کد خبر 1289699
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
ادعای شکست خورده آمریکا در ملت سازی؛ از ویتنام تا عراق و افغانستان

بهانه آمریکا برای توجیه مداخله نظامی در کشورهای مختلف، یعنی ایجاد ملت سازی، شکست‌های مکرر و پر هزینه‌ای را برای واشنگتن رقم زده است.

به گزارش مشرق، پایگاه تحلیلی «نشنال اینترست» در یادداشتی به موضوع ادعای ملت سازی آمریکا برای توجیه مداخله نظامی اش در کشورهای مختلف پرداخته و تاکید می‌کند که «واشنگتن» از ویتنام گرفته تا افغانستان و عراق بارها نشان داده که در ملت سازی ناکام بوده است.

بیشتر بخوانید:

خلیلزاد: میان آمریکا و طالبان اعتمادی وجود ندارد

یادداشت با اشاره به گستردگی و ابعاد شکست بزرگ و غیرقابل کتمان اشغالگری ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان و بی کفایتی این کشور در ملت سازی در گستره غرب آسیا، نوشت، حتی ۲.۳ تریلیون دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی و جان بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نظامی آمریکایی نتوانست فرآیند ملت سازی ادعایی آمریکا در افغانستان را به نتیجه برساند.

بیشتر بخوانید:

وقتی آمریکایی‌ها در یک روز ۲ بار سورپرایز می‌شوند

این در حالی است که داستانی مشابه در عراق وجود دارد و صرف ۲ تریلیون دلار و جان ۴ هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی، منجر به رای پارلمان عراق مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از آن در پی تشدید حملات موشکی، خمپاره‌ای و پهپادی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق شد.

یادداشت در ادامه به استقرار ۹۰۰ نظامی آمریکایی در سوریه اشاره کرده و نوشت، الگوی شکست ملت سازی آمریکا در سوریه نیز روند مشابهی دارد.

در همه کشورهای نامبرده، آمریکا نتوانست دولتی دوستدار خود برسر کار بیاورد و بهتر است به جای تلاش بیهوده، جلوی ضرر بیشتر را بگیرد.

نویسنده یادداشت همچنین به دروغین بودن بهانه آمریکا برای ادامه حضور در عراق پرداخته و تاکید کرد، مشکل آمریکا در عراق وجود گروه «داعش» نیست؛ زیرا احیای احتمالی این گروه بیشتر از آن که برای آمریکا مخاطره داشته باشد، برای ترکیه، سوریه و روسیه خطرناک است و اساسا منطقه، امکانات لازم را برای مقابله با داعش دارد؛ بنابراین دلیل مهم اصرار آمریکا برای ادامه حضور در عراق، تامین امنیت اسرائیل است.

در پایان یادداشت آمده است، باید توجه داشت که در پایان این داستان، آمریکا و نه کشورهای دیگر عامل خارجی در غرب آسیاست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس