کد خبر 1286961
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
اوج

نشست خبری احسان محمدحسنی رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

به گزارش مشرق، نشست خبری احسان محمدحسنی رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج صبح امروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد.احسان محمدحسنی رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج در نشست خبری خود با رسانه‌ها ابتدا از خبرنگاران به‌خاطر همراهی ۱۰ساله‌شان تقدیر کرد و گفت: از فرماندهان عالی و در رأس همه رهبر انقلاب که همواره ما را دلگرم کردند تشکر کنم که به ما جوانان اعتماد کردند.

وی اضافه کرد: سازمان اوج سال ۹۰ بعد از دوسال طراحی تأسیس شد و تمام عملکرد و خروجی دستگاه‌های فرهنگی کشور را بررسی کردیم و به مجموعه‌ای رسیدیم که الآن مشاهده می‌کنید. برای اولین بار می‌گویم هیچ کدام از بچه‌های اوج عضو رسمی جایی نیستند و قراردادی همکاری دارند.
اوج چند ویژگی دارد؛ ستاد کم‌عده و چابک دارد، شباهتی به سازمان‌های فرهنگی مثل رسانه ملی ندارد که حجم پرداختی‌هایشان نسبت به نیروی انسانی بیشتر از تولیدات است و جای نفس کشیدن و تولید و محتوای درست نمی‌گذارد. در ستاد اوج با جمعیتی ۱۲۰نفره سعی کردیم کوچک و چابک عمل کنیم. هر سال سعی می‌کنیم این نیروها را حفظ کنیم و جلوی فربه‌شدن را گرفتیم. برای اوج هیچ وقت تجهیزات تهیه نکردیم وهرآنچه را درآمدزایی داشتیم در جهت تولیدات گذاشتیم. ما با  پانصد میلیون کمک اهدایی سپاه پاسداران در سال نود کار خود را شروع کردیم.

وی تأکید کرد: سال ۱۳۹۹، هجده میلیارد کمک از سپاه دریافت کردیم و بیش از ۹۰ میلیارد درآمد داشتیم که ناشی از فروش سریال‌ها به پلتفرم‌ها و فروش فیلم‌ها به کشورهای دیگر است؛ ازجمله سریال آقازاده و فیلم به‌وقت‌شام که حدود ۱۰۰ هزار دلار به کره جنوبی فروخته شد.

محمدحسنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما به‌دنبال آسیب‌شناسی و یافتن خطاهای نهادهای فرهنگی بودیم که تکرار نشود؛ یکی از این خطاها ورود بی‌محابای نهادهای فرهنگی به فعالیت‌های اقتصادی است که این برای ما خط قرمز است، مطلقاً وارد نشدیم و وارد نخواهیم شد. آسیب دوم ورود به ستادهای انتخاباتی کاندیداهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری است، این را خیلی مراقبت کردیم که به هیچ عنوان وارد نشویم، له یا علیه هیچ نامزدی وارد نشدیم. بخشی از هویت اوج، وابسته به دیده‌بانی و مطالبه‌گری است. ما در فیلم بادی‌گارد دیالوگی داشتیم که تذکر می‌داد که بترسید از روزی که این کشتی سوراخ شود و در آن فیلم در سال ۹۴ گفته شد که باید بین شخص و شخصیت نظام تفاوت قائل شد، این سالها قبل از اعتراضات سال ۹۶ و ۹۸ بود.

وی ادامه داد: اوج یک نهاد مطالبه‌گر است و فیلم خروج هم بر همین مبنا ساخته شد که البته به‌خاطر کرونا فقط اکران آن‌لاین شد. زمانی که داعش به نزدیک مرزهای ما رسیده بود و برای بسیاری از مسئولان دغدغه نبود ما به‌سفارش شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی وارد این فضا شدیم و پایتخت۵، به‌وقت شام و حدود دویست مستند درباره داعش و خطرات آن ساختیم.

احسان محمدحسنی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه سازمان اوج نامه‌ای را به رهبر انقلاب نوشته است و ماجرای این نامه چه بوده است، تأکید کرد: نمی‌دانم از کجا متوجه شدید اما بله صحت دارد. من گزارش ۱۰ساله سازمان اوج را خدمت مقام معظم رهبری تقدیم کردم و ایشان منت گذاشتند و تقریظ پدرانه‌شان شامل حال بچه‌های اوج شد، اجازه بدهید محتوای آن را بازگو نکنم چرا که مخاطب آن بچه‌های اوج هستند.

رئیس سازمان «اوج» در ادامه خاطره‌ای از هجمه‌ها علیه "پایتخت۵" مطرح کرد و گفت: خاطره‌ای از روزهای سخت پایتخت۵ بگویم که بد نیست، زمان گذشته است و می‌شود برخی حرف‌ها را گفت. خیلی از دوستان اثر را پیش از اتمام قضاوت کردند. یادم می‌آید که جلسه‌ای در جایی بود که خیلی از مسئولان عالی بودند. عزیز عالی‌رتبه‌ای که همه می‌شناسید در آن زمان که قسمت بالن‌سواری پایتخت پخش شده بود، به سریال حمله کرد و گفت "فساد را در این سریال ترویج کردید. اگر یک روز به فعالیتم مانده باشد بچه‌های اوج را پایین می‌کشم."، گفتم "مصداق‌تان چیست؟"، گفت "مشروب‌خواری را در بالن مطرح کردید"، گفتم "در بالن تعارف می‌کنند اما اولین بار است که در رسانه ملی می‌شنویم که خانواده معمولی می‌گویند «این نجسی است.»، همان که تعارف می‌کند، خودش می‌میرد، این تبلیغ مشروب‌خواری است؟"، به ما می‌گفتند "تبلیغ گردشگری ترکیه را می‌کنید"، اما ما نشان دادیم که فرودگاه، کوچه‌های کثیف آنجا ناامن است، یعنی پشت ظاهر بزک‌کرده آنجا خطراتی وجود دارد.

وی ادامه داد: گفتیم چرا یک اثری را که برایش زحمت کشیده شده است این‌چنین می‌زنید؟"، یادم نمی‌رود که سازندگان به دیدار حاج قاسم رفتند، اما توصیه حاج قاسم این بود که "هیچ‌کدام از این خانواده نباید شهید شوند، مگر ما مردیم؟ آن‌ها باید سالم به ایران برسند". ما در نظر داشتیم بابا پنجعلی شهید شود.

محمدحسنی ادامه داد: ما می‌گفتیم "صبر کنید سریال تمام شود بعد قضاوت کنید."، درباره «آقازاده» هم همین بود، هر هفته منتظر حملات جدید بودیم، در جلسات آن‌چنانی هم امنیت نداشتیم. بعد از چند سال این حرف‌ها را راحت می‌گوییم، اما آن زمان غصه داشتیم. برخی گمان می‌کنند چون اوج جزو حاکمیت است، با دردهای مردم بیگانه است اما مسایل مردم دغدغه اول ماست. ما ده سال را پشت‌سر گذاشتیم و در این ده سال تلاش کردیم موضوع امید و ایران اسلامی پیشرفته، محوریت باشد، برای این مردمی که ممکن است خسته و ناامید باشند خیلی از آثار سیاه هستند اما ما تلاش کردیم امید را پمپاژ کنیم. نزدیک به ۲۳هزار محصول در حوزه‌های متنوع تولید کرده‌ایم، کمتر از پنج‌هزار هنرمند با اوج فعالیت داشته‌اند. نزدیک ۱۳۰ مؤسسه در طول این ده سال با حمایت و مشارکت اوج راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است. در سینما با «به‌وقت شام» پرفروش بودیم، در صداوسیما با «پایتخت» و کارتون‌های تولیدشده پرمخاطب بودیم، در وی‌اودی «آقازاده» پرفروش بود، در نمایش میدانی، در مستند تلویزیونی و… حرفی برای گفتن داشتیم.

وی اضافه کرد: یکی از سرفصل‌های فعالیت ما بهادادن به کار اولی‌ها به‌ویژه جوانان بود. برای ما افتخار است نزدیک پنجاه هنرمند را به سوریه و دویست هنرمند را به عراق برای آشنایی با حوزه مقاومت اعزام کردیم که در ذهن آن‌ها مفاهیمی را روشن کرد که شاید در تهران نمی‌توانستند به آن برسند.

محمدحسنی درباره دیگر تولیدات سازمان «اوج» هم توضیح داد: «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به‌صورت سریالی در حال تولید است، در مأوا تولید نزدیک ۱۲۰ اثر در سال داشتیم، اجراهای وسیع در طول مناسبت‌های مختلف داشتیم. آثار هنرمندان ایرانی باید از بن‌بست در بیاید و به کشورهای همسایه و حتی اروپا برود و بازار آن را باز کنیم. مجموعه اوج بخش اعظمی از درآمدها را مرهون همین فروش‌های خارجی می‌داند. اگر مشکلی پیش نیاید و سینماها دوباره رونق بگیرد و فضای کار در ایران و خارج باز شود، می‌توانیم به درآمد هزارمیلیاردی برسیم. اوج تا امروز حدود ۱۹ فیلم سینمایی و انیمیشن تولید کرده است، کنار استفاده از بچه‌های نامی تلاش داشته است با بچه‌های تازه‌کار هم کار کند که ده اثر را آنها تولید کرده‌اند که بخشی امسال به نمایش درمی‌آید. هفت اثر هنوز پخش‌نشده داریم، سه اثر از تاریخ انقلاب، یک اثر در حوزه مرگ‌آگاهی، دو فیلم انیمیشن داریم، فیلم سینمایی حضرت خدیجه(س) به‌نویسندگی داوود میرباقری را امسال می‌خواهیم به تولید برسانیم که کار بزرگی است و ممکن است به جشنواره فجر نرسد، اما روند را متوقف نمی‌کنیم، مذاکرات اولیه برای کارگردان هم انجام شده است.

وی افزود: «روز بلوا» و «منصور» در هفته‌های آینده به نمایش درمی‌آید. برخی از دوستان ارتش گله کرده بودند که "چرا اوج کاری برای ارتش نمی‌کند؟" اما مستندهای زیادی در این حوزه ساخته‌ایم. در سال‌های گذشته با اینکه اولویت ما تولید سریال نبود، هفت سریال تولید کردیم، هشت سریال هم در حال تولید است. کلاً ۲۵ سریال را در دستور ساخت داریم. سریال «نجیب‌زادگان» را می‌خواهیم شروع کنیم که مربوط به دوره صفوی است و نزدیک به ۶۰ قسمت است. در تاریخ اسلام سریال «نائله» را داریم که مربوط به وقایع بعد از عاشورا است. سریال «عمار» را داریم که متن آن در حال نگارش است در حوزه پهلوانان و عیاری ریل جدیدی را داریم، سریال‌های سیاسی را هم داریم که یکی از آن آثار «باستی‌هیلز» است. در حوزه تاریخ انقلاب «سال نغمه» را داریم. در حوزه دفاع مقدس تلاش می‌کنیم هر سال یکی از شهدا را کار کنیم و امسال شهید بروجردی را داریم که امسال تا زمستان آماده است، سریال «گلستان یازدهم» را هم داریم. یک ریل جدید ایجاد کردیم که مثل «ایستاده در غبار» و «تنگه ابوقریب» است و سعی می‌کنیم که اقتباس‌های خوبی داشته باشیم.

محمدحسنی در ادامه گفت: دو عذرخواهی هم دارم؛ عذرخواهی اول از خانم‌های این سرزمین است که انصافاً کم‌کاری داشتیم، شاید نزدیک به ۲۰۰ قسمت «نیمه پنهان ماه» تولیدشده است، مجموعه «پابه‌ماه» هم جزو تولیدات خوب است که با محوریت و ساخته خانم‌هاست. ما کلیپ و دیوارنگاره درباره خانم‌ها داشتیم ولی از دید خودمان کافی نیست. شاید اگر بخواهیم ایده‌آل نگاه کنیم نیاز است یک سازمان اوج با حضور خانم‌ها و همین تولیدات داشته باشیم، حلالیت دوم از خانواده شهداست. آن‌ها صاحبان انقلاب هستند، خون داده‌اند، جوان داده‌اند، آثار زیادی تولید کرده‌ایم اما حتماً میوه کرم‌خورده هم میان آن‌هاست و ممکن است یک جاهایی ته دل آنها را خالی کرده باشیم. برای تک تک آثاری که آن‌ها را رنجانده‌ایم، عذرخواهی می‌کنم. در حوزه جنگ و مقاومت آنچه را توقع می‌رود انجام نداده‌ایم و هنوز حق مطلب را ادا نکرده‌ایم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره کار با جریان‌های فکری مختلف، به همکاری با فیلمساز آمریکایی اشاره کرد و گفت: هرکس بخواهد در حوزه انقلاب و دغدغه‌های انقلاب کار کند اوج هیچ محدودیتی ندارد ـ چه فیلمساز آمریکایی باشد که خواهش کنیم و بخواهیم بیاید مثل مل گیبسون، چه فیلمسازان دیگر ـ تا آنجا پیش می‌رویم که اگر کسی بتواند حرفی را برای مردم و انقلاب داشته باشد دستمان باز است اگر اثری در خدمت محتوا باشد کار می‌کنیم به هر حال محتواهایی مدنظر ماست.

وی درباره شفاف‌سازی پرداخت‌های مالی بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم به‌خلاف دستگاه‌های دیگر با ادب و تواضع و به‌موقع پرداخت کنیم، هیچ پروژه‌ای نباید تمام شود مگر اینکه تسویه حساب‌ها انجام شده باشد، باید درست عمل کنیم، هنرمندان هم بالاخره معیشتی دارند اما به‌جرئت می‌توانم بگویم همین موضوع باعث شده است خیلی از آثار ما ارزان‌تر از دستگاه‌های دیگر تمام شود، خیلی از هنرمندان قرارداد سفید امضا می‌کنند و می‌گویند "می‌دانیم حقوق را به‌موقع پرداخت می‌کنید و ما از این بابت خوشحالیم."

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حواشی به‌وجودآمده برای مستند «آقامرتضی» گفت: کار ما تولید اثر است و با هیچ‌کس دعوا نداریم. مجموعه مستند «آقامرتضی» هم جزو آثار ما بود، نمی‌دانم چرا هر اثری ما تولید می‌کنیم بی‌خود و بی‌جهت سروصدا می‌کند، حتی برای تابلوهای ما هم شکایت‌هایی وجود دارد، برخی از آقایان شکایت می‌کنند "چرا خانم‌ها کمرنگ هستند؟"، درباره «آقامرتضی» باید بگویم چه‌چیزی ایشان را برای نسل امروز دلچسب می‌کند؛ این‌که او می‌گوید "از انتهای یک مسیر طی‌شده با شما صحبت می‌کنم"، درباره او آثار متعددی ساخته شده است. دلخوری من از آنجا بود که یک مؤسسه رسمی یک ادعایی را مطرح می‌کند که این ادعا منصفانه نبود. من آن موقع مسئول بنیاد روایت و اوج بودم، قرار بر هم‌افزایی برای ارتقای سینمای انقلاب و جلوگیری از قراردادها و کارهای موازی بود. در آن دوره همزمان پنج شش کار در شهرک سینمایی تولید می‌کردیم، قرار بود یک هم‌افزایی رخ دهد. من از فرمانده‌کل سپاه و فرمانده بسیج حکم داشتم. درباره آرشیو هم ادعایی مطرح شد که درست نبود، این آرشیو حکم می‌کند از روی میراث تاریخی تکثیر شود، اگر بمبی خورد و اتفاقی افتاد، نابود نشود، این اتفاق برای شبکه المنار افتاد. چرا باید این آرشیو را با بدوی‌ترین شکل ممکن نگهداری کنیم؟ ما کار بهسازی آن آرشیو را داشتیم انجام می‌دادیم، ضمن اینکه تیم مستند «آقامرتضی» بارها گفتند که "ما از آن آرشیو استفاده نکردیم"، اگر این آرشیو هم نبود، باز آن مستند با آن کیفیت ساخته می‌شد، دلخوری من این بود که باعث می‌شد اثر آن فیلم در دید مخاطب کم شود، آن کار از طرف یک مجموعه رسمی اشتباه بود و من دلخور بودم.

محمدحسنی درباره تولید اثری درباره زندگی حضرت رسول(ص) و یا شخصیت‌های تاریخی مثل رستم و سهراب بیان کرد: ما برنامه برای ساخت زندگی حضرت رسول(ص) داریم اما تجربه نشان داده است پرداخت مستقیم به زندگی شخصیت‌های بزرگ مثل پیامبر و اهل‌بیت(ع) به مشکل می‌خورند، اتفاقی که برای «رستاخیز» هم پیش آمده است. ما بنا داریم برای امام حسین(ع) اثری تولید کنیم اما به‌صورت مستقیم نمی‌پردازیم. سریال «مختارنامه» به این دلیل ماندگار شد که به‌صورت مستقیم به موضوع نپرداخته است. برای پرداختن به حضرت پیامبر(ص) هم زندگی عاشقانه ایشان با همسرشان در فیلم «خدیجه» در دستور کار ماست، یا با سریال «عمار» می‌توانیم به پیامبر اسلام(ص) نزدیک شویم، برای فیلم امام حسین(ع) هم به‌صورت مستقیم به داستان نمی‌پردازیم، به زندگی یکی از شهدای کربلا که با ایشان بودند، می‌پردازیم، درباره شهدای شاخص دفاع مقدس هم همین گرفتاری‌ها وجود دارد. ما علاقه‌های میهنی هم داریم مثل «مستوران»، «عیاران» و...، ما برای ساخت شاهنامه هم آمادگی داریم، حالا که در محاصره فیلم‌های کره‌ای درآمده‌ایم، می‌توانیم به موضوع شاهنامه بپردازیم، درواقع منتظر یک فرصت خوب هستیم مطمئن باشید در سال‌های آینده موازنه تغییر می‌کند. به‌جای پرداختن به مسایل سیاه اجتماعی سرمان را بالا بیاوریم و ببینیم در دنیا چه اتفاقی رخ می‌دهد، تا بتوانیم مخاطبان جهانی داشته باشیم.

رئیس سازمان اوج درباره اینکه آیا قرار است اوج پلتفرمی در فضای وی‌اودی‌ها داشته باشد، گفت: خیر. ما در حوزه پخش نگاهمان پخش مؤثر است، این موضوع مربوط به همه بسترهای پخش است. ما مستقلاً پلتفرمی تأسیس نمی‌کنیم، محدودیتی در استفاده از پلتفرم‌ها نداریم هرکسی پیشنهاد خوبی داشته باشد با آن کار می‌کنیم، الآن هم چندین قرارداد برای چند سریال داریم که کارش پرقدرت پیش می‌رود، این‌که پلتفرم جدید راه بیندازیم به‌معنای این است که وقتمان تلف می‌شود. سود خوبی روی «آقازاده» داشتیم، عددی که گذاشتیم و برداشتیم نفس خوبی به ما داد، سود ما از آقازاده خالص هشت میلیارد تومان بود. یکی از سریال‌هایی که در یک پلتفرم نمایش داده می‌شود نزدیک به صد میلیارد تومان هزینه ساختش بوده است در حالی که کل تولیدات اوج این مقدار هزینه را داشته است.

وی درباره برگزاری کنسرت‌ها بیان کرد: بله، حتماً به کنسرت و برگزاری کنسرت جدی فکر و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.وی در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار تسنیم درباره همکاری مجموعه اوج در ساخت سریال حضرت موسی(ع) و تمایلی که گویا ابراهیم حاتمی‌کیا برای همکاری و تهیه‌کنندگی اوج از خودش نشان داده است،  گفت: در بدو آغاز کار صحبت‌هایی ردوبدل شد ولی جدی نشد اما اگر صداوسیما و خود ابراهیم حاتمی‌کیا اراده و اعلام کند، در خدمت ایشان هستیم، هم برای این سریال و هم برای «سلمان» از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و کنار آن‌ها خواهیم بود. ما این سریال‌ها را سریال خودمان می‌دانیم ولی فعلاً درخواستی نبوده است.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص اینکه آیا اوج برای ساخت سریال یا فیلمی درباره حاج قاسم برنامه‌ریزی کرده است یا نه، گفت: بنیادی هم به‌نام «مکتب حاج قاسم» راه‌اندازی شده است و اگر تقاضای کمک از ما داشته باشند با تمام وجود کمک می‌کنیم چون حاج قاسم متعلق به همه است.

محمدحسنی درباره انتصاب مدیران فرهنگی و رسانه‌ای جدید و تعامل با آن‌ها گفت: درباره آقای جبلی، آقای خزاعی و هر آن که روی کار آمده است باید بگویم ما همیشه رفاقت کردیم رقابت نکردیم، همیشه دوست داشتیم یارشان باشیم هیچ‌وقت رقابت نکردیم، سعی نکردیم به دست و پای آن‌ها بپیچیم و اگر کمکی بخواهند در خدمت آن‌ها هستیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس