جلالی: پرسپولیس برابر الهلال در شرایط مسابقه نبود

مشخصه بارز پرسپولیس فصل قبل دوری از بهانه گیری و جنگیدن تا آخرین نفس بود، اما آنچه که از دیدار شب گذشته پرسپولیس در برابر الهلال مشاهده شد شباهتی با پرسپولیس سالهای گذشته نداشت.

سرویس ورزش مشرق _ شب گذشته تیم فوتبال پرسپولیس آخرین نماینده کشورمان در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ در حضور بیش از ۱۴ هزار تماشاگر سعودی در ورزشگاه فیصل بن فهد ریاض به مصاف الهلال عربستان رفت و با ارائه نمایشی ضعیف و دور از انتظار با نتیجه ۳-۰ شکست خورده و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

از نخستین ساعات پس از سوت پایان این مسابقه، تحلیل‌ها و نظرات مختلفی از سوی علاقه مندان و کارشناسان فوتبال در خصوص دلایل این ناکامی بیان شد. مجموعه‌ای از مشکلات و ناهماهنگی‌ها در خصوص مسائل فنی، امکانات تیم، نحوه سفر به عربستان، فعالیت در بازار نقل و انتقالات و حواشی که گریبانگر قهرمان ۵ دوره اخیر لیگ برتر کشورمان شد.

پرسپولیس نشانی از تیم مقتدر فصل قبل نداشت

تیم پرسپولیس فصل گذشته در رقابت‌های لیگ برتر با ارائه نمایش‌های مقتدرانه و با تحمل تنها ۱ شکست در ۳۰ بازی در رقابتی شانه به شانه با سپاهان اصفهان قهرمان لیگ داخلی کشور شد؛ آن هم در شرایطی که در نیم فصل نخست با توجه به جدایی بازیکنانی نظیر شجاع خلیل‌زاده، بشار رسن و محرومیت عیسی آل کثیر با کمبود شدید بازیکن مواجه بود، اما مدیریت این مسئله توسط کادرفنی و تمرکز بر روی دارایی موجود همراه با تقویت مناسب ترکیب در نیم فصل با اضافه شدن فرجی، ترابی و مغانلو نهایتا منتهی به پنجمین قهرمانی متوالی این تیم شد.

مشخصه بارز پرسپولیس فصل قبل دوری از بهانه گیری و جنگیدن تا آخرین نفس بود؛ شاهد اصلی این قصه نبرد نابرابر با تیم متمول النصر عربستان در نیمه نهایی فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا بود که در شرایطی به دست آمد که چند ساعت قبل از این دیدار کنفدراسیون آسیا رای به محرومیت ۶ ماهه عیسی آل کثیر داده بود و تیم از لحاظ روحی و البته خلا مهاجم نوک در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد.

اما آنچه که از دیدار شب گذشته پرسپولیس در برابر الهلال مشاهده شد شباهتی با پرسپولیس سالهای گذشته نداشت؛ نه پرسپولیسی که با ترکیب نصفه و نیمه ۲ فینال آسیا را در برابر نمایندگان قدرتمند ژاپن و کره جنوبی در شرایط پایاپای واگذار کرده بود؛ نه پرسپولیسی که پس از باخت ۱-۰ در برابر الدحیل قطر در سال ۲۰۱۸ در بازی رفت و دریافت ۱ گل در بازی برگشت در تهران، به یکباره بازگشتی رویایی با ۳ گل رقم بزند.

بیشتر بخوانید:
 

الهلال همه چیز داشت و ما هیچ چیز نداشتیم/ بازیکنان پرسپولیس اصول فوتبال را نمی‌دانند/ تعجب می‌کنم می‌گویند ایران تیم اول یا دوم آسیاست!

چرا این پرسپولیس حریف الهلال نشد؟/ چشم روی واقعیت‌ها نبندیم!

بازیکنان پرسپولیس شب گذشته نشانی از تلاش برای بازگشت و جنگیدن تا آخرین لحظه را نداشتند؛ اگر بازی سردرگم و بدون تاکتیک مشخص در نیمه اول را ناشی از استرس و فشار تماشاگران رقیب بدانیم، در نیمه دوم و با دریافت گل دوم تیم گل محمدی تسلیم شده و شکست را پذیرفته بودند؛ در واقع شکست سنگین در شرایطی که تیم شما بازی خوبی به نمایش گذشته و حداقل تا آخرین دقیقه بر روی دروازه رقیب فشار آورده و موقعیت گلزنی خلق کند را می توان توجیه کرده و به حوادث فوتبالی یا خارج از زمین ربط داد، اما بدون هیچ گونه تعصب و جانبداری از نماینده کشورمان، نمایش فنی شب گذشته پرسپولیس جای هیچ گونه توجیهی را باقی نمی‌گذارد.

چرا این پرسپولیس حریف الهلال نشد؟/ چشم روی واقعیت‌ها نبندیم!

تفاوت بودجه، امکانات و مدیریت دو تیم

اگرچه باز هم تاکید می‌کنیم که نمایش فنی بسیار ضعیف تیم پرسپولیس را نمی‌توان با چنین عنوانی توجیه کرد اما مسلم است که بخشی از شکست درون زمین یک تیم ناشی از شکست در پیش فصل حیاتی آنهاست. کافی است نگاهی به وضعیت ترکیب و نتایج دو تیم در فصل گذشته بیندازیم.

تیم الهلال عربستان قهرمان ۳ دوره آسیا در شرایطی که تقریبا در ضعیف ترین گروه مسابقات در کنار AGMK ازبکستان، استقلال تاجیکستان و شباب الاهلی امارات قرار گرفته بود در شرایطی که نتایج عجیبی نظیر شکست ۴-۱ برابر استقلال تاجیکستان و ۲-۰ برابر شباب الاهلی امارات را تجربه کرده بود به شکلی معجزه وار به عنوان تیم دوم گروه و پایین تر از نماینده تاجیکستان به دور بعد صعود کرد. اگر دیدار پایانی گروه سوم رقابت‌ها (که استقلال ایران در آن به عنوان سرگروه صعود کرد) مابین الدحیل و الاهلی مساوی نمی‌شد و یکی از دو تیم ده‌ها موقعیت گلزنی خود را به شکل عجیبی از دست نمی‌داند الهلال عربستان حتی به دور یک هشتم نهایی رقابت‌ها نیز صعود نمی‌کرد.

چرا این پرسپولیس حریف الهلال نشد؟/ چشم روی واقعیت‌ها نبندیم!
نتایج تیم الهلال در دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا

اما واکنش مدیران الهلال علی رغم قهرمانی تیمشان در لیگ عربستان چه بود؟ در گام نخست اخراج سرمربی و عقد قرارداد با سرمربی مشهور فرانسوی یعنی لئوناردو ژاردیم مربی اسبق تیم موناکو که کاشف نسل طلایی این باشگاه و ستارگانی نظیر برناردو سیلوا، کیلین ام‌باپه، بنجامین مندی، فابینیو و ... بود.

همچنین عملکرد ضعیف بازیکنان خارجی این تیم موجب شد تا ستارگانی نظیر متئوس پریرا با ۱۵ میلیون دلار و موسی مارگا با ۱۰ میلیون دلار جذب شوند. همچنین این تیم ۲ اردوی پیش فصل بسیار مناسب و حرفه‌ای را پشت سر گذاشته و در شرایطی که با انجام ۶ بازی در لیگ داخلی عربستان کاملا در کوران مسابقات قرار داشت پای به زمین مسابقه برابر پرسپولیس گذاشت.

چرا این پرسپولیس حریف الهلال نشد؟/ چشم روی واقعیت‌ها نبندیم!

در سوی مقابل پرسپولیس ایران، فصل گذشته با اقتدار و کسب ۵ پیروزی و تنها ۱ شکست نخستین تیمی بود که از گروه‌های ۵ گانه لیگ قهرمانان آسیا در منطقه غرب صعود کرد و در لیگ داخلی کشورمان نیز قهرمان شد.

پرسپولیس اما در فصل نقل و انتقالات ۳ مهره و ستاره تاثیرگذار خود را از دست داد؛ حسین کنعانی زادگان مدافع میانی که زوج هماهنگی را با سید جلال حسینی تشکیل داده بود؛ احمد نوراللهی هافبک ملی پوش و بهترین گلزن این تیم که شب گذشته جای خالی وی در خط میانی تیم شدیدا احساس شد و همچنین شهریار مغانلو در خط حمله که فصل گذشته ۴ گل را در دور گروهی به ثمر رسانده بود. در فصل نقل و انتقالات نیز این تیم به دلیل مشکلات مالی یا موارد دیگر نتوانست جایگزین مناسبی برای این بازیکنان موثر جذب کند و تنها خرید این فصل پرسپولیس که در ترکیب اصلی حضور داشت یعنی رضا اسدی نیز با ارائه نمایش ضعیف در بین دو نیمه توسط یحیی گل محمدی تعویض شد.

همچنین نمایش شب گذشته این تیم نشانی از پرسپولیسی که از لحاظ بدنی بسیار آماده بوده و بخش زیادی از ۹۰ دقیقه بازی را اقدام به پرس از جلو و به هم زدن بازیسازی رقیب می کرد نداشت که این مسئله نیز می‌تواند ناشی از طراحی نامناسب بدنسازی و آماده سازی پیش فصل باشد.

آنچه که بیش از همه نیز در دیدار شب گذشته به چشم می آمد ناهماهنگی و دوری بازیکنان پرسپولیس از شرایط مسابقه با توجه به فاصله ۳ ماهه از تعطیلی لیگ بود، در شرایطی که الهلال با ۶ بازی در لیگ داخلی پای به زمین مسابقه گذاشت، تیم پرسپولیس به جز چند دیدار دوستانه آن هم بدون حضور ملی پوشان خود که در اردوی تیم ملی حضور داشتند به مصاف الهلالی می رفت که تا بن دندان مسلح بوده، از امتیاز میزبانی و تماشاگر برخوردار بودند، با برنامه ریزی عجیب و مبتدیانه سازمان لیگ داخلی خود روبرو نبودند و نتیجه این موارد نیز از همان دقایق ابتدایی مسابقه در زمین چمن به خوبی نمایان شد.

به هر جهت این دیدار با سوت داور ژاپنی به تاریخ پیوست اما اگر می خواهیم در تاریخ آمار این شکست ها برای نمایندگان ایران بیشتر نشود، باید به اصول پایبند شویم و ابزارهای مهم موفقیت را جمع کنیم؛ مدیریت قوی، امکانات سخت افزار و نرم افزاری به روز و کسب منابع مالی برای درآمدزایی و تقویت نیروی انسانی تیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    8 16
    ایران حقیر اسیر حاکمان بی کفایت . اصلاح چرا باید در عربستان بازی باشد ؟
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      4 6
      مغانلو بود نمی باختیم. یه هافبک قد بلند سرزن مثل مغانلو کم داشتیم
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    14 0
    مشرق، واللهتو همین سایتت قبلا در مقایسه عملکرد دو تیم رقیب یعنی استقلال و پرسپولیس در نقل و انتقالات، کاملا جانبدارانه از پرسپولیس حمایت و نوشته بودی که پرسپولیس بخوبی توانست جای خالی افراد جدا شده رو با جذب بازیکنان با کیفیت همچون رضا اسدی و... پر کنه و استقلال بازنده فصل نقل و انتقالات بوده. مردم رو چیز دیگه ای فرض نکنین. واقعیت فوتبال رو منعکس کنین، شما نشریه باشگاه نیستین، جانبداری و علاقه رنگی تان رو در سایت تان دخیل نکنین.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    5 1
    توروخدا در فوتبال رو توی مملکت ما ببندید چون به هیچ کجا نمی‌رسه وزیر ورزش . رییس فدراسیون . مدیرعامل باشگاه ها چه دولتی و چه خصوصی همه مبتدی و درجه ۲ هستند
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    5 2
    مغانلو بدون مغانلو نمیشد برد گل محمدی چرا اونو ازدست داد؟!!!
    • حق گو IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      1 0
      ربطی به مغانلو نداشت ببین الهلال چنان جوی راه انداخته بود که نگووو 22هزار نفر وقتی یه تیم رو تشویق میکنن شارژ میشه دور تا دور استادیوم مال الهلال بود درضم الهلال در هفته هفتم لیگ کشورش قرار داشت و آماده شده بود.و ترکیبش یا نفرات جدید جا افتادن بود اما پرسپولیس بعداز استقلال تاجیکستان بازی دیگه ای رو انجام نداد بازی دوستانه کجا بازی رسمی کجا پرسپولیس تو شرایط مسابقه نبود جو ورزشگاه هم روحیشون رو همون اول کاری گرفت .
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    4 3
    مغانلو برگ برنده پرسپولیس و برگ آس این تورنمنت بود جاش خالی بود که باختیم بد هم باختیم
  • Sadegg IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    6 10
    پرسپولیس به الهلال عربستان نباخت،پرسپولیس به بی کفایتی و عدم برنامه ریزی صحیح سازمان لیگ ایران باخت
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    4 8
    دلیل باخت پرسپولیس رفتن بازیکنانش بود و البته ندادن پول حق پخش این تیم، با اجازه کی حق پخش تیم پرسپولیس باید بره توی حساب صدا و سیما؟ من هوادار این راضی نیستم!
    • MHOSEIN98 IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      4 3
      کدام بازیکن ؟ اگر ما جای کیسه بودیم و تمام بازیکنهای خوبمون میرفتند چه باید میگفتیم . پرسپولیس بازیکن خوب کم نداشت و از نظر بازیکن مشکل نداشت . مشکل مربی ترسو بود . دوای درد پرسپولیس فقط مربی بزگ خارجی یا مربی جسور ایرانی مثل تارتار . تار تار فعلا بهترین گزینه است . یحیی مثل منصوریان و فکری و استیلی و درخشان به در تیم های کوچک میخورد . تیم بزرگ بازیکن و مربی بزرگ میخواهد . اگر کریم باقری در تیم نبود کسی از یحیی حرف شنوی نداشت . مربی فقط تار تار
  • آریا IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    5 1
    من یک استقلالی هستم ولی باید واقعیت را گفت ، کاری به گندکاری های وزیر سابق ورزش و مافیا هم فعلا ندارم ولی چرا در ایران همه چیز باید برعکس همه دنیا باشد ؟ از یک طرف حق پخش تلویزیونی و کپی لباس و ... استقلال و پرسپولیس را به این دو باشگاه نمی دهند و تلویزیون سالانه صدها میلیارد تومان پول تبلیغات و پخش بازی های این دو باشگاه را بالا می کشد و یک دهم پولی که حق محرض این دو باشگاه است را دولت با بی نظمی و قطره چکانی ، مثل دادن صدقه ، به اینها پرداخت می‌کند و هر سال با بیشتر شدن فاصله بین این دو باشگاه و رقبای عربی شان آنها را به مسلخ شکست فرستاده و بهترین فرصت برای تحقیر ایرانیان را در اختیار کسانی قرار می دهیم که دشمن هستند نه رقیب !!!
  • جاسم IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    3 2
    گرچه پولداری در یک تین نقش دارد ولی این تیم پرسپولیس فقط برابر تیمهایی ته جدولی خوب بازی میکنند و توسط گزارشگران سینا بزک میشوند این بازیکنان مقابل الهلال علاوه بر مر اشتباه بودن و تکروی و پاسهای اشتباه انگیزه کافی و لازم را نداشتند
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    6 3
    جلوی فوتبال علی اصغری شون رو گرفتن وگرنه قبلش هم گل محمدی تاکتیک دیگه ای جز پاس بلند و سانتر کردن نداشت
  • محمد IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    4 2
    پرسپولیس قربانی ترس و ضعف فنی یحیی شد . تا پارسال با تیم برانکو و کالدرون نتیجه میگرفت و اون تیم را حتی استیلی هم میتونست قهرمان کنه . این پرسپولیس یک مربی جسور مثل تارتار میخواهد . دوای در تیم مربی با جسارت است . با این بازیکن ها محمود فکری هم نتیجه میگرفت . تار تار امید تازه به خون پرسپولیس . اگر تارتار را نمیتوانند از ذوب آهن بگیرند یک مربی خارجی در حد برانکو لازم است .
    • Mohana9 IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      0 0
      فقط و فقط ... حمید درخشان مربی محبوب پرسپولیس سلطان حمید درخشان
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 2
    یکی از اصول اساسی تمرین اینه که باید تمرینات هوازی و بازی های دوستانه در شرایط آب و هوای منطقه وفشار اتمسفری برابری برگزار بشود باید اردو ها در کیش بر گزار میشد تا با مشکل افت انرژی فائق میومدند و بدن کم نمی آورد
  • MHOSEIN98 IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    مربی با درایت ...... تار تار .......... یحیی تمام شد ...... تامام
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    جای برانکو خیلی خالی بود
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 0
    عزیزی خادم کاری میکنه که پرسپوایس نابود بشه
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    چون اکثر مدیران ورزشی ما تاجی هستن نمیخوان تیم پرسپولیس قهرمان آسیا بشه شما ببینید نتونستیم بازیکنان اصلی را حفظ کنیم مهاجم خارجی نتونستیم بخریم حتی فرودگاه هم تیم برگشت خورد و به پیروانی گفتن سکوت کن
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    0 0
    بخاطر شاد کردن دل هواداران استقلال ، پرسپولیس نابود کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس