌ با شروع فصل سرما و شیوع عفونت های تنفسی، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که اولا بهداشت فردی باید با جدیت رعایت شود و در صورت ابتلا به برخی بیماری های ویروسی شایع مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و همچنین بیماری کرونا، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نمی باشد مگر آنکه همزمان با عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی همراه شده باشد. بنابراین در صورتی که اقدامات پیشگیرانه لازم صورت نگیرد و به اصول تجویز و مصرف منطقی داروهای آنتی باکتریال توجه نشود، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها، منجر به گسترش مقاومت میکروبی خواهد شد.

از ۱۸ تا ۲۴ نوامبر (۲۷ آبان تسوم آذر) هفته جهانی آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال و پیشگیری از مقاومت میکروبی نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس