محدودیت ورود کشتی‌های چینی به بنادر ایران تکذیب شد

دبیرکل انجمن کشتیرانی با تکذیب محدودیت ورود کشتی‌های چینی به بنادر ایران، گفت: به جز رژیم صهیونیستی ورود کشتی سایر کشورها به ایران آزاد است.

به گزارش مشرق، مسعود پل‌مه، در پاسخ به این پرسش آیا ورود کشتی‌های چینی به بنادر ایران ممنوع است، اظهار کرد: ممنوعیت ورود کشتی‌های چینی با پرچم این کشور به بنادر ایران را قویا تکذیب می‌کنم، هیچگونه ممنوعیت و محدودیتی برای کشتی‌های کشور چین به بنادر کشورمان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که نه تنها چین، بلکه هیچ کشوری به استثنای رژیم اشغالگر قدس که اساسا چنین کشوری را به رسمیت نمی شناسیم هر کشتی که بخواهد به بنادر جمهوری اسلامی ایران وارد شود -چه برای تخلیه بار  و چه بارگیری بار از بنادر ایران- مطابق نظامات حقوق بین‌المللی و دستورالعمل‌های حوزه فعالیت‌های بندری و دریایی ورودش آزاد است.

بیشتر بخوانید:

تأمین ۹۵ درصد سوخت کشتیرانی در داخل کشور

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود کشتی‌های چینی به دلیل همان ممنوعیت به بنادر امارات می‌روند و از آنجان بار به سمت ایران ترانشیپ می‌شود،‌ افزود: معمولا در مناطق دریایی بنادر هابی وجود دارد؛ این بنادر از نظر امکانات، تجهیزات، شرایط تجاری و.. بنادر هاب تلقی می‌شوند. کشتی‌های مادر به این بنادر رفته و بار خود را تخلیه می‌کنند، از این بنادر بارها تحت عملیات ترانشیپ توسط کشتی‌های فیدری (خطوط نامنظم کشتیرانی) به سایر بنادر منطقه حرکت می‌کنند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی ادامه داد: معمولا عملیات حمل‌ دریایی که یک کشی حجم بار بسیار زیادی در یک محدوده دریایی نه‌چندان وسیعی داشته باشد از طریق یک بندر هاب انجام می‌شود.

پل‌مه درباره دلیل این اقدام گفت: اگر بار یک کشتی مادر بخواهد در همان وسعت دریایی اندک به هر یک از بنادر ورود پیدا کند هر کدام از این ورود و خروج در بنادر تابع هزینه‌های خاص خودش است که طبیعتا عملیات دریایی را از حیز انتفاع ساقی می‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های حمل‌ونقل دریایی پایین بودن نرخ است، در نتیجه برای یک مرتبه کشتی به بندر هاب مراجعه و بار خود را تخلیه می‌کند و بالعس بارگیری انجام شده و از منطقه خارج می‌شود. اگر اینطور فرض کنیم که یک کشتی با تمام ظرفیت و محموله‌ای با مقصد جمهوری اسلامی ایران حالا به بنادر کشورمان وارد نمی‌شود و به بندر دیگری می‌رود این را تکذیب می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، چند روز قبل مسعود دانشمند عضو کانون موسسات حمل و نقل با اشاره به محدودیت‌های تردد لاینرهای خارجی در بنادر ایران به دلیل تحریم‌ها با این ادعا که "کشتی‌های خارجی در صورت پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران  مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا می‌شوند" گفته بود: به همین دلیل تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند و حتی شرکت‌های چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 10
    اما چین اعلام کرده ورود کشتی های ایرانی به بنادر چین ممنوع است
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 2
    چنین محدودیتی جرأت میخواد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس