غلامرضا ظریفیان

معاون وزیر علوم در دولت اصلاحات می‌گوید: مذاکرات آتی در وین باید بُرد - بُرد باشد و برای این که به بن‌بست نرسد، از همان جایی از سر گرفته شود که در دوره قبل متوقف شد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: غلامرضا ظریفیان به نامه‌نیوز گفت: چند فاکتور تعیین‌کننده در مذاکرات وجود دارد و مهم‌ترینِ آنها ریل‌گذاری‌هایی است که تیم مذاکره‌کننده قبلی از خود به جای گذاشتند که آن ریل‌گذاری‌ها با نظر نهادهای بالادستی هم بود و صرفا تصمیم دولت وقت نبود. حالا اگر دولت جدید می‌خواهد مذاکرات بدون دردسر پیش برود باید بکوشد که بر همان ریل گذشته حرکت کند.

او ادامه داد: «نکته دیگر این است که باید دید چه‌قدر دولت آقای رئیسی می‌خواهد میراث دستگاه دیپلماسی دولت آقای روحانی در بحث مذاکرات را بپذیرد؟ آن‌طور که آقای ظریف گفته بود و بر اساس گزارش‌های موجود، مذاکرات وین به نتایج مهمی رسیده بود و تا توافق نهایی مسیر طولانی‌ای باقی نمانده بود. حالا در این شرایط باید دید که دولت آقای رئیسی می‌خواهد آن مسیر را ادامه دهد یا نه».

این فعال سیاسی بیان کرد: «برخی اظهارنظرهای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نشان می‌دهد آنها تمایل دارند مباحث جدیدی را به مذاکرات اضافه کنند و این کار می‌تواند در مسیر مذاکرات خلل ایجاد کند به همین دلیل بهتر است ایران بر نقطه‌ای تأکید کند که مذاکرات در دور قبل متوقف شد زیرا اگر قرار چارچوب جدیدی تعریف شود، ممکن است طرف‌های غربی‌ بحث‌هایی فرابرجامی را پیش بکشند و ایجاد بن‌بست در مذاکرات برای هیچ‌یک از طرفین مناسب نیست».

ظریفیان گفت: «ما باید به دنبال مذاکره‌ای با نتیجه‌ای بُرد - بُرد باشیم. اساسا برد و باخت در مذاکره آسیب‌زاست. تیم مذاکره‌کننده کنونی باید از تجربیات گذشتگان استفاده کنند؛ هم از تجربیات مذاکرات در دوره آقای جلیلی و هم در دوره آقای ظریف. همه دیدیم که در دوران آقای جلیلی مذاکرات به بن‌بست رسید. مذاکرات جای بیانیه‌خواندن نیست و مذاکره‌کنندگان باید وارد چالش و دیالوگ شوند».

اظهارات ظریفیان در حالی مطرح می‌شود که اولاً تیم مذاکره‌کننده چه در مذاکرات پیش از برجام و چه در مذاکرات پس از روی کار آمدن دولت بایدن، بارها از خطوط قرمز عبور کرد و کوتاه آمد و با این وجود، زیاده‌خواهی آمریکا و غرب متوقف نشد. بنابراین برقراری

«این همانی» میان سیاست‌های نظام و عملکرد تیم مذاکره‌کننده، خلاف واقعیات است.

ثانیاً تخطئه مذاکرات در دوران آقای جلیلی برای اثبات عملکرد تیم روحانی در حالی است که اگر مذاکرات برجام واقعا معتبر و قابل دفاع بود، نباید به امکان عهدشکنی و زیاده‌خواهی پیاپی آمریکا در سه دولت اوباما و ترامپ و بایدن ختم شود. این هنر نیست توافقی را امضا کنید که امتیازات نقد را یکجا از شما بگیرد و وعده‌های سراسر نسیه به شما بفروشد، و ضمناً اجازه طلبکاری به طرف عهدشکن با وجود خدعه و خیانت بدهد.

اگر امثال آقای ظریفیان بگویند این‌گونه نیست، باید پرسید پس چرا دولت روحانی، 5 سال پس از اجرای تعهدات خود را سرگرم مذاکرات پیاپی (از جمله 6 دور مذاکره بی‌حاصل اخیر) برای گرفتن حقوق ایران کرده است؟

ثالثاً مدعیان باید مصداقاً بگویند تیم آقای ظریف در 6 دور مذاکره اخیر، واقعاً به کدام نتایج مهم رسیده بود؟ آیا آمریکایی‌ها به عنوان طرف خارج شده از توافق، پذیرفته بودند برای راستی‌آزمایی و جبران کاری که کرده‌اند، همه تحریم‌های پسابرجامی را لغو کنند؟ یا تضمینی ارائه بدهند که کلاهبرداری 6 سال گذشته را مجدداً مرتکب نمی‌شوند؟!

رابعاً این چه استدلال غلطی است که چون طرف مقابل ممکن است بحث‌های جدیدی را پیش بکشد، ما برگردیم و مذاکرات را از همان نقطه پایان از سر بگیریم؛ نقطه‌ای که با وجود تنازل طرف ایرانی، موجب سرعقل آمدن آمریکا نشده بود؟!

خامساً، «بُرد - بُرد» همان رویه‌ای بود که همه امتیازات هسته‌ای را واگذار کرد و مُشتی وعده نسیه گرفت. طرف ایرانی در برجام، بخش مهمی از حقوق خود را - که مورد تأیید و امضای معاهده ان‌پی‌تی- است، به شکل داوطلبانه واگذار کرد. بنابراین برجام از ابتدا هم توافق «بُرد - بُرد» نبود؛ اما حتی اگر چنین هم بوده باشد، اکنون درباره طرف زیاده‌خواه و ناقض توافق نمی‌توان قائل به «مذاکره بُرد - بُرد» (به معنای واگذاری دوباره امتیاز برای گرفتن همان حق حداقلی خود در برجام) بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • سید IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    17 11
    اصلاح طلبان ت...ع آور به خوبی می دانند که برجام یک قرارداد ننگین یک طرفه ای است که هر دولتی در ایران زیر بار اجرایش برود با سر به زمین خواهد خورد و چون این قشر نسبت به آقای رئیسی و دولتش حسد و کینه و عداوت دارند، سعی دارند با جوسازی آقای رئیسی را تشویق به تبعیت از این قرارداد کنند تا به آرزوی شان که همانا ناکامی و بدنام شدن دولت آقای رئیسی است، دست یابند! اما هیهات از برآورده شدن این آرزوی شان! بدانند که آن را با خود به گور خواهند برد!
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      38 8
      آقای رییسی ۱۰۰ روز گذشت قیمت ها رو نگاه کن
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      3 5
      پس دولت جدید برای چی می خواد مذاکرات احیای برجام را ادامه دهد؟!
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    4 1
    اولین توافق در مذاکره محدود کردن مذاکره ب موارد هسته ای میباشد. دوم بررسی پذیرش امریکا در برجام. ایا اضافه شدن امریکا ب برجام کمک میکند یا تضعیف میکند برجام را. سوم توافق مذاکره بر اساس تضمین حقوق طرفین.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    14 19
    در تیم روحانی آقای ظریف که سیاستمداری خبره در ظراز های جهانی بود وجود داشت که توان مذاکره با قدرتهای جهانی را دارا بود. تیم جدید و وزیر امور خارجه بخصوص آقای باقری کنی بسیار ضعیف تر از آن تیم حتی زبان انگلیس که لازمه مذاکره موفق یک فرد است را هم بلد نیست. با این تیم و این دولت مذاکرات بجایی نمی رسد
    • سید IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      18 4
      برای همین خبرگی و در تراز جهانی بودنش بود که نفهمید کلمه تعلیق به جای کلمه لغو در متن برجام وارد کرده اند و امضای کری را به جای تضمین قبول کرد؟!!؟
    • سید IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      11 3
      مثلاً در دولت روحانی پس از هشت سال مذاکرات به کجا رسید که اکنون نمی شود به آن جا برسد؟!
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      6 3
      متاسفانه انگلیسی ظریف به قدری ضعیف بود که امریکایی ها در برجام کلمه SUSPEND (تعلیق) را بجای کلمه TERMINATE(لغو) گنجاندند اما ظریف متوجه نشد !
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      4 1
      ذارتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      2 1
      جوادی که سیاستمداری ... در ظراز های جهانی بود خخخخخخخخخخخخخخخخخخ باعث شد که حتی تخم مرغ و مرغ از سفره مردم حذف شوند و اجاره خونه اونقدر بالا بره که صاحبخونه ها کمر به قتل مستاجرها ببندن.
    • سید فروزان CH ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 0
      بله جناب ظریف خیلی خیلی سیاستمدار جهانی بود ، اگر در برابر یک شیخ زانو زدن و فابیوس صهیونیست دشمن رسمی ایران را در آغوش گرفتن و دوست من خطاب کردن و متن یک قرارداد را نخوانده امضا کردن و از یک عده ایرانی نما نیویورکی دستور و مشاوره گرفتن را جنابعالی سیاستمدار خبره در سطح جهانی میدانی ، ،وای به حال ما از تسلط ظریف به زبان انکلیسی هم که دیگر جای گفتن نیستن
  • سیامک IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    8 3
    بابا اینهمه شما دانا بودید چرا غلطی نتوانستید انجام دهید
    • سید IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      11 2
      تو که علامه تر از همه هستی بگو با ساز و کار ماشه ای که با بلاهت و سفاهت دولت روحانی در قرارداد گنجانده اند، چه بکنیم؟!
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    8 3
    سیاه چاله برجام دیکته شده از طرف غربی اروپایی نه شش سال بلکه شصت سال دیگر هم مذاکره کنید میوه نخواهد داد این سیاه چاله طوری طراحی شده که فقط ایران باید پایبند به ان باشد وحتی حق شکایت هم ندارد این دستاورد احمقانه یک طرفه مدیون دولت اقای حسن روحانی جناب ظریف الممالک و تیم ایشان هستیم
  • ریگان IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    1 9
    اینبار .می فهمی برد،برد یعنی چی..... مذاکره بکن تا بفهمی
    • سید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      4 0
      برد - برد یعنی این که حداقل نباز! نه این که به معنی برد که برد!
  • ترابیان IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    8 1
    بهتره ساکت شی ۶ سال دولت نیرنگ و فریب جانورهایی مثل تو مذاکره کردند چه دستاوردی برای کشور داشت
  • سید IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    5 0
    برد - برد یعنی این که حداقل نباز! نه این که به معنی برد که برد!
  • SE ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    9 1
    باز اصلاحات شکر خورد
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    5 12
    بدون ارتباط با دنیا به هیچ جایی نخواهید رسید خواهیم دید
    • BE ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      17 0
      بدون ارتباط با الله به هیج جا نمیرسیم.
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      5 1
      چرا نمی تونیم. خوب هم میتونیم.
    • سید IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      7 2
      اگر رسیدن آن است که دولت های روحانی و خاتمی با ارتباط شان با دنیا به آن رسیدند، پس تنازل و سقوط چیست؟!؟!
  • BE ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    10 1
    ساکت بابا مچاله های سیاسی اسکولاری فقط فکر اینن خانواده شونو بفرستن اونور از ایران بدزدن اونجا خرج کنند اگر مردین از خارج بدزدین ایران خرج کنین
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    3 0
    یک سوال ،مگر کسی برای شکست هم مذاکره میکند.یک بچه هم می داند که هرمذاکره ای برای رسیدن به یک توافقی است که منافع دو طرف در آن دیده شده.حالا چرا مدام از برد برد صحبت می شود
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    5 0
    اصلاحات در قبال تامین زندگی شخصی لاکچریشون میخوان سر به تن ملت و مملکت نباشه و البته چون شکمشون پر از مال حرامه حرف حق اثری روشون نداره.
  • علی IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    5 0
    منظور از برد_برد را نفهمیدی!!!! یعنی هر کس هرچی تونست باخودش برد. دلارهای جهانگیری، سکه های جهانگیری، رانت ها دسودها وبخور بخور ها وقاچاقچی ها و.... يعني هرچی تونستی بدزد وببرمثل داداش شیخ حسن وداداش جهانگیری و... پس هر کی هر چی تونست دزدید وغارت کرد وبرد، برد، برد..... منظور از برد برد همینه، کاملا هم موفق بود. نبود؟؟؟؟
    • GB ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      0 3
      این یکی هم بدتر از همه خواهد برد
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      3 0
      به ۱۴:۴۲ به اقای رییسی تهمت نزن
  • علیرضا IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    3 0
    باسلام واحترام،ذکردونکته دراینجاضروریست؛نخست اینکه هرانسان عاقلی که متن این باصطااح برجام راخوانده باشد،میداندکه این ابرپروژه ای بس کثیف و نامردانه درسیاست خارجی روحانی وهمدستانش است که درکناردیگراقدامات نامردانه داخلیشان درطول۸سال گذشته است که درراستای به بن بست کشاندن انقلاب وجمهوری اسلامی درراستای همخوانی وهمراهی بانیات پلیدخبیث کدخداواربابان غربیشان برعلیه نظام،مردم ورهبری عزیزمان بوده که باوقاحت تمام وریشخندبه مردم ،عملکردی بس خائنانه مثل قراردادننگین ترکمانچای وگلستان و...درطول تاریخ ایران ازخودبه بدنامی گذاشتندوبعداینکه،عزیزان هموطن ،به دورازطرفداری صرف وجاهلانه ازآقای رئیسی ودولتش،امّاآیاماملت ایران آگاهیم واطلاع کافی داریم که آن حسن فریدون روحانی نماکه درحمایت وعقده گشایی ازهاشمی رفسنجانی و به نیت وقصدانتقام جویی ازنظام ،انقلاب ورهبری پابه این عرصه گذاشت ،باهمدستی نامردان داخلی وخارجیشان،چگونه وتاچه حدباتمام قواضمن چپاول دارایی،سرمایه هاومنابع خدادادی ایران وایرانیان حال وآینده ،تعطیلی وویرانی هزاران کارخانه ،موسسه،تولیدیهای بزرگ وکوچک ودرکل ویرانی اقتصادوبنای نظام وایجادنفاق ،چنددستگی وبراندازی ،چه ضررهای سهمگین ومهلک وجبران ناپذیری به ریشه،بنیان وساختارایران اسلامی عزیزمان جهت حصول نیات شوم وپلیدشان راداشته اندوحقیقتاً احیاءوجبران این ویرانی وتباهی های به عمدوغیرعمدبوجودآمده ،حقیقتاًمدتی زمان میبردوانصافاًوبالاغیرتاًایندفعه بجای حمایت کورکورانه وپرازاشتباهی که ازروحانی شد،بیاییم وجدانی وباچشمی باز باوحدت وصبوری جهت پیشبردمنافع دین اسلام،ایران وایرانی وباحمایت منطقی ازدولت آقای رئیسی که حتی درزمان ریاست قوه قضائیه باقدامات به موقع مانع تعطیلی وحتی احیای بعضی کارخانه هاو...شد،عملی خداپسندانه وحیدری پسنددرراستای خواست الهی ،اهل بیت(س)وشهیدان عزیزمان ،ایران زمین راباردیگرباهمت خویش بسازیم که هیچکس جزمن وتو وما مکلف به اینکارنبوده،نیست ونخواهدبود،انشاءالله،باتشکر
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    2 2
    یه مشت گاگول غربگرا ادعا سیاست دانی دارن برجام و برد برد یعنی ما همه تعهدات انجام بدیم غرب هیچ تعهدی انجام ندهد وبازم طلبکار باشد و همزمان تهدید تحریم کند
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    3 11
    من یکی که بعدامضای برجام دیگه هیچ وسیله ای روتعمیرگاه نبردم هروقت خراب میشه میندازم بیرون میرم ی نوشومیخرم،ازبس بعدامضای برجام رونق اقتصادی ایجادشد
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      4 0
      من یکی که بعدامضای برجام 50 کیلو چاق شدم از بس مرغ و جوجه و بریون و کباب و بختیاری و سلطونی خوردم اخه همش رایگانه. طلا هم که توی خیابون پخش میکنن .
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    3 0
    آمريكا بايد تمام تحريم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زماني كه وضع كرده است، براي هميشه و به طور يك جا و در عمل لغو كرده و هزينه ي خسارت هايي را كه در اين شش سال به دليل عمل نكردن به تعهداتش وارد كرده، بپردازد و منتظر راستي آزمايي ايران براي انجام اين موارد بماند تا ادب شود. هيچ تضميني به جز اجراي عملي موارد فوق حتي اگر در سطح كنگره و سنا باشد پذيرفته نيست. كل مطالبات ما كه به دليل تحريم بلوكه شده يا به هر دليل ديگر توسط غربي ها پرداخت نشده است، در هر كشوري كه باشد بايد وصول گردد. تا زماني كه راستي آزمايي كامل صورت نگرفته است، نبايد هيچ محدوديتي را بپذيريم.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    1 0
    منظور میرزا حسن فریدون ازبرد برد.یعنی امریکا همواره برده وبازم میبره =برد .برد .برد. وهیچ عاقلی برصدق این موضوع تردیدی نداره وهدف ازاول هم ازمذاکره همین بوده .ولذا رهبری وملتو زیر فشار گذاشتند تا این اتفاق نامیمون=خیانت اشکار . بحقیقت برسه وارباب خوشحال بشه.ننگین جام=ترکمن چای حسن اقا
  • CH ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    1 0
    ارثیه روحانی برای غربگدایان ، باید باید گفتنهایش است از مذاکرات قبلی آنچه به یادگار مانده و در حافظه ما ثبت کارت تبریک کریسمس برای شرمن یهودی ، زانو زدن در برابر یک شیخ ، خنده‌های مشمیزکننده ظریف ، دعوت و فرش قرمز پهن برای فابیوس حامی تروریست‌های داعش سوریه و یا بدون خواندن متن قرارداد امضا کردن آن و یا لابی نیویورکیها را بعنوان مشاور انتخاب کردن و ................... حتما منظور این شخص تکرار این حرکات است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس