تولید گاز

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد ایران توانسته تولید گاز طبیعی خود را در دو دهه گذشته با وجود تحریم‌های گسترده، بیش از ۴ برابر افزایش دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: «اداره اطلاعات انرژی آمریکا» (EIA) در گزارشی تاکید کرد: ایران در فاصله سال‌های بین ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ میزان تولید سالانه گاز طبیعی خود را از ۲ به بیش از ۸/۴ تریلیون فوت مکعب افزایش داده که حاکی از رشد ۴ برابری است.

بر اساس این گزارش؛ علیرغم تحریم‌ها، تولید گاز طبیعی خشک ایران در ۲۰ سال گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است.

علیرغم تحریم‌های بین‌المللی، ایران در سال ۲۰۱۹، بیش از ۸.۴ تریلیون فوت مکعب (Tcf) گاز طبیعی خشک تولید کرد که این کشور را به سومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی خشک جهان پس از ایالات متحده و روسیه تبدیل کرد.

تولید گاز طبیعی در ایران طی ۲ دهه گذشته علیرغم تحریم‌هایی که بر صادرات انرژی، تراکنش‌های مالی و واردات برخی فناوری‌های ایران تاثیر گذاشته، به‌طور پیوسته رشد کرده است. تقاضای گاز طبیعی داخلی ایران که تحریم‌ها بر آن تاثیری ندارد، محرک اصلی رشد تولید گاز طبیعی ایران بوده است.

بیشتر رشد تولید گاز طبیعی ناشی از توسعه میدان دریایی پارس جنوبی در خلیج‌فارس است که در سال ۱۹۹۰ کشف شد. تولید گاز طبیعی در پارس جنوبی در سال ۲۰۰۳ آغاز شد و تاکنون ۲۳ فاز از ۲۴ فاز توسعه آن در دست بهره‌برداری است. اگرچه همه فازهای پارس جنوبی به حداکثر ظرفیت تولید خود نرسیده‌اند. میدان گازی پارس جنوبی با حداکثر ظرفیت می‌تواند سالانه ۹/۴۹ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی تولید کند .

تقریبا تمام گاز طبیعی تولید شده ایران در سال ۲۰۱۹ در داخل کشور مصرف شده است و در سال ۲۰۱۹، ایران به جز سه کشور دیگر یعنی آمریکا، روسیه و چین، بیشترین میزان گاز طبیعی را مصرف کرده است. 

ایران همچنین حجم نسبتا کمی گاز طبیعی را به صورت منطقه‌ای از طریق خطوط لوله مبادله می‌کند. از سال ۲۰۱۷ که صادرات ایران به عراق آغاز شد، صادرات گاز طبیعی ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. ایران در سال ۲۰۱۹ به ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و عراق گاز طبیعی صادر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    1 0
    زمان کدوم بنده خدایی این اتفاق افتاده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس