هزینه حملات آمریکا به افغانستان و عراق برای غیرنظامیان

قابل توجه‌ترین هزینه جنگ آمریکا علیه تروریسم زندگی‌های از دست رفته و ویرانی‌های ایجاد شده است.

به گزارش مشرق، دولت‌های آمریکا یکی پس از دیگری از سال ۲۰۰۱ تاکنون، ۸ تریلیون دلار برای چیزی که جورج بوش و پیشگامان آن، جنگ جهانی علیه تروریسم نامیده بودند، هزینه کرده است.

جو بایدن می‌گوید که جنگ افغانستان به تنهایی روزانه ۳۰۰ میلیون دلار برای ۲۰ سال هزینه داشته است.

بیشتر بخوانید:

نقش حملات هوایی آمریکا در کشتار غیرنظامیان افغانستانی

به گزارش «گاردین»، این اعداد و ارقام حیرت انگیز صرفاً تخمینی هستند؛ درک اندازه آن‌ها بسیار دشوار است؛ در هر صورت، محاسبه هزینه یک جراحت جهانی صرفاً به دلار و سنت پوچ است.

هزینه کلی جنگ آمریکا علیه تروریسم را می‌توان به طرق مختلف اندازه گیری کرد؛ از نظر توسعه بین المللی، هزینه‌های تسلیحاتی، تاثیرات زیست محیطی، حقوق مدنی و انسانی، حاکمیت قانون و توازن قوا؛ با این حال، قابل توجه‌ترین هزینه این جنگ زندگی‌های از دست رفته و ویرانی‌های ایجاد شده است.

در حالی که کشورهای آمریکا و انگلیس تمرکزها را بر روی اقدامات و به ادعای خودشان فداکاری‌های نظامیانشان در جنگ با تروریسم منعکس می‌کنند، اما در واقع غیر نظامیان، قربانیان اصلی جنگ به اصطلاح علیه تروریسم بوده‎اند.

حملات القاعده به نیویورک و واشنگتن باعث کشته شدن ۲ هزار و ۹۷۶ نفر شد اما تعداد بیگناهان در نقاط دنیا که به دلیل جنگ علیه تروریسم کشته شدند به طور تصاعدی افزایش یافت.

بر اساس برآورد تحقیقات «هزینه‌های جنگ» دانشگاه براون، در عراق بین ۱۸۴ هزار و ۳۸۲ تا ۲۰۷ هزار و ۱۵۶ نفر از افراد بی گناه و غیرنظامی در خشونت‌های مستقیم جنگی از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۹ کشته شده‎اند.

تخمین زده می‌شود که بیش از ۷۱ هزار غیرنظامی در افغانستان و پاکستان کشته شده باشند؛ فقر، سوء تغذیه، بیماری‌ها و تخریب محیط زیست که با جنگ تشدید شده، ده‌ها هزار نفر دیگر را از بین برد.

به گفته گروه نظارت بر خسارات غیرنظامی «ایر وارز»، حملات هواپیماهای بدون سرنشین و حملات هوایی آمریکا از ۱۱ سپتامبر تاکنون دستکم ۲۲ هزار غیرنظامی را کشته است.

اما کشته شدن غیرنظامیان در درگیری‌هایی که کمتر و به طور غیر مستقیم با جنگ علیه تروریسم ارتباط دارد، همچنان تسهیل شده است.

یکی از آن‌ها یمن است؛ جایی که نیروهای عربستان و امارات تحت حمایت آمریکا در ابتدا به انصارالله حمله کردند.

اسرائیل اغلب نیز غیر نظامیان فلسطینی را هدف قرار می‎دهد.

ترس، بیگانگی و قطب بندی، مقدار ناچیزی از هزینه جنگ است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس