کد خبر 1294180
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
قصه تلخ سیب شیرین ارومیه

آب دریاچه ارومیه در حالی خرج درختان سیب می‌شود که هر سال شاهد تلنبار شدن صدها تن سیب در کنار جاده‌ها هستیم.

به گزارش مشرق، شاید یکی از بهترین لحظات عمر یک کشاورز زمان برداشت محصولی باشد که با هزار رنج و مشقت به ثمر رسانده و آن محصول را چیده و به بازار عرضه می‌کند، اما این لحظه خوب باغداران آذربایجان غربی سال هاست به دردی جانکاه تبدیل شده که انگار دوایی برای آن وجود ندارد. درد آورترین بخش این ماجرا رنج‌های بدون گنج است. سال هاست استان آذربایجان غربی رتبه اول تولید سیب کشور را نصیب خود می‌کند اما هرساله پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه‌های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پایین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول از بزرگ‌ترین مشکلات تولید این محصول برای باغداران شده به طوری که هر سال در ماه‌های شهریور، مهر و اوایل آبان شاهد تصاویری از ریختن سیب‌ها در کنار جاده‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید

داستانِ غمگین هر سال پاییز ارومیه دوباره تکرار شد +عکس

این اتفاق امسال هم افتاده و تصاویری عجیب از سیب‌های تلنبار شده در کنار جاده‌ها منتشر شده است. از آن جایی که بیشترین میزان آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و با توجه به کشت محصولاتی که به آب زیادی نیاز دارند، رها کردن محصولات یعنی هدر رفت سرمایه و انرژی‌ که برای پرورش آن صورت گرفته است، اما چرا این قصه تلخ دورریز در شهرها و روستاها برای میوه‌ها و صیفی جات مختلف سالانه در حال رخ دادن است و کاری برای آن نمی‌شود.

۳۰ درصد سیب تولیدی پا درختی است!

کشور ایران با تولید متوسط سالانه ۴.۲ میلیون تن بعد از کشورهای چین و ایالات متحده بیشترین مقدار تولید سیب در جهان را دارد. از این میزان تولید،  استان آذربایجان‌غربی با تولید سالانه حدود ۱.۳ تن بالاترین میزان تولید در بین تمام استان‌ها را دارد که به گزارش پانا به نقل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی حدود ۳۰ درصد از آن مربوط به سیب صنعتی یا همان سیب درجه سه می‌شود. سیب صنعتی سیبی است که به دلیل وزش باد، آفت زدگی و... از درخت جداشده و به نوعی ضایعات کشاورزی محسوب می‌شود که به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن از سیب تولیدی این استان را شامل می‌شود.

چه بلایی سر سیب صنعتی می‌آید

معمولا از سیب‌های صنعتی برای تهیه آب میوه و کنسانتره استفاده می‌شود اما نبود تعداد کافی کارخانه‌های تبدیلی از یک سو و از سوی دیگر ارزان بودن قیمت خرید تضمینی سیب صنعتی که به گفته معاون تعاون روستایی کشور امسال به قیمت هزار و ۴۶۰ تومان است باعث شده کشاورزان با توجه به گرانی کرایه حمل و نقل مایل به فروش سیب‌های پا درختی به این کارخانه‌ها نباشند چون به دلیل تعداد کم مرکز خرید و میزان بالای سیب‌های پادرختی در بعضی اوقات تا چند روز کامیون‌ها معطل تحویل می‌مانند که باعث می‌شود هزینه حمل و نقل بیشتر از پول فروش سیب‌های پادرختی بشود. به همین دلیل ترجیح می‌دهند یا آن‌ها را به عنوان خوراک دام به دام‌های شان بدهند یا برای فروش به دلال‌ها یا خلاصی از سیب‌ها آن‌ها را در کنار  جاده‌ها تلنبار کنند. به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی امسال ۸۲ مرکز خرید، کار خرید را بر عهده دارند که شامل  ۴۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی،  ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره سازی میوه است.

راهکار مسئولان؛ پاک کردن صورت مسئله

هرچند با تاخیر، قیمت خرید تضمینی سیب آذربایجان غربی اعلام شد اما همان طور که گفتیم تعداد کم کارخانه‌های کنسانتره در منطقه باعث شده باغدار عطای آن مبلغ را به لقایش ببخشد و سیب‌ها را در کنار جاده رها کند، اما مسئولان استان برای حل این معضل راهکاری‌اندیشیده‌اند. اکبر کرامتی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی در گفت‌وگویی با باشگاه خبرنگاران با بیان این که انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، گفته: «با توجه به این که حریم جاده‌ها با انباشت سیب‌های صنعتی اشغال و منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی و بد منظر شدن حریم جاده‌ها می‌شود، لازم است دستگاه‌های مربوط نسبت به پاک سازی جاده‌ها و رفع این موضوع با جدیت بیشتر از سال‌های گذشته مساعدت و همکاری لازم را انجام دهند.»

 پیش از سیب به فکر ارومیه باشید

 سیب در ارومیه قبل از تلنبار شدن در کنار جاده هم خود فاجعه‌ای است که در نبود الگوی کشت طی سال‌ها اتفاق افتاده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان باعث خشکی دریاچه ارومیه شده است. پیش از این ناصر کرمی که دکترای اقلیم‌شناسی دارد و از کارشناسان فعال در حوزه محیط است، تغییر الگوی کشت باغداران آذربایجانی از انگور به سیب در ۳۰سال گذشته را علت اصلی و تعیین‌کننده کم شدن سهم دریاچه می‌داند. کرمی در قالب یادداشتی که برای «شرق» فرستاده ادعای خود را این‌گونه طرح کرده است: «به نظر می‌رسد آن چه که تاکنون درباره دلیل واپس‌نشینی و خشک شدن بخش بزرگی از عرصه دریاچه ارومیه گفته شده دقیق نبوده و در این‌باره یک مولفه مهم کاملا مورد بی‌توجهی قرار گرفته است: تغییر الگوی کشاورزی منطقه از تاکستان به باغ‌های سیب.

البته مواردی همچون سدسازی بی‌رویه، میان گذر دریاچه، الگوی نامناسب کشت و... نیز تاثیر خود را دارند، اما می‌توان گفت یا این تاثیرات کمتر از مولفه پیش گفته است یا اساسا این مولفه در مورد مهمی مثل تغییر گسترده نظام هیدروشناختی منطقه از طریق سدسازی‌های متعدد نقش علت غایی را داشته است.»

حالا باید دید آیا رکورد زنی تولید سیب در این استان که ۴۰ درصد آن هم به صورت پا درختی در کنار جاده‌ها تلنبار می‌شود مهم‌تر است یا خشک شدن دریاچه ارومیه؟

کلام آخر

هرچند با توجه به آن چه گفته شد بهتر است قبل از هرکاری به فکر تغییر الگوی کشت در کشور بود تا شاهد کاهش دور ریز محصولات کشاورزی نباشیم که هم آب زیادی مصرف 

می کنند و هم تلاش زیادی برای به ثمر نشستن آن‌ها می‌شود، اما این به آن معنا نیست که شاهد و ناظر تلنبار شدن هزاران تن سیب در کنار جاده‌ها باشیم در حالی که می‌توان با آن‌ها از طریق کارخانه‌های تبدیلی در کنار ایجاد ارزش افزوده به محصولات صدها شغل ایجاد کرد و به قصه تکراری مشکلات باغداران سیب پایان داد.

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    11 1
    پرتغال هم همین قصه براش پیش اومد . بحدی قیمتها در بازار برای مصرف کننده بالاست که اکثریت قادر به خرید نیستن . تا توان دارن صادر میکنن عراق و افغانستان مازادش هم که اینطور میمونه حاضرن بگنده و خراب بشه اما خدای نکرده با قیمت مناسب دست مردم بی بضاعت و بدبخت (اکثریت) نرسه
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      2 7
      دقیقا باغدار جماعت
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    5 0
    بعد از مسئله بورس انشااله به اینها هم رسیدگی میشه ولی فکر نکنم این 4 سال اول نوبتش بشه
  • حسین PL ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    7 2
    لهستان‌وقتی صادرات کشاورزیش به روسیه تحریم شد سیبهاش موندن رو دستش و دولت لهستان اومد سیبها را با قیمت پایین از کشاورزان خرید و بین فقرا و کارمندان دولت و نیروهای نظامی و .... توزیع کرد، حیرت انگیزه که ما با سیستم حمل و نقل بسیار قوی دولتی و توان بالای دولت اینکارو نمیکنیم
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 4
    اصلا کشاورزی سیب باید بمیرد دیگه صرف نمیکندبیش۵۰۰۰۰۰کیلو سیب صنعتی رو دادم ۷۰۰تومان فاکتور دارم الکی میگن ۱۵۰۰ تومن خرجش بیش از همیشه شده بهتره ملت موزهای وارداتی بخورن
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    خجالت آوره
  • بردیا IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    پس چرا سیب تو بندر عباس باید کیلو30000هزار تومان خرید
  • یک بنده خدا IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    مثلا نظر هم دادیم که چی مثلا کسی هست ک جواب بده تا حالا مشکلات دیگره مردم رسیدگی شده تا ب اینم رسیدگی کنن .؟۳۳۷۵
  • طرفدار بازار IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    2 1
    اینا همشون دروغه زیر درختی هارو با یه قیمت میفروشن سیب خوب رو هم میبرن تو سردخونه دم عیدکه گرون شد میفروشن
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    ایران تو تولید سیب در دنیا رتبه یک رو داره ارومیه هم تو ایران رتبه اول رو داره فقط تصور کنید تولید سیب تو این شهر چقدره
  • عافیت MZ ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    0 0
    بنام خدا. همیشه خدا، جای تعاونی روستائی خالیه.
  • محمد IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 0
    میوه ای رو که ملت ایران نتونن بخاطر گرانی بخرن وبخورند همون بهتر که گند بزنه بریزن بیرون
  • بهنام IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    من خودم کشاورز هستم ..باعث بدبختی ها نبود نظارت هست .. در واقع هر کسی که پشت میز میشینه تنها به فکر جیب خودش هست .. ایا نباید مسولین جهاد کشاورزی باید جوابگو باشن .. کل سم های که در بازار بود کلا تقلبی بود باعث شد کل سیب ها کرم زده بشن ... دزدهای که باعث شدن کشاورزها بدبخت بشن باید جوابگو باشن و محاکمه بشن ... نبود نظارت کافی یا دستی در دست مافیای سم های کشاورزی که کل سم ها بدل بودن .. قیمت سم های کشاورزی از سال گذشته تا امسال بالای ۸۰۰ درصد تورم قیمت داشتن ...قیمت انواع کود ها ۷ برابر شدن مثلا کود سفید از ۸۰ هزار تومن به ۲۹۵ هزار تومن رسیده یا سم های که ۶۰ هزار تومن بودن ۵۵۰ هزار تومن شدن تنها دو نمونه گفتم در کل همه سم ها افزایش قیمت فراوانی پیدا کردن و کلا گلابی شدن ایا نباید ... مسول توزیع سم ها یا کارخانه های تولید سم دادگاهی بشن .. ولی هیچ کسی به فکر نیست تنها با نوشتن یک کلمه سیب اذربایجان چی شده تموم میشه ماجرا ...‌... کلی ماجراهای مافیای پشت پرده هست ولی کسی جرات نداره صداشو در بیاره حتی کارخانه های ابمیوه .. که کلی فیلم بازی میکنن تا مفتی سیب های زیر درختی از کشاورز بخرن .... قیمت جهاد کشاورزی برای سیب زیر درختی ۱۴۰۰ تقریبا ولی کارخانه ها به ۵۰۰ تومن هم برنمیدارن جون میدونن ده روز دیگه کشاورز نمیتونه سیب نگه داره و اونا کیلویی ۱۰۰ تومن میخرن .... خیلی حرف ها هست ولی کو مسولین ....
  • سکووت US ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    1 0
    تمام سد ها و چاههارا پرکنیدتا زندگی خوب شود
  • مهناز IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    2 0
    ما آرزو سیب داریم بابا اینا رو بیارین استان‌های جنوبی بفروشید تا ما بتونیم بخریم
  • علی IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    ثروت خدا دادی که نمی تونیم از آن بهره بگیریم ، شکر خدا یک مسئولی تو کشور پیدا نمیشه که جواب گوی مشکلات کشاورزان باشه ، همش وعده تو خالی و حرفای دلنشین
  • مروت IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    0 0
    فقط ارومیه نیست نهاوندهم همین مشکل راداردوفاقدکارخانجات پوره است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس