دیدار

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی گام‌های مثبت بیشتر و تسهیل تردد کامیون‌های ایرانی در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان را خواستار شد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان امروز (شنبه) اول آبان ماه در یک گفت‌وگوی تلفنی در خصوص روابط دوجانبه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

آزادی  ۲ راننده ایرانی اقدامی سازنده بود

امیرعبداللهیان در این مکالمه با اشاره به تماس‌های سازنده اخیر دو وزیر، از آزادی ۲ راننده ایرانی بازداشتی در جمهوری آذربایجان تمجید کرده و این اقدام را اقدامی سازنده توصیف کرد که می‌تواند فضای لازم را جهت حل و فصل سوءتفاهمات فراهم کند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه ۲۹ مهر ماه از آزادی ۲ راننده ایرانی بازداشت شده در جمهوری آذربایجان خبر داد و اعلام کرد: ۲ شهروند ایرانی و ۲ راننده ایرانی که چندی پیش توسط پلیس جمهوری آذربایجان بازداشت شده بودند بعد از رایزنی‌های وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک و بعد هم رایزنی تلفنی با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و کارهای اداری انجام شده، صبح امروز آزاد و تحویل سفارت جمهوری اسلامی ایران شدند و الان هم در حال آماده سازی برگه عبور هستند برای این‌که بلافاصله وارد خاک ایران شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی گام‌های مثبت بیشتر و تسهیل تردد کامیون‌های ایرانی در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان را خواستار شد.

امیرعبداللهیان در این تماس بر لزوم اتخاذ رویکردی مثبت و نگاه دو کشور به آینده تأکید کرده و فعال‌سازی هرچه سریع‌تر کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

ایران مصمم به توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دوجانبه با جمهوری آذربایجان

‌وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس خاطرنشان کرد که ایران مصمم به توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دوجانبه با جمهوری آذربایجان است.

‌جیحون بایرامف وزیر امور خارجه آذربایجان هم در این گفت‌وگوی تلفنی با استقبال از گام‌های مثبت دو کشور برای حل و فصل سوءتفاهمات، آزادی دو راننده ایرانی و دستور نهادهای ذیربط در ایران در خصوص قوانین تردد مرزی را پیامی از سوی دو طرف در جهت حل سوءتفاهمات خواند.

وزیر خارجه آذربایجان همچنین تعریف پروژه‌های مشترک اقتصادی بین دو کشور را دارای آثاری مثبت توصیف کرده و فعال‌سازی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را خواستار شد.

‌ در پایان این تماس، دو طرف در خصوص  ادامه رایزنی‌ها توافق کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۰ مهر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ضمن تأکید بر رفع مشکل تردد ترانزیتی کامیون‌ها، گفت: دو کشور باید مانع سوءتفاهم در مناسبات فیمابین شده و شایسته است به سرعت روابط خود را در مسیر درست و رو به رشد ادامه دهند.

جیحون بایراموف هم پیشنهاد کرد مقامات گمرک دو کشور برای حل مشکلات ترانزیت کالاهای ایرانی گفت‌وگو کنند و بر پیگیری  آزادی دو راننده کامیون ایرانی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با همتای آذربایجانی در خصوص تسهیل ترانزیت و تردد کامیون‌های ایرانی و همچنین برخی موضوعات کنسولی از جمله دو راننده ایرانی که در بازداشت پلیس جمهوری آذربایجان هستند، با همتای آذربایجانی رایزنی کرد و توافق شد این موضوع در تماس بین دو طرف حل و فصل شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    6 2
    احتمال درگیری ترکیه با یونان خیلی زیاد است.
    • خردوغان IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 1
      این کارها جسارت می‌خواد که در وجود خردوغان نیست دست زدن به چنین حماقتی مساوی با فروپاشی و تجزیه ترکیه زیرا سالهاست انگلیس و امریکا بدنبال پیاده کردن این طرح در منطقه هستند . بزودی نتیجه حماقت علیف قاچاقچی قمارباز حاکم باکو هم مشخص خواهد شد .
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 1
      انشاالله خداوند نوادگان جاه طلب متوهم و بی خرد عثمانی را مشغول خود بگرداند .. رجب خدای پانترکیست ها برای حفظ و بقای خودش احتیاج دارد در مرزهای ترکیه تشنج تولید کند ولی بی، فایده است رجب رفتنی است
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 1
      ترکیه در تمام نیم قرن گذشته ثابت کرده جرات جنگ نداره و فقط نوچه هستش . تو ماجرای عراق و سوریه هم چون میدونه فعلا این دوکشور توان ماسخگویی ندارن پررویی میکنه . یکم سوریه و عراق مستقل بشن و جون بگیرن تورکا وا میدن
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    4 2
    فارس ها باید احترام و تکریم و مودبانه صحبت کردن رو یاد بگیرن فکر کردن داخل ایران که زبان فارسی رو به تورکا تحمیل کردن حتما میتونن به زور هم به دولت آزربایجان هم زور بگن، اسلام و شیعه هم بهانه ای شده دست این پان فارسیسم های ضد دین
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 1
      والا فارس هرچی مودبه و اهل مدارا پان تورک های نخود مغز فکر کردن خبریه . خود پان تورک های اصیل که اصلا دنبال این حرفا نیستن فقط امثال تو پیاده نظاماشون یکم زر زر میکنن . درضمن اسلام و تشیع ربطی به خواسته های ملت ها نداره . دعوای نژادی رو به اسلام مرتبط نکن . ایدئولوژی هم که ندارین .
  • مقدس IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 1
    جناب دکتر امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه ، بزرگوار لطفا و خواهشا با اقتدارتمام با این ارازل و اوباش حاکم در باکو مذاکره نمائید و حواستان را خوب جمع کنید رژیم فاسد پوسیده نامشروع آلت دست تکفیریها و صهیونیست های باکو قابل اعتماد نیست به هیچ مرام و منطق و توافقات و انسانیت پایبندی ندارد ، حاکم باکو فقط یک قاچاقچی قمارباز حیله گر شغال صفت هست ،، دقت فرمائید نشانه ها و اخبار خطرناکی از حوادث و اتفاقات در آینده نزدیک پیش بینی میگردد ،( هشدار هر دو پیام فارسی اسنودن دقیقا مربوط به رفتار همین حکومت پوسیده جعلی باکو و نو‌عثمان گرائی اردوغانیست هست ) .
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    4 0
    هیچی، یه نرمش قهرمانانه دیگه نشون دادیم
  • محمدایوب IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 1
    آقای عبداللهیان تا با اروپا وامریکا حرف نزنی از نظر غربگدایان کاری نکردی وکار بلد نیستی. کاسه گدایی را برندارید. وبا کری. ومادام کوری از نوه هات صحبت نکنید. وتو هتل کوبورگ. با نردبان آمریکایی قدم نزنی منتهی اون ازت نره بالا مثل ظریف کاری نکردی. خانم امانی میاد میگه تا کاری نکنه من احساس کنم. کار بلد نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس