ادامه تظاهرات در سودان/ کشته شدن ۲ معترض

منابع سودانی با اشاره به ادامه تظاهرات در این کشور از کشته شدن دو تظاهرات کننده در پایتخت این کشور خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از المیادین، منابع بیمارستانی در سودان از کشته شدن دو تظاهرات کننده به دست نظامیان در این خارطوم پایتخت این کشور خبر دادند.

این منابع اعلام کردند: دو تظاهرات کننده در منطقه ام درمان در خارطوم در تیراندازی نیروهای شورای نظامیان حاکم، کشته شده اند.

لازم به ذکر است، ارتش سودان صبح روز دوشنبه، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر و چند عضو کابینه این کشور را بازداشت کرد. پس از آن، البرهان که ریاست شورای حکومتی انتقالی این کشور را بر عهده دارد، طی یک سخنرانی تلویزیونی، از اعلام وضعیت بحرانی و انحلال دولت سودان خبر داد.

روز گذشته نیز، رسانه‌های سودانی از آزاد شدن حمدوک و انتقال وی و همسرش به منزل خود خبر دادند.

لازم به ذکر است، دولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه‌های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد. ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش‌های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تاکنون نظامیان بر سر قدرت بوده‌اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است. سودان تجزیه می‌شود همانگونه که جنوب آن با توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی به بهانه حل بحران اقتصادی تجزیه شد. آنها یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها در راستای تکمیل تجزیه سودان و تکرار جنگ جنوب در همه استان‌های این کشور و حمایت از حرکت‌های جدایی طلبانه حرکت می‌کنند

رای الیوم در مطلبی با اشاره به تحولات سودان آورده است که سودانی از زمان که هویت عربی و اسلامی خود را از دست داد و به جبهه آمریکا و اسرائیل پیوست در بی ثباتی به سر می‌برد.

این رسانه می‌نویسد: پس از سرنگونی عمر البشیر احتمال می‌رفت که سودان به سمت امنیت و ثبات حرکت کند و از بحران اقتصادی خارج شود اما عکس این موضوع رخ داد و شورای نظامی حاکم بلامنازعه شد.

رای الیوم در ادامه به افتادن سودان در ورطه جنگ یمن و نابودی همه میراث عربی و اسلامی اشاره کرده است و اینکه در دام باج گیری رژیم صهیونیستی و عادی سازی روابط با این رژیم گرفتار شده است.

این رسانه می‌نویسد: ما وارد جزییات بحران کنونی نمی‌شویم به ویژه پس از ورود جفری فلتمن فرستاده آمریکا به سودان که معروف به داشتن طرح‌های تجزیه طلبانه در کشورهای عربی و بی ثباتی در آن است.

رای الیوم نوشت: آنچه سودان نیاز دارد رهبران غیرنظامی مورد حمایت افراد شریف ارتش این کشور است که مردم دار باشند و از خواسته‌های عادلانه و مشروع مردمی حمایت کنند و حامی آزادی و دموکراسی و مبارزه با فساد باشند.

این رسانه در ادامه با اشاره به خوابی که رژیم صهیونیستی و آمریکا برای سودان دیده اند، آورده است: سودان تجزیه می‌شود همانگونه که جنوب آن با توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی به بهانه حل بحران اقتصادی تجزیه شد. آنها یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و مزدوران آنها در راستای تکمیل تجزیه سودان و تکرار جنگ جنوب در همه استان‌های این کشور و حمایت از حرکت‌های جدایی طلبانه حرکت می‌کنند.

رای الیوم ضمن انتقاد و حمله شدید به نظامیان حاکم در سودان یعنی عبدالفتاح البرهان و محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، نوشت: انقلاب سودان با نابودی همه فاسدان باید ادامه یابد. از کدام حاکمیت سخن می‌گویند در حالی به دیکته‌های سازشکاران عرب گوش می‌دهند و در آغوش اسرائیلی‌ها افتاده اند؟ از کدام حاکمیت سخن می‌گویند هنگامی که ارتش سودان را به جنگ یمن در ازای دریافت پول حرام آغشته به خون برادران یمنی وارد کردند، همان پولی که به جیب فاسدان و مقامات عالی رتبه ارتش سودان می‌رود و قربانیان آن هم سربازان شریف و فریب خورده هستند که شاهد بازگشت این سربازان درتابوت به سودان هستیم؟

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس