کد خبر 1295064
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
عربستان سعودی در صدر واردکنندگان تسلیحات نظامی آمریکایی

پس از آنکه واشنگتن موافقت خود را با انجام یک معامله تسلیحاتی جدید با ریاض اعلام کرد، رسانه‌ها با انتشار داده‌های آماری خبر دادند که عربستان سعودی در صدر واردکنندگان تسلیحات نظامی از آمریکا قرار دارد.

به گزارش مشرق، پس از اعلام دیشب واشنگتن درباره موافقت با فروش ۶۵۰ میلیون دلار تسلیحات نظامی به عربستان سعودی،‌ رسانه‌های آمریکایی آماری از میزان صادرات نظامی آمریکا به عربستان منتشر کردند.

پایگاه خبری شبکه «سی‌ان‌ان»، امروز (جمعه)، به نقل از انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم موسوم به «SIPRI» خبر داد که با توجه به حجم تبادل تسلیحات نظامی میان آمریکا و عربستان سعودی در پنج سال گذشته ، ریاض رتبه نخست واردات تسلیحات آمریکایی را به خود اختصاص داده است.

میان سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، آمریکا با ۷۹% اولین صادرکننده تسلیحات به عربستان سعودی  بوده است که پس از این کشور، به ترتیب انگلیس با ۹.۳% و فرانسه با ۴% در مراحل بعدی قرار گرفته‌اند.

انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم همچنین گزارش داد که میزان صادرات تسلیحاتی آمریکا در میان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ و سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به میزان پانزده درصد رشد داشته به نحوی که سهم این کشور از صادرات جهانی از ۳۲% به ۳۷% رسیده است.

مطابق با این گزارش، حدود نیمی از  صادرات تسلیحاتی آمریکا  در میان سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ (۴۷%) به خاورمیانه بوده است که به میزان ۲۸ % در مقایسه با پنج سال گذشته یعنی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ شاهد افزایش بوده است.

انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در ادامه گزارش خود خبر داد که در میان سال‌های  ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰، عربستان سعودی واردکننده اصلی تسلیحات آمریکایی بوده که میزان ۲۴% از تسلیحات آمریکایی را خریداری کرده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که وزارت خارجه آمریکا به‌رغم وعده‌ای انتخاباتی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره ممانعت از صادرات تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، شامگاه پنجشنبه، اعلام کرد که  درخواست ریاض برای خرید ۶۵۰ میلیون دلار موشک هوا به هوا و تجهیزات مرتبط را تأیید کرده است.

آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا، پنجشنبه، کنگره را مطلع کرد که فروش این تجهیزات «سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا را تقویت خواهد کرد».

در این سند، از عربستان سعودی به عنوان «کشور دوست» آمریکا نام برده شده که «نیروی مهمی برای پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی در خاورمیانه به شمار می‌رود».

پس از این اعلام آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا، کنگره ۳۰ روز فرصت خواهد داشت تا این معامله تسلیحاتی را بازبینی کند.

این اعلام پس از آن صورت گرفت که خبرگزاری «رویترز» اخیرا خبر داد که ریاض برای خرید تسلیحات نظامی از آمریکا درخواست کمک کرده است.

یک مقام آمریکایی در این باره به خبرگزاری رویترز گفته بود که ریاض خواستار خرید تسلیحات آمریکایی برای کمک به عربستان سعودی در تقویت سیستم‌های دفاعی خود پس از حملات نیروهای یمنی به قلمرو خود با پهپادهای نظامی و موشک‌های بالستیک شده است.

این مقام آمریکایی که اشاره‌ای نیز به نام او نشد، در باره توضیح داد:‌ «به صورت علنی و خصوصی، ما توجه زیادی به موضوع بنادر و فرودگاه‌های [یمن] داریم. این کاری است که عربستان سعودی باید انجام دهد.گفت‌وگویی بین ایالات متحده و عربستان سعودی در مورد بهترین راه برای اجرای تعهد رئیس‌جمهور (جو بایدن) برای دفاع از این کشور بدون ارائه سلاح‌های تهاجمی برای درگیری‌های یمن، وجود دارد».

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس