تنش‌زایی مقام‌های غربی حول برجام در آستانه سفر «انریکه مورا» به ایران

روزنامه گاردین نوشت: دولت رئیسی در ایران معتقد است آمریکا به هر قیمتی تحریم‌ها را حفظ خواهد کرد و مذاکره بی‌فایده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این روزنامه انگلیسی می‌نویسد: خطر مشخص است. ‌ترامپ به‌صورت خودسرانه توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را خراب کرد. ابراهیم رئیسی از زمان پیروزی در انتخابات، پیوستن به مذاکرات وین رد کرده، فعالیت هسته‌ای را افزایش داده و بازرسی‌های آژانس را محدود کرده است.

علی باقری که معاون وزارت خارجه شده، معتقد است برجام حقوق ملی ایران را نقض و استقلال کشور را تضعیف کرده است. رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران معتقدند که آمریکا مصمم به مهار ایران است و حتی اگر با همه تقاضاهای آنان موافقت شود، باز دلیلی برای حفظ تحریم‌ها خواهند یافت. ناظران انتظار دارند ایران شراکت راهبردی با چین را ادامه دهد که مشتاق نفت و گاز است.

ایران به طرز گسترده‌ای از جهش قیمت نفت منتفع خواهد شد و اقتصاد این کشور با وجود کرونا، نشانه‌هایی حاکی از بهبود اوضاع را بروز می‌دهد. دولت‌های منطقه‌ای نظیر لبنان که با کمبود ویرانگر انرژی روبه‌رو هستند نیز بیشتر به ایران وابسته می‌شوند. این نکته به لایه دوم راهبرد ایران‌ اشاره دارد: تلاش مصمم برای ‌ترمیم روابط با کشورهای جهان عرب.

امیرعبداللهیان اخیراً از سوریه و لبنان بازدید به عمل آورده و با مقامات امارات ملاقات کرده است. پس از ماه‌ها گفت‌وگو، ایران و سعودی، احتمالاٌ به زودی روابط دیپلماتیک محدود برقرار شود. در صورت پیروی سایر دولت‌های خلیج ‌فارس از فرآیند تحکیم روابط میان تهران- ریاض، احتمالاً ائتلاف منطقه‌ای ضد ایران که از سوی آمریکا و اسرائیل پشتیبانی می‌شود، دچار چالش می‌شود. با توجه به نگرش واشنگتن نسبت به منطقه و علی‌رغم توافق آبراهام، اسرائیل احتمالاً بیشتر از هر زمانی احساس آسیب‌پذیری می‌کند. 

بعید است دولت رئیسی مذاکرات وین را به‌صورت یکجانبه رها کند. این امر به نفع دشمنانش خواهد بود. در مقابل، هنگامی‌که ایران در نهایت به میز مذاکرات برگردد، شرایط سخت ‌تری نظیر «بهره‌مندی از مزایای اقتصادی قابل سنجش در ازای پایبندی به تعهدات» تعیین خواهد کرد. دولت ایران بر جدایی پرونده هسته‌ای از موضوعات منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک پافشاری خواهد کرد. ضمناً، در عین ادامه مذاکرات، قابلیت هسته‌ای ایران بی‌وقفه گسترش خواهد یافت. مسئول مستقیم زمین‌گیر شدن توافق هسته‌ای دولت آمریکاست. با توجه به رویکرد دوگانه آمریکا و ضعف اروپا، دولت جدید ایران در رویکرد خود بسیار جدی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • خسرو GB ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    علت دستپاچگی اصلاح طلبان در امضای مجدد فرجام نا فرجام تمام امید غرب است که در روزنامه های خودشان رئیسی را در این مدت کوتاه نا موفق نشان میدهند و نمی گویند چه بدبختی هایی را برای دولت سیزدهم بجا گذاشتند چون همگی آنها پول زیادی در داخل و خارج دارند و نگرانند چطوری خرج کنند شما را بخدا هر چه زودتر قانون از کجا آورده اید را به اجرا بگذاریدخواهید دید چطور بی سرو صدا مملکت را ترک خواهند کرد و اموال بجا مانده اصلاح طلبان سالها بودجه کشور را تامین خواهد کرد
  • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    4 0
    خدا احمدی نژاد را حفظ کند . اصلا تن به مذاکره ذلیلانه با امریکا نداد . چنان تحریمها را دور زده بود که باراک اوباما گفته بود که دیگر تحریمها فایده ای ندارد . و اتفاقا با احمدی نژاد در مورد کاغذپاره بودن بیانیه ها موافقتر هستم . هیچ کاری از تحریمها بر نمی امد . حیف شد ، روحانی با برجام چنان به ملت نامردی کرد که راههای گریز و ضد تحریم ایران را بست . و باعث فلاکت ایرانی ها شد . زبان دنیا را احمدی نژاد خیلی بهتر از بقیه می فهمید و سعی و تلاشش ستودنی است .
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    دقیقا هم همینه. آمریکای خونخوار پایبند به هیچی نیست
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    مذاکره با غرب تا حالا چه سودی برای ایران داشت هر موقع غرب از تقابل با ایران عاجز مانده است به مذاکره رو می آورد آمریکا و اروپا قصد دارد ایران را در تله مذاکرات نگه دارند تا با تحریم های ابدی مرتب از ایران امتیاز بگیرند معلوم نیست چرا ایران به مذاکره علاقه نشان می دهد و به گزینه های جواب داده شده دیگر در تقابل با غرب بسنده نمی کند
  • آگاه IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    خدایا شکرت که دشمنان ما را از احمق ترین ها آفریدی! حماقتهای امریکا و در مقابل هوشیاری و هوشمندی و تعهد مسئولین فعلی ما باعث شده روز بروز پیروزتر شویم و دشمنان هر روز به شکست نزدیکتر شوند.
  • حسین حسین زاده فومنی DE ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    توصیه اینجانب به دولت محترم مردمی و دستگاه دیپلماسی این است به خاطر اینکه بهانه به دشمن و بد خواهان داخلی ندهیم حتما حتما مذاکرات را با قدرت دنبال نمائید اما قطعا بدانید آمریکا هرگز آب گوارای رفع تحریم ها را بر حلقوم ملت ایران نمی گذارد پائین برود و طعم شیرین لغو همه تحریم ها را بچشیم . بنا براین خردمند باشید و در مذاکرات به ظاهر امر نگاه نکنید مدبرو مدبر و مشرف به امور محوله و معوقه باشید . آنان به جهت اینکه هزاران سیلی از انقلاب اسلامی خورده اند و رسوای عالم شده اند و در واقع همواره در برابر ایران عزیز مفتضح و شکست خورده اند و ایران توانسته با قدرت معنوی و نفوذ منطقه ای خاور میانه بزرگ را تشکیل بدهد لذا دائم در امر مذاکره بهانه تراشی نموده و مسائل دیگر را ربط می دهند و می خواهند امتیاز گیری کنند که صد البته کور خوانده اند . ما بایستی با ابتکار عمل و اتخاذتصمیم بهتر و برنامه مدون پایدار و لا متزلزل موضوع اشکال فرا تحریمی را به شدت دنبال نمائیم و کشور را در ابعاد مختلف علی الخصوص اقتصادی به شیرین ترین مرتبه اعلی هدایت کنیم . کشور های چین و روسیه و هند و پاکستان و افغانستان و عراق و سوریه و لبنان و ونزوئلا و ارمنستان و عمان و قطر و ........ و بازارآزاد بالاترین فرصت را برای ایران فراهم کرده و با التفات به ظرفیت های بی حد واندازه موجود تا بتوانیم خودمان را از گزند مار افعی تحریم که دشمنان قسم خورده ایجاد کرده اند مصون سازی نمائیم . وما می توانیم و می توانیم و می توانیم چرا که در عرصه میدان آنرا به اثبات رسانده ایم . تلاش شبانه روزی و مجاهدت بی وقفه و زحمات صادقانه و کار موثر و نتیجه بخش می تواند دشمن را قویا پشیمان و به تسلیم وا دارد . هر چند این خناسان هرگز برای مهار انقلاب و امحای اهداف نظام ساکت نخواهند نشست .
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    هدف امریکا از هر مذاکره تسلیم طرف مقابل بطور کامل است. چون می خواهد قدرت مطلق در دنیا باشد و دنیا نوکر او را بکنند. باید ما هم اسلحه اتمی و لیزی و مغناطیسی و0000 داشته باشیم . امریکا حتی به ملت خود نیز رحم نمی کند.
  • ایراندوست IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    2 0
    آمریکا به هیچوجه نمیخواهد تحریمها را بردارد بنابراین هیچوقت به برجام باز نمیگردد ولی اینطور وانمود میکند که میخواهد برگردد تا ما هم فریب بخوریم و تعهداتمان را دوباره انجام دهیم و برجام دومرتبه به طور یکطرفه فقط توسط ایران انجام شود. در نتیجه تا زمانیکه آمریکا رسما ورودش را به برجام اعلام نکرده و تمام تحریمها را یکجا برای همیشه لغو نکرده و خسارات چند صد میلیاردی ما را پرداخت نکرده ما نباید کوچکترین حرکتی در جهت انجام تعهدات انجام دهیم . اگر هم به حرف مفت زدن ادامه دادند بلافاصله فیتیله غنی سازی را بکشیم بالاتر مثلا 75% ....خلاص.....
  • ایراندوست IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    یادم رفت یک مطلب بسیار مهم را یادآوری کنم و آن اینست که رذل تر و پست تر و نامرد تر از آمریکائی ها فقط خود آمریکائی ها هستند و بس !
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس