کد خبر 1286978
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
دایکون چیست و چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

تربچه، گیاهی چلیپایی بوده که ریشه آن از آسیا و اروپا است. چند نوع متفاوت از آن وجود دارند که از نظر ظاهر رنگ و طعم، متفاوت هستند.

به گزارش مشرق، تربچه، گیاهی چلیپایی بوده که ریشه آن از آسیا و اروپا است. چند نوع متفاوت از آن وجود دارند که از نظر ظاهر رنگ و طعم، متفاوت هستند.

تربچه، بیشتر در مناطق آسیایی، مانند هند و از این ماده، بیشتر به‌خاطر خاصیت درمانی آن استفاده می‌شود.

دایکون چیست؟

دایکون را به نام‌های دیگر نیز می‌شناسند که سفید است. دانه‌ای روغنی و برگ تربچه شامل آن است. این انواع مختلف تربچه در مناطق محلی در چین و ژاپن یافت می‌شود. این ماده در سرتاسر دنیا کاشته می‌شود. به‌عنوان غذای انسان و چهارپایان، همچنین به‌خاطر دانه روغنی آن در صنعت پوست و مواد آرایشی استفاده می‌شود.

کشاورزان، همچنین این ماده را به‌عنوان پوششی برای محصولاتشان می‌کارند تا سلامت دانه‌ها و بهبود محصولات سالخورده حفظ شود. دایکون را به‌عنوان تربچه زمستانی می‌شناسند. گیاهی که آرام‌تر رشد می‌کند و برگ‌های تربچه بزرگ‌تری دارد.

انواع دایکون

تربچه دایکون دارای حالتی ترد و همچنین به هویج بزرگ شبیه است. مزه تربچه دایکون کمی ملایم‌تر از دیگر انواع تربچه است. مزه آن را می‌توان به این صورت توصیف کرد: شیرین و کمی تند.

گرچه بیشتر آن‌ها سفید هستند، با برگ‌های بزرگ و نوک سبزرنگ دایکون در رنگ‌های متفاوت، مانند قرمز، سبز و بنفش، ظاهر شده‌اند. این تربچه‌ها در سه شکل مانند استوانه‌ای مستطیلی و کروی، رشد می‌کنند.

اکنون به برخی از انواع جذاب تربچه می‌پردازیم:

میاشیگ سفید

این نوع دایکون سفید است با شکلی استوانه‌ای در ریشه ان که حدود ۴۱ تا ۴۶ سانتی‌متر طول دارد. این گیاه، حالتی ترد با مزه‌ای ملایم دارد.

کی. ان براوو

 این نوع دایکون، زیبا بوده و دارای پوسته‌ای بنفش رنگ است که از بنفش روشن شروع می‌شود و به سمت سفید پیش می‌رود. ریشه این گیاه تا حدود ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند و دارای مزه شیرین است.

آلپاین

دایکون آلپاین، ریشه معمولاً کوتاهی دارد که حدود ۱۳ تا ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند. این نوع برای درست‌کردن کیم‌چی بسیار محبوب است. نوعی غذای گیاهی تخمیر شده که مزه آن معمولاً از انواع دیگر، شیرین‌تر است.

تربچه هندوانه‌ای

این نوع دایکون، پوست صاف و سبزی دارد و زمانی که آن را خرد می‌کنیم، رنگ صورتی به چشم می‌خورد. این نوع تربچه، دارای شکل کروی و مزه آن تقریباً شیرین و تا حدودی تند است.

مینوویس ژاپنی

این نوع دایکون، یکی از بزرگ‌ترین انواع دایکون است که ریشه آن حدود ۶۱ سانتی‌متر طول دارد. رنگ آن‌ها معمولاً سفید است، دارای مزه شیرین هستند و بافتی ترد دارند.

شونکیو

این نوع دایکون، حالت استوانه‌ای با پوست قرمزرنگ و انعکاس سفیدرنگ دارد. این نوع تا حدود ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر رشد می‌کند. این نوع بلند دایکون با مزه شیرین و برگ‌های صورتی ساقه‌دار شناخته می‌شود.

خلاصه: تربچه دایکون، نوع بومی منطقه آسیا است، اما در سراسر دنیا رشد می‌کند. این تنوع در دایکون، شامل آلپاین، کی. ان براو و شونکیو است. همه آن‌ها دارای شکل، مزه و رنگ منحصر به‌ فرد خود هستند.

مواد مغذی موجود در دایکون

دایکون، مقدار بسیار کمی، کالری و در میان سبزیجات و مواد مغذی، تأثیرگذاری دارد. حدود ۱۸ سانتی‌متر و ۳۳۸ گرم از دایکون، شامل مواد مغذی زیر است:

• کالری: ۶۱

• کربوهیدرات: ۱۴ گرم

• پروتئین: ۲ گرم

• فیبر: ۵ گرم

• ویتامین سی: ۱۲۴ درصد از نیاز روزانه

• فولات یا ب ۹:۲۴ درصد از نیاز روزانه

• کلسیم: ۹ درصد از نیاز روزانه

منیزیم: ۱۴ درصد از نیاز روزانه

• پتاسیم: ۲۲ درصد از نیاز روزانه

• مس: ۱۹ از نیاز روزانه

دایکون، منبعی غنی از مواد مغذی متفاوت مانند کلسیم منیزیم و پتاسیم و مس است. هنوز این ماده، بالاترین میزان ویتامین سی و فولات را دارد.

ویتامین سی، ماده‌ای مغذی محلول در آب بوده که برای سلامتی و بسیاری از عملکردهای موجود در بدن، ضروری است؛ مانند تأثیرگذاری بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن و کمک‌ به رشد و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده.

به‌علاوه، این گیاه، آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که از سلول‌های بدن در برابر اکسیداتیو شدن حفاظت می‌کند. دایکون، همچنین غنی از فولات ویتامین بی است که به رشد سلولی و تولید گلبول‌های قرمز، کمک می‌کند و کمک‌کننده به سنتز دی‌ان‌ای است.

غذاهای غنی از فولات، در دوران بارداری بسیار مهم هستند، زیرا این ماده مغذی در رشد و تکامل کودک، تأثیرگذار است.

فواید سلامتی ذاتی

غذاهایی خوردن که دارای دایکون هستند، از راه‌های مختلف می‌توانند باعث سلامتی شما شوند.

غنی از ترکیبات گیاهی محافظت‌کننده

دایکون، دارای ترکیبات گیاهی محافظ است که برای بهبود سلامتی مناسب هستند و خاصیت مقابله‌کننده در برابر بیماری‌ها را دارد. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که دایکون حاوی آنتی‌اکسیدان پلی فنول فرولیک اسید و کرستین است که هر دوی این‌ها خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی دارند و باعث بهبود سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

به‌علاوه، گیاهان چلیپایی مانند دایکون، دارای ترکیبات بیولوژیکی فعال هستند که به آن‌ها گلوکوزینولیت می‌گویند که از شکسته شدن ایزوتیوسیانات به‌دست می‌آیند. تحقیق آزمایشگاهی و تحقیق بر روی حیوانات نشان داده است که این ترکیبات، خاصیت قوی و ضد سرطان، در بدن فراهم می‌آورند.

به‌علاوه، مطالعات بر روی جمعیت زیاد نشان می‌دهند که مقدار زیاد خوردن گیاهان چلیپایی، مانند تربچه، از برخی انواع بیماری‌ خاص مانند سرطان‌های کولن و ریه، جلوگیری می‌کند.

کاهش وزن

موادی خوردن که کالری کم و فیبر بالا دارند، مانند دایکون، به سلامت بدن و همچنین کاهش وزن کمک می‌کند تا به وزن ایده‌آل برسید.

دایکون، گیاهی است که میزان کالری بسیار کمی دارد. تحقیقات نشان داده‌اند که گیاهانی با میزان کالری پایین خوردن، وزن را بهبود می‌دهند.

به‌عنوان مثال، مطالعه بر روی ۱۱۹۷ فرد مشخص کرد کسانی که میزان بیشتر گیاهان با کالری کم می‌خورند، چربی در بدن آنها کمتر است، میزان انسولین پایین‌تری دارند و میزان ذخیره هورمونی در چربی‌ آنها کمتر است.

برای اطلاعات بیشتر بدانید که دایکون، غنی از فیبر است؛ ماده‌ای مغذی که میزان اشتها را کاهش می‌دهد و با آرام‌کردن سرعت هضم و افزایش حس پر شدگی با این فرایندها می‌تواند باعث کاهش وزن شود.

جلوگیری از بیماری‌های مزمن

دایکون، گیاهی غنی از مواد مغذی و همچنین، سرشار از ترکیبات گیاهی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است. همه این موارد در کنار هم کار می‌کنند تا از بدن شما در برابر بیماری‌ها حفاظت کنند.

هرچه گیاهان بیشتری در برنامه غذایی قرار گیرند، باعث بهبود سلامتی فرد می‌شوند. گیاهان چلیپایی خوردن، مانند دایکون، باعث حفاظت از بدن در شرایط گسترده‌ای می‌شود. در حقیقت، گیاهان چلیپایی خوردن با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان‌های خاص، دیابت و شرایط نورولوژیکی، در ارتباط است.

استفاده‌های آشپزی

• از دایکون می‌توان به‌صورت خام‌ترشی یا پخته استفاده کرد. این ماده، بیشتر مورد استفاده در آشپزی آسیایی است. اگرچه به دیگر کشورها و مناطق نیز رفته است. دایکون خام را بر روی سالاد رنده کنید، زیرا دارای مواد مغذی است و به روکشی ترد تبدیل می‌شود. دایکون را به سیب‌زمینی سرخ‌کرده اضافه کنید و از انفجار مزه‌ها لذت ببرید!

• با دایکون، کیم‌چی کره‌ای درست کنید.

• از تربچه می‌توان به‌جای هویج در سوپ و خورشت استفاده کرد.

• برای غذایی با کالری پایین داشتن، دایکون را بخارپز کنید، روی آن روغن‌ زیتون بریزید و به آن‌ها نمک فلفل اضافه کنید. 

• دایکون را با سیب‌زمینی مکعبی و هویج، ترکیب و سپس، سرخ کنید.

• دایکون خام و خردشده را با دیگر سبزیجات سرو کنید: بشقابی خوشمزه برای ذائقه‌های سالم پسند.

• با دایکون، کیک سنتی دایکون درست کنید.

• از مارپیچ برای درست‌کردن نودل دایکون استفاده کنید و آن‌ها را درون سس بادام‌زمینی خانگی بریزید.

• دایکون را با برگ‌های فصلی به‌صورت رول درآورید و از بافت ترد آن لذت ببرید.

• دایکون در بشقاب‌ آسیایی‌ها به‌ این صورت است: به‌عنوان مثال، کاری و سوپ.

• همه قسمت‌های دایکون، قابل خوردن نیستند؛ شامل قسمت بالای سبزرنگ آن که می‌توان به سوپ، اضافه کرد.

• همچنین می‌توانید از ساقه دایکون، استفاده کنید. قسمتی که معمولاً در سالادها و سوشی‌های آسیایی استفاده می‌شود.

گرچه دایکون بسیار کوچک است، اما بر اساس مطالعات آزمایشگاهی، سرشار از آنتی‌اکسیدان است و خاصیت درمانی بسیار قوی و ضد سرطان  دارد. سعی کنید از انواع آن که رایج‌تر هستند، مانند بروکلی، بیشتر استفاده کنید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    اولا این‌ها تربچه نیست و ترب است. تربچه نوع ریز این گیاه است. دوما کلمه "ماده" که در متن آمده ترجمه غلطی است. کاشتن ماده معنی ندارد. کاشت گیاه یا بذر گیاه یا کاشت ترب صحیح است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس