وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می افتد

هیچکس مخالف مذاکره نیست، بلکه مخالفت اصلی با امتیازدادن یکطرفه و چوب حراج زدن بر دارایی ها و مولفه های قدرت کشور و ملت ایران است.

سرویس سیاست مشرق - درست همزمان با فضاسازی رسانه ای افراطیون اصلاح طلب در تطهیر آمریکا، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

در بخشی از بیانیه بایدن که توسط کاخ سفید منتشر شده، آمده است: «روابط ما با ایران هنوز عادی سازی نشده و روند اجرای توافق‌ها با ایران به تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ (۲۸ دی ماه ۱۳۵۹) همچنان ادامه دارد. به همین دلیل، وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در تاریخ ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ و اقدامات تطبیق یافته در آن تاریخ برای تعامل با شرایط اضطراری، باید پس از تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۳ آبان ۱۴۰۰) ادامه یابد. بنابراینف بر اساس قانون وضعیت اضطراری ملی، من برای یک سال دیگر وضعیت اضطراری ملی در خصوص ایران را تمدید میکنم».

اما در این سوی میدان، فعالین تندرو اصلاح طلب با هجمه به دولت، تاکید دستگاه دیپلماسی مبنی بر اخذ تضمین از آمریکا و همچنین مطالبه «لغو یکباره تمامی تحریم ها» و «راستی آزمایی اقدام آمریکا توسط ایران» را زیر سوال برده و آن را فراتر از انتظار جلوه دادند.

* اگر تضمین می خواهید، برجام موشکی را کلید بزنید!

در همین رابطه «احمد زیدآبادی» از فعالین اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ اخیرا در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «روشن است که بایدن نمی‌تواند درباره تعهد رییس‌جمهور بعدی امریکا به برجام ضمانت دهد. تازه اگر هم چنین ضمانتی دهد، در حد حرف خواهد بود».

زیدآبادی در ادامه نوشت: «اگر جمهوری اسلامی پیشاپیش خواهان ضمانت لازم برای تعهد روسای جمهور آینده امریکا به برجام است، باید آن را به‌صورت معاهده‌ای بین دو کشور درآورد. تبدیل توافقنامه برجام به معاهده اما مستلزم تصویب آن در کنگره امریکاست که آن‌هم در صورتی امکان‌پذیر است که تمام مسائل مورد اختلاف دو کشور را دربرگیرد».

وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد!

همچنین «محمدعلی ابطحی» فعال اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در توئیتی در این رابطه نوشت: «یه دوست اصفهانی را خلبان نمی خواست سوار کند گفت یک سوال می پرسم جواب دادی می برم: پسر عموی خاله حضرت عیسی اسمش چی بوده. گفت بگو مِخَی نبری. راحت تره؛ حالا وزارتخارجه ایران گفته آمریکا ضمانت بدهد که رییس جمهور بعدی از برجام بیرون نیاید. خوب بگین برجام نمی خواهیم» .

وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد!

«صادق زیباکلام» فعال اصلاح طلب نیز در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «همه ما می‌دانیم که برداشته شدن همه تحریم‌ها یکباره ‌عملی نیست چرا که موضوع تحریم‌های ایران را خیلی کلی بخواهیم بگوییم به سه دسته بایستی تقسیم کرد؛ دسته اول به واسطه مسائل غیر هسته‌ای وضع شده است. دسته دوم به واسطه ادعای آمریکا به حمایت ایران برخی گروه‌ها اعمال شده است و دسته سوم تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌باشد».

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت: «رئیس جمهور آمریکا به هیچ وجه نمی‌تواند تضمین دهد و ضمانت نماید که رئیس جمهور بعدی تضمین نماید که رئیس جمهور بعدی که معلوم نیست دموکرات باشد یا جمهوریخواه او هم به این تصمیمات وفادار خواهد ماند. حتی اگر قولی هم بدهد به هیچ وجه ضمانت اجرایی ندارد...البته مذاکره باید شفاف باشد و طرف آمریکایی هم باید اگر توافقی شد آن را رعایت کند و تضمین لازم در چارچوب اصول توافق را بدهد».

وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد!

* به قانون اساسی آمریکا احترام بگذارید

همچنین «رضا نصری» فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «دولت ایران به دنبال دریافت "تضمین" از دولت آمریکاست تا اطمینان حاصل کند در صورت توافق در وین، آمریکا در دوره بایدن و متعاقبا در دوره رؤسای جمهور بعدی مجددا از برجام خارج نخواهد شد».

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت: «حقیقت این است که نظام قانون اساسی، عرف و حتی‌ قانونِ بدعتیِ موضوعه دیوان عالی ایالات متحده آمریکا به رئیس‌جمهور کنونی این کشور این اختیار را نمی‌دهد تا برای رئیس‌جمهور بعدی قیدوبند الزام‌آور حقوقی ایجاد کند. از آن فراتر، حتی مجلس نمایندگان کنگره و مجلس سنای آمریکا نیز -‌حتی در صورت تصویب یک توافق بین‌المللی با رأی سه‌چهارم سناتورها- قادر به ایجاد چنین الزامی برای رئیس‌جمهور دوره کنونی و دوره بعد نخواهند بود».

وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد!

* دنیای امروز دنیای منافع است

«جاوید قربان اوغلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نیز چندی پیش گفته بود: «از نظر من هیچ تضمینی حتی مکتوب برای هیچ معاهده یا توافقی نمی‌تواند وجود داشته باشد. برخی اصول اخلاقی در سیاست وجود دارد که بر ضرورت پایبندی به تعهدات بین‌المللی تأکید می‌کند اما آیا همه به این اصول پایبند هستند؟ ثانیا در شرایط فعلی حتی امکان تبدیل این توافق به معاهده از سوی امریکا هم واقعا وجود ندارد. آقای بایدن نمی‌تواند دوسوم کنگره را قانع کند که با برجام موافقت کنند».

قربان اوغلی در ادامه تاکید کرده بود: «دنیای امروز دنیای منافع است. تفاهمات همه حباب‌هایی روی آب هستند».

وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد!

* ایران باید تضمین بدهد

و اما «فریدون مجلسی» دیپلمات سابق که اکنون خانوده اش ساکن آمریکا است، پا را فراتر گذاشته و گفته است: «برجام تنها برای دفاع از موجودیت رژیم صهیونیستی تنظیم شد تا ایران بمب اتمی نسازد و نتواند اسرائیل را که قول نابودی آن را داده است با بمب اتمی تهدید و نابود کند. بعد از برجام مقامات ارتشی گفتند حالا بمب اتمی نمی‌خواهند بسازند اما با موشک اسرائیل را نابود می‌کنند و همین برنامه نابودی است که آمریکا را به مقابله وامی‌دارد. لزومی ندارد از اختلافات با اسرائیل دست برداشته شود بلکه تنها همین باور به نابود کردن اسرائیل است که سبب این واکنش‌ها از غرب می‌شود. این امر نیز در نهایت باوری است که بین جنگ و صلح انتخاب می‌کند».

این فعال اصلاح طلب در ادامه گفت: «بهتر است مستقیما با مقامات نظامی و شورای امنیت عالی مذاکره انجام شود... باید مقامات اصلی و مخالف برجام به میز مذاکرات بروند، یا مخالفت خود را قطعی کنند و یا شرایط جدید را بپذیرند و در نهایت بین جنگ و صلح یکی را انتخاب کنند. فکر می‌کنم تنها مقامات ارزشی و میدانی هستند که باید خود مستقیما به مذاکرات بروند.این از عهده وزارت امور خارجه ساخته نیست».

وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد!

* به روح برجام پایبند نبودیم

همچنین «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب در مطلبی نوشت: «این را بارها گفته‌ام که حتی اگر ترامپ هم رییس جمهور نمی‌شد، به احتمال فراوان دموکرات‌ها نیز با ایران در موضوع برجام به بن‌بست می‌رسیدند و شاید از طریق سازوکار ماشه برای خلاص شدن از برجام گام برمی‌داشتند».

عبدی در ادامه نوشت: «این وضعیت محصول نادیده گرفتن روح برجام و نکات نانوشته آن است که به احتمال زیاد شفاهی یا بطور ضمنی اظهار شده است. در واقع برجام یک گام مهم و اولیه از مجموعه اقدامات و توافقات منطقه‌ای بوده است و اگر قرار بود که موضوع هسته‌ای حل شود و سایر مسایل باقی بمانند و حتی تشدید شوند، طبعاً طرف مقابل به این وضع تن نمی‌داد، که نداد. بنابراین اجرای برجام را چگونه می‌توان تضمین کرد؟ به یک معنا هیچ تضمین رسمی و حقوقی برای آن وجود ندارد».

وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد!

«علی بیگدلی» فعال اصلاح طلب نیز در هفته های گذشته گفته بود: «آمریکا بارها اعلام کرده که برای مذاکره آماده است و بلینکن بارها عنوان کرده در حال از دست دادن زمان هستیم و آمریکا نمی‌تواند تا ابد منتظر ایران بماند. هنوز مذاکره‌ای بین دولت رئیسی و کشورهای غربی انجام ‌نشده و به همین دلیل ایران نمی‌تواند در مجامع بین‌المللی آمریکا را به ترک میز مذاکره متهم کند. آنچه تاکنون رخ‌داده این است که ایران تن به مذاکره نداده است».

بیگدلی در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد ایران تلاش می‌کند با سیاست صبر و شکیبایی کشورهای غربی را در یک حالت برزخی نگه دارد تا با دست‌پر و خواهش و تمنای کشورهای غربی وارد مذاکرات شود. هدف نیز  این است که ایران امتیازهای بیشتری از آمریکا بگیرد. با این‌وجود این سیاست کامل شکست‌خورده است».

وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد!

این فعال اصلاح طلب افزود: «ما تنها زمانی می‌توانیم در مذاکرات به نتیجه برسیم که با یک دیپلماسی انعطاف‌پذیر وارد مذاکرات شویم و انتظارات خود را از طرف مقابل کاهش بدهیم. بدون تردید با این انتظار که همه تحریم‌ها باید برداشته شود تا ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند مذاکرات به نتیجه مطلوب نخواهد رسید».

* عشق یکطرفه و مازوخیسم سیاسی

«احمد نادری» نماینده مجلس در واکنش به توئیت محمد علی ابطحی نوشت: «منطق اصلاح طلبان را می توان در همین‌ متن کوتاه مشاهده نمود. عشق یکطرفه و مازوخیسم سیاسی، آنان را به جایی رسانده که معتقدند: هرچه آن خسرو کند شیرین بود. آقایان واقعا معتقدید که حتی یک تضمین ساده هم نباید گرفت؟  آزموده را آزمودن خطاست...».

متاسفانه مسئله لغو تحریم ها به هیچ عنوان برای افراطیون اصلاح طلب موضوعیت ندارد. این جریان سیاسی معتقد است که مطالبه ایران درباره اخذ تضمین از آمریکا، بیش از حد انتظار بوده و با واقعیت موجود مطابقت ندارد.

نکته قابل تأمل اینجاست که همین طیف در نقطه مقابل مدعی است که ما باید همانند صنعت هسته ای در موضوعات دیگر از جمله توان دفاعی و موشکی و قدرت منطقه ای و حقوق بشر و...نیز به آمریکا و اروپا پاسخ داده و اختلافات درباره این موضوعات را برطرف کنیم.

* مشارکت در پروژه ضدایرانی

ساختار حاکمیتی آمریکا- دموکرات ها و جمهوری خواهان- در غارت و چپاول منابع و دارایی های ملت های مختلف و ترور و آدم کشی، کارنامه سیاهی بر جای گذاشته است.

دولت آمریکا به دلیل خوی غارتگری و چپاول، در مقابل دیگر کشورها از ۳ طریق عمل می کند؛ حمله نظامی، تحریم و مذاکره.

مواردی از جمله اسقاط پهپاد فوق پیشرفته و گرانقیمت «ترایتون» و موشک باران پایگاه عین الاسد و مقابله با دزدی دریایی آمریکا در منطقه و موارد مشابه دیگر، بیش از پیش ثابت کرد که گزینه حمله نظامی به ایران سالهاست که از روی میز مقامات آمریکایی کنار رفته است.

از سوی دیگر، مقامات و اندیشکده های آمریکایی صراحتا اذعان کرده اند که تحریم ها به حد اشباع رسیده است و بیش از این کارایی ندارد و به همین خاطر تحریم های جدید صرفا جنبه نمادین خواهد داشت.

بنابر تاکید کارشناسان و صاحبنظران، تحریم ها حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد در مشکلات اقتصادی سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت و موارد غیرتحریمی است. برای مثال وزیر اسبق راه و شهرسازی در دولت روحانی گفت که به نساختن مسکن برای مردم افتخار می کند. وی با قصور و تقصیرهای خود منجر شد که بازار خرید و اجاره مسکن با افزایش سرسام آوری مواجه شده و بر همین اساس در دولت روحانی با افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت مسکن مواجه شدیم.

در مجموع دولت آمریکا در شرایط فعلی تنها یک گزینه در مواجهه با ایران دارد و آن مذاکره است. یک سوال؛  آیا آمریکا از مذاکره با ایران به دنبال لغو تحریم ها است!؟ پاسخ قطعا منفی است. دولت آمریکا در پی آن است تا آن نتیجه ای که قرار بود با حمله نظامی یا تحریم به دست آورد، اکنون با مذاکره به دست آورد.

نشان به آن نشان که «وندی شرمن» عضو ارشد تیم مذاکره کننده در دولت اوباما و مقام ارشد فعلی در دولت بایدن پس از امضای برجام صراحتا گفت: «کاری که برجام با برنامه هسته ای ایران کرد، جنگ هم نمی توانست انجام دهد».

وقتی نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد!

یک سوال دیگر؛ آیا باید مذاکره با آمریکا و تروئیکای اروپا حول محور پرونده هسته ای ایران را کاملا منتفی کرد!؟ پاسخ منفی است. هیچکس مخالف مذاکره نیست، بلکه مخالفت اصلی با امتیازدادن یکطرفه و چوب حراج زدن بر دارایی ها و مولفه های قدرت کشور و ملت ایران است.

آمریکا در پی آن است تا با وعده لغو تحریم ها به صورت گام به گام و پلکانی، مولفه های قدرت ایران را یکی پس از دیگری فشل کرده و در نهایت ساختار تحریم ها را نیز بدون تغییر در جای خود نگه دارد. نتیجه برجام خود مثال روشنی از این رفتار آمریکاست.

اما نکته قابل تأمل اینجاست که برخی در داخل علیرغم کارنامه سیاه آمریکا در برجام، ضمن تخطئه صنعت هسته ای و انکار فواید بی نظیر آن در حوزه های مختلف از جمله تأمین دارو، پزشکی هسته ای، تأمین برق و انرژی، کشاورزی و...امتیازدهی یکطرفه در حوزه های مختلف را عادی جلوه داده و دقیقا در پازل طرف آمریکایی بازی می کنند.

* کاسبان تحریم، بدون نقاب

این جماعت اخذ تضمین از طرف مقابل جهت لغو تحریم ها و عدم خروج از توافق را غیرعادی جلوه داده و همزمان در پی عادی انگاری معامله بر سر توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران است و راه برون رفت از وضع موجود را اجرای برجام های ۲ و ۳ و...معرفی میکند. به نظر شما، لقب «کاسبان تحریم» برازنده این طیف نیست؟

افراطیون اصلاح طلب اینگونه وانمود می کنند که آمریکا برای تفاهم با ایران و دست برداشتن از دشمنی، بی قرار است و لحظه شماری می کند و این ایران است که فرصت را از دست می دهد.

یک سوال؛ آیا آمریکا در پی مذاکره برای لغو تحریم است!؟ پاسخ قطعا منفی است. اگر اینطور بود پس از آنکه دولت روحانی به صورت پیش دستانه و فوری همه تعهدات برجامی خود را اجرا کرد و پس از بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای و پس از گفت و گوی تلفنی روحانی با اوباما و قدم زدن ظریف با جان کری باید تحریم ها به تاریخ می پیوست، آیا چنین اتفاقی رخ داد!؟

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد هیچکس مخالف مذاکره نیست، بلکه مخالفت اصلی با امتیازدادن یکطرفه و چوب حراج زدن بر دارایی ها و مولفه های قدرت کشور و ملت ایران است.

اخیرا «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری گفته است: «ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است. آمریکا برای بازگشت از این مسیر باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج از برجام اعمال شده است را یکجا و به‌صورت موثر بردارد و مهم‌تر اینکه تضمین بدهد هیچ دولتی در ایالات متحده، جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آن رفتارها را تکرار نخواهد کرد».

خطیب زاده در ادامه تصریح کرد: «دولت بایدن اگر می‌خواست نشان دهد با دولت گردنکش ‌ترامپ فرق دارد، می‌توانست بسیاری از اقدامات اعتمادساز را انجام دهد اما نه تنها انجام نداد بلکه ما را بیش از پیش مصمم کرد که تا زمانی که تضمین‌های عینی لازم داده نشده، هیچ توافقی حاصل نشود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • گشتاسپ IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    23 1
    میشه گفت اینها دیگه ام شیطان هستند منافع ملی کشور و مردم گذاشته دنبال منافع خود با چاپلوسی و کاسه لیسی هستند.خواب بدست آوردن حکومت و منصب می‌بینند.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      7 0
      هدف امریکا و اروپا از مذاکره فشل کردن مولفه های قدرت ایران از جمله موشکی و هسته ای و پهپادی و منطقه ای و حفظ زیر ساخت های تحریمهاست درست عین همان کاری که در برجام انجام دادند آنوقت این هالوها نمی فهمند.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      9 0
      افساد طلبان آرزوی برجام موشکی و تسلیم شدن ایران را باید به گور ببرند.
    • سامان IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      9 0
      اگر امریکایی ها تضمین نمی کنند که تحریم ها را بردارند و تضمین نمی دهند که دوباره از برجام خارج نشوند چرا باید دوباره توافق کنیم ؟!
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      8 0
      برجام یک جنازه متعفن است خود زیباکلام باید آنرا دفن می کرد.
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      4 0
      لغو موثر همه ی تحریم ها پیش شرط احیای برجام است در غیر اینصورت برجام برای ایران هیچ کارکردی ندارد.
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      5 0
      بحث موشکی بحث امنیت ملی ماست و قابل مذاکره و معامله نیست.
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 0
      به نظر می آید که اصلاح طلبان به کدخدا قول داده اند که چنانچه مواجب شان را از آن سوی مرزها قطع نکنند تمام تلاش خود را به کار برند تا با ایجاد رعب و ترس در دل مردم بابت پایبند نبودن دولت ایران به برجام و مذاکره به دولت آقای رئیسی فشار آورند تا منافع غربی ها از برجام به خطر نیفتد!!!
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      1 0
      شهید مهدی آقاجانی: ای مردم! پشتیبان امام و انقلاب باشید،که این انقلاب به همت خون هزاران شهید به این جا رسیده است، بدانید، که اگر صحنه را ترک نمایید، دشمنان در کمین گاه ایستاد ه اند و آماده اند تا از کوچک ترین لغزش شما استفاده کنند و ضربه محکمی بر پیکر انقلاب وارد کنند.
    • علی MD ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 0
      شاید ما اشتباه می کنیم که انیها ایرانی هستند حتما امریکایی هستند و ما اشتباه می کنیم اگر امریکایی هستند درست می گویند و از کشورشان دفاع می کنند اما اگر واقعا ایرانی هستند در صورتی که غربگدا باشند هم اشکال ندارد غرب گدا اینجوریه اما اگر وطن دوست و وطن پرست هستند باید گفت که خیلی اشتباه می کنید بدبختهای بیچاره
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    12 1
    تمام ثروت حرام این جماعت تبهکار و دزد و خائن و جاسوس و خبیث را مصادره کنید تا دهانشان را ببندند.
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      5 1
      جناب ابطحی برجام بدون رفع تحریم ها نمی خواهیم زیرا خسارت محض است.
    • مسعود IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      6 0
      در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است و قویترها ؛ ضعیف ترها را می بلعند موشک ها سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند.
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 0
      این جماعت اصلاح طلب هیچگاه دنبال منافع ملی ایرانیان نیستند اینها حتی دنبال تجزیه ایران میباشند
  • محمد IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    7 1
    بسیار هم خوب شد که این آقایان ریز و درشت و بالا و پایین این حرفها را می زنند؛ پس امروز به خوبی می توانیم یکصدا و بی تردید این شعار را بدهیم که: « برجام ، برجام بهانه بود ذلت و تسلیم نشانه بود » و دیگر این آقایان و احیانا خانمها نمی توانند منکر این حرف باشند!!
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      6 1
      این جماعت اصلاح طلب خائن و وطن فروش هستن و دلسوز ملت و کشور نیستن.
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      6 1
      حالا مشخص شد که اصلاح طلبان کاسبان تحریم هستند و بفکر لغو تحریم ها نیستن.
  • سوخته IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    3 2
    لعنتتتت خدا بر این جماعت خبیسسسسس
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    2 0
    آمريكا بايد تمام تحريم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زماني كه وضع كرده است، براي هميشه و به طور يك جا و در عمل لغو كرده و هزينه ي خسارت هايي را كه در اين شش سال به دليل عمل نكردن به تعهداتش وارد كرده، بپردازد و منتظر راستي آزمايي ايران براي انجام اين موارد بماند تا ادب شود. هيچ تضميني به جز اجراي عملي موارد فوق حتي اگر در سطح كنگره و سنا باشد پذيرفته نيست. كل مطالبات ما كه به دليل تحريم بلوكه شده يا به هر دليل ديگر توسط غربي ها پرداخت نشده است، در هر كشوري كه باشد بايد وصول گردد. تا زماني كه راستي آزمايي كامل صورت نگرفته است، نبايد هيچ محدوديتي را بپذيريم.
  • SE ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    فقط از .... جماعت برمی آید که از خباثت دشمن حمایت کند
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    1 0
    اینها مواجب بگیران سازمان سیا هستن؟واگه این حرفارو نزنن و متشر نکنن. درنظر آنها بوطیفشون عمل نکرده اند؟.کاسبان تحریم همینان.هرگز راضی بلغو کلیه تحریمها نیستند.واگه بفرض محال آمریکا بخاد برای آن خوبم بشه وتحریمارو لغو کنه .برعلیه امریکان ازین مزخرفات. خاهن گفت
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    شهید حسن ابوالقاسمی: پس «هوشیار باشید، همان طور که امام عزیزمان فرموده اند: خطر برای اسلام بیشتر از داخل است، تا خارج مواظب باشید. اگر در صحنه باشید و وحدت کلمه شعار شما باشد، خطر شما را تهدید نخواهد کرد
  • مهدی اسدی IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    سلام : هر انسان منصف که الفبای سیاست را بداند واقعآ با این دیدگاهای بسباری از اصلاح طلبان می ماند اینها واقعآ نه مسلمان هستند و نه ملی گرا هستند . ؟! کدام‌ عاقلی کلید منزلش که تمام اهل خانواده اش در خانه هستند را تخویل چند تا دزد می دهد
  • DE ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    1 0
    نقاب از چهره «کاسبان تحریم» می‌افتد/ افراطیون اصلاح‌طلب: آمریکا نمی‌تواند برای لغو تحریم‌ها تضمین بدهد! اینقدر ارباب و رییس و خدایگان ما را اذیت نکنید نمیتونه تضمین بده چون جان کریه لایی کشید در رفت .برین مذاکره امضاء کنید هرچی میخوان به ارباب بدهید ما کلی امریکا کار داریم گی رین کارت میخوایم پیر شدیم رفت دیگه حداقل بریم لوس آنجلس تو قبر امریکایی خاک بشیم
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    نکته ای که باید بیشتر درک شود استراتژی امریکا در مسائل مهم بین المللی است. تصویب پیمان های بین المللی توسط مجلس امریکا طراحی است و از ان در مواقع لزوم بنفع کشور بهره برداری میشود. والا بایدن ودمکراتها هم با این پیمان مخالفند. مسئله ای که لازم است مورد توجه قرار گیرد ب چالش کشیدن بازگشت امریکا ب برجام است. در واقع امریکا باید توسط ۱+۴ نقد شود که حظورش در این پیمان چه کمکی میتواند باشد و در غیر این صورت خارج از پیمان نگاه داشته شود. امریکا برای بازگشت ب برجام نیاز ب تلاش و رقابت با دیگر قدرتها دارد. نکته بعدی انکه درست است که فشار بر تضمین مانورهای امریکا را محدود میکند ولی در نهایت راه حل ازاد شدن دارایی های ایران است در انصورت تحریم ها رنگ خواهند باخت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس