کد خبر 1297747
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
جهش نرخ تورم آمریکا به بالاترین سطح در ۳۰ سال گذشته

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که شاخص بهای مصرف کننده که نشانگر میزان پرداخت مصرف کننندگان برای خرید کالاها و دریافت خدمات است، برای ماه گذشته به۶.۲ افزایش یافته که بالاترین میزان در ۳۰سال گذشته است.

به گزارش مشرق، این روزنامه اقتصادی چاپ ایالات متحده، کمبود عرضه و تقاضای قوی از سوی مصرف کنندگان را از عوامل اصلی بالارفتن نرخ تورم دانسته و افزوده که مقام های بانک مرکزی "فدرال رزو" آمریکا برای تشخیص موقت یا دائمی بودن این جهش تورمی، ابعاد تورم را به دقت رصد و بررسی می کنند.

 وال استریت ژرونال افزود: یکی از عوامل این جهش، با توجه به بالا بودن احتمال درخواست خانوارها برای دستمزد و پذیرش نرخ های بالاتر، آمادگی برای رشد بیشتر قیمت ها در آینده بر اساس انتظارات مصرف کنندگان در باره تورم آتی است.

لورا روسنور واربرتون اقتصاددان بلندپایه پیش بینی کرده است که آمریکا وارد یک دوره ۶ ماهه با نرخ بالای تورم می شود.   

روزنامه واشنگتن تایمز نیز به نقل از وزارت کار آمریکا نوشت که قیمت عمده فروشی ها در پایان ماه اکتبر (مهر) نسبت به همین ماه از سال قبل میلادی ۸.۶ درصد افزایش داشته که رکورد تازه ای در مقیاس سال به سال است؛ موضوعی که نشان می دهد نشانه ای دال بر فروکش کردن تورم در این کشور وجود ندارد و خبر ناگواری برای مصرف کنندگانی است که با تکانه های ناشی از افزایش قیمت ها دست و پنجه نرم می کنند.

این افزایش قیمت ها نشان می دهد که شاخص بالای تورم همچنان در این کشور ادامه خواهد یافت، هر چند که دولت جو بایدن رئیس جمهوری این کشور تاکید دارد که تورم در این کشور موقتی است.

وزارت کار آمریکا اعلام کرده که قیمت پوشاک، کفش، حمل و نقل کامیون، خرده فروشی مواد غذایی و الکل، مراقبت های سرپایی بیمارستان، ماشین آلات، تجهیزات، قطعات و لوازم همگی در ماه گذشته(میلادی) افزایش داشتند.

قیمت عمده فروشی ها همان چیزی است که صاحبان کسب و کار برای کالاها می پردازند قبل از این که کالا را در اختیار مردم قرار دهند. با افزایش بهای عمده فروشی ها، اغلب صاحبان مشاغل قیمت های کالاهایشان را افزایش می دهند و هزینه ها را به این ترتیب به مصرف کنندگان منتقل می کنند.

آنتونیو ساراویا اقتصاد دان دانشگاه مرسر گفت افزایش قیمت ها و تورم در این کشور نگران کننده است و این بالاترین رقم در ۱۱ سال گذشته بوده است و نشان می دهد که روند تورم رو به سراشیبی نیست و قیمت ها همچنان افزایش خواهند داشت.

بانک سرمایه گذاری گلدین ساش هشدار داده که تورم در آمریکا احتمالا بدتر خواهد شد. دولت بایدن تاکید دارد که افزایش قیمت ها به دلیل تاثیر موقتی ناشی از تعطیلی ها در دوران همه گیری کرونا است.

قیمت ها طبق روند بی سابقه در ۳۰ سال گذشته، افزایش یافته و این وضعیت به دلیل آشفتگی در زنجیره تامین کالاها در سطح جهانی رو به وخامت است.

این گزارش همچنین نشان داد که شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) که تغییرات قیمیت کالاهای فروخته شده و خدمات ارائه شده را اندازه گیری می کند در ماه گذشته افزایش یافته است که این به غیر از افزایش شدید قیمت ها در مواد غذایی و انرژی است. شاخص قیمت تولیدکننده افزایشی ۶.۲ داشته که نسبت به اکتبر سال ۲۰۲۰ افزایش نشان می دهد و رقم بی سابقه ای در بیش از ۱۱ سال گذشته بوده است.

طبق گزارش وزارت کار آمریکا، افزایش ۶.۷ درصدی قیمت بنزین یک سوم این افزایش بها را نشان می دهد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد کرده که خانوارهایی که از گاز طبیعی برای ایجاد گرمایش استفاده می کنند امسال نسبت به زمستان سال گذشته ۳۰  درصد بیشتر باید هزینه کنند. این اداره که امار مستقلی را از وزارت انرژی ارائه می دهد گفت هزینه ها در صورتی که ۱۰ درصد سرمای زمستان از حد میانگین آن بیشتر باشد به ۵۰ درصد افزایش می یابد.

اقدامات دولت بایدن نیز به افزایش شاخص تورم در آمریکا کمک کرده است. فدرال رزرو یا بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را پایین نگه داشته که این امر باعث شده صاحبان کسب و کار وام های بیشتری را تقاضا کنند و این امر عرضه پول در اقتصاد را به عنوان دلیل اصلی تورم افزایش داده است.

مقام های بانک مرکزی آمریکا دوشنبه این هفته اعلام کردند که اگر تورم کاهش نیابد ممکن است نرخ بهره را تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ افزایش دهند. مقام های فدرال رزرو درباره زمان افزایش نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۲۲ یا اوایل سال ۲۰۲۳ اختلاف نظر دارند اما به نظر می رسد با توجه به افزایش شاخص تورم مجبور می شوند زودتر اقدام کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    4 2
    واقعا آمریکایی ها بیچاره هستن ما ثبات اقتصادی داریییییم
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    تورم شیش درصد چیز کمی هست اما مالیات های سنگینی از مردم گرفته میشه به نحویکه طبقه صدو چند میلیونی کارگر آمریکایی ته برج چیزی ته جیبشون نیست. کرونا هم لطمه خودش رو به طبقه فقیر زده. آمریکا جهان خواری رو از خوردن مردم خودش شروع کرد.اما ایران با تورم پنجاه درصدی روی شیطون رو سفید کرده.
  • رامین IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    0 0
    دروغ میگن این امریکاییای عقب مانده... دلارشون که هروز گرانتر میشه مثلا همین پریروز 26 تومن بود الان شده 28. فقط در عرض دو روز 7 درصد گرونتر شده که بیشتر از 6 درصد ادعایی بالا هستش
  • حملله IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 0
    آمریکا هرچه هست به درک خدا ازبیغ وبن ریشه شان وخشک میکنه ایشالله ماازخودمان حرف بزنیم کلید ساز بیشرف ۳۰ میلیارد دلار ۴۲۰۰ تومانی بین دارو دسته خودش به اسم معیشت مردم توزیع کردوریالی ازان به سفره مردم فقیر نرسید شمارا به قرآن قسم میدهیم که دالار رابه بالا تمرین نرخ ممکن به صادرات چی واردات چی بدهید که حداقل سودان به خزانه کشور برود جهت کارهای عمرانی این کار بزرگترین خدمت به ملت و کشور است به خدا من خودم یک معلم بازنشسته جز هستم به هیچ عنوانی راضی نیستم که دولت دلار را ازانتر از بازار بفروش ودلالورانت خوار بخورد شما را به روح شهدا قسم دلار را بطور صددرصد آزاد کنید تمام مشکلات حل میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس