سخنگوی کاخ سفید

سخنگوی کاخ سفید شامگاه چهارشنبه به اظهارات تازه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات وین واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به اظهارات جدید مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات برجام واکنش نشان داد.

سخنگوی کاخ سفید در در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه واکنش کاخ سفید به اظهارات مذاکره‌کننده ایران درباره آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین چیست، گفت: «آنها طی روزها یا هفته‌های گذشته هم اظهارات مشابهی مطرح کرده‌اند.

وی اضافه کرد: «تعهد ما کماکان در پیش گرفتن مسیر دیپلماتیک است. اینکه دور بعدی مذاکرات چه زمانی خواهد بود را به عهده مذاکره‌کنندگان واگذار می‌کنم. چارچوب مد نظر ما کماکان پایبندی در برابر پایبندی است و اینکه گام‌های بعدی باید چه باشند را به مذاکره‌کنندگانمان و اروپایی‌ها واگذار می‌کنیم.»

ساعاتی قبل‌تر، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به منظور گفت‌وگو با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل حضور دارد، عصر امروز (چهارشنبه) در توئیتی درباره مذاکرات امروزش با انریکه مورا نوشت: گفت‌وگوی جدی و سازنده‌ای با انریکه مورا درباره عناصر ضروری مذاکرات موفق داشتم.

وی افزود: توافق کردیم پیش از پایان ماه نوامبر مذاکرات را آغاز کنیم. تاریخ دقیق هفته بعد اعلام خواهد شد.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به بروکسل سفر کرده است، در مقر اتحادیه اروپا با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی این اتحادیه دیدار و در خصوص لغو موثر تحریم ها و پایبندی سایر طرف‌ها به تعهدات خود رایزنی کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد: آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم‌ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف‌های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران خواند.

در این ملاقات دو طرف موانع اصلی مذاکرات پیش رو را مرور کرده و توافق کردند مذاکرات را در ماه نوامبر شروع کنند.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز امروز (چهارشنبه) در نشستی خبری در تهران درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: مذاکرات هسته‌ای را از دو هفته پیش در تهران کلید زدیم و گفت‌وگو بین آقای باقری معاون سیاسی وزیر خارجه و آقای انریکه مورا شروع شد و امروز آقای باقری در بروکسل است برای تکمیل آن گفت‌وگوها. ما با آقای انریکه مورا و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا درباره این گفت‌وگو می‌کنیم که زمانی وارد مذاکره جدید با ۱+۴ خواهیم شد، چگونه مذاکره و چگونه در مسائل تمرکز کنیم که اولا همه طرف‌ها بدون فوت وقت و در اولین زمان ممکن به تعهدات کامل خودشان در برجام برگردند و ثانیا برگشتن آنها به برجام، آورده خیلی مهمی برای ما در جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.

وزیر خارجه بیان کرد: چگونه همه طرف‌هایی که به تعهداتشان در برجام برمی‌گردند نشان خواهند داد که تحریم‌های ذیل برجام درباره ایران به صورت کامل برداشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم از نقطه بن بست مذاکرات وین وارد مذاکرات وین شویم، ولی فرمتی که در مذاکرات وین شکل گرفته را قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی از گفت‌وگوهای امروز آقای باقری با آقای مورا و مسئولان اتحادیه اروپا درباره این‌که در چه تاریخی وارد گفت‌وگو و مذاکره با ۱+۴ شویم، تصمیم می‌گیریم. ولی دیر نخواهد بود و بزودی این اتفاق خواهد افتاد و با ۱+۴ گفت‌وگوها را از سر می‌گیریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    راستی آزمایی یادتون نره.اول لغو‌ همه تحریم ها و تعهد امریکا به خارج نشدن دوباره از برجام(همان بدبوی متعفن و خسارت محض)، بعد سه ماه راستی ازمایی توسط ما، بعد انجام تعهدات..
  • احمد IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    0 0
    آمریکا که از برجام خارج شده خیلی بی جا می کند به دنبال انجام مداکرات است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس