مدافع حرم فاطمیون شهید محمد رضایی  - ده خیر - کراپ‌شده

گفتم تو حاضری چقدر پول به تو بدهند و یک دست یا یک ناخنت را قطع کنند؟ حاضری این کار را بکنی؟ گفت نه، مگر کله من به سنگ خورده که بروم شهید بشوم؟! برم سوریه بجنگم؟ ناموس خودم را ول کنم بروم آنجا بجنگم!

گروه جهاد و مقاومت مشرق - آشنایی ما با خانواده شهید محمد رضایی هم از سوی همسر شهید شیرعلی محمودی بود. بار اولی که مسافر «ده‌خیر» در حوالی شهرری شدیم، گمان نمی‌کردیم در کوچه شهید عباس حسینی، چهار خانواده شهید مدافع حرم زندگی می‌کنند. در سفر دوم، توفیق دیدار با همه این خانواده‌ها را داشتیم که یکی از آن‌ها خانم «گلبِخیر شریفی» همسر شهید محمد رضایی بود. اگر چه پسر ارشد خانواده برای کار به شهر محلات رفته بود اما دوبرادر دیگرش پذیرای ما بودند و در طول گفتگو کنار ما نشستند تا روایت مادرشان را به طور کامل بشنوند.

قسمت‌های قبلی این گفتگو را هم بخوانید؛

عاشقانه‌های «گلبخیر» و «محمد» روی موتور! +عکس

ماجرای سفر مشکوک و عجیب همسر شهید به کربلا + عکس

ظلم صاحب‌خانه به خانواده مدافع‌حرم تا آخرین نفس! + عکس

اصرار همسر شهید برای انجام وصیت خاص شوهر! + عکس

به هود آشپزخانه هم رحم نکردند! + عکس

خانم شریفی بی هیچ کم و کاستی برای ما از عاشقانه‌هایش با جوانی گفت که چند سال بعد،‌ همه دار و ندارش را گذاشت تا برای دفاع از حرم به سوریه برود. جوان عاشقی که «مال و البنون»، مانعش نشدند و نتوانستند تصمیمش را عوض کنند...

**: هود مال خودِ خانه بود؟

همسر شهید: بله. گفتم باید به من می گفتید یا به من زنگ می زدید، که در خانه نیستید، می‌خواهیم هود را برداریم و درست کنیم. من اگر بخواهم شکایت کنم راحت می توانم از دست شما شکایت کنم. مثلا بگویم من در خانه اینقدر طلا داشتم و شما آن را بردید... چرا وارد خانه شدید؟... پسرش خیلی سر و صدا کرد که خانه من را خالی کن. من گفتم تا چهلم همسرم تمام نشده خانه را خالی نمی کنم، قرارداد داریم اینجا.

اصابت بلای آسمانی بر سر توهین‌کننده به مدافعان حرم!

خیلی آن شب با مادرش سر من داد و بیداد کرد. صبح رفتم دفتر امامزاده عبدالله، گفتم صاحبخانه با من اینطوری رفتار می کند، من با سه تا بچه مستاجر هستم؛ باید چه کار کنم؟ بگردید یک جا برایم خانه بگیرید؛ خانه‌اش را باید خالی کنیم... دفتر فاطمیون یکی را فرستاد که بیاید با صاحبخانه صحبت کند. آمد با صاحبخانه صحبت کرد و گفت اگر کرایه خانه می خواهید، ما می‌دهیم... گفتم ما خودمان پیشاپیش حساب کرده‌ایم و کرایه یک سال را داده‌ایم. گفت چی می خواهی حالا؟ به اینها چکار داری؟ گفت دیگر نمی گذاریم در خانه‌مان باشند!

با همان آقا ساخت و پاخت کردند که ما کارشان نداریم و می گذاریم همینجا باشند؛ ما اشتباه کردیم هر چه بوده و نبوده.

نماینده فاطمیون که رفت، دو روز بعد دوباره پسر صاحبخانه آمد سر و صدا کرد که باید خانه من را خالی کنید. بعد از ظهر بود، پول در پلاستیک آورد و گفت این مال شما، باید خانه را خالی کنید. پول پیشِ خانه و اجاره‌های پیش را آورد و گذاشت وسط.

دو میلیون تومان که آن موقع خیلی پول بود، نگه داشت و گفت خانه‌مان را خراب کردید؛ چاه را پر کردید؛ این پول را از روی پول پیش برمی‌دارم.

نه چاه پر شده بود نه هیچی، خانه را دسته گل تحویلش دادیم؛ دو میلیون تومان از پول ما را برداشت؛ بقیه پول را آورد و گفت همین الان باید خانه را خالی کنید.

من رفتم سر مزار همسرم؛ خیلی گریه کردم و گفتم الان شما رفتی، صاحبخانه این رفتارها را با ما دارد، من با سه تا بچه باید چه‌کار کنم؟

**: اسم صاحبخانه‌تان چی بود؟

همسر شهید: اسم پسرش وحید بود، فامیلش هم (...) بود.

اصابت بلای آسمانی بر سر توهین‌کننده به مدافعان حرم!

**: آدرس خانه‌تان یادتان است؟

همسر شهید: بله؛ آن کوچه را بعدا به اسم همسرم کردند.

**: پس می شود شهرری، غنی‌آباد، خیابان ولیعصر، کوچه شهید محمد رضایی...

همسر شهید: قبلا اسم کوچه «بعثت» بود؛ الان به نام شوهرم کردند.

**: پلاکش چند بود؟

همسر شهید: یادم نمی آید. کنار سوپرمارکت بود.

**: آنجا عذر شما را خواستند، بعد کوچه را به نام همسرتان کردند؟

همسر شهید: همسرم که شهید شد، دهیاری غنی‌آباد این کار را کرد. ما هنوز همانجا بودیم. شهید من وصیت کرده بود که برود جزو شهدای اشرف‌آباد باشد. آنجا چند تا شهید مدافع حرم دارد. همسرم گفته بود ما را ببر آنجا کنار این شهدا. همسرم که شهید شد خانه ما غنی‌آباد بود. مسئولان روستای غنی آباد نگذاشتند همسرم را ببریم اشرف‌آباد دفن کنیم؛ گفتند ما شهید مدافع حرم نداریم، هر طور شده باید شهیدت را بدهی دست ما؛ این برای ما ننگ است در حالی که خانه شهید غنی‌آباد باشد، شما شهیدت را ببری محله پایین به خاک بسپاری. ما نمی گذاریم. دهیاری و شورایش آمدند و نگذاشتند. گفتند شهیدت را بدهی دست ما چه فرقی می کند؟ کنار شهدای اشرف آباد جا نیست؛ یک گوشه تهِ ته نشان داد و گفت اگر می خواهی شهیدت را این گوشه دفن کنیم، این گوشه می خواهی چه‌کار؟ گفت شهیدت را بده به ما در همین غنی آباد که شهید مدافع حرم نداریم به خاک بسپاریم. خود اهالی غنی آباد دو تا دسته بودند یکی با هم خوب بودند، یکی با هم بد بودند.

**: یعنی چه دو تا دسته بودند؟

همسر شهید: دو گروه بودند؛ یک گروه با بسیجی‌ها بد بودند، یک گروه هم خیلی با حاج آقا و مسجد و بسیج، خوب بودند. صاحبخانه‌مان جزو همین ها بود که خوب نبودند. غنی‌آباد که همسرم را دفن کردند کوچه را هم سریع به نامش کرد. دهیاری یک عکس شهید هم سر در همان خانه زد؛ یک عکس هم این سر کوچه زد، یک عکس هم آن سر کوچه. یک سمت کوچه که می‌خواستند عکس بزنند، روی دیوار صاحبخانه ما می‌شد. صبح آمدند و عکس را زدند. بعد از ظهر پنجشنبه بود؛ می خواستیم برویم سر مزار؛ دیدم عکس همسرم سر در نیست. دیدم سر کوچه که ساختمان خود اینها می شود هم عکسی نیست. ولی آن سر کوچه که ساختمان دیگری بود،‌ عکس شهید رضایی همچنان بود.. با خودم گفتم حداقل صبح که دهیاری آمد برای نصب عکس، نمی‌گذاشتند و می‌گفتند نزن. خدایی خیلی از این کارشان ناراحت شدم.

رفتم سوپرمارکت پایین خانه که مال خودشان بود و گفتم آقا (...)! عکس همسرم را کَندی، کجا انداختی؟ گفت من نکندم! من نینداختم! گفتم اگر اینقدر بدت می آمد، صبح که دهیاری آمد بزند، می گفتی نزند! بعد آن یکی پسرش از ته مغازه بلند شد و آمد و گفت من کندم و انداختم توی سطل آشغال؛ اینها می روند به خاطر پول می جنگند؛ بعد می آیند محل ما را به اسم اینها می کنند. من انداختم در سطل آشغال!

اصابت بلای آسمانی بر سر توهین‌کننده به مدافعان حرم!

من خیلی ناراحت شدم؛ گفتم در سطل آشغال نمی انداختی؛ می آوردی می‌دادی دست خودم؛ بعدش هم صبح می توانستی به دهیاری اجازه ندهی که عکس را سر درِ خانه شما نزند، یا سر کوچه‌ای که ساختمان شماست، نزنند؛ حالا که اینها آمدند نصب کردند و شما کندید، خیلی کارتان زشت است.

پسر صاحبخانه خیلی با من بحث کرد و گفت شما پول می گیرید و سپاه و فاطمیون طرفدار شما هستند. همسرت به خاطر پول رفته جنگیده، همسرت ماشین مدل بالا سوار بود. هر چی پول است دولت می دهد به شماها؛ خودمان بچه ایرانیم، هیچی نداریم، دولت هر چه رسیدگی می کند به شماست، او که شهید نشده، به خاطر پول رفته!...

گفتم تو حاضری چقدر پول به تو بدهند و یک دست یا یک ناخنت را قطع کنند؟ حاضری این کار را بکنی؟ گفت نه، مگر کله من به سنگ خورده که بروم شهید بشوم؟! برم سوریه بجنگم؟ ناموس خودم را ول کنم بروم آنجا بجنگم!... خیلی با من بحث کرد. در حال همین بحث کردن بود که از مغازه آمد بیرون. نمی دانم چطور بود نه ساخت و سازی  بود و نه هیچی، یک باره یک آهن آمد و از بالا خورد توی سر پسر صاحبخانه.

**: بیرون ایستاده بود؟

همسر شهید: ما در کوچه بودیم، پسر صاحبخانه در همین بحث‌ها بود و با صدای بلند صحبت می‌کرد. من فقط گفتم چرا صبح به دهیاری اجازه دادین عکس را بزند و چرا الان عکس را انداختید سطل آشغال؛ که بحث این شد که محمدآقا به خاطر پول به سوریه رفت... می خواست از مغازه بیاید بیرون وداخل کوچه؛ من هم داخل کوچه بودم، ساخت و ساز نبود که چیزی بیاید بخورد توی سر این، همین طور که آمد بیرون، یک آهن آمد خورد توی سرش و داغون شد و همانجا خونریزی کرد. سرش شکسته بود و خونریزی شدیدی داشت. اینکه می گویند شهدا زنده اند، همین است. خودش فهمید که به خاطر حرف‌هایش این بلا سرش آمد. زنگ زدند آمبولانس و رفت بیمارستان و سرش چند تا بخیه خورد.

**: معلوم نشد آهن از کجا افتاد؟

همسر شهید: معلوم نشد؛ همین طور داشت با همان فحش و سر و صدا در کوچه می آمد که اینطوری شد. بعد آمبولانس آمد. مامانش هم بود؛ دو تا برادرها هم کنار هم بودند. خودشان هم متوجه نشدند که این آهن از کجا آمد. ما هم که یک گوشه ایستاده بودیم؛ دست من هم هیچی نبود. خودشان هم با هم درگیری شدند. ما رفتیم خانه؛ دو شب هم در بیمارستان ماند.

اصابت بلای آسمانی بر سر توهین‌کننده به مدافعان حرم!

بعد مادرش آمد خیلی معذرت‌خواهی کرد و رفت سر مزار آقا محمد و آمد خانه‌مان با التماس و گریه گفت یعنی واقعا شهدا زنده اند و اینطور زود، خودش را نشان داده به ما. ما اصلا باورمان نمی شد؛ شما ما را ببخشید که چنین چیزی گفتیم و شما را اذیت کردیم. خودش آمد، مادربزرگش و کل خانواده‌اش آمدند خانه ما برای معذرت‌خواهی.

از آن به بعد دیگر اذیتی نداشتند... اولها صاحب‌خانه‌مان خیلی ما را اذیت می کرد، بعدش که این اتفاق افتاد خیلی بهتر شد.

**: یعنی آن آهن ادبشان کرد؟

همسر شهید: خیلی مهربان شدند، ما که از خانه شان آمدیم، خیلی هم گریه کرد که نروید از خانه‌مان و همین جا بمانید. اما بسیجی ها برای ما خانه گرفته بودند و باید می رفتیم.

**: فاطمیون برایتان خانه گرفتند؟

همسر شهید: دفتر فاطمیون آمد خانه را برای ما ردیف کرد ولی پول از خودمان بود. خانه جدید دو کوچه آن طرف‌تر بود. پسرم مکبر مسجد آنجا بود؛ خودم هم به آن مسجد که نزدیک بود، می رفتم. مزار همسرم هم نزدیک بود.

**: خانه مال کی بود؟

همسر شهید: یک ایرانی بود، آدم خوبی بود. آن صاحبخانه‌مان شب ها که ارشیا گریه می کرد، دلتنگی پدرش را می کرد، جیغ می کشید و ساکت نمی شد، می آمد این را ساکت می کرد؛ خیلی مهربان بود؛ می آمد ارشیا را بغل می گرفت، با هم می بردیمش سر مزار و می آوردیمش. ارشیا همه‌اش با همان همسایه مان بود، خیلی صاحبخانه خوبی بود. تا یک سال آنجا بودیم که ارشیا را ثبت نام کردیم کلاس اول. صبح که می رفت مدرسه اول می رفت سر مزار (نزدیک خانه مان بود) بعد می رفتیم مدرسه. بین راه مدرسه بود. سه تا بچه ها می رفتند سر مزار پدرشان بعد می رفتند مدرسه. بعد از ظهرها هم که می رفتم دنبالشان، بعضی وقت‌ها که دیر یا زود می شد می رفتم می دیدم بچه ها نیستند، می رفتم می دیدم سر مزار نشسته‌اند. دلتنگی می کردند.

اصابت بلای آسمانی بر سر توهین‌کننده به مدافعان حرم!

**: بیشتر از همه آقا ارشیا؟

همسر شهید: بله، ارشیا خیلی دلتنگی می‌کرد. ارشیا که لبش ترک خورده بود کلی دکتر بردیم تا لبش خوب شد. جیغ که می کشید لبش ترک می خورد و همین طور از لبش خون می آمد. دکتر هم که می بردیم می گفت به خاطر این که خیلی حرص پدرش را می خورد اینطور شده. مدرسه می رفت و کلاس اول بود. می بردمش مدرسه، من را ول نمی کرد، همین طور آویزان می شد فقط من را بوس می کرد. می گفتم حالا برو بس است، اینقدر من را بوس می کرد. می گفتم ارشیا! من خسته شدم، چرا اینقدر من را بوس می کنی؟ برو دیگر پسرم. می گفت دلم برای بابام تنگ شده، یک دقیقه بایست من بوسَت کنم بعد می‌روم. زنگ کلاس می خورد این دم در من را ول نمی کرد. بعد از ظهر که می آمد دوباره سر مزار، هی بوس می کرد. روی سنگ می خوابید و گریه می‌کرد. تا اینکه آرام آرام عادت کرد.

**: شما کار شناسنامه را هم انجام دادید؟

همسر شهید: نه والله، خیلی درگیری داریم.

**: کارهای قانونی‌اش را که انجام داده اید؟

همسر شهید: هیچ کاری نکردیم. فقط عکس تحویل دادیم و یک فرم پر کردیم، ولی انگشت نگاری نکرده‌ایم.

**: هنوز خبرتان نکرده‌اند؟

همسر شهید: اصلا پیگیر کارهایمان نیستند.

**: شما خودتان هم باید یک مقدار پیگیری کنید.

همسر شهید: من خودم خیلی الاف شدم. مدام می روم. هر چه می روم جوابی نمی گیرم.

اصابت بلای آسمانی بر سر توهین‌کننده به مدافعان حرم!

**: ان‌شالله خدا کمک کند. یک مقدار سرعتشان پایین است. بچه ها برای ثبت نام مدرسه مشکلی ندارند؟

همسر شهید: نه، با همان مدرک اقامتی که داریم بردیم و ثبت نام کردیم، اگر مشکلی هم پیش بیاید از بنیاد شهید نامه می گیریم.

**: الان پرونده‌تان در بنیاد شهید شهرری است؟

همسر شهید: بله.

**: مدرسه بچه ها کجاست؟

همسر شهید: در همین ده‌خیر است.

**: امسال درسشان مجازی بوده؟

همسر شهید: بله، اما پرونده‌شان در اصل همین جاست.

**: آقا علی‌جرأت کلاس چندم هستند؟

همسر شهید: ششم.

**: آقا جهان‌دل چندم هستند؟

همسر شهید: او هم ششم است. با هم یک سال فرق دارند، اما پسر بزرگم که از افغانستان آمدیم، مدرکش را جا گذاشته بود، مدرسه این یک سال را قبول نکرد. پسر بزرگم دو سال کلاس اول را خواند به خاطر اینکه مدرک نداشت و مدرسه قبول نکرد. ارشیا هم چهارم است؛ امسال می رود به کلاس پنجم.

**: ان‌شالله خدا به شما سلامتی بدهد و سایه تان روی سر بچه ها باشد. علی آقا الان کجاست؟

همسر شهید: شهرستان محلات است؛ سرِ کار می رود. آنجا گل و گیاه هست. خانه خواهرم در محلات است. خواهرم خودش آنجا سرِ کار است. این خانه را که خریدیم یک مقدار بدهکار شدیم، در این شرایط کرونا درس هم که نبود؛ مجبور شدم علی‌جرات را  فرستادم خانه خواهرم که پیش او کار کند.

**: در همان کار گل و گیاه هستند؟

همسر شهید: بله. با امسال سه سال است که می رود. مدرسه اش که تمام می شود بعد از مدرسه اش سه ماه تعطیلی تابستان‌ها را می رود سرِ کار.

**: این خانه را خودتان خریدید؟

همسر شهید: تنهایی نخریدیم.

**: وام دادند از طرف سپاه؟

همسر شهید: بله.

**: قسط وام  را هم می دهید؟

همسر شهید: بله.

**: اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.

همسر شهید: حرف‌ها که زیاد است، اما به خاطر همین شناسنامه ها نگرانیم، ان‌شالله زودتر به دست خانواده ها برسد و مشکلات حل بشود. اقامت ما هیچ اعتباری ندارد. جدیدا بانک که می رویم حساب باز نمی کنند؛ می گویند اینها اعتبار ندارد. وقتی اعتبار ندارد اصلا برای چی به خانواده ها می‌دهند؟ اگر شناسنامه درست شود خیلی خوب می شود.

*میثم رشیدی مهرآبادی

پایان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • حسین IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    77 3
    خدایا کشور ما را از شر منافقان کینه دوز در امان بدار
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    62 7
    مگر خدا جواب توهین کنندگان به شهدا را بدهد . مردم تا وقتی معجزه نبینند ، ایمان نمی اورند .
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
      1 3
      اون چهار تا منفی منتظر معجزه هستند . دوست دارید تیرآهن به مغزتان بخورد ؟ یا یک شن ریزه تو چشمتان برود و 2 روز هیچ کسی نتواند بیرون بیاورد و بعدا با عمل جراحی بیرون بیاید ؟
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    42 5
    خداوند بک چشمه از عواقب طعنه زدن به اهل حق را به این طعنه زن احمق . چشاند تا دفعه دیگر او باشد که چنین غلطی بکند !!!
  • حمید IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    48 2
    شهدا شرمنده ایم ..
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    60 6
    مگه الکیه شهید در راه اسلام رو بهش توهین کنند یا انواع و اقسام تهمت ها رو بزنند بعد فکر کنند چیزی نمیشه؟؟؟ همین جماعت مزدوری که به مدافعین حرم توهین و میکنند و در جبهه ی طورکیه و ترویست های مورد حمایت طوریکه میجنگند و موضع گیری میکنند باید جوابگو باشند در دنیا و اخرت. حالا این اقا بلایی سرش امد و متوجه کار و رفتارش شد اما اونکه متوجه نمیشود در اخرت متوجه خواهد شد
  • US ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    45 1
    خدایا مارا لایق شفاعت شهدا قرار بده
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    48 2
    خیلی جالب و مفید بود
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    44 4
    همین آهنی هم که خورد تو سر اون پسره از لطف خدا بود که سر عقل بیاد وگرنه اگه خواست خدا بر عذاب اون مردیکه قرار گرفته بود به هر شکلی که می مرد اونور بی حساب کتاب باید می رفت جهنم این فرصت دوباره ای بود که خدا بهش داد تا شاید آدم بشه . گیریم بر فرض محال اون شهید به خاطر پول رفته بوده سوریه ، زن و بچه هاش این وسط چه کاره بودن که این قدر از شما متلک بشنون و عذابشون بدید ؛ حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) سر جنگ خیبر بلال حبشی رو به خاطر اینکه چند تا از اسرای زن یهودی رو از بین کشته های اقوامش آورده شدیدا مورد مواخذه قرار دادن که مگه انسان نیستی رحم و عطوفتت کجا رفته . بعد اینا که جد اندر جد مسلمون بودن به این شکل با ناموس شهید و بچه هاش برخورد کردن واقعا شرف و انسانیت در گرانبهایی هست که به هر بی سر و پا نمیدن
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    52 3
    دلم خنک شد حقش بوده ، کسی که مال یتیم رو بخوره ، و به عکس شهید بی احترامی بکنه باید هم اینجوری عذاب بشه .
  • ابوالقاسم ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    17 1
    برای مسئولین مملکت باید تاسف خورد بعضی ها جان میدهند بعضی ها از دادن شناسنامه امتنا می کنند من بعنوان یک ایرانی متاسف وشرمنده ام نمی دانم کی وکجا باید به داد هم برسیم درود بر شرف مردمان با غیرت افغان
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      2 1
      دوست گرامی افغانی لطفا" از جانب خودت با اکانت و نام و هویت افغانی خویش اظهار نظر کن حرف دلت رو بزن
  • مهران IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    10 1
    کاش کسانی که اون نزدیک ها هستند، این پسر بی ادب را ادب کنند که فکر نکنه با یک زن غریبه و بی کس و کار طرف هست و هر غلطی دلش بخواد می تونه بکنه...من تصور میکنم حجب و حیای این خانم ( خداوند خودش پشت و پناهش باشد،انشاالله)اجازه نداده بیشتر بحث را باز کند و احتمال می دهم که مزاحمت و آزارهای این از خدا بیخبر بیشتر از چیزی هست که خانم بیان نمودند...
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    5 25
    چرا از این آهن ها مستقیما تو سر خود داعشی ها نمی افته که اصلا این اتفاقات رخ نده؟
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      3 2
      چون قرار بر هلاکت آنها است نه هدایتشان
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      2 1
      خورده عزیز ،تو نفهمیدی.والا داعشی که اروپا وامریکا درستش کردند وتغذیه همه جوره میشد،به این راحتی نابود نمیشد.
    • US ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 2
      ان شاءالله توی سرت بخوره تا جوابش رو بگیری
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 1
      اصولا کسانی براشون از این اتفاقات میفته که راه برای برگشتن دارن و جایی برای تلنگر دارن داعشیا رو اتش جهنم اون دنیا هم ادم نمیکنه
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      2 0
      دوست عزیز بعضیا با ۱تلنگر کوچیک‌ به خودشون میان.بنظر تو اونی که از سر جهل و بخاطر چرندیاتی که شبکه های های ماهواره تو سرش ریختن ۱چیزایی میگه با اونی که آگاهانه سر بچه های بیگناهو با ۱تکه شیشه میبره و با افتخار فیلم هم میگیره یکی هستن؟هر۲تاشون با ۱روش به راه میان؟دومی انسانیت رو دیگع در خودش کشته و بقول قرآن از چارپا هم گمراهتر و پست تر کرده خودشو
    • حسین IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 1
      این اهن ها به دست این شهید بزرگوار سینه کثیف حرامیان رو شکافت//////////بترس از اهی که بلند شود گاه گاهی
    • US ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 1
      در پاسخ به14:33 اگر هدف از خلقت انسان را توسط خدا درک کرده بودی این سوالات احمقانه را مطرح نمیکردی. طرح این سوال نشان میدهد که تو هنوز متوجه نشدی چرا این همه مشکلات و بیماری و سختی در دنیا وجود دارد. هرگاه که دین اسلام را مطالعه کردی و بدرستی درک کردی جواب همه این سوالات را میفهمی.
    • محمد IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      قوم بنی اسرائیل
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      1 0
      چرا پدر بچه درس خونیکه دوروز مشقشو انجام نده بشدت تنبیهش میکنه. چون دوسش داره ومیخاد عاقبت بخیر بشه .اما پسر بچه محله رو یه بار فقط نصیحت میکنه ودیگه هیچ کارش نداره چون میدونه ادم نمیشه .وکاریم به اخرتش نداره ولو اینکه براه هرزه بره.یه خورده فکر کن. خدا اون پسرو وخانواده رو دوسش میداشته که با اون ضربه اگاهش کرده.والا کاری بداعشی نداره .چون براه راست برو نیست . هرچه گناهش بیشتر وعذاب اخرتش بیشتر .ودرثانی خداوند جلو گناه کار وجنایتکارو نمیگیره .چون این عمل نقض غرض الهیست .چون هدف خداوند امتحان بندگانشه.دنیا مزرعه اخرته . تاچه بکاری .وبعدا دراون عالم برداشت کنی
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
      0 0
      طفلکی داعش انواع اقسام بلا سرش امد که محو شد!
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    5 1
    برخی مسیولین که تبدیل به اشراف شده اند اشراف در ایران هستند که برعلیه انقلاب کار میکنند. خدا انقلاب را از اشراف دور کند.
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    7 1
    صداسیمای ما الان باید برای مردم سوریه و عراق برنامه سازی کند عا یاد مدافعان حرم فراموش نشود. ولی صداسیما بزرگترین خائن به مدافعان حرم شده است. بعداز گذشت چندسال همین عربستان همه جا پرمیکند که مدافعان واقعی سوریه عربستان و ترکیه هستند. کارصداسیما از ترک فعل هم گذشته.
  • ماشاالله بختياري IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    11 1
    سلام عليكم اين عزيزان امانت شهدا هستن پيش ما مابايد به انها خدمت كنيم وازلطف كه خدا به ما كرده ممنون باشيم به خاطر در هواي تنفس ميكنيم كه انها تنفس ميكنند
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    3 3
    اقای مدیر بنیاد. بداد خانواده های مظلوم لشکر فاطمیون برسید
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
      3 1
      چی کار باید بکنند تا شما افغان ها راضی و خشنود شوید ؟ طلبکار که نیستی عزیزم.!
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    3 1
    شهدای حرم از مظلوم ترین شهدا هستند. در بین اینها فاطمیون واقعا مظلوم اندر مظلوم هستند. از نزدیک با یکی از اعضای فاطمیون برخورد داشتم آدم های خاص و مخلصی هستند.
  • علیرضا IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 1
    سلام من بر شهید عزیز افغان . فخر اسلام . چقدر برای گریه های فرزندان شهید گریستم . از همسر محترم شهید التماس دعا دارم . چقدر دوست داشتم راه این شهید را بروم . یا علی ع
  • ایرانی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    1 1
    سلام بر سالارشهیدا حضرت اباعبدالله وسلام بر تمامی شهدا ایرانی وافغانی شهدا زنده هستند و نزد پروردگار روزی میخورند شهدا زنده اند اونا ناظر اعمال ما هستند ماها باید خیلی مواظب رفتارمون باشیم
  • ناصر عباسزاده IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    2 1
    درود صلوات به همه خانواده های شهدا
  • هموطن GB ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۲
    1 1
    چرا لشکر فاطمیون و سپاه اجازه میدهند به این عزیزان صابر اینچنین ظلم شود. پناه بر خدا
  • KIAN71 IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 0
    دلم اینهمه بیمعرفتی گرفت. من بجای اون صاحبخونه شرمنده این خانم و سه دسته گلش شدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس