مجلس نمایه

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: عدم نظارت کامل بر رفتار نمایندگان باعث شد که از 290 نفر 150 نفر یا رد صلاحیت شوند یا بگویند ثبت نام نکنید که برای جمهوری اسلامی زشت است.

به گزارش مشرق، جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۲ آبان) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در راستای طرح اصلاح و الحاق موادی به نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان اظهار داشت: این قانون مطالبه جدی ولی امر مسلمین در مجلس هشتم بود که ایشان در اولین دیدار نمایندگان مجلس هشتم مطالبی در این زمینه فرمودند. در ادامه نیز در مجلس دهم خطاب به نمایندگان تاکید داشتند که بدانید قانونگذاری شأنی از شئونات ولایت فقیه است یعنی به اذن ولی فقیه اجازه قانونگذاری پیدا کرده ایم.

بیشتر بخوانید:

مخالفت مجلس با کلیات اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان

وی افزود: از مواردی که رهبر معظم انقلاب رسما، آشکار و مکرر از مجالس مختلف مطالبه کردند وضع قانون نظارت توسط مجلس بر خود و نمایندگان است و در دیدار مجلس هشتم فرمودند که یکی از تیترهایی که به معنای واقعی کلمه می تواند در این مجلس تامین و تضمین کننده باشد نظارت بر خویش است؛ باید مجلس بر خودش نظارت کند چرا که مجلس از تعدادی از انسان‌ها تشکیل می‌شود که همه مان در معرض خطا و لغزش هستیم.

کریمی قدوسی اظهار داشت: رهبر انقلاب فرمودند که چه کسی باید جلوی لغوش را بگیرد؛ خود مجلس است و انواع و اقسام لغزش‌ها وجود دارد که مجلس باید جلوی آن را بگیرد و اگر نماینده توانست پاکیزگی خود را در طول چند سال حفظ کند آن وقت زبانش باز خواهد شد، آن وقت می‌تواند نکته یا اشکالی را در هرجایی که دید بیان کند، این را باید مجلس رعایت کند. خواهشمند است مسئله خودنظارتی خویشتن و مجلس را دست کم نگیرید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ایشان در دیداری دیگر فرمودند چیزکی مصوب شد بنابراین رضایت ایشان از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان جلب نشده است از این رو در مجلس انقلابی یازدهم طراحانی پیشنهاد دادند تا این قانون اصلاح شود از این رو در کمیسیون آئین نامه داخلی با حضور صاحبنظران جلساتی تشکیل شد.

کریمی قدوسی گفت: این قانون همچنان که همین مقدارش توانسته است در حفظ جایگاه نمایندگی و نمایندگان موثر باشد قانونی در تراز اول فرصت محور است یعنی برای نماینده فرصت ایجاد می‌کند تا براساس قانون انجام وظیفه کند، نه کاری کند که بخواهد کار نمایندگی سخت شود. در تراز اول از مصونیت نماینده دفاع می‌شود.

وی گفت: این قانون از جایگاه نماینده دفاع می‌کند و مجلس و نمایندگان را در پایگاه قانونی قرار می‌دهد و کاری می‌کند که پس از پایان یک دوره از مجلس آن طور نشود که از ۲۹۰ نفر ۱۵۰ نفر یا رد صلاحیت شوند یا بگویند ثبت نام نکنید، این برای جمهوری اسلامی زشت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی در پایان تاکید کرد: صفر تا صد تشکیل هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در اختیار نمایندگان است، عده‌ای تلاش می‌کردند نظارت در خارج از مجلس و هر لحظه از سوی شورای نگهبان صورت گیرد اما مقام معظم رهبری تاکید بر نظارت در خود مجلس داشتند. با تصویب این قانون مطالبه ولی امر مسلمین محقق می شود و در نهایت به نفع نمایندگان خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس