کد خبر 1298707
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

 حدود ۱۴۰۰ سال است که مداحی و نوحه با فرهنگ کشور ما ایران، اجین شده است. فرهنگ روضه و نوحه بخشی جدا نشدنی از ما شده و هر ساله در مراسم گوناگون از روزهای غمگین و سوزناک محرم تا روزهای شادی همچون نیمه شعبان را با انواع روضه‌ها و مداحی‌ها سپری می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی برخی مداحان محبوب بپردازیم.

مداحان محبوب محرم امسال چه کسانی بودند؟

مداحان محبوب سال ۱۴۰۰

انتخاب مداح محبوب و برتر کار بس دشواریست و از میان هزاران مداح اهل بیت که همواره با تمام وجود ارادت خود را به اسلام نشان داده‌اند، سخت می‌توان چند نفر را جدا کرد و نام برد. در روزهای مختلف سال نیاز به انواع مختلف مداحی یا روضه می‌باشد. شاید بتوان مهم‌ترین ماه را برای این موضوع، محرم نامید. حال آن که شهادت امام رضا، یا وفات پیامبر مکرم اسلام یا شب‌های قدر و شهادت امام علی (ع) نیز از موارد بسیار مهم دیگر به شمار می‌روند که روزهایی بس پر غم و اندوه برای تمام مسلمانان جهان علی‌الخصوص شیعیان می‌باشد. در اسلام ناب ما اما روزهای برای شادی هم کم نیستند. شاید معروف‌ترین این روزها را بتوان نیمه شعبان نام برد. همچنین از روزهای مهم دیگر می‌توان به عید غدیر و مبعث پیامبر اشاره کرد.

مداحی‌های مخصوص محرم

نوحه و مداحی محرم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همانطور که امام خمینی فرمودند: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته‌اند.» می‌توان به اهمیت والای این ماه پی برد. عموما ماه محرم به ۲ بخش دهه اول و ۱۹ روز بعد آن. در ایران هر شب از دهه اول محرم را به عزاداری ویژه‌ای می‌پردازیم. به گونه‌ای که هر یک از مداحان اهل بیت، برای هر ۱۰ شب ابتدایی از شب اول محرم تا شب عاشورا، روضه‌ها و نوحه‌های مخصوص به همان شب را می‌خوانند و روایت می‌کنند.

مداحان محبوب محرم امسال چه کسانی بودند؟

از جمله معروف‌ترین مداحان مخصوص محرم می‌توان حاج حسین سیب‌سرخی، جواد مقدم، محمود کریمی، میثم مطیعی و سید مهدی میرداماد را نام برد که این سال‌ها همواره نامشان سر زبان‌هاست. حتما مداحی‌های این بزرگواران را از صدا و سیما یا رادیو شنیده‌اید و تحت تأثیر قرار گرفته‌اید.

مداحی محرم مهدی رسولی

از جمله محبوب‌ترین مداح‌های این سال‌ها بدون شک می‌توان از مهدی رسولی نام برد. کسی که با سوز بسیار فراوان از کربلا می‌خواند و دل همه را می‌سوزاند. امسال هم مهدی رسولی بار دگر از دشت کربلا خواند و همه ما را چشم گریان کرد. نوحه‌های معروف او امسال «باید رفت» و «همسفر بیا بریم کربلا» بودند که در مجالس و خانه‌ها شنیده شد. از صدا و سیما پخش شد و در ماشین‌ها از رادیو به گوش می‌رسید.

مداحی محرم جواد مقدم

جواد مقدم را همه می‌شناسند. کسی که «نمی‌دونی چقدر قشنگه بین‌الحرمین» را امسال با چنان سوز و گدازی خواند که اشک‌ها بود که از چشمان همه روان شد. سوز صدای جواد مقدم بین به اصطلاح بچه‌هیئتی‌ها بسیار محبوب است. کافیست پای روضه‌های وی بنشینید تا دل شما را با خود از کربلا تا نجف و مدینه ببرد. از مظلومیت امام حسین (ع) بخواند و شما هم با او گریه کنید.

مداحان محبوب محرم امسال چه کسانی بودند؟

مداحی محرم هلالی

قطعا عبدالرضا هلالی نیاز به هیچ توضیحی ندارد. از خردسالی ما صدای او را در هر هیئتی می‌شنیدیم. از هر مجلس محرمی صدای مداحی هلالی می‌آمد و با آن سینه می‌زدیم. امسال هم بار دگر این هلالی بود که با «گرفتارم، گره افتاده تو کارم» همه‌ی شیعیان و عاشقان حسین را با خود همراه کرد. از او به عنوان استاد مداحی ایران نیز نام برده می‌شود و قطعا این شاخه به میزان زیادی به وی در رشد و پیشرفت خود مدیون است.

مداحی محرم مجید بنی فاطمه

مجید بنی‌فاطمه از آن دست مداحانی است که قابلیت خواندن به زبان آذری را نیز دارد. همین مورد باعث می‌شود که همدل شدن با او برای رفتن به حال و هوای کربلا، نوع خاص مختص بنی‌فاطمه را داشته باشد. مجید بنی‌فاطمه امسال نیز یک نوحه‌ی آذری مخصوص خودش را داشت. او با «جان آقا سنه قربان آقا» میلیون‌ها هم‌وطن آذری زبان را با خود همراه کرد و یکی از پر شورترین سال‌ها را بین هم‌وطنان آذری زبان ایجاد کرد. بنی‌فاطمه در شب‌های مختلف دهه محرم، نوحه‌های متفاوتی را اجرا کرد که می‌توان از میان آن‌ها به «ساقی لب‌تشنگان» به عنوان یکی از معروف‌ترین‌های آن‌ها اشاره کرد.

نوحه‌ها و مداحی‌های محرم را از کجا پیدا کنیم؟

احتمالا این موضوعی است که هر سال با آن مواجه هستیم. نه فقط محرم، بلکه باقی مناسبت‌ها از جمله نوحه اربعین یا روضه نیمه شعبان، از مواردی هستند که برای هم‌دل‌تر شدن با آن‌ها نیاز به مداحی و روضه‌های جدید داریم. پیدا کردن و دانلود مداحی جدید کاری است که هر بار سخت‌تر از قبل می‌شود و هنوز هم جاهایی هستند که عنوان منبع قابل اعتکا می‌توان از آن‌ها نام برد. ما به شما وب سایتی را معرفی می‌کنیم که آرشیو کاملی از مداحان مختلف برای نوحه محرم گرفته تا شهادت امام رضا (ع) را در اختیار دارد و می‌توانید به راحتی از آن استفاده نمایید. جهت دانلود نوحه جدید کلیک کنید.

در انتها امیدواریم از این مطلب درباره مداحی و نوحه لذت برده باشید و چنانچه مداح و نوحه‌ی خاصی نظر شما را جلب کرده است آن را با ما در بخش نظرات مطرح نمایید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس