کد خبر 1292030
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
دو بازوی اصلی اتحادیه اروپا وارد تنش شدند - کراپ‌شده

پارلمان اروپا با شکایت از کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی این نهاد را به بی‌عملی در برابر کشورهای ناقض قوانین اتحادیه اروپا متهم کرد.

به گزارش مشرق، پارلمان اروپا، که بازوی قانون‌گذاری اتحادیه اروپا محسوب می‌شود روز جمعه از کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی این نهاد شکایت کرد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد، از آنجا که کمیسیون اروپا مقررات جدید برای تنبیه ناقضان حاکمیت قانون در میان کشورهای عضو را عملی نکرده است، پارلمان اروپا شکایتی را به دیوان عدالت اروپا ارائه کرده است.

این مقام اروپایی همچنین در پیامی توئیتری نوشت: «اکنون از کمیسیون اروپا انتظار اقدام عملی داریم. اکنون کلمات به اقدام عملی تبدیل شده‌اند».

روز چهارشنبه دیوان دادگستری اتحادیه اروپا دولت لهستان را به دلیل نادیده گرفتن حکم این دیوان برای به تعلیق درآوردن «اتاق انظباطی دیوان عالی» این کشور به روزانه یک میلیون یورو جریمه محکوم کرد.

این تنش‌ها از ماه گذشته و زمانی آغاز شد که دادگاه قانون اساسی لهستان طی حکمی اعلام کرد، قوانین این کشور بر قوانین اتحادیه اروپا تقدم دارد.

در این حکم آمده است، در صورتی که قوانین وضع شده توسط اتحادیه اروپا با قوانین داخلی لهستان تناقض داشته باشند، قوانین لهستان دارای اولویت خواهند بود.

«متیوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان در آن زمان گفت: «ما نیز حقوقی مشابه دیگر ملت‌ها را داریم. می‌خواهیم به این قوانین احترام گذاشته شود. ما مهمانی ناخوانده در اتحادیه اروپا نیستیم و از این رو، موافق نیستیم که ما را کشوری درجه دو تلقی کنند».

موارویتسکی همچنین در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده است تهدید کرد دولتش «از حقوق ما با هر سلاحی که در دسترس باشد دفاع خواهد کرد».

او در این مصاحبه به اتحادیه اروپا درخصوص برانگیختن «جنگ جهانی سوم» از طریق ممانعت از دسترسی ورشو به صندوق‌های مالی بروکسل هشدار داد.

«الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک در واکنشی، به مقامات لهستان درخصوص استفاده از اتحادیه اروپا به عنوان «ماشین پول نقد» برای توسعه اقتصادی هشدار داد.

دی کرو خطاب به ورشو گفت: «نمی‌توانید این همه پول به جیب بزنید اما از پذیرش ارزش‌های [اتحادیه اروپا] خودداری کنید».

او همچنین خطاب به موراویتسکی گفت، ورشو باید به استقلال قضایی و ارجحیت قوانین اتحادیه اروپا احترام بگذارد.

دی کرو گفت، موراویتسکی «با به راه انداختن جنگ با شرکای اروپایی با دلایل سیاسی داخلی، در حال بازی با آتش است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 1
    با این حساب احتمال دو تکه شدن اروپا هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس