اسقف اعظم صربستان:روابط باایران برای کلیسای ارتدوکس اهمیت بنیادین دارد

اسقف اعظم کلیسای ارتدکس صربستان در ملاقات با سفیر کشورمان در بلگراد گفت: تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران برای کلیسای ارتدوکس صربستان از اهمیت بنیادین برخوردار است.

به گزارش مشرق، اسقف «پورفیریه» روز پنجشنبه در ملاقات با «رشید حسن پور» افزود: ایران با توجه به سابقه کهن تمدنی، جایگاه بی بدیلی در ساخت و ایجاد تمدن بشری داشته و برای ما مایه افتخار است که امروز مهمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد هستیم.  

اسقف اعظم کلیسای ارتدکس صربستان با اشاره به اظهارات سفیر کشورمان مبنی بر اهمیت توسعه و ارتقای همکاری های همه جانبه ایران با جمهوری صربستان به گسترش همکاری بین دو بلگراد و تهران در عرصه های مختلف از جمله فرهنگی و گردشگری اشاره کرد.  

وی افزود: امروز قدرت های استکباری و زورگوی جهان نه تنها امنیت فیزیکی و جانی بشریت را به خطر انداخته اند، بلکه در صدد هستند که با تحمیل ایدئولوژی خود هویت دینی و روح  ملت های  آزاد جهان را دچار استحاله کرده و در نهایت از بین ببرند. لذا از پیشنهاد سفیر جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل نشست های کارشناسی با حضور نمایندگان دو طرف جهت تنظیم جزییات و تحقق این پیشنهاد استقبال و آمادگی خود را در این باره اعلام می کنم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز در این نشست گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد و مصمم به توسعه و ارتقای همکاری های همه جانبه با جمهوری صربستان است و در این رهگذر نقش همکاری های فرهنگی دو کشور در ابعاد مختلف بسیار موثر، تعیین کننده و برجسته است.

وی تاکید کرد: روابط دو کشور طی ماه های اخیر تحولات مثبت و سازنده ای را تجربه کرده و امیدواریم در آینده شاهد تحولات بهتر و بیشتر باشیم. سفر «آلکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان به ایران در صدر این تحولات قرار دارد.

حسن پور افزود: ادیان نقش کلیدی در برقراری صلح و تفاهم و در جهان دارند. تشدید افراطی گری ها، خشونت ها و درگیری های متعدد نظامی در جهان امروز بیانگر این حقیقت است که تنها راه نجات جامعه بشری بازگشت به معنویت و ارزش های انسانی می باشد که پیام مشترک همه ادیان است.

وی در ادامه اظهار کرد: در این راستا جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده است منادی و پیشتاز همسویی، همدلی و اتحاد باشد و قویا از برگزاری گفت و گوهای بین ادیانی و فرهنگی حمایت می کند. بنابراین آمادگی داریم دور دوم گفت و گوی ادیانی با کلیسای ارتدوکس صربستان را در تهران برگزار کنیم.

«محمدتقی بختیاری» سرپرست رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان در صربستان که در این نشست حضور داشت، نیز ضمن معرفی مرکز گفت و گوی بین ادیان و فرهنگ های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: دور اول گفت و گوی بین ادیانی با دانشکده الهیات در بلگراد در سال ۱۳۹۵ برگزار شد و از برگزاری دومین دور گفت و گو در سطح کلیسای ارتدوکس صربستان و جمهوری اسلامی ایران در تهران استقبال می کنیم و موضوع پیشنهادی برای دور دوم گفت و گوها می تواند " ادیان و سلامت جامعه در جهان پس از کرونا" باشد.  

وی همچنین امضای یک تفاهم نامه بین کلیسای ارتدوکس صربستان  و مرکز گفت و گوی بین ادیان جمهوری اسلامی ایران در راستای نظام بخشیدن به گفت و گوهای دینی دوجانبه را پیشنهاد کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 0
    وحدت بین ادیان و بین اخوانی همیشه برکت دارد
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    وحدت خوب است. به شرط انکه صربهای جنایتکاری که مسلمانان را کشتار کردند را به دادگاه معرفی کنند و به مسلمانان خسارت بدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس