بیانیه‌ی سومین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان

بیانیه سومین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان منتشر شد.

به گزارش مشرق، سومین گفتگوی امنیتی منطقه‌ای در مورد افغانستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰) در دهلی نو برگزار شد. در این نشست مقامات شوراهای امنیت ملی و مشاورین امنیت ملی کشورهای هند، ایران،   قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور داشتند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست دریابان شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

متن بیانیه به شرح زیر است:

سومین گفتگوی امنیتی منطقه ای در مورد افغانستان در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰) در دهلی نو در قالب گسترش یافته برگزار شد. در این نشست مشاوران امنیت ملی / دبیران شوراهای امنیت ملی جمهوری هند، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، فدراسیون روسیه، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان و جمهوری ازبکستان شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این جلسه در مورد تحولات افغانستان به ویژه وضعیت امنیتی منطقه ای و جهانی آن بحث و آن را بررسی کردند. طرفین به وضعیت سیاسی کنونی افغانستان و تهدیدهای ناشی از تروریسم، رادیکالیسم، قاچاق مواد مخدر و همچنین نیاز به کمک های بشردوستانه توجه ویژه ای داشتند.

در این جلسه مشاوران امنیت ملی / دبیران شوراهای امنیت ملی: 

ضمن تاکید بر احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی آن کشور، حمایت قوی از افغانستان صلح آمیز، امن و باثبات را تکرار کردند.

از درد و رنج مردم افغانستان ناشی از وضعیت امنیتی افغانستان ابراز نگرانی عمیق کرد و حملات تروریستی در قندوز، قندهار و کابل را محکوم کرد.

تاکید کرد که خاک افغانستان نباید برای پناه دادن، آموزش، برنامه ریزی و یا تمویل هر گونه اقدامات تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

با شدیدترین عبارات تمام فعالیت های تروریستی را محکوم کردند و بر تعهد قاطع خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، از جمله تامین مالی آن، از بین بردن زیرساخت های تروریستی و مقابله با افراط گرایی، تاکید کردند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان هرگز به پناهگاه امن تروریسم جهانی تبدیل نخواهد شد.

خواستار همکاری جمعی علیه تهدید رادیکالیسم، افراط گرایی، جدایی طلبی و قاچاق مواد مخدر در منطقه شد.

بر ضرورت تشکیل یک حکومت باز و واقعاً فراگیر که نماینده خواست همه مردم افغانستان و دارای نمایندگی از همه اقشار جامعه، از جمله نیروهای عمده قومی-سیاسی در کشور باشد، تاکید کردند. شمول همه اقشار جامعه در ساختار اداری و سیاسی برای موفقیت آمیز بودن روند آشتی ملی در کشور ضروری است.

شرکت کنندگان با یادآوری قطعنامه های مربوط به سازمان ملل متحد در مورد افغانستان خاطر نشان کردند که سازمان ملل متحد نقش محوری برای ایفای نقش در افغانستان دارد و ادامه حضور آن در این کشور باید حفظ شود.  

تاکید بر اهمیت تضمین اینکه حقوق اساسی زنان، کودکان و جوامع اقلیت نقض نمی شود.  

نسبت به وخامت اوضاع اجتماعی-اقتصادی و بشردوستانه در افغانستان ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت ارائه کمک های بشردوستانه فوری به مردم افغانستان تاکید کرد.

بار دیگر تاکید کرد که کمک های بشردوستانه باید بدون مانع، مستقیم و مطمئن به افغانستان ارائه شود و این کمک ها در داخل کشور به شیوه ای بدون تبعیض در تمام بخش های جامعه افغانستان توزیع می شود.

بر تعهد خود برای ارائه کمک به افغانستان برای جلوگیری از گسترش کووید-۱۹ تاکید کرد.

بر اهمیت گفت‌وگوی خود تأکید کردند و موافقت کردند که در آینده با یکدیگر تعامل داشته باشند.

شرکت کنندگان از جمهو هند بخاطر برگزاری سومین گفتگوی امنیت منطقه ای در مورد افغانستان در دهلی نو تشکری کردند. شرکت کنندگان موافقت کردند که دور بعدی را در سال ۲۰۲۲ برگزار کنند.

دهلی نو ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰، دهلی نو).

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس