بیماری التهاب روده موجب اختلال در کدام عضو بدن دارد؟

تحقیقات جدید روی موش‌ها نشان می‌دهد که اختلال ارتباط بین روده و مغز بر سلامت روان بیماران مبتلا به التهاب روده تاثیر می گذارد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال نیوز تودی، حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده دچار افسردگی، اضطراب یا هر دو هستند.

نتایج یک مطالعه جدید بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که اختلال در ارتباط بین روده و مغز ممکن است تا حدی مسئول بروز این مشکلات در سلامت روان باشد.

بیشتر بخوانید

رازیانه؛ گیاهی که درمان دردهای گوارشی‌تان می‌شود

بیماری التهاب روده شامل التهاب مزمن در روده هاست. دو نوع التهاب روده وجود دارد: «بیماری کرون» که می‌تواند هر قسمتی از دستگاه گوارش را درگیر کند و «کولیت اولسراتیو» که فقط روده بزرگ و راست روده را درگیر می‌کند.

علائم این بیماری شامل اسهال مداوم، درد شکم، کاهش وزن و خستگی است.

درد و ناراحتی که برخی افراد مبتلا به برخی بیماری‌های مزمن تجربه می‌کنند، خطر ابتلاء به بیماری‌های سلامت روان را افزایش می‌دهد. با این حال، به نظر نمی‌رسد که این مسئله فقط باعث مشکلات سلامت روان در این گروه از بیماران می‌شود.

دکتر «جرارد هونیگ»، سرپرست تیم تحقیق از بنیاد کرون و کولیت در نیویورک، گفت: «در حالی که تأثیر کلی این بیماری بر کیفیت کلی زندگی بدون شک نقش مهمی در تحریک اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به التهاب روده ایفا می‌کند، اما شواهد فزاینده‌ای مبنی بر ارتباط مستقیم بیولوژیکی بین التهاب ناشی از این بیماری و بیماری‌های عصبی روانی وجود دارد».

به گفته محققان، احساس استرس، اضطراب یا افسردگی می‌تواند علائم جدیدی را در روده ایجاد کند. یک مطالعه جدید منتشر شده اکنون نشان می‌دهد که بیماری التهاب روده با ایجاد اختلال در محور روده-مغز به طور مستقیم بر مغز تأثیر می‌گذارد.

محور روده-مغز یک کانال ارتباطی دوطرفه بین روده و سیستم عصبی مرکزی است. میکروارگانیسم‌هایی که در روده زندگی می‌کنند نقش برجسته‌ای در رابطه دارند.

مطالعه جدید نشان داد که التهاب در روده ممکن است دروازه مهم در این سیستم ارتباطی را که تبادل سیگنال بین خون و مایع مغزی نخاعی را کنترل می‌کند، ببندد و این واکنش، احتمالاً به منظور جلوگیری از گسترش التهاب به مغز است.

نتایج این تحقیق نشان داد که در مدل موش‌های مبتلا به التهاب روده، بسته شدن این دروازه، حافظه را مختل کرده و باعث اضطراب می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس