شروط جدید عربستان برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی

بر اساس گزارش منابع ولیعهد سعودی با مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص پیوستن ریاض به توافق‌نامه عادی سازی با اسرائیل صحبت کردند.

به گزارش مشرق، «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگوی اخیر خود با « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مورد امکان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی صحبت کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری آمریکایی آکسیوس، منابع خبری اعلام کردند که جک سالیوان در جریان دیدار روز ۲۷ سپتامبر با بن سلمان در شهر نئوم این مساله را مطرح کرد و ولیعهد عربستان سعودی نیز دستیابی به آن را دور از دسترس ندانست.

این پایگاه خبری اعلام کرد که عربستان سعودی بزرگترین بازیگر منطقه‌ای خواهد بود که توافقنامه‌ای با اسرائیل امضا می‌کند و این توافق‌نامه احتمالاً سایر کشورهای عربی و اسلامی را نیز متقاعد خواهد کرد که از این روش پیروی کنند.

بیشتر بخوانید:

راز طولانی شدن جنگ یمن

این منابع اعلام کردند که سعودی‌ها گفته‌اند این کار مدتی طول می‌کشد و لیستی از اقدامات لازم را ابتدا به سالیوان ارائه کردند.

یک منبع آمریکایی گفت که برخی از این نکات شامل بهبود روابط دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان است.

هر اقدام عربستان برای ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی به احتمال زیاد بخشی از یک توافق بزرگ است که دربردارنده گام‌های تل آویو در راستای راه حل دو دولتی و اقدامات واشنگتن جهت از سرگیری روابط دولت «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا با بن سلمان است.

از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در سفر سالیوان، تلاش برای برقراری آتش بس در جنگ داخلی یمن بوده است؛ جایی که سعودی ها در صدر ائتلافی متجاوز از کشورهای عربی جنایت‌هایی انجام داده‌اند.

از زمان روی کار آمدن بایدن، آمریکا به دلیل سوابق حقوق بشر عربستان و همچنین قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی در سفارت کشورش در استانبول ترکیه از ارتباط با عربستان فاصله گرفته است.

قابل ذکر است که «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان پنجشنبه گذشته در واشنگتن با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد و هیچ یک از دو کشور در بیانیه‌های عمومی خود در مورد این دیدار به عادی سازی با اسرائیل اشاره نکرده‌اند.

«آنتونی بلینکن» و سالیوان در دیدار هفته گذشته با «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص توافق‌نامه‌های موسوم به «ابراهیم» گفت‌وگو کردند که یک مقام ارشد صهیونیستی پس از دیدار آنها اعلام کرد که حداقل یک کشور در یک سال آینده قطعا به این توافق می‌پیوندد.

بر اساس گزارش یک رهبر یهودی، مقامات ارشد دولت بایدن در یک کنفرانس ویدئویی به رهبران یهودی گفتند که آمریکا بی سر و صدا با چندین کشور عربی و اسلامی تعامل دارد که شاید نسبت به عادی سازی روابط با اسرائیل تمایل دارند.

امارات متحده عربی ، بحرین ، سودان و مغرب به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم ، که سال گذشته توسط ایالات متحده حمایت شد ، روابط دیپلماتیک کاملی با اسرائیل برقرار کردند.

پیوستن عربستان به قطار عادی سازی روابط با اسرائیل را می‌توان یکی از مهم‌ترین رخدادها در خاورمیانه دانست که به اعتقاد کارشناسان، محمد بن سلمان همانند رهبران کشورهای سازش‌کار مانند بحرین و امارات با نادیده گرفتن مسأله فلسطینیان و مسلمانان به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 0
    اعراب نمی گذارند - آتش زیرخاکستر خشم اعراب روزگار اینهارا سیاه خواهد کرد اسرائیل بای
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 0
      دوست و هم میهن گرامی باید واقع بین باشیم اعراب خیلی سال که با آرمان رهایی قدس و فلسطین فاصله گرفتند و بصورت پنهان با رژیم صهیونیستی اسرائیل ارتباط و روابط داشته و دارند ملت های عرب هم به خوبی از این مسائل آگاهی دارند ولی ... نباید تصور کنیم اعراب در برابر این تصمیمات سران خود متعجب و غافلگیر شدن ! خیر ...
  • محمد IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 0
    زمانی فکر میکردم با وجود مردم بشدت مذهبی عربستان اگر بن سلمان بخواهد از خط قرمز های علمای وهابی اش بگذرد حتما آنها قیام خواهند کرد اما بن سلمان فاحشه ها را به حرمین شریفین آورد و خیلی از همان‌ علمای در صف بلیطش بودند دیگر بر آن مردم پیغمبری هم نخواهد آمد ...پس
    • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      1 0
      درود بر شما ، متاسفانه واقعیت اعراب ...
  • رضا IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    1 0
    در مقابل شما هم خودتونو به خواب خرگوشى بزنيد و بگيد ايشالا گربه است !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس