فرانسه بدنبال اعمال تحریم علیه انگلیس است

فرانسه از احتمال اعمال تحریم‌هایی در ارتباط با قیمت انرژی و تجارت علیه انگلیس تا پایان هفته خبر داده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، «گابریل آتال»، سخنگوی ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که پاریس در مورد اختلافات مربوط به ماهیگیری با انگلیس، تحریم‌های احتمالی را در مورد قیمت انرژی و تجارت تا پایان هفته اعلام می‌کند.

این اقدام پاریس در واکنش به تصمیم ماه گذشته انگلیس در جزیره جرزی برای رد مجوز فعالیت ده‌ها قایق ماهیگیری فرانسوی در آب‌های سرزمینی بریتانیا صورت می‌گیرد.

آتال با اشاره به اختلافات بر سر حوزه ماهیگیری با انگلیس گفت: در صورت عدم رعایت توافق، تحریم‌ها را اعمال کنیم. چند نوع تحریم ممکن است؛ قیمت انرژی، دسترسی به بنادر (فرانسه)، مسائل تعرفه‌ها را شامل شود.»

به گفته سخنگوی دولت فرانسه، در صورت عدم دستیابی به توافق با لندن درخصوص جزیره جرزی، این تحریم‌ها از ماه نوامبر اجرایی خواهد شد.

فرانسه همچنین خواستار آن شده که ۲۷ عضو اتحادیه اروپا نیز اقدامات متقابل را در برابر انگلیس انجام دهند.

دور تازه تنش‌ها بین انگلیس و فرانسه بر سر حق ماهیگیری در آب‌های بین دو کشور پس از آن بالا گرفت که پاریس در مورد گروگان گرفتن حق ماهی‌گیری فرانسه از سوی لندن هشدار داد.

«آنیک ژیراردن»، معاون امور دریایی وزیر حمل و نقل فرانسه هشدار داده که حق ماهی‌گیری این کشور نباید به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی میان دو کشور گروگان گرفته شود. انگلیس وعده داد که درخواست فرانسه را مورد تجدید نظر قرار می‌دهد. اما ژیراردن تاکید دارد که دولت انگلیس مجوز قطعی برای صیادان فرانسوی صادر کند.

از بهمن‌ماه گذشته که انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد، نزاع میان لندن و پاریس بر سر حق ماهی‌گیری ادامه دارد. اردیبهشت ماه گذشته اختلافات دو طرف در آب‌های اطراف جزیره جرسی بالا گرفت و به دنبال آن حدود یکصد کشتی فرانسوی اطراف این جزیره را محاصره کردند.

دولت فرانسه به قطع برق این جزیره تهدید کرد که متعلق به انگلیس است و نزدیک مرزهای فرانسه قرار دارد. انگلیس هم در مقابل دو کشتی جنگی به منطقه اعزام کرد تا از محاصره آن توسط ماهی‌گیران فرانسوی جلوگیری کند.

هرچند با دخالت سران دو کشور بحران در این منطقه فروکش کرد اما اختلاف‌نظرها بر سر حق ماهی‌گیری همچنان باقیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس