کمیساریای انتخابات عراق: امکان شمارش مجدد آرا نیست

بر اساس آمار کمیساریای عالی انتخابات عراق، بیش از ۲۶۵ نماینده جدید برای اولین بار در پنجمین پارلمان این کشور حضور خواهند داشت.

به گزارش مشرق به نقل از میدل ایست نیوز، بر اساس آمار جدید کمیساریای عالی انتخابات عراق، بیش از ۲۶۵ نماینده جدید برای اولین بار در پنجمین پارلمان این کشور حضور خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری «ناس» بیش از ۸۰ درصد از اعضای چهارمین دوره پارلمان عراق جای خود را به نمایندگان جدید خواهند داد.

در همین رابطه، کمتر از ۶۵ نماینده پارلمان پیشین موفق شدند کرسی خود را در پارلمان آتی حفظ کنند.

بزرگ‌ترین تغییر در استان نجف اشرف بود که رای‌دهندگان به تغییر همه نمایندگان پارلمان پیشین رای دادند لذا در پنجمین دور پارلمان عراق هیچ یک از نمایندگان پیشین این استان حضور ندارند و همه از چهره‌های جدید انتخابات شده‌اند.

در استان المثنی نیز به جز «فالح الساری»، همه نمایندگان پیشین این استان از راهیابی مجدد به پارلمان ناکام ماندند.

تغییر بارز در انتخابات کنونی که پنجمین انتخابات پس از سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شود، تصویب قانون انتخابات جدید بود که به‌موجب قانون انتخابات شماره ۹ سال ۲۰۲۰، عراق به‌جای ۱۸ حوزه انتخابیه به ۸۳ حوزه انتخابیه تقسیم شده است و آرای رأی‌دهندگان به‌طور مستقیم به نامزدهای آنها می‌رود و فرد حائز بالاترین رأی موفق به راهیابی به پارلمان خواهد شد.

به‌خلاف نظام انتخابات سابق که ۴ انتخابات پارلمانی میان سال‌های ۲۰۱۸ ـ ۲۰۰۶ براساس آن برگزار شد، در نظام جدید کشور به ۸۳ حوزه انتخابیه براساس نسبت جمعیتی‌اش تقسیم شده است، از جمله بغداد که پرجمعیت‌ترین استان عراق است و بیش از ۲۱ درصد جمعیت عراق را در خود جای داده به ۱۷ حوزه تقسیم شده است.

از تغییرات مهم در این نظام انتخاباتی جدید آن است که رقابت نامزدها نه در سطح استانی که در سطح حوزه‌های انتخابیه است، با این توضیح که در نظام انتخاباتی پیشین، رأی‌دهنده می‌توانست به هر نامزدی در استان که بخواهد رأی دهد؛ اما در نظام کنونی فقط به نامزدهایی که در حوزه انتخابیه خودش هستند رأی می‌دهد.

همچنین بر اساس قانون انتخابات کنونی، در صورت خالی شدن کرسی پارلمانی به دلیل فوت نماینده یا دستیابی وی به پستی در دولت، فردی به جای وی به پارلمان راه خواهد یافت که پس از نماینده مذکور، بالاترین آرا را به دست آورده است؛ اما در نظام انتخاباتی پیشین در صورت خالی شدن کرسی، هم‌حزبی و هم‌فراکسیونی وی به پارلمان راه می یافت.

بر اساس ماده ۱۵ قانون انتخاباتی مصوب سال ۲۰۲۰ میلادی، در صورت خالی شدن یک کرسی پارلمانی، نامزد بعدی که بالاترین آرا را در حوزه انتخابیه مذکور را به دست آورده است، به جای وی به پارلمان راه می‌یابد.

تصویب این ماده قانونی با انتقاداتی همراه بود از این جهت که در برخی مناطق مختلط از نظر قومیتی و مذهبی در صورت فوت یا ترور یک نماینده و راهیابی نماینده‌ای از گروه مقابل، توازنات قومی و طائفی در پارلمان به هم خواهد ریخت.

به طور مثال در بغداد در صورتی که «حاکم الزاملی»، «مها الدوری» و یا «حسن الکعبی» از فراکسیون صدر به پست‌های اجرایی منصوب شوند، «حسن سالم»، از فراکسیون صادقون به پارلمان راه خواهد یافت.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس