بالا گرفتن تنش در اروپا؛ بلژیک: لهستان با آتش بازی می‌کند

نخست‌وزیر بلژیک با متهم کردن لهستان به استفاده از ماشین پول نقد، در واکنش به اظهارات همتای لهستانی خود درباره جنگ جهانی سوم گفت، ورشو با آتش بازی می‌کند.

به گزارش مشرق، کشور بلژیک به‌عنوان عضو بنیان‌گذار اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به لهستان درخصوص منازعه بر پذیرفتن قوانین این بلوک هشدار داد.

به نوشته وبگاه «یاهو نیوز»، «الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک به مقامات لهستان درخصوص استفاده از اتحادیه اروپا به عنوان «ماشین پول نقد» برای توسعه اقتصادی هشدار داد.

دی کرو خطاب به ورشو گفت: «نمی‌توانید این همه پول به جیب بزنید اما از پذیرش ارزش‌های [اتحادیه اروپا] خودداری کنید».

او همچنین خطاب به «متیوش موراویتسکی» همتای لهستانی خود گفت، ورشو باید به استقلال قضایی و ارجحیت قوانین اتحادیه اروپا احترام بگذارد.

دی کرو گفت، موراویکی «با به راه انداختن جنگ با شرکای اروپایی با دلایل سیاسی داخلی، در حال بازی با آتش است».

موارویتسکی در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شده است تهدید کرد دولتش «از حقوق ما با هر سلاحی که در دسترس باشد دفاع خواهد کرد».

نخست‌وزیر لهستان در ادامه گفت، کشورش قادر است با وتوی لوایح پارلمان اروپا، برنامه‌های جاه‌طلبانه اتحادیه اروپا درخصوص کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای را مختل کند.

او در این مصاحبه به اتحادیه اروپا درخصوص برانگیختن «جنگ جهانی سوم» از طریق ممانعت از دسترسی ورشو به صندوق‌های مالی بروکسل هشدار داد.

این تنش‌ها از ماه گذشته و زمانی آغاز شد که دادگاه قانون اساسی لهستان طی حکمی اعلام کرد، قوانین این کشور بر قوانین اتحادیه اروپا تقدم دارد.

در این حکم آمده است، در صورتی که قوانین وضع شده توسط اتحادیه اروپا با قوانین داخلی لهستان تناقض داشته باشند، قوانین لهستان دارای اولویت خواهند بود.

موراویکی در آن زمان گفت: «ما نیز حقوقی مشابه دیگر ملت‌ها را داریم. می‌خواهیم به این قوانین احترام گذاشته شود. ما مهمانی ناخوانده در اتحادیه اروپا نیستیم و از این رو، موافق نیستیم که ما را کشوری درجه دو تلقی کنند».

با این حال دیوان دادگستری اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) دولت لهستان را به دلیل نادیده گرفتن حکم این دیوان برای به تعلیق درآوردن «اتاق انظباطی دیوان عالی» این کشور به روزانه یک میلیون یورو جریمه محکوم کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    لهستان فهمیده بعد راه اندازی خط لوله نورد استریم 2 لهستان تاریخ مصرفش برای اروپا به سر خواهد آمد تلاش های اخیر لهستان برای دوری از اروپا گرچه خوب اما دیر هنگام است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس