دستور کار رئیس دستگاه امنیتی مصر در سفر به فلسطین اشغالی

رئیس دستگاه امنیتی مصر مسئول پرونده فلسطین در مصر است و حالا عباس کامل با پنج دستور کار با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار می‌کند تا خواسته‌های آنها را به اجرا نزدیکتر کند.

به گزارش مشرق، از سال ۱۹۹۳ که توافقنامه اسلو بین سازمان آزادی بخش فلسطین و رژیم صهیونیستی به امضا رسید مصر نقش ویژه ای در فلسطین پیدا کرد. این خواسته آمریکایی ها بود که همسایه غربی فلسطین- که اولین کشور دارای روابط با صهیونیست ها بود- به عنوان میانجی همواره پرونده فلسطین را در اختیار داشته باشد. حالا در روزهایی که نوار غزه در شرایط سخت محاصره به سر می برد و صهیونیست ها به شدت از ناکامی در به فرجام رساندن پرونه اسیران خود سرشکسته شده اند، عباس کامل با جدول برنامه ای مشتمل بر ۶ دستور کار آماده سفر به سرزمین های اشغالی است تا به بهانه مشکلات نوار غزه ، خدمت «السیسی» به صهیونیست ها را به بالاترین نقطه آن برساند.

دستور کار رئیس دستگاه امنیتی مصر در سفر به سرزمین های اشغالی

پرونده فلسطین در دولت مصر از همان ابتدا در اختیار دستگاه امنیتی مصر بوده است و همواره رؤسای دستگاه امنیتی مسئولیت انجام امور مربوط به آن را برعهده داشته اند. این بدان دلیل است که پرونده فلسطین به در خواست رژیم صهیونیستی همیشه یک پرونده امنیتی بوده است. حالا عباس کامل، رئیس وقت دستگاه امنیتی مصر پس از سفرهای مستمر گذشته- که هرکدام با اهداف کوتاه انجام می شد- قصد دارد در پایان ماه جاری میلادی، نوامبر ۲۰۲۱ با مجموعه ای از دستورات جدید با دستی پر به سرزمین های اشغالی سفر کند.

پرونده محاصره غزه

پر موضوع ترین پرونده ای که عباس کامل با خود در سفر به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی با خود به همراه می برد. پرونده محاصره غزه است. این پرونده شامل جزئیات بسیاری است که عبارتند از: ورود کالاهای اساسی به نوار غزه، بازگشایی گذرگاه های نوار غزه، بهبود وضعیت برق در نوار غزه، افزایش مسافت صید برای ماهیگیران غزه به ۱۲ مایل دریایی و آتش بس بلند مدت ۱۰ ساله.

صهیونیست ها به دنبال آن هستند تا ورود هرگونه امکانات و ابزار و ادوات به نوار غزه را منوط به خلع سلاح مقاومت کنند. به همین دلیل در پرونده محاصره نوار غزه مجموعه ای از مشکلات غزه را در کنار هم گنجانده اند تا با اتصال این پرونده ها به یکدیگر بتوانند امتیازات بیشتری را از مقاومت بگیرند. صهیونیست ها حتی رسیدن کالاهای اساسی را منوط به شروط خود کرده اند که همگی آنها در راستای خلع سلاح مقاومت است. علاوه بر ایجاد محدودیت در فهرست کالاها و خدمات ارسالی به غزه، صهیونیست ها نظارت بر کالاهای وارداتی به غزه را نیز در دستور کار خود قرار داده اند که موجب محدودیت های تصاعدی در وضعیت بغرنج نوار غزه می شود.

پرونده اسیران رژیم صهیونیستی

مهمترین پرونده از نگاه رژیم صهیونیستی پرونده اسیران این رژیم است که از سال ۲۰۱۴ در جریان جنگ ۵۱ روزه در اختیار مقاومت هستند. عباس کامل با فشاری که صهیونیست ها طی سال هیا گذشته به مصر اعمال کرده اند به شدت مصر را بر این پرونده متمرکز کرده اند. اما هیچ نتیجه ای تا کنون برای آنها حاصل نشده است. مقاومت با هوشیاری تمام ضمن حفاظت از اسیران رژیم صهیونیستی اجازه دستیابی صهیونیست ها به کمترین اطلاعاتی را نداده است و حالا پس از گذشت ۷ سال این مسئله برای آنها به یک بحران تبدیل شده است.

اخیراً جنبش حماس هرگونه پیشرفت در پرونده اسیران رژیم صهیونیستی را- که توسط رسانه های این رژیم تبلیغ می شد- تکذیب کرد و علت آن را مانع تراشی های رژیم صهیونیستی توصیف کرد. رژیم صهیونیستی قصد دارد با ادغام پرونده اسیرانش در دیگر پرونده ها خدمات رسانی به نوار غزه و هرگونه تسهیلات جدید را منوط به آزادی اسیران خود سازد اما مقاومت با هوشیاری تمام ضمن جدا نگاه داشتن پرونده اسیران صهیونیست، تنها شرط آزادی اسیران رژیم اسرائیل را آزادی لیست ارائه شده اسیران فلسطینی از سوی گروه های مقاومت معرفی کرده است. در این بین میانجی آلمانی نیز نتوانسته تا کنون کاری از پیش ببرد و این پرونده در حال تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی برای رژیم اسرائیل است.

روابط دوجانبه و راه های توسعه آن

«عبدالفتاح السیسی» که با تکیه بر ایالات متحده و رژیم صهیونیستی توانست در مصر به قدرت برسد همواره برای استمرار حاکمیتش به این دو جریان چشم داشته است. به همین دلیل همواره به دنبال توسعه روابط با آنها است. این در حالی است که مردم مصر به شدت مخالف توسعه روابط با رژیم صهیونیستی هستند و این خواسته آنها از سوی «السیسی» نه تنها مورد توجه قرار نمی گیرد، بلکه در جهت مخالف آن حرکت می کند. حضور جدی صهیونیست ها در امور امنیتی مصر و مرزهای این کشور مسئله مهمی است که «السیسی» ضمن استمرار آن اقدامات جدیدی را شکل می دهد. علاوه بر اینکه مصر در این دوره به عنوان مکمل در کنار رژیم صهیونیستی به سمت توافقنامه های اقتصادی جدید منطقه ای و بین المللی حرکت کرده است.

اوضاع امنیتی شبه جزیره سینا

شبه جزیره سینا طی یک دهه گذشته، از زمان آغاز بیداری اسلامی در سال ۲۰۱۱، محمل چالش های گوناگون و رشد و نمو جریان های تکفیری بوده است. اطلاعات فاش شده از سوی برخی مقامات امنیتی مصر و رژیم صهیونیستی به این نکته اذعان دارند که رژیم صهیونیستی در شبه جزیره سینا حضور جدی داشته، رشد و نمو گروه های تکفیری با پیچیدگی های خاصی با این رژیم در ارتباط است. به دلیل مشکلات امنیتی متعددی که طی یک دهه گذشته برای مصر از جانب شبه جزیره سینا به وجود آمده حالا مصر برای حفظ امنیت خود به نوعی به رژیم صهیونیستی نیازمند شده است. به همین دلیل این پرونده یکی از پرونده های مهمی است که مصری ها برای حفظ امنیت خود باید آن را در دستور کار قرار دهند.

آغاز مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و حکومت خودگردان فلسطین

پس از امضای توافقنامه اسلو در واشنگتن این پرونده عملاً در اختیار مصر قرار گرفت و تمامی نشست هایی که در راستای مذاکرات سازش انجام شدند همگی با هماهنگی و مدیریت مصر انجام گرفته اند. حالا ابومازن در دوره ای که بایدن در ایالات متحده روی کار آمده، امید دارد این مذاکرات پس از ۷ سال توقف اجباری، دوباره آغاز شود. حکومت خودگردان همواره از مصر خواسته است تا این پرونده را فعال کند. اما حالا با تأکیدی که «بایدن» بر آغاز دوباره مذاکرات سازش دارد مصر چاره ای ندارد جز آنکه این پرونده را نیز فعال کند و به همین دلیل در جدول برنامه های عباس کامل قرار گرفته تا به نتیجه برسد.

در آستانه سال جدید میلادی، مصر به عنوان کاتالیزور رژیم صهیونیستی در منطقه قصد دارد به هماهنگی با ساختاری که السیسی قدرت خود را با حمایت آنها کسب کرده است برنامه های سال جدید خود را تنظیم کند. این امر موجب شده تا رئیس دستگاه امنیتی مصر از سوی «عبدالفتاح السیسی» برای دیدار با مقامات رژیم صهیونیستی با جدول برنامه ای تمام و کمال به فلسطین اشغالی سفر کند. سفر عباس کامل به فلسطین اشغالی پرونده هایی را مورد بررسی قرار خواهد داد که مصر مجبور به پیگیری آنها است و در حقیقت مجری فرامین غرب در منطقه است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس