کد خبر 1287349
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
یکی از ارکان اساسی کنترل همه‌گیری تداوم طرح شهید سلیمانی است

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تداوم طرح شهید سلیمانی با قوت و کیفیت بیشتر را یکی از ارکان اساسی برای کنترل همه گیری خواند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدمهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در آیین آغاز به کار پانزدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی بالینی استاد البرزی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در حال برگزاری است، با بیان آخرین وضعیت کرونا در کشور، نحوه پاسخگویی سیستم سلامت کشور به این پاندمی را تبیین کرد.

وی با مروری بر پنج موج این بیماری در کشور از ابتدای شیوع تا کنون، نسبت به مواجهه با موج ششم این بیماری هشدار داده و عواملی نظیر تغییر فصل، تعدد مسافرت ها، بازگشایی مدارس و برگزاری اجتماعات را در این زمینه دخیل دانست.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در وزارت بهداشت هم اکنون هفت شهرستان کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۸ شهرستان در وضعیت شکننده نارنجی، ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۸۶ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارد.

گویا در ادامه با امیدبخش خواندن روند اجرای واکسیناسیون در کشور طی دو ماه اخیر، نسبت به بهبودی روند کنونی ابراز امیدواری کرده و افزود: تاکنون بیش از ۴۶ میلیون نفر در کشور دُز اول واکسن را دریافت کرده و بیش از ۲۰ میلیون نفر نیز هر دو دز واکسن را دریافت کرده اند.

معرفی اقدامات مربوط به گام پنجم بسیج ملی طرح شهید حاج قاسم سلیمانی دیگر محور صحبت‌های دکتر گویا در این رویداد علمی بین المللی بود و با اشاره به دستاوردهای مهم این طرح ملی در سه بخش مراقبتی، نظارتی و حمایتی گفت: غربالگری بعد از تماس برای حدود ۱۶ میلیون نفر از جمعیت کشور، ارائه مراقبت در منزل به حدود ۵۵۵هزار نفر، انجام بیش از ۶ میلیون تست سریع از افراد دارای علایم بیماری، انجام بیش از ۷میلیون و ۶۰۰ هزار تست PCR، انجام بیش از ۸میلیون بازرسی از اماکن و ارائه بیش از یک میلیون اخطار بهداشتی به متخلفان، همچنین تعطیلی موقت بیش از ۷۵ هزار مرکز متخلف، بخشی از دستاوردهای این طرح ملی در گام پنجم بوده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت حمایت از بیش از یک میلیون و پانصد هزار خانواده‌ای که در اثر کرونا شرایط زندگی آنان به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار گرفته است را از دیگر دستاوردهای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی برشمرد و بر اهمیت تداوم این طرح با قوت و کیفیت بیشتر به عنوان راهکاری اساسی برای کنترل این همه گیری تاکید کرد.

گویا در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تدوین سند ملی واکسیناسیون کووید۱۹ به همت کمیته فنی واکسیناسیون به عنوان یکی از ارزشمندترین اقدامات صورت گرفته یاد کرد که شاهد ثمرات آن هستیم.

او با اشاره به آخرین آمارهای واکسیناسیون سراسری علیه کرونا در کشور از واکسینه شدن ۸۹ درصد از افراد بالای ۸۰ سال در کشور خبر داد و افزود: ۷۶درصد از حمعیت گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال نیز تا کنون هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در وزارت بهداشت، تا کنون ۷۱ درصد از معلمان مدارس دولتی یک دز و ۵۳درصد نیز دو دز واکسن را دریافت کرده اند.

گویا تاکید کرد: در راستای شفاف سازی و با توجه به توانمندی نظام سلامت کشور برای ثبت و گزارش عوارض واکسن، ایران جزو ۱۶ کشور با درآمد متوسط و پایین در سطح دنیا است که با سازمان جهانی بهداشت در این زمینه مشارکت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس