لگد به قانون برای زیاده‌خواهی‌های تمام نشدنی

زیاده‌خواهی‌های فوتبالی‌ها تمامی ندارد، یک‌بار مانند سال‌های قبل قراردادشان را طوری تنظیم می‌کنند که از زیر بار مالیات شانه خالی کنند، و امروز هم معترض پرداخت حق عضویت قانونی به فدراسیون می شوند.

به گزارش مشرق،زیاده‌خواهی‌های فوتبالی‌ها تمامی ندارد، یک‌بار مانند سال‌های قبل قراردادشان را طوری تنظیم می‌کنند که از زیر بار مالیات شانه خالی کنند، یک بار هم مانند امروز معترض پرداخت حق عضویت قانونی و ناچیزشان به فدراسیون فوتبال می‌شوند.

حکایت فوتبالی‌ها سال‌هاست که با تافته‌جدابافته بودن انگار گره خورده است، جماعتی که با قراردادهای چندده میلیاردی حاضر نیستند طبق قانون، حق و حقوقی را که نسبت به جامعه یا مجموعه فوتبال دارند، بپردازند و با جوسازی، هوچی‌گری و دادن اطلاعات غلط در مصاحبه‌های‌شان به دنبال آن هستند با مظلوم‌نمایی طوری وانمود کنند که انگار دست در جیب‌شان کرده‌اند تا پولی به زور از آن‌ها گرفته شود، این پول می‌خواهد مالیات قراردادشان باشد یا حق عضویت‌شان. هرچند اگر قرار بر دست به جیب کردن باشد با پول‌های چند میلیاردی که سالانه از بیت‌المال بدون هیچ‌گونه ضابطه و قانونی به حساب فوتبالیست‌ها می‌رود، کاملاً عیان است که چه کسانی دست در جیب چه کسانی کرده‌اند!

واکنش عصبی وریا غفوری، کاپیتان استقلال پس از پایان بازی با فجر شهید سپاسی را در اعتراض به اینکه سازمان لیگ فوتبال، بازیکنان را ملزم به پرداخت چنددرصد جزئی از قراردادشان به این سازمان می‌کند را هم باید در این چارچوب تحلیل کرد. درصدی که حق عضویت بازیکنان و مربیان است، اما انگار جماعتی که سال‌هاست قراردادهای میلیاردی‌شان از جیب مردم پرداخت می‌شود، حتی پرداخت یک حق عضویت چند میلیونی از قرارداد چند میلیاردی‌شان را هم برنمی‌تابند.

جوسازی کاپیتان موازی با پروژه مدیرعامل!

ماجرای اعتراض کاپیتان استقلال به دریافت درصدی از قرارداد بازیکنان توسط سازمان لیگ به اوایل آبان برمی‌گردد، همان روزهایی که مصطفی آجورلو، مدیرعامل تازه منصوب شده استقلال به دنبال گرفتن اختیار تبلیغات محیطی از سازمان لیگ بود، اما مسئولان این سازمان به شدت مخالف واگذاری آن به باشگاه‌ها بودند. غفوری در این مصاحبه در واکنش به سؤالی درباره اینکه این روزها بحث زیادی بین باشگاه استقلال و سازمان لیگ برای تبلبغات دور زمین است با بیان یک ادعای تازه علیه سازمان لیگ سعی می‌کند فشار این باشگاه را علیه این سازمان بیشتر کند.

او در این مصاحبه می‌گوید: «اینکه سازمان لیگ می‌آید درصدی از قرارداد بازیکنان پول می‌گیرد، خیلی فاجعه است. به صورت درصدی وقتی قرارداد بازیکنان ۱۰۰ میلیون بود، مثلاً ۲ یا ۳ درصد کم می‌کردند، می‌شد ۲، ۳ میلیون تومان، اما الان قراردادها بالا رفته و همه رقم‌ها زیاد شده باز هم می‌آید درصدی پول کم می‌کند. اصلاً باید مشخص شود این پول‌هایی را که از قرارداد بازیکنان کم می‌کنند کجا هزینه می‌شود! اصلاً آیا حق دارند چنین پولی را کم کنند؟! بعد این پول کجا هزینه می‌شود و طبق چه قانونی این پول باید از قرارداد بازیکنان کم شود؟» همزمانی اعتراض غفوری در این‌باره با اختلافی که آجورلو با سازمان لیگ پیدا کرده بود می‌تواند بسیار قابل تأمل باشد.

غفوری جمعه شب پس از بازی با فجر شهید سپاسی در شیراز هم ادعایش را تکرار می‌کند، البته با آب و تاب بیشتر، مصاحبه‌ای که پس از ناکامی مدیرعامل استقلال در گرفتن تبلیغات محیطی از سازمان لیگ بسیار قابل تأمل است: «سازمان لیگ هر سال، ۵ درصد از قرارداد بازیکنان و مربیان را کسر می‌کند بدون اینکه آن‌ها راضی باشند. این اتفاق در لیگ‌های دسته‌های اول و دوم هم رخ می‌دهد و کسی نمی‌داند این پول بزرگ در کجا هزینه می‌شود. در این خصوص نظر کدام بازیکن و پیشکسوت را پرسیده اند که چنین قانونی را تصویب کرده‌اند. در روز روشن، پول بازیکن را برمی‌دارند. این حق‌خوری است که در روز روشن، دست در جیب بازیکنان می‌کنند و باید در آن تجدیدنظر شود. این اتفاق در هیچ جای دنیا رخ نمی‌دهد، دیوار بازیکنان کوتاه است.»

وقتی فوتبالی‌ها نمی‌خواهند حق قانونی را هم بدهند

با صحبت‌های غفوری، دعوای باشگاه استقلال و سازمان لیگ وارد فاز جدیدی شده است. اگر تا دیروز ماجرای واگذاری تبلیغات محیطی، آجولو و بهاروند را روبه‌روی هم قرار داده بود، این‌بار به نظر می‌رسد پس از مغلوب شدن مدیرعامل استقلال در گرفتن تبلیغات محیطی، زمین بازی عوض شده و آبی‌ها با میدان‌داری کاپیتان‌شان، جبهه جدیدی را علیه سازمان لیگ پیدا کرده‌اند که جای تأمل دارد. البته در ماجرای حق و سهم باشگاه‌ها از تبلیغات دور زمین و عدم شفاف‌سازی توسط سازمان لیگ درباره مبلغ قرارداد و سهم باشگاه‌ها، پیشنهاد آجورلو برای واگذاری این بخش به باشگاه‌ها می‌توانست یک فرصت برای لیگ برتری‌ها برای درآمدزایی باشد که با مخالفت اکثر تیم‌ها شکست خورد.

ماجرای ادعایی که غفوری علیه سازمان لیگ مطرح کرده، اما جوسازی برابر یک حق قانونی است که اهالی فوتبال از مربی و بازیکن و سایر دست‌اندرکارانی که قرارداد امضا می‌کنند باید پرداخت کنند و موضع‌گیری برای عدم پرداخت این حق عضویت ناچیز نسبت به قراردادهای چندده میلیاردی تنها یک زیاده‌خواهی است.

بر اساس ماده ۷۱ اساسنامه فدراسیون فوتبال، یکی از راه‌های کسب درآمد این فدراسیون دریافت «حق عضویت سالانه اعضا» ست که در بند «الف» این ماده آمده است. در ماده ۱۰ اساسنامه هم بازیکنان طبق بند «د» به عنوان اشخاص حقیقی، جزو اعضای فدراسیون هستند که باید طبق ماده ۷۵ «حق عضویت» پرداخت کنند. این حق عضویت براساس بند یک ماده ۷۵ باید «قبل از آغاز مسابقات پرداخت شود» و طبق بند ۲ «میزان حق عضویت، هر سال بنا بر پیشنهاد هیئت رئیسه و توسط مجمع عمومی تعیین می‌شود.»

بر این اساس برای سال جدید طبق تصمیم مجمع فدراسیون فوتبال، حق عضویت برای بازیکنان برخلاف ادعای غفوری که ۵ درصد عنوان کرده، ۵/۲ درصد از مبلغ قرارداد، معین شده که باید بازیکنان بپردازند. این پول توسط سازمان لیگ به حساب فدراسیون فوتبال واریز می‌شود و جزو درآمدهای این مجموعه است.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حامد IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    0 0
    متاسفانه نویسنده برداشت بسیار نابجایی از اظهارات آقای غفوری که امروز مورد تایید جلال حسینی نیز قرار گرفت دارد. بحث ووریا عدم شفاف سازی است که سازمان لیگ چرا روشن بیان نمیکنه که مبلغ دریافتی از بازیکنا و مربیا چقدر هست و چگونه و در کجا هزینه میشه و آیا امکانش نیست که در قبال دریافت این پول لااقل بازیکنان رو بیمه کنن که اگر خدایی نکرده اتفاقی که برای پادوانی افتاد برای بازیکن دیگری افتاد دستش به جایی بند باشه و زندگیش تباه نشه، مطمئن باشید عدم شفافیت مالی هیچ دلیلی جز فساد و پولشویی نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس