فرمانده یگان ویژه پلیس: تاکنون گروگان‌گیری سیاسی در کشور نداشتیم/ اسب‌سواران چه‌زمانی وارد عمل می‌شوند؟+ فیلم

فرمانده یگان ویژه پلیس گفت: گروگان‌گیری‌های روی داده در کشور تاکنون سیاسی نبوده و به دلایلی همچون مسائل مالی، بعضاً قاچاق (بیشتر قاچاق مواد مخدر) و اختلافات شخصی روی داده است.

به گزارش مشرق، یگان ویژه نیروی انتظامی، یکی از رسته‌های پلیس است که در سال ۱۳۷۰ به‌منظور کنترل اجتماعات شکل گرفت، واحدهای مختلفی اعم از "نوپو"، رهایی گروگان، "اسواران" (اسب‌سواران یگان ویژه) و اخیراً یگان زنان، در یگان ویژه نیروی انتظامی مشغول خدمت هستند.

سردار حسن کرمی از سال ۱۳۹۱ فرماندهی یگانهای ویژه نیروی انتظامی را به‌عهده دارد؛ وی پیش از حضور در یگان ویژه پلیس، فرمانده انتظامی استان اصفهان بود.

همزمان با هفته نیروی انتظامی، سردار کرمی به گپ‌وگفت با خبرنگاران این خبرگزاری نشست.

تشریح فعالیتهای یگان ویژه نیروی انتظامی، نحوه آموزش نیروهای این یگان، چگونگی کنترل اعتراضات و ناآرامی‌ها، معرفی برخی از تجهیزات مورد استفاده یگان ویژه نیروی انتظامی و تشریح عملکرد یگان زنان یگان ویژه پلیس، ماحصل این گفت‌وگوی جذاب و خواندنی بود.

در ادامه این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان ارجمند  می‌شود:

*یکی از واحدهای جذاب یگان ویژه نیروی انتظامی، واحد اسواران یا همان اسب‌سواران یگان ویژه پلیس است، از یگان اسواران یگان ویژه در چه مواردی استفاده می‌شود؟

از اسب‌سواران یگان ویژه در چند حوزه استفاده می‌شود، به‌طور مثال شاهدیم که در بسیاری از کشورها در مراسم تشریفات از واحدهای اسب‌سوار استفاده می‌کنند، در کشور ما نیز این کار انجام می‌شود.

از اسب‌سواران یگان ویژه در کنترل اجتماعات نیز استفاده می‌شود، ما زمانی این یگان (اسب‌سواران) را وارد عمل می‌کنیم که کار به خشونت نکشیده شده باشد یعنی ابداً در اغتشاشات از اسب استفاده نمی‌شود.

پلیس | ناجا | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران , یگان ویژه نیروی انتظامی ,

پلیس | ناجا | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران , یگان ویژه نیروی انتظامی ,

به‌طور مثال از یگان اسب‌سوار تاکنون در مواردی همچون گشت‌زنی در مناطق کوهستانی تهران در ایام تعطیلات مانند تعطیلات نوروزی یا در زمان برگزاری مسابقات در ورزشگاه آزادی استفاده کردیم اما در هیچ جای دنیا حین اغتشاش و زمانی که کار به درگیری و خشونت بکشد، استفاده نمی‌کنند زیرا معمولاً اسب در آن زمانها (اغتشاش و درگیری) آسیب‌پذیر است و هزینه بسیاری بالایی دارد.

یگان ویژه یک واحد تخصصی و چندمهارتی است، نیروهای ما باید در استفاده از خودروهای این یگان، موتورسواری و اسب‌سواری اشراف داشته باشند البته واحد هوانوردی نیز داریم که در واحد "نوپو" پیش‌بینی شده است و نیروهای آن باید چتربازی، پاراگلایدر و پاراموتور را آموزش ببینند یعنی هرچقدر مهارت و تخصص نیرو بالاتر می‌رود، روحیه، اقتدار و توانمندی آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

پلیس | ناجا | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران , یگان ویژه نیروی انتظامی ,

* تجهیزاتی که توسط یگان ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بومی است؟

خلاقیت و نوآوری اگر حتی یک روز در یگان ویژه تعطیل شود، این یگان به‌سمت فرسودگی می‌رود، خلاقیت و نوآوری در حوزه دانش، آموزش، خدمت‌رسانی به مردم، تجهیزات و انتخاب راهکارهای مناسب در کنترل تجمعات و اغتشاشات، جوشش دارد و از سطح بسیار بالایی برخوردار است.

بیش از ۹۰ درصد تجهیزات ما تولید داخل است، در مواردی از تجهیزات مورد نیاز یک نمونه تولید کردیم، سپس با صحبت کردن با شرکتهای فعال در این رابطه یا وزارت دفاع صحبت کردیم و آنها آن تجهیزات را به تولید انبوه رساندند، به‌طور مثال اکنون آبپاشهای مورد استفاده در یگان ویژه تولید داخل است، اکنون خودروهایی به‌نام "فاتق" برای حمل نیرو داریم، پیش از آن نیروها از خودروهای وانت برای جابه‌جایی استفاده می‌کردند که از نظر ایمنی مناسب نبود.

پیش از دهه ۹۰ هیچ خودروی ضداغتشاش در کشور وجود نداشت

کار خودروی فاتق، حمل نیرو به صحنه مأموریت با آسیب‌پذیری کمتر است که اکنون تولید این خودرو به تولید انبوه رسیده است در صورتی که پیش از دهه ۹۰، هیچ خودروی ضداغتشاش در کشور وجود نداشت، خودروی فاتق به‌عنوان نخستین خودروی ضداغتشاش ابتدا در یگان ویژه به‌صورت یک نمونه تولید شد سپس با صنعت صحبت کردیم و اکنون اکثر واحدهای ما در استانها، مجهز به خودروهای فاتق هستند.

همچنین زمانی لازم است که جلوی جمعیت بایستیم و کار به درگیری کشیده نشود یعنی فاصله‌ای بین ما و جمعیت وجود داشته باشد، به همین منظور تجهیزاتی را درست کردیم که موانع سدکننده ثابت و سیار هستند، موانع ثابت را در جایی می‌چینیم، نیروهای ما نیز پشت آن قرار می‌گیرند و کار به درگیری کشیده نمی‌شود، جلوی خودروها نیز فنسی را درست کردیم که بالای آن "صور" (سیستم صوتی برای رساندن صدا به جمعیت) قرار دارد و فنس به‌طول ۱۲ متر به طرفین گشوده می‌شود، نیروهای ما نیز با جمعیت رودررو نمی‌شوند و پشت این فنسها قرار می‌گیرند.

پلیس | ناجا | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران , یگان ویژه نیروی انتظامی ,

برخی از موانع نیز سیار است و برای مواردی است که پیشروی داشته باشیم و به طرفین حرکت کنیم، برخی اوقات نیز باید از دستگاه‌هایی مانند دودزا استفاده کنیم که بین ما و جمعیت حائل ایجاد شود، یا به‌طور مثال دستگاه‌های لانچر پرتاب گاز در کشور ساخته می‌شود، چند سال پیش مدلی از این لانچرها را از کره جنوبی به کشور ما آوردند که هر قبضه از این لانچرها ۶۰ میلیون تومان برای ما هزینه داشت.

لوازم دیگری همچون لباسهای ضدضربه و سپر داخل کشور تولید می‌شود، چند روز قبل نیز ۱۲ نوع از تجهیزات جدید داخلی در یگان ویژه رونمایی شد و پس از تولید انبوه در اختیار ما قرار می‌گیرد.

* با توجه به کاهش شدت بیماری کرونا و افزایش واکسیناسیون احتمالی، بازگشایی در ورزشگاه‌های به‌روی تماشاچیان وجود دارد، برای تأمین امنیت مسابقات و حضور نیروهای یگان ویژه حین مسابقات مخصوصاً مسابقات فوتبال در این فصل تدبیر خاصی دارید؟

ما حقیقاً دلمان برای حضور مردم در ورزشگاه‌ها تنگ شده است و بر این باوریم که حضور جمعیت و جوانان در ورزشگاه‌ها برای مردم فرصت است، به یگانهای خود نیز که درباره حضور در ورزشگاه‌ها مأموریت پیدا می‌کنند، توصیه می‌کنیم با رفتار و برنامه‌های فرهنگی خود، در ورزشگاه‌ها یارگیری کنند.

از چند سال پیش، نوع لباس مورد استفاده از نیروهای یگان ویژه در ورزشگاه‌ها تغییر کرده است یعنی از لباس و تجهیزات یگان ویژه دیگر خبری نیست، لباسی همراه با کاور فسفری‌رنگ برای نیروها تعریف کرده‌ایم که آنها بر تن می‌کنند یعنی در واقع خودمان را با تماشاگر هماهنگ کردیم.

در ورودی‌های ورزشگاه‌ها نیز اقدامات فرهنگی انجام می‌دهیم حتی تیمهای امدادی ما در سکوها حضور پیدا می‌کنند که اگر کسی نیاز به کمک داشت، امدادرسانی کنند مرتباً نیز نیروهای خود را توجیه می‌کنیم که با تماشاگران مدارا کنند زیرا بالاخره برد و بخت ممکن است منجر به تقابل بین تماشاگران شود.

پلیس | ناجا | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران , یگان ویژه نیروی انتظامی ,

در این چند سال اخیر نیز مشکل خاصی را در ورزشگاه‌ها نداشتیم و مسابقات در امنیت کامل برگزار شده است، نیروهای ما در تمام مسابقات آسیایی و بین‌المللی فوتبال، لیگ برتر فوتبال و به‌طور مثال مسابقاتی که مانند کشتی و والیبال در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود، حضور پیدا و انتظامات آن را برقرار می‌کنند، امیدواریم که به‌زودی زود، کرونا نیز نابود شود تا مردم با سلامتی کامل و خیال راحت در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند.

در صورت حضور مجدد تماشاگران در ورزشگاه‌ها، آمادگی کامل داریم، هر موقع نیز در این رابطه تصمیم‌گیری شد، هیچ مشکلی نداریم و ان‌شاءالله با تجربه بیشتر و بدون عیب و نقص تلاش می‌کنیم این صحنه‌ها را کنترل کنیم.

* نیروهای یگان ویژه پلیس چه اقداماتی را در حوزه مردم‌یاری انجام داده‌اند؟

در زمانهای لازم از توان خود در بحث مردم‌یاری استفاده می‌کنیم زیرا نیروهای ما به‌طور ۲۴ساعته آماده هستند و در حواث غیرمترقبه مانند سیل و زلزله می‌توانند به‌سرعت به صحنه برسند، ما برای ارائه خدمت به مردم در مناطق محروم اقداماتی همچون انجام لوله‌کشی آب شرب، احداث پل و آماده‌سازی مدارس را انجام می‌دهیم.

در سال ۹۹، بیش از ۵۴ پروژه در سراسر کشور انجام دادیم، در این پروژه‌ها با اردوهای جهادی هماهنگ می‌شویم، آنها کار را تعریف می‌کنند، ما نیز اقدامات فیزیکی را انجام می‌دهیم، به‌طور مثال اخیراً هفت خانه برای محرومان را که توسط نیروهای ما در استانها ساخته شده بود، تحویل دادیم.

اکنون در رابطه با واکسیناسیون نیز ۱۵ پایگاه فعال در کشور داریم که چند پایگاه نیز شبانه‌روزی هستند، کار جدیدی را درباره اعزام تیمهای واکسیناسیون به مناطق محروم انجام دادیم، ۱۲ تیم ما در محدوده تهران، شهر ری و ورامین به مناطق محروم مراجعه می‌کنند و خدمات واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

*در چند وقت اخیر مورد خاصی وجود داشته است که نیروهای مقابله با عملیاتهای تروریستی یا رهایی گروگان یگان ویژه به آن ورود پیدا کنند؟

در سال جاری در دو مأموریت بحث تنش آبی خوزستان و اربعین حسینی(ع) حضور پیدا کردیم، همان‌طور که گفتم، دشمن به‌دنبال این است که حوادث اجتماعی مانند اعتراضات کارگری را به درگیری تبدیل کند اما با اقدامات بازدارنده و پیشگیرانه این اجتماعات منجر به تنش نمی‌شود، خوشبختانه در سال جاری به‌غیر ناآرامی که در پی تنش آبی در خوزستان به وجود آمد، مورد خاص دیگری نداشتیم.

پلیس | ناجا | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران , یگان ویژه نیروی انتظامی ,

پلیس | ناجا | نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران , یگان ویژه نیروی انتظامی ,

گروگان‌گیری‌های روی‌داده در کشور ما نیز تاکنون سیاسی نبوده و به‌دلایلی همچون مسائل مالی، بعضاً قاچاق (بیشتر قاچاق مواد مخدر) و اختلافات روی داده است، اخیراً نیز دو مورد گروگان‌گیری داشتیم که درباره بحث قاچاق مواد مخدر بود البته آن‌چنان که باید و شاید نیز نمی‌توانیم به این دو پرونده، عنوان گروگان‌گیری را اطلاق دهیم اما نیروهای ما وارد عمل شدند و گروگان نیز آزاد شد.

نیروهای ما اشراف کاملی بر موضوعات جامعه دارند و نیروی انتظامی امروز به سطحی از بلوغ رسیده است که در حوزه‌های مختلف از توانمندی‌های بسیار خوبی برخوردار است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    6 0
    پس مهدی هاشمی و پروژه پرستوها و ... چه می شود ؟
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    6 5
    همش سرکوب و خفقان
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 1
      برای مفسدان
  • DE ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 6
    حبس و مطالبه پول از کشورها برای دو تابعیتی ها ، گروگانگیری نیست ؟؟ زم و اینهائی که از کشورهای همسایه دستگیر و به کشور می آورید گروگان گیری نیست؟؟ کارمندان سفارت آمریکا چطور ؟؟؟ ضمنا دست شما درد نکند که کارگرو معترض گرسنه و تشنه لب خوزستانی را خوب مهار کردیدو می کنید !!
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      3 1
      از گرفتن زم سوختین ها کافیه یکی مثل زم علیه امنیت امریکا شبکه بزنه تا ببینی باهاش چه میکنن کشورای دیگه پول مارو ندزدن مشکلی پیش نمیاد بعدم یربازای امریکایی اومدن تو ابهای ما و دستگیر شدن تو چرا میسوزی در ضمن این اقا میگه دشمن میخواد از تجمعات درگیری دربیاری نه پلیس نفهمیدنم حدی داره
    • DE ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      2 1
      تجمعات ، بخاطر مشکلات متعددی که گریبان مردم را گرفته ، حق آنهاست . ضمنا زم پسر خاله بنده نبو د اما فرم دستگیری او نا جوانمردانه بود . با کشتن زم که اصلا آدم مهمی نبود و یا حتی صدها اعدام دیگر ، نمی توانید مانع نفرت و خشم مردمی که تحت ظلم و جباریت آقایان ! دارند زندگی می کنند بشوید !
  • فرزاد SE ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    این بابا دیگه از کجا میاد!!! بنظرم تا بحال تو خواب خرسی رفته بوده. اخه چرا این همه بیسواد
  • ابوتراب IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 1
    یگان ویژه باید در برابر فتنه گران و اغتشاشگران قد علم کند ولی صد افسوس که در ایام اربعین در مرز مهران باتوم و آب جوش و اسپری فلفل برای زوار امام حسین علیه السلام به کار بردند تقاص اونو در همین دنیا خواهید داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس