پرچم عراق نمایه

انتخابات عراق با همه افت و خیزهای خود تمام شد و نتیجه‌ای که به دست آمد یک محور مشترک دارد و آن تسریع برای خروج آمریکا از عراق است.

به گزارش مشرق، کمیساریای عالی انتخابات عراق نتیجه نهایی انتخابات این کشور را اعلام کرد که براساس آن جریان صدر به رهبری «مقتدی الصدر»: ۷۳ کرسی، ائتلاف تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی»: ۳۷ کرسی، ائتلاف دولة القانون به ریاست «نوری المالکی»: ۳۴ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»: ۳۲ کرسی، حزب اتحادیه میهنی کردستان به ریاست بافل طالبانی: ۱۷ کرسی، ائتلاف عزم به ریاست «خمیس الخنجر»: ۱۲ کرسی، ائتلاف الفتح به ریاست «هادی العامری»: ۱۷ کرسی، تا عراق در آستانه تشکیل دولت جدید قرار گیرد.

 نتایج اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق نشان می‌دهد هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی، میزان آرایی که بر اساس آن قادر به تشکیل فراکسیون بزرگتر در پارلمان باشند، کسب نکرده‌اند و  ائتلاف میان گروه‌های سیاسی مختلف مانند دوره‌های پیشین، برای تشکیل کابینه ضروری است.

برنامه‌ریزی ۳​ گانه آمریکا برای انتخابات عراق

آمریکا، انگلیس، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات تلاش های زیادی کردند تا در وهله نخست، انتخابات عراق برگزار نشود، در وهله دوم اگر انتخابات برگزار شد مردم عراق در آن مشارکت نکنند و در وهله سوم اگر مردم مشارکت کردند، بر فرایند انتخابات عراق و نتایج آن تاثیر بگذارند، اما برگزاری انتخابات در موعد مقرر، حضور ۴۱ درصدی مردم عراق در پای صندوق‌های رای و در نهایت رای آنان به جریان‌های حامی مقاومت و وحدت ملی و مخالفت با ادامه اشغالگری، خط دیگری را برای عراق ترسیم کرد.

پیروزی جریان‌های اسلام‌گرا

در پنجمین انتخابات پارلمانی عراق، پروژه آمریکایی - انگلیسی - سعودی - صهیونیستی برای دو قطبی سازی بین شیعیان و غیر شیعیان و میان جریان های اسلامی و غیر اسلامی با شکست مواجه شد؛ دشمنان عراق در این انتخابات تلاش کردند، جریان‌های اسلامی و مقاومتی آراء لازم را کسب نکنند، اما نتایج اولیه و پیروزی جریان های اسلامی و مقاومتی نشان داد، این توطئه دشمنان با شکست مواجه شده است.

در این انتخابات، برخی از نامزدها و جریان‌های نزدیک به آمریکا نتوانستند به پارلمان راه یابند که یکی از مهمترین این چهره‌ها «عدنان الزرفی» از استان نجف است.

در مقابل جریان‌ها و گروهایی در انتخابات عراق پیروز شدند که شعار آنان وحدت ملی و مقابله با اشغالگران بود؛ گروه‌های اسلامگرای شیعه از جمله جریان صدر، دولت قانون، الفتح، ائتلاف گروه‌های ملی (سید عمار حکیم) و ... همچنان بیشترین آرای انتخاباتی را به دست آورده و می‌توانند به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان یا با ائتلاف با جریان های دیگر، دولت آتی عراق را تشکیل دهند.

چالش خروج مسئله اصلی آمریکا در عراق

تسریع در روند خروج نظامیان اشغالگر آمریکایی یکی از چالش‌های پیش روی دولت آتی عراق است. در دوران نخست وزیری مصطفی الکاظمی در عراق، اجرای طرح پارلمان در خصوص اخراج آمریکایی‌ها از خاک این کشور به کُندی پیش رفت و حتی می‌توان گفت متوقف شد؛ لذا مردم عراق انتظار دارند تا پارلمان آتی و نخست وزیر آینده یک چارچوب عملیاتی را برای اخراج سریع آمریکایی‌ها  از عراق ترسیم کنند.

مقتدی صدر رهبر جریان صدر نیز پس از اعلام نتایج انتخابات در صفحه توییتر خود نوشت: آمریکا باید درباره باقی ماندن نیروها، اردوگاهها، جنگنده‌ها و مداخلات خود در عراق با این کشور وارد گفت‌وگوی جدی و مفید شود. انقلابها و تظاهراتها، یک مسئله داخلی و ملی است که «باید به دور از تأثیر خارجی باشد... عراق و مردم آن باید از نظر زمینی، هوایی، دریایی، از درگیریهای منطقه‌ای به دور باشد».

رهبر جریان صدر خاطرنشان کرد: «ما عراقی هستیم... نه شرقی هستیم، نه غربی... می‌خواهیم با صلح زندگی کنیم... به هر چیزی که مخالف این باشد، پاسخ مناسبی خواهیم داد».

وی با تأکید بر اینکه عراق تسلیم فشار نخواهد شد و دنباله‌رو نخواهد بود، تصریح کرد: «در غیر این صورت، به این معنی خواهد بود که آن (آمریکا) یک کشور متخصام با عراق است که خواستار استقلال، ثبات و حاکمیت آن نیست».

هرچند هنوز هیچ ائتلافی حائز اکثریت کرسی‌ها نشد اما جریان‌های اسلام‌گرایی که موفق به کسب اکثریت آرا شدند در حال ائتلاف با گروه‌های کوچک هستند و آنچه از این رایزنی‌ها برمی‌آید تصویری مبهم از آینده نیست بلکه تصویری شفاف است که آمریکا را به سمت دروازه‌های خروج‌ از عراق هدایت می‌کند و این تصویر نشانگر شکست آمریکا و متحدانش در انتخابات عراق است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SE ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    مقتدی صدر اسلامگرا است؟
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    صدر خائن هستش خواهید دید چه ضربه ای بزنه به مقاومت
  • علی IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    مقتدی صدر کپی حسن روحانی هست امیدوار هست با نزدیک شدن به عربستان و امارات حتی خلع سلاح گروههای مقاومت عراقی تو عراق سرمایه گذاری کنند تا اقتصاد شون درست بشه چهار سال خواهید دید چه بلایی سر عراق میاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس